• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • K Markatta

www.sydsvenskan.se/2019-02-23/ups-levererar-inte-paket-till-rosengard-risk-for-att

UPS levererar inte paket till Rosengård: "Risk för att utsättas för rån"

Malmöbon Marco Padoan beställde visitkort som skulle levereras till dörren av UPS, ett av världens största paketdistributionsföretag. Men paketet dök inte upp. UPS har stoppat hemleveranser till Rosengård efter att chaufförer attackerats.

Det var två månader sedan som företaget beslutade sig för att stoppa hemkörningen av paket på Rosengård.

• KillBill
    K Markatta skrev 2019-02-23 16:02:23 följande:

www.sydsvenskan.se/2019-02-23/ups-levererar-inte-paket-till-rosengard-risk-for-att

Malmöbon Marco Padoan beställde visitkort som skulle levereras till dörren av UPS, ett av världens största paketdistributionsföretag. Men paketet dök inte upp. UPS har stoppat hemleveranser till Rosengård efter att chaufförer attackerats.

Det var två månader sedan som företaget beslutade sig för att stoppa hemkörningen av paket på Rosengård.

De företag som anlitar UPS får väl byta leverantör till posten eller någon annan distributör som har leveranser i området. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-02-23 16:02:23 följande:

Det var tråkigt om du råkar bo i Rosengård och anlitat UPS.

Själv bor och jobbar jag i centrala Stockholm och brukar undvika att anlita Postnord i jobbet eller privat eftersom de inte levererar paketen.

Tröttsamt att få meddelanden om att paketet finns att hämta vid Klarabergsviadukten trots att man beställt leverans till dörren och det funnits folk hemma eller på kontoret under den tid Postnord påstår att de försökte leverera utan att lyckas etablera kontakt.

Men Sverige är inte perfekt i alla avseeenden - vi har ju Postnord.
  • bullshitfighter
    Padirac skrev 2019-02-20 22:16:09 följande:
    Det är synd att du inte kan eller vill jämföra hur man hanterar rädslor i sig utan istället går all in på att jämföra det man är rädd för, vilket inte var min avsikt. Jag försökt lyfta diskussionen ett snäpp ´, men jag förstår att det inte föll i god jord.

Jag står för att jag har uttalat mig med stöd av de du menar verkligen har något att säga om saken - hur det nu kan ses som ett försök till falsk cred är mer än märkligt då jag hela tiden pekat på källor. Men om jag ska ha skit för att jag pekat på de som har ngt att säga om saken så är det väl så det är. VEm som nu ska lastas för det har vi olika åsikter om.
    Padirac skrev 2019-02-19 18:49:22 följande:
    Jag förstår att mina hänvisningar till, referat och citat från poliser, utredare och andra som har fakta i frågan kan upplevas som kategoriska. Verkligheten kan vara svår att möta då den inte ger med sig utan är vad den är.
    Hur många skjutningar per år tycker du är acceptabelt?
  • bullshitfighter
    FDFMGA skrev 2019-02-23 09:09:58 följande:
    Men att ställa dem i relation till något annat är sällan fel.

Till exempel mår oftast min flygrädda faster bra av att få höra hur stor risken är för att hon ska råka ut för en flygolycka.

Folieparabolhögern däremot - den skulle väl mata henna med bilder på flygkatastrofer, det tror jag bara skulle förvärra hennes rädslor.
    Eftersom jag inte tillhör folieparabolhögern (vad nu det är...) så skulle jag istället upplysa henne om att risken att bli skjuten är kanske 1000 gånger högre än att flyplanet kraschar.
  • bullshitfighter
    KillBill skrev 2019-02-23 09:47:27 följande:

Det är mer än ett förmodande. Jag upplever att det är något som sker hela tiden och något som ökar.  I kölvattnet av detta så ökar extremistiska strömningar i samhället och i extremismen finns det verkliga hotet mot vårt samhälle. 

Det stämmer att polariseringen ökar. Sen kan man fundera över vad orsaken till detta är. Kan det vara så att det bedrivs en sanslös låt-gå-politik? Rättsstaten har ingenting att sätta emot när bilar, dagis och skolor brinner. Butiker rånas. Personal misshandlas. Det skjuts dagligen på allmän plats och den nya trenden är att bomber sprängs.

Varken SD eller V har lösningen på dessa problem, men det är begripligt att folk söker något annat när mittenpartierna fortsätter att förvärra situationen.
  • bullshitfighter
    Padirac skrev 2019-02-23 10:20:12 följande:
    Just det, jag hade glömt att presentation av fakta, alltså hur det förhåller sig i sak, upplevs som ett personligt hån mot vissa personers egna känslor.

Det verkar som en skör självbild bestämmer hur världen ska beskrivas. Vi ser det tex i Trumps påståenden om antal besökare på hans installationstal.

Det är samma typ av kränkta känslor som bidrar till våldet inom gängen och nätverken.

Kränktheten i anklagelserna då de egna känslorna upplevt trampats på vet inga gränser.

'det är synd om vurmare och svans' för att parafrasera Strindberg

Hur som helst är det klokt i diskussionen att skilja på fakta om företeelser och på brottsoffers reaktioner/känslor samt på allmänna och specifika personers känslor.
    Man behöver knappast vara "vurmare" för att bli bekymrad över att inbrottstjuvar ständigt rekar på villatomten. Det är vardag för de flesta villägare. Det är inte "exempel".
  • KillBill
    bullshitfighter skrev 2019-02-23 18:24:52 följande:

Man behöver knappast vara "vurmare" för att bli bekymrad över att inbrottstjuvar ständigt rekar på villatomten. Det är vardag för de flesta villägare. Det är inte "exempel".

Bostadsinbrott ät emellertid en brottstyp som inte har ökat. Under många år har bostadsinbrotten legat på en jämn nivå och förra året minskade antal bostadsinbrott.
  • Gaggas omdöme
    KillBill skrev 2019-02-23 20:22:43 följande:
    Bostadsinbrott ät emellertid en brottstyp som inte har ökat. Under många år har bostadsinbrotten legat på en jämn nivå och förra året minskade antal bostadsinbrott.
    Det är inget arguemnt. Rigorösa investeringar har gjorts för att minska bostadsonbrotten. Trots detta minskar de inte. Det är att betrakta som en katastrof.

De bostadsinbrott som fortfarande sker är ibland i form av mycket grova rån. Familjer väcks mitt i natten och blir under dödshot rånade på sina bilar.

• KillBill
    Gaggas omdöme skrev 2019-02-23 20:28:38 följande:

Det är inget arguemnt. Rigorösa investeringar har gjorts för att minska bostadsonbrotten. Trots detta minskar de inte. Det är att betrakta som en katastrof.

De bostadsinbrott som fortfarande sker är ibland i form av mycket grova rån. Familjer väcks mitt i natten och blir under dödshot rånade på sina bilar.

Du har dock fel i sak. Bostadsinbrotten minskar. Det handlar om rätt stora minskningar.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna