• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • nattuw
    KillBill skrev 2021-07-18 16:51:04 följande:

Sedan finns det "huvuden" som inte vill se orsak och verkan och som bagatelliserar att en tidigare svensk regeringen nästan upphörde att utbilda poliser trots ökade problem med skjutningar, sprängningar och gängkriminalitet.

Två barn har nyss blivit skjutna och din först tanke rörde inte barnen eller deras anhöriga utan hur du skulle kunna förminska händelsen och skylla den på en tidigare regering.
  • KillBill
    nattuw skrev 2021-07-18 21:43:36 följande:

Två barn har nyss blivit skjutna och din först tanke rörde inte barnen eller deras anhöriga utan hur du skulle kunna förminska händelsen och skylla den på en tidigare regering.

Försök med något annat. Jag var den förste här i tråden som sörjde de vidriga våldsbrott.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nattuw
    KillBill skrev 2021-07-18 21:54:05 följande:
    Försök med något annat. Jag var den förste här i tråden som sörjde de vidriga våldsbrott.
    Nej. Du beklagade inte att två barn skjutits. Du såg det som en tävling där det gällde att komma först så att du kunde ta kommandot och skydda socialdemokratin. För dig är det alltid viktigare att skydda socialdemokratin än att skydda små barn.

Det är därför du aldrig kommer att kunna förstå att det finns andra vars tankar går till barnen och deras anhöriga. Andra som finner det provocerande att såna som du genom ert ständiga överslätande hjälper till att normalisera mord.
  • Flash Gordon

Det här tror jag en del behöver titta på.

.
    Lyssna på Linnea:
    www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/lotte-och-hennes-dotter-blev-vittne-till-skjutningen

"Jag blev jätteledsen,  jag började gråta, jag blev jätterädd. Det var jätteobehagligt."

Vad kan hon vara? Åtta år? Nio år, kanske?

.
    En pojke här. Tyst sedan det hände.
    www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sonen-sag-de-skadade-barnen-nu-pratar-han-inte

Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • KillBill
    nattuw skrev 2021-07-19 01:03:30 följande:
    Nej. Du beklagade inte att två barn skjutits. Du såg det som en tävling där det gällde att komma först så att du kunde ta kommandot och skydda socialdemokratin. För dig är det alltid viktigare att skydda socialdemokratin än att skydda små barn.

Det är därför du aldrig kommer att kunna förstå att det finns andra vars tankar går till barnen och deras anhöriga. Andra som finner det provocerande att såna som du genom ert ständiga överslätande hjälper till att normalisera mord.
    Skitsnack. Däremot är det bedrövligt att se att det finns personer som gottar sig i en tragedi för att dra politiska poänger. Det är aldrig en fråga om utan när.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    Avtrubbning och tillvänjning vid en allt våldsammare tillvaro i vissa delar av landet går dessvärre fortare än att nå den logiska punkt, då de styrande faktiskt övergår från allmänt ojande till att dra i alla de spakar en regering förfogar över för att säkra lag och ordning. Nu.

twitter.com/KristerThelin/status/1416769720926232584
  • Flash Gordon
    J'accuse! 

Det börjar ta slut på tålamodet nu. Nu även i tidningen Affärsvärlden.

Destination: normlöshet

www.affarsvarlden.se/kronika/varje-kula-en-ny-reva-i-samhallskontraktet
    .

Jag anklagar er som med öppna ögon blundat, relativiserat och brunstämplat, alltmedan gräns efter gräns passerats mot destination normlöshet. Jag anklagar er som lagt grunden för denna samhällsutveckling, liksom er som omöjliggjort en kriminalpolitik i paritet med ert misslyckande. Jag anklagar den medelklass som på behörigt avstånd talat om öppenhet och medmänsklighet, men som aldrig skulle riskera sina egna barns säkerhet genom att bosätta sig i dessa områden.  

Jag anklagar er som ignorerat sambandet mellan migration och integration, där den senare är en förutsättning för den förra. Jag anklagar er för statens eroderade våldsmonopol, för det nya klassamhälle där den invandrade underklassens utanförskap går i arv. Jag anklagar er som för sjuttiotolfte gången gråter ut på Twitter, som vältrar er i bombastiska formuleringar om hur oacceptabelt det hela är, trots att just ni är de som haft den reella makten att få ett slut på våldet. Jag anklagar er som år efter år oroat er mer för bilden av verkligheten än för verkligheten i sig. 

Det är tack vare er som allt fler oskyldiga - direkt som indirekt - drabbas av det besinningslösa våldet. För varje kula, oavsett vem den träffar, uppstår ytterligare en reva i det samhällskontrakt som vävts av den sköraste av trådar. Det eskalerande våldet är ingen naturkatastrof, ingen slump, det beror inte otur, det är inte ens en naturlag. Det eskalerande våldet är en följd av politiska beslut och enbart politiska beslut kommer att få bukt med problemet. Ändå - trots alla ord - saknas den politiska viljan att gå till botten med det.
  • Flash Gordon
    Men allt det där är sekundärt nu. Statsministern och hans statsråd har i praktiken två val; antingen sluta göra sig till åtlöje med pubertala kraftuttryck och i stället börja agera – eller kliva åt sidan och lämna över till någon annan som vill och kan vända utvecklingen.
  • nattuw
    KillBill skrev 2021-07-19 07:50:00 följande:
    Skitsnack. Däremot är det bedrövligt att se att det finns personer som gottar sig i en tragedi för att dra politiska poänger. Det är aldrig en fråga om utan när.
    Det finns folk som, till skillnad från dig, blir upprörda över att barn och poliser mördas på öppen gata utan att något händer. Men som sagt det där begriper inte du.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna