• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2018-12-10 18:52:51 följande:
    Om du ska citera så kanske du inte ska citera en halv mening utan ta med hela sammanhanget.
    Citatet är i det sammanhang du själv satt det.

Det är människors oro över det ökande våldet som du bemöter med "löjligt att dra så stora växlar".

Det är hela din argumentation de senaste dagarna i den här tråden.
  • Anton Chigurh
    Padirac skrev 2018-12-11 06:38:13 följande:

Att citera mindre än en halv mening och ge det en annan betydelse än det jag skrivit är inte en korrekt citering. Det är en lögn. Det vet du också.

Skitsnack padi, citeringen blir ingen lögn enbart baserat på att inte 100 % av texten är med. Och det vet du så jävla väl....!

Du försöker förminska det faktum att våldet ökat. Du tycker att folks oro är HELT OBEFOGAD. Det är sjukt löjligt att dra så stora växlar på det som bla Flash länkar till. Så länge du inte drabbas personligen kommer du anse att folk är smått löjliga som oroar sig för det ökade våldet.

"Det är ju bara buset emellan som drabbas. Att det kastas handgranater lite till vardags kan vi skita ett långt stycke. Det är inte mer än runt 200 gram trotyl och lite järnskrot som sprids i hög hastighet. Ungefär som eventuella förlupna projektiler.

Bara å ducka ju.....! "

Nä padi, jag....och majoriteten härinne, fattar precis vad Flash avsåg med citeringen av dig. Att du försöker förvilla med kilometerlånga inlägg.... Det hjälper inte.

Du tycker alltså inte att folk behöver" bry sig" om detta:

Det dödliga våldet har dubblerats på bara ett år

I Region Stockholm var det dubbelt så många fall av dödligt våld under 2017 som året innan. Det visar en ny rapport från Brå.

I Stockholmsregionen har det dödliga våldet i princip fördubblats på ett år, från 26 till 50 konstaterade fall. Till de fallen räknas de fem personer som föll offer för terrordådet på Drottninggatan.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • oanonym
    Anton Chigurh skrev 2018-12-11 10:46:58 följande:

Skitsnack padi, citeringen blir ingen lögn enbart baserat på att inte 100 % av texten är med. Och det vet du så jävla väl....!

Du försöker förminska det faktum att våldet ökat. Du tycker att folks oro är HELT OBEFOGAD. Det är sjukt löjligt att dra så stora växlar på det som bla Flash länkar till. Så länge du inte drabbas personligen kommer du anse att folk är smått löjliga som oroar sig för det ökade våldet.

"Det är ju bara buset emellan som drabbas. Att det kastas handgranater lite till vardags kan vi skita ett långt stycke. Det är inte mer än runt 200 gram trotyl och lite järnskrot som sprids i hög hastighet. Ungefär som eventuella förlupna projektiler.

Bara å ducka ju.....! "

Nä padi, jag....och majoriteten härinne, fattar precis vad Flash avsåg med citeringen av dig. Att du försöker förvilla med kilometerlånga inlägg.... Det hjälper inte.

Du tycker alltså inte att folk behöver" bry sig" om detta:

I Region Stockholm var det dubbelt så många fall av dödligt våld under 2017 som året innan. Det visar en ny rapport från Brå.

I Stockholmsregionen har det dödliga våldet i princip fördubblats på ett år, från 26 till 50 konstaterade fall. Till de fallen räknas de fem personer som föll offer för terrordådet på Drottninggatan.

Så här säger BRÅ:

Mord, dråp och misshandel med dödlig utgång brukar tillsammans benämnas dödligt våld. År 2017 konstaterades 113 fall av dödligt våld i Sverige. Det är en ökning med 7 fall, jämfört med 2016. Det visar statistiken över konstaterade fall över dödligt våld, där man har granskat samtliga polisanmälningar under året.
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2018-12-11 08:44:37 följande:
    Citatet är i det sammanhang du själv satt det.

Det är människors oro över det ökande våldet som du bemöter med "löjligt att dra så stora växlar".

Det är hela din argumentation de senaste dagarna i den här tråden.
    Nej, det är du som pratat om oro, jag har pratat om vad som faktiskt händer och backat upp det med data från BRÅ.
    Padirac skrev 2018-12-03 20:59:18 följande:
    Att vara är inte samma som som att känna. - om du vill börja de semantiska övningarna.

Det är säkrare och det är tryggare. Och människor känner sig osäkra och människor känner sig otrygga.

Det förändrar inte de fakta som BRÅ och SCB lägger fram.

... 

• Anton Chigurh
    Padirac skrev 2018-12-11 18:34:53 följande:

Det är säkrare och det är tryggare.

... 

Du menar alltså följande statistik från BRÅ:

Det dödliga våldet har ökat i hela Sverige, antalet fall år 2017 var det högsta sedan Brottsförebyggande rådet (Brå) började ta fram sådan statistik 2002. 113 personer föll offer för dödligt våld i fjol, en ökning med 7 fall jämfört med året före.

