• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • This happy man
    nattuw skrev 2019-02-12 20:10:49 följande:

Svensk kronan är på väg att bli en skvalpvaluta.

" Den svenska kronan har försvagats dramatiskt hittills i år och är den valuta som gått sämst av 29 valutor."
    Privata affärer 12 februari 2019
    ( www.privataaffarer.se/dramatisk-forsamring-av-kronan/ )

Brukar gå så när vänstern regerar landet.
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-02-09 19:06:50 följande:
    Ja, vad blev det av frågan jag ställde till dig om monster under sängen?

Vad säger DU till små barn som är rädda för monster under sängen?  
    Vilka "monster under sängen"?

Är man bara inte kriminell så drabbas man inte, är din tes. Detta efter skottlossning i allmän park, skottlossning på Ica och kulor genom folks fönster. En och annan "vanligt folk" död av handgranater också.

Kvinnan i Fruängen som inte vågar gå ut ("den tiden är förbi"): överdrivet, löjligt att dra så stora växlar, monster under sängen.

.
    Så drabbas en åttaåring och het plötsligt så kommer du till insikt?!

Är det vad som behövs enligt dig? Att var och en måste drabbas personligen för att de skall ha rätt att vara rädda och känna sig utsatta och har man inte drabbats så är det "monster under sängen"?
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-02-09 18:51:55 följande:
    Jag har sagt att historiskt sett så har våldsbrott minskat, men gängens och nätverkens våldsbrottslighet ökat och blivit grövre.

Jag har också sagt att det föreligger en väldigt liten risk att som utomstående bli utsatt för gängens och nätverkens våld.  
    "Så länge du inte är en del av dem är du fortfarande trygg i Sverige idag."

Och med "dem" menar du kriminella.

Kvinnan i Fruängen som inte vågar gå ut längre och en åttaårig flicka som blev bestulen av kriminella vuxna män är alltså egentligen fortfarande trygga.
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2019-02-10 20:47:38 följande:
    Att människor inte längre vågar gå ut skall nog ses som något positivt då det innebär färre möjliga offer och en bättre statistik som gör att de som vill kan peka på att samhället aldrig varit tryggare.
    Ja, självcensur ger färre potentiella brottsoffer men det är ett tragiskt samhälle där ungarna drar sig för att ens gå på bio en fredagskväll av rädsla för gängen som samlas utanför vid filmens slut.

Nästa steg är då att föräldrarna frågar sig: Vad fan får jag för pengarna? och börjar dra sina egna växlar av situationen.
  • Flash Gordon
    K Markatta skrev 2019-02-07 23:47:21 följande:
    Från senaste numret av Trygghetsnytt:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Nästan varannan kvinna i Örebro län, hela 47 procent, undviker att gå ut ensam på kvällen, vilket är den högsta siffran i landet - det visar färsk statistik från Folkhälsomyndigheten (2018).

Nästan hälften av kvinnorna i länet i åldern 16-84 år uppger att de ofta eller ibland undviker att gå ut ensamma av rädsla för att bli överfallna, rånade eller på annat sätt ofredade.
    Så varannan kvinna vågar inte gå ut. Kvinnan i Fruängen är inte ensam direkt.

När tycker man att den siffran blivit för hög?

Uppenbarligen inte vid 47%.

Kanske vid 60%? 80%? Mer ändå?
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-02-10 21:56:58 följande:
    Jag tror säkert att rikspolischefen har en bild som ör både mer nyanserad och med större uppbackning för sina uttalanden är du har med dina uttalanden som du vägrar redovisa grunderna för.

Som vanligt gäller det att hålla fler än en tanke samtidigt i huvudet och det gäller att inte tro att enskilda brottstyper eller enskilda brott som ökar gör att alla brott ökar.

Statistisk visar att antalet rån och personrån 2018 är ganska lika som de varit de senaste 20 åren. Så påståenden om vad som ligger bakom rånen behöver man vara försiktig med och inte dra några enkla och förhastade slutsatser

www.bra.se/download/18.1ff479c3135e8540b2980008076/1371914737516/6+R%C3%A5n.pdf

www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/ran.html

En intervju med en av stockholmspolisens analytiker. Han säger väl ungefär detsamma som du gjort i den här tråden - så det kan bli något för trådens vurmare att skjuta skarpt påSkrattande

www.dn.se/nyheter/sverige/kriminolog-vi-kan-ha-sett-kulmen-pa-vapenvaldet/
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2019-02-17 13:27:36 följande:
    En intervju med en av stockholmspolisens analytiker. Han säger väl ungefär detsamma som du gjort i den här tråden - så det kan bli något för trådens vurmare att skjuta skarpt påSkrattande

www.dn.se/nyheter/sverige/kriminolog-vi-kan-h.../
    ja, undergångsprofeterna tror kanske att kvällstidningarnas kriminaljournalistik är hela sanningen. De lär inte skjuta skarpt mot stockholmpolisens analytiker, de har inte nog på fötterna för det  - det är lättare att ge sig på de som för fram den fakta analytikern presenterar istället.
  • gurkpontus
    Padirac skrev 2019-02-17 13:54:50 följande:
    ja, undergångsprofeterna tror kanske att kvällstidningarnas kriminaljournalistik är hela sanningen. De lär inte skjuta skarpt mot stockholmpolisens analytiker, de har inte nog på fötterna för det  - det är lättare att ge sig på de som för fram den fakta analytikern presenterar istället.
    Det är slående hur man idag använder självutnämnda auktoriteter för att hålla lögnerna vid liv.

En anekdot från häromdagen: svensk ungdom går vilse i Akalla och frågar en random person på byn: "var ligger bussterminalen?"

Svaret kom blixtsnabbt:"Stick härifrån svennejävel"

Over and out.
  • Padirac
    gurkpontus skrev 2019-02-17 14:40:47 följande:
    Det är slående hur man idag använder självutnämnda auktoriteter för att hålla lögnerna vid liv.

...
    Ja, det är fruktansvärt med alla dessa självutnämnda experter som propagerar för en förestående undergång trots att de inte ger något bevis för detta annat än sina tolkningar av händelser so ej är satt i sina sammanhang och utan att se hela bilden.

De har dessutom fräckheten att såga all data som inte stödjer deras föreställningar.
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-02-17 13:54:50 följande:
    Hm, jag tror man ska tolka vurmarna utifrån deras uppfattning att det måste bli värre innan det blir bättre - att först då kommer svenska folket att resa sig som en man och krossa demokraturen.

Vad är väl statistik värd jämfört med en vurmare vilse i Akalla.

Själv lyckades jag köra vilse när gps:en inte funkade och hamnade i en förort som vurmarna brukar samla exempel från. Jag gick ur bilen, gick fram till en person med tydlig bakgrund långt från Bullerbyn.
    Jag sa: "Hej, var är jag?"
    Han tittade lite misstänksamt på mig innan han började skratta och gav mig svar på var jag var och sen hur jag skulle köra för att komma dit jag var på väg.

Så kan det gå Glad
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna