Flash Gordon skrev 2022-05-25 12:30:35 följande:
Så hur bryter vi den pardansen då? Annat än genom krafttag från samhället långt bortom vad som anses moraliskt OK idag?
Behöver vi verkligen vänta på att tillräckligt många känner att nu kan de börja ställa sig bakom dessa krafttag innan de styrande vågar göra det?
Kan man få be om en mandatperiod som chockar Sverige framåt i den utvecklingen? Som en kick-start.
För när väl gränsen är passerad, då kommer folk att titta tillbaka på det som var och tänka "Men herregud, vad höll vi på med?"
Om man chockerar Sverige så hårt med en satsning på polisen (befogenheter, kvalité samt kvantitet) så vore det en bra början att utgå ifrån.
Kan vi säkra läget och avväpna hotet (menar inte i absoluta termer) så kan spåret för utvecklingen tas därefter.
Vad vi ska göra tills dess är dock en svårare fråga - för man kan såklart inte önska sig fram lämpliga poliser, det har vi i stort sett redan provat - det lutar dock åt drastiska åtgärder som utvisningar vid brott (i faktisk mening och i bredare form) samt längre fängelsestraff (i Sverige eller annorstädes, spelar ingen större roll i min mening).
Dessa drastiska åtgärder hade eventuellt kunnat undvikas men nu lever vi med en verkligheten som har blundats fram. Nonchalans kostar men sällan för ansvariga.
Det råder inga tvivel om att vi kunde ha gjort saker mycket bättre men vi kan inte längre börja på ruta ett - priset är att vi slutligen kommer att få hoppa flera rutor framåt direkt.
Jag är nog den första att skriva under på att läget är tragiskt och jag kan även bli nervös - för att inte säga faktiskt rädd - inför vad svensk politik kan få för sig om etablissemanget blir för hårt taget på sängen. Sverige kan vända på en femöring och vi är allmänt nyckfulla på så vis.
Lägg till en ekonomisk kollaps, en förmodad matkris som ingen riktigt vet hur kännbar den kan bli för oss, ett ständigt ökande antal flyktingar i världen och hur de ska hanteras, ett krig som kan breda ut sig med mera skit på fläkten.
Mitt i allt så känns iallafall saker som ordval och annat larv att tjafsa om väldigt ovidkommande. Priviligierat larveri precis som att hålla på med partipolitiska spel och en identitetspolitik som snarare borde vara ett fritidsintresse.
Vad Sverige hade behövt är 15 år av ingenting annat än fokuserat gravalvar.