Cirka 75 procent av fallen skedde i storstadsregionerna, och den största ökningen står Region Stockholm för. (Brå:s statistik redovisas per polisregion, i Region Stockholm ingår Stockholms län men även Gotland.)

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Padirac
    Anton Chigurh skrev 2018-12-11 21:18:17 följande:
    Du menar alltså följande statistik från BRÅ:

Det dödliga våldet har ökat i hela Sverige, antalet fall år 2017 var det högsta sedan Brottsförebyggande rådet (Brå) började ta fram sådan statistik 2002. 113 personer föll offer för dödligt våld i fjol, en ökning med 7 fall jämfört med året före.

Cirka 75 procent av fallen skedde i storstadsregionerna, och den största ökningen står Region Stockholm för. (Brå:s statistik redovisas per polisregion, i Region Stockholm ingår Stockholms län men även Gotland.)

Du, jag är ledsen om mina långa inlägg förvirrar dig.

Men du får nog lov läsa lite mer av mina 'kilometerlånga förvirrande inlägg' om du ska förstå vad jag menar Solig

För det du påstår att jag säger är felaktigt - kanske är det det inte medvetet från din sida, då kan du inte anklagas för det.

Att tro att gängens och nätverkens våld är de enda och de största riskerna för att utsättas för våldsbrott och att deras våldsbrott utgör en stor del av alla våldsbrott är en felaktig slutledning. Överlag har antalet våldsbrott minskat och samtidigt har gängens och nätverkens brott blivit våldsammare, flyttat ut på gatan på dagtid.

Allt det här är fakta. Det är vad BRÅ, SCB och detta är något riksåklagaren håller med om sverigesradio.se/avsnitt/1194575

Det är alltså två olika skeenden med olika risker som ska hållas i huvudet samtidigt.
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2018-12-11 18:34:53 följande:
    Nej, det är du som pratat om oro, jag har pratat om vad som faktiskt händer och backat upp det med data från BRÅ.
    Padirac skrev 2018-12-03 20:59:18 följande:
    Att vara är inte samma som som att känna. - om du vill börja de semantiska övningarna.

Det är säkrare och det är tryggare. Och människor känner sig osäkra och människor känner sig otrygga.

... 

Våga stå för det du gör.

Hela din argumentation varit att du har du avfärdat det ökade våldet och folks oro för detta med att "de är trygga om de håller sig borta från buset". Och ja, du talar om "oro"

Citat:

"Oavsett hur rädda vi är så är fakta fakta. Det är tryggare idag än tidigare." 

"Att känna oro betyder inte nödvändigtvis att det är en större risk."

"Det är lite löjligt att dra så stora växlar som det görs på en mycket liten del av befolkningen för att detta skulle gälla alla i befolkningen. "
  • K Markatta

Inga utanför de kriminella gängen drabbas, del 45:

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/larm-om-skottlossning-5

Man skjuten till döds i Malmö

En man i femtioårsåldern sköts till döds på onsdagsmorgonen på Södra Skolgatan i Malmö. SVT Nyheter Skåne har talat med en person som såg händelsen. Han hörde minst tre skott och berättar att gärningsmannen sköt mot huvudet.

Många barnfamiljer fanns i närheten för att lämna sina barn på förskolan som ligger mittemot platsen där mannen sköts. Flera fönster på förskolan vetter ut mot gatan och personal såg händelsen.

• Padirac
    Flash Gordon skrev 2018-12-12 07:05:11 följande:
    Våga stå för det du gör.

Hela din argumentation varit att du har du avfärdat det ökade våldet och folks oro för detta med att "de är trygga om de håller sig borta från buset". Och ja, du talar om "oro"

Citat:

"Oavsett hur rädda vi är så är fakta fakta. Det är tryggare idag än tidigare." 

"Att känna oro betyder inte nödvändigtvis att det är en större risk."

"Det är lite löjligt att dra så stora växlar som det görs på en mycket liten del av befolkningen för att detta skulle gälla alla i befolkningen. "
    Ja, jag har i fler sidor vågat stå för det jag sagt. Att du sen vill påstå att jag säger och menar något annat får du våga stå för.

Du tolkar det jag påstår backat med uppgifter från bla BRÅ som något annat än det jag säger. Du 'tycker' att jag menar något som jag upprepade gånger sagt att jag inte menar.

Det jag menar är löjligt är att påstå är att gängens och nätverkens våld idag faktisk utsätter så många människor att det övriga våldet blir oväsentligt i jämförelse.

• hatad
    Padirac skrev 2018-12-12 20:19:24 följande:
    Ja, jag har i fler sidor vågat stå för det jag sagt. Att du sen vill påstå att jag säger och menar något annat får du våga stå för.

Du tolkar det jag påstår backat med uppgifter från bla BRÅ som något annat än det jag säger. Du 'tycker' att jag menar något som jag upprepade gånger sagt att jag inte menar.

Det jag menar är löjligt är att påstå är att gängens och nätverkens våld idag faktisk utsätter så många människor att det övriga våldet blir oväsentligt i jämförelse.

När du hänvisar till statistik så är det en fördel om du förstår den.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna