• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-04-19 17:43:06 följande:
    Du får nog fundera på vad en studie som denna överhuvudtaget visar och kan visa. Det var ett tag sedan men jag har gjort flera studier som denna på universitetsnivå.

    Medelvärdet för Sverige är punkten Sweden och fältet Protestant Europe är spridningen på enkäter insamlade från Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Norge och Island.

    Studien hanterar inte värdeförhållanden i förhållande till ideologi så vad du antar om den saken är irrelevant - inte minst när dina antaganden och studieresultaten inte ens kommer överens.
    Så det är av dessa skäl som Albaninen och Myanmar är placerade långt utanför sina geografiska grannar? Det är av dessa skäl som väst och sydasien slingrar sig runt Croatien, Polen och Portugal?

    Nej, du har rmissförstått varför  de olika kulturerna är placerade där de är på skalan.

  • KillBill
    Digestive skrev 2022-04-19 15:50:18 följande:
    Haha, ja, en massa ljushyade svennebananer ska tala om för två iranier hur de håller sig icke rasistiska när de kivas mot varandra.

    Sedan kan man såklart tycka att det var osmakligt av Hanif Bali. Ovanstående fenomen är dock skrattretande.
    Jag kan i alla fall hålla mig för skratt när representanter för moderaterna, ett parti som tidigare var statsbärande har höga partiföreträdare som liknar riksdagsmän vid apor.  Den fråga jag tror att många ställer sig just nu är hur ett parti som har ambitionen att leda landet ska lyckas med detta om man inte ens lyckas få de egna riksdagsmännen att sköta sig. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill

    Läser att Paulo Roberto som ertappades med  att köpte sex av kvinnor från Östeuropa nu väljer att gå med i Medborgerlig Samling. Det enda Svenska  parti som vill legalisera sexköp. Det är inte därför påstår han


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-04-19 17:59:03 följande:
    Så det är av dessa skäl som Albaninen och Myanmar är placerade långt utanför sina geografiska grannar? Det är av dessa skäl som väst och sydasien slingrar sig runt Croatien, Polen och Portugal?

    Nej, du har rmissförstått varför  de olika kulturerna är placerade där de är på skalan.
    Du hanterar hypoteser som om de vore data. Fältens gränser är motiverade av hypoteser medan punkterna - även om grannländer hamnar långt ifrån varandra - är data.

    Variabler som ideologi är ingenting som studien hanterar men den data som finns föreslår motsatsen till dina antaganden.

    Hela din approach är tekniskt felaktig och utan ett vetenskapligt sinne.
  • Digestive
    KillBill skrev 2022-04-19 19:51:43 följande:
    Jag kan i alla fall hålla mig för skratt när representanter för moderaterna, ett parti som tidigare var statsbärande har höga partiföreträdare som liknar riksdagsmän vid apor.  Den fråga jag tror att många ställer sig just nu är hur ett parti som har ambitionen att leda landet ska lyckas med detta om man inte ens lyckas få de egna riksdagsmännen att sköta sig. 
    Det är att spela apa som bilden liknas med - inte med apor per se - varför det är en kostym som även åker av när spelandet är färdigt.

    Det är inte Hanif Balis barnsligheter som jag finner roliga.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-04-19 20:57:03 följande:
    Du hanterar hypoteser som om de vore data. Fältens gränser är motiverade av hypoteser medan punkterna - även om grannländer hamnar långt ifrån varandra - är data.

    Variabler som ideologi är ingenting som studien hanterar men den data som finns föreslår motsatsen till dina antaganden.

    Hela din approach är tekniskt felaktig och utan ett vetenskapligt sinne.
    Jag uppfattar det so matt ideologier bygger på värderingar och antaganden om världen och människan - vilket är vad WVS kuturkarta vill visa.  De skriver att en del värderingar och antaganden om världen och människan som kom med den protestantiska religionen i delar av Europa återspeglas i de värderigar som känns igen som individualistiska och sekulära, koppling till ideologiska uppfattningar och utbildning är tydlig enligt dem. De som omfattar dessa värderingar placeras långt upp till höger på kulturkartan.

    "The traditional versus secular-rational values dimension reflects the contrast between societies in which religion is very important and those in which it is not, but deference to the authority of God, fatherland, and family are all closely linked with each other. The importance of the family is a major theme: in traditional societies, a main goal in most people's lives is to make their parents proud; and one must always love and respect one's parents regardless of how they behave; conversely, parents must do their best for their children, even at the cost of their own well-being; and people idealize large families (and actually have them: high scores on this dimension correlate strongly with high fertility rates). Although the people of traditional societies have high levels of national pride, favor more respect for authority, take protectionist attitudes toward foreign trade, and feel that environmental problems can be solved without international agreements, they accept national authority passively: they rarely discuss politics. In preindustrial societies the family is crucial to survival. Accordingly, societies at the traditional pole of this dimension reject divorce and take a pro-life stance on abortion, euthanasia, and suicide. They emphasize social conformity rather than individualistic striving, support deference to authority, and have high levels of national pride and a nationalistic outlook. Societies with secular-rational values have the opposite preferences on all of these topics [Source: Chapter 2 from Inglehart, R & C. Welzel. 2005. Modernization, Cultural Change and Democracy: The Human Development Sequence. New York: Cambridge University Press]. 

    The survival versus self-expression dimension taps a syndrome of tolerance, trust, emphasis on subjective well-being, civic activism, and self-expression that emerges in postindustrial societies with high levels of existential security and individual autonomy. At the opposite pole, people in societies shaped by existential insecurity and rigid intellectual and social constraints on human autonomy tend to emphasize economic and physical security above all; they feel threatened by foreigners, ethnic diversity, and cultural change - which leads to intolerance of gays and other outgroups, insistence on traditional gender roles, and an authoritarian political outlook. A central component of this dimension involves the polarization between materialist and postmaterialist values. These values tap an intergenerational shift from emphasis on economic and physical security, toward increasing emphasis
    on self-expression, subjective well-being, and the quality of life. This cultural shift is found throughout postindustrial society; it emerges among birth cohorts that have grown up under conditions in which one can take survival for granted. These values are linked with the emergence of growing emphasis on environmental protection, the women's movement, and rising demands for participation in decision making in economic and political life. During the past thirty years, these values have become increasingly widespread in almost all postindustrial societies. Societies that emphasize survival values have relatively low levels of subjective well-being, report relatively poor health, and are low on interpersonal trust, relatively intolerant of outgroups, and low on support for gender equality. They emphasize materialist values, have relatively high levels of faith in science and technology, and are relatively low on environmental activism and relatively favorable to authoritarian government. Societies that rank high on self-expression values tend to have the opposite preferences on all of these topics. Overall, self-expression values reflect an emancipative and humanistic ethos, emphasizing human autonomy and choice. When survival is uncertain, cultural diversity seems threatening. When there isn't enough to go around, foreigners are perceived as dangerous outsiders who may take away one's sustenance. People cling to traditional gender roles and sexual norms, emphasizing absolute rules and old familiar norms, in an attempt to maximize predictability in an uncertain world. Conversely, when survival begins to be taken for granted, ethnic and cultural diversity become increasingly acceptable - indeed, beyond a certain point, diversity is not only tolerated but becomes positively valued because it is interesting and stimulating. In postindustrial societies, people seek out foreign restaurants to taste new kinds of cuisine; they pay large sums of money and travel long distances to experience exotic cultures. Changing gender roles and sexual norms no longer seem threatening [Source: Chapter 2 from Inglehart, R & C. Welzel. 2005. Modernization, Cultural Change and Democracy: The Human Development Sequence. New York: Cambridge University Press]. "

  • Padirac
    Digestive skrev 2022-04-19 20:57:03 följande:
    Du hanterar hypoteser som om de vore data. Fältens gränser är motiverade av hypoteser medan punkterna - även om grannländer hamnar långt ifrån varandra - är data.

    Variabler som ideologi är ingenting som studien hanterar men den data som finns föreslår motsatsen till dina antaganden.

    Hela din approach är tekniskt felaktig och utan ett vetenskapligt sinne.
    "Polarization over new gender roles is a major component of the survival versus self-expression dimension: one of its highest-loading issues involves whether men make better political leaders than women. In the world as a whole, a majority still accepts the idea that men make better political leaders than women; however, this view is rejected by growing majorities in postindustrial societies and is overwhelmingly rejected by the younger generation within these societies. Equal rights for women, gays and lesbians, foreigners, and other outgroups tend to be rejected in societies where survival seems uncertain but are increasingly accepted in societies that emphasize self-expression values. Thus, each of the two major phases of modernization - industrialization and the emergence of postindustrial society - gives rise to a major dimension
    of cross-cultural variation"

    "Cross-cultural variation is highly constrained. If the people of a given society place strong emphasis on religion, one can predict that society's relative position on many other variables, from attitudes toward abortion, feelings of national pride, and the desirability of more respect for authority to attitudes toward child-rearing. The second dimension reflects another wide-ranging but strongly correlated cluster of variables involving materialist values (such as maintaining order and fighting inflation) versus postmaterialist values (such as freedom and self-expression), subjective well-being, interpersonal trust, political activism, and tolerance of outgroups (measured by acceptance or rejection of homosexuality, a sensitive indicator of tolerance toward" outgroups in general). Self-expression values emphasize tolerance of diversity and rising demands for participation in decision making in economic and political life. The shift from survival values to self-expression values is linked with a rising sense of existential security and human autonomy, which produces a humanistic culture of tolerance and trust, where people place a relatively high value on individual freedom and self-expression and have activist political orientations"

    och så det där med de olika områdena på kulturkartan

    "The location of each society on the global cultural map is objective, determined by a factor analysis of survey data from each country. The boundaries drawn around these societies are subjective, using Huntington's (1996) division of the world into several cultural zones. How "real" are these zones? These boundaries could have been drawn in a number of different ways, because these societies have been influenced by many factors. Thus, some of the boundaries overlap others - for example, the ex-communist zone overlaps the Protestant, Catholic, Confucian, Orthodox, and Islamic cultural zones. Similarly, Britain is located at the intersection of the English-speaking zone and Protestant Europe; empirically, it is close to all six of the other English-speaking societies, and our map includes Britain in that zone. But with only slight modification, we could have drawn these borders to put Britain in Protestant Europe, for it is also culturally close to those societies. Reality is complex. Britain is both a historically Protestant European country and an English-speaking country, and its empirical position reflects both aspects of reality. Similarly, we have drawn a boundary around the Latin American societies that Huntington postulated to be a distinct cultural zone: all ten of them do indeed show relatively similar values in global perspective. But with only minor changes, we could have drawn this border to define a Hispanic cultural zone that includes Spain and Portugal, which empirically are also relatively close to the Latin American societies. We could also draw a still broader boundary that included Latin America, Catholic Europe, and the Philippines and Ireland in a broad Roman Catholic cultural zone. All of these zones are both conceptually and empirically justifiable. The two-dimensional cultural maps are based on similarity of basic values, but they also reflect the relative distances between these societies on many other dimensions, such as religion, colonial influences, the impact of communist rule, the structure of the work force, and level of economic development."

  • Digestive
    Padirac skrev 2022-04-19 23:26:19 följande:
    Jag uppfattar det so matt ideologier bygger på värderingar och antaganden om världen och människan - vilket är vad WVS kuturkarta vill visa.  De skriver att en del värderingar och antaganden om världen och människan som kom med den protestantiska religionen i delar av Europa återspeglas i de värderigar som känns igen som individualistiska och sekulära, koppling till ideologiska uppfattningar och utbildning är tydlig enligt dem. De som omfattar dessa värderingar placeras långt upp till höger på kulturkartan.

    "The traditional versus secular-rational values dimension reflects the contrast between societies in which religion is very important and those in which it is not, but deference to the authority of God, fatherland, and family are all closely linked with each other. The importance of the family is a major theme: in traditional societies, a main goal in most people's lives is to make their parents proud; and one must always love and respect one's parents regardless of how they behave; conversely, parents must do their best for their children, even at the cost of their own well-being; and people idealize large families (and actually have them: high scores on this dimension correlate strongly with high fertility rates). Although the people of traditional societies have high levels of national pride, favor more respect for authority, take protectionist attitudes toward foreign trade, and feel that environmental problems can be solved without international agreements, they accept national authority passively: they rarely discuss politics. In preindustrial societies the family is crucial to survival. Accordingly, societies at the traditional pole of this dimension reject divorce and take a pro-life stance on abortion, euthanasia, and suicide. They emphasize social conformity rather than individualistic striving, support deference to authority, and have high levels of national pride and a nationalistic outlook. Societies with secular-rational values have the opposite preferences on all of these topics [Source: Chapter 2 from Inglehart, R & C. Welzel. 2005. Modernization, Cultural Change and Democracy: The Human Development Sequence. New York: Cambridge University Press]. 

    The survival versus self-expression dimension taps a syndrome of tolerance, trust, emphasis on subjective well-being, civic activism, and self-expression that emerges in postindustrial societies with high levels of existential security and individual autonomy. At the opposite pole, people in societies shaped by existential insecurity and rigid intellectual and social constraints on human autonomy tend to emphasize economic and physical security above all; they feel threatened by foreigners, ethnic diversity, and cultural change - which leads to intolerance of gays and other outgroups, insistence on traditional gender roles, and an authoritarian political outlook. A central component of this dimension involves the polarization between materialist and postmaterialist values. These values tap an intergenerational shift from emphasis on economic and physical security, toward increasing emphasis
    on self-expression, subjective well-being, and the quality of life. This cultural shift is found throughout postindustrial society; it emerges among birth cohorts that have grown up under conditions in which one can take survival for granted. These values are linked with the emergence of growing emphasis on environmental protection, the women's movement, and rising demands for participation in decision making in economic and political life. During the past thirty years, these values have become increasingly widespread in almost all postindustrial societies. Societies that emphasize survival values have relatively low levels of subjective well-being, report relatively poor health, and are low on interpersonal trust, relatively intolerant of outgroups, and low on support for gender equality. They emphasize materialist values, have relatively high levels of faith in science and technology, and are relatively low on environmental activism and relatively favorable to authoritarian government. Societies that rank high on self-expression values tend to have the opposite preferences on all of these topics. Overall, self-expression values reflect an emancipative and humanistic ethos, emphasizing human autonomy and choice. When survival is uncertain, cultural diversity seems threatening. When there isn't enough to go around, foreigners are perceived as dangerous outsiders who may take away one's sustenance. People cling to traditional gender roles and sexual norms, emphasizing absolute rules and old familiar norms, in an attempt to maximize predictability in an uncertain world. Conversely, when survival begins to be taken for granted, ethnic and cultural diversity become increasingly acceptable - indeed, beyond a certain point, diversity is not only tolerated but becomes positively valued because it is interesting and stimulating. In postindustrial societies, people seek out foreign restaurants to taste new kinds of cuisine; they pay large sums of money and travel long distances to experience exotic cultures. Changing gender roles and sexual norms no longer seem threatening [Source: Chapter 2 from Inglehart, R & C. Welzel. 2005. Modernization, Cultural Change and Democracy: The Human Development Sequence. New York: Cambridge University Press]. "


    Absolut men i exempelvis frågor som berör religiös auktoritet, där svarar en nationalkonservativ i Sverige väldigt annorlunda jämfört med dito i länder under Sharialagar, för att inte säga extremt annorlunda, och så vidare.

    Familjevärderingar utgör en annan tydlig skillnad mellan kärn- och storfamiljskulturer. Hur många flergenerationssvenskar gör karriärer med det primära målet att göra föräldrarna stolta?

    När även skillnaden i medellivslängd uppnår 15-20 år så är det i sig en syn på tillvaron som en flergenerationssvensk inte ens kan föreställa sig (och vice versa).

    Värderingsfrågan är ohyggligt mer djuplodande än att alla nationalkonservativa världen över skulle vara värdemässiga motsvarigheter eller ens nära.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-04-20 00:19:27 följande:
    Absolut men i exempelvis frågor som berör religiös auktoritet, där svarar en nationalkonservativ i Sverige väldigt annorlunda jämfört med dito i länder under Sharialagar, för att inte säga extremt annorlunda, och så vidare.

    Familjevärderingar utgör en annan tydlig skillnad mellan kärn- och storfamiljskulturer. Hur många flergenerationssvenskar gör karriärer med det primära målet att göra föräldrarna stolta?

    När även skillnaden i medellivslängd uppnår 15-20 år så är det i sig en syn på tillvaron som en flergenerationssvensk inte ens kan föreställa sig (och vice versa).

    Värderingsfrågan är ohyggligt mer djuplodande än att alla nationalkonservativa världen över skulle vara värdemässiga motsvarigheter eller ens nära.
    Nationalkonservatism är så vitt jag läser det från WVS en funktion av samlade värderingar på de två skalorna de presenterar, i någon mening motstående de frihetliga individualistiska är samlade värderingar som är typiska för de liberala demokratierna i det 'protestantiska Europa'. (längst upp till höger)

    Var på skalan de nationalkonservativ befinner sig varierar säkert, men de värderingar som ligger till grund för nationalkonservstismen är inte representerade längst upp till höger på kulturkartan.

    "A somewhat simplified analysis is that following an increase in standards of living, and a transit from development country via industrialization to post-industrial knowledge society, a country tends to move diagonally in the direction from lower-left corner (poor) to upper-right corner (rich), indicating a transit in both dimensions. However, the attitudes among the population are also highly correlated with the philosophical, political and religious ideas that have been dominating in the country. Secular-rational values and materialism were formulated by philosophers and the left-wing politics side in the French revolution, and can consequenlty be observed especially in countries with a long history of social democratic or socialistic policy, and in countries where a large portion of the population have studied philisophy and science at universities. Survival values are characteristic for eastern-world countries and self-expression values for western-world countries. In a liberal post-industrial economy, an increasing share of the population has grown up taking survival and freedom of thought for granted, resulting in that self-expression is highly valued."


    "The traditional versus secular-rational values dimension reflects the contrast between societies in which religion is very important and those in which it is not, but deference to the authority of God, fatherland, and family are all closely linked with each other. The importance of the family is a major theme: in traditional societies, a main goal in most people's lives is to make their parents proud; and one must always love and respect one's parents regardless of how they behave; conversely, parents must do their best for their children, even at the cost of their own well-being; and people idealize large families (and actually have them: high scores on this dimension correlate strongly with high fertility rates). Although the people of traditional societies have high levels of national pride, favor more respect for authority, take protectionist attitudes toward foreign trade, and feel that environmental problems can be solved without international agreements, they accept national authority passively: they rarely discuss politics. In preindustrial societies the family is crucial to survival. Accordingly, societies at the traditional pole of this dimension reject divorce and take a pro-life stance on abortion, euthanasia, and suicide. They emphasize social conformity rather than individualistic striving, support deference to authority, and have high levels of national pride and a nationalistic outlook. Societies with secular-rational values have the opposite preferences on all of these topics "

  • Digestive
    Padirac skrev 2022-04-20 07:51:34 följande:
    Nationalkonservatism är så vitt jag läser det från WVS en funktion av samlade värderingar på de två skalorna de presenterar, i någon mening motstående de frihetliga individualistiska är samlade värderingar som är typiska för de liberala demokratierna i det 'protestantiska Europa'. (längst upp till höger)

    Var på skalan de nationalkonservativ befinner sig varierar säkert, men de värderingar som ligger till grund för nationalkonservstismen är inte representerade längst upp till höger på kulturkartan.

    "A somewhat simplified analysis is that following an increase in standards of living, and a transit from development country via industrialization to post-industrial knowledge society, a country tends to move diagonally in the direction from lower-left corner (poor) to upper-right corner (rich), indicating a transit in both dimensions. However, the attitudes among the population are also highly correlated with the philosophical, political and religious ideas that have been dominating in the country. Secular-rational values and materialism were formulated by philosophers and the left-wing politics side in the French revolution, and can consequenlty be observed especially in countries with a long history of social democratic or socialistic policy, and in countries where a large portion of the population have studied philisophy and science at universities. Survival values are characteristic for eastern-world countries and self-expression values for western-world countries. In a liberal post-industrial economy, an increasing share of the population has grown up taking survival and freedom of thought for granted, resulting in that self-expression is highly valued."

    "The traditional versus secular-rational values dimension reflects the contrast between societies in which religion is very important and those in which it is not, but deference to the authority of God, fatherland, and family are all closely linked with each other. The importance of the family is a major theme: in traditional societies, a main goal in most people's lives is to make their parents proud; and one must always love and respect one's parents regardless of how they behave; conversely, parents must do their best for their children, even at the cost of their own well-being; and people idealize large families (and actually have them: high scores on this dimension correlate strongly with high fertility rates). Although the people of traditional societies have high levels of national pride, favor more respect for authority, take protectionist attitudes toward foreign trade, and feel that environmental problems can be solved without international agreements, they accept national authority passively: they rarely discuss politics. In preindustrial societies the family is crucial to survival. Accordingly, societies at the traditional pole of this dimension reject divorce and take a pro-life stance on abortion, euthanasia, and suicide. They emphasize social conformity rather than individualistic striving, support deference to authority, and have high levels of national pride and a nationalistic outlook. Societies with secular-rational values have the opposite preferences on all of these topics "
    Du kan inte fritolka saker och sedan kalla ditt eget hopkok for någon slags allmängiltig internationell nationalkonservatism. Tror du på det själv? Har även svenska socialister samma värderingar som Kinas och Rysslands socialister? Verkligen?

    Du läser ur en vetenskaplig layout för det mest ambitiösa projektet av sitt slag i hela världen - tror du att det finns utrymme för egna tankar och idéer, om vad ditten och datten innebär och som inte alls står specificerat i den aktuella texten? Nej, sekunden som du kokar ihop egna faktorer och koncept så har du lämnat studieramen.

    Det är även en fråga om grader och enkäten är väldigt rigoröst utformad - de intervjuar till och med deltagarna och huvudsakligen i person.

    Det finns säkerligen knytpunkter mellan politiska ideologier och värderingar globalt men summan av en individ (det vill säga en enkät) ger exakt det resultatet som du ser i studien. Och deltagarna från Sverige som studien har baserats på hamnar inte utanför sin egen maximala spridning/är allihopa inom fältet Protestant Europa.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna