• trollhassel

Behöver råd 3-månaders sömn

Hej! Hoppas någon kan komma med nåt klokt råd! Min son nr 2 är snart tre månader. Han sover så fint på dagen och älskar att sova i vagn. Nätterna går bra med ett-två uppvak. Problemet är när jag vill få honom att somna på natten. Jag ammar honom i sängen (liggande) tills han är helt mätt. (Har även provat att sitta o amma, ingen skillnad ) och när jag försiktigt lägger honom i egen säng så vaknar han. Försöker att han inte ska somna vid bröstet men det är lite knepigt på kvällen. Han verkar så rastlös..!

Ibland funkar det att stoppa i napp, men det tar ca 1,5 timmar och ofta 2 för att söva honom :(((

Håller honom vaken från ca 17.30 för att han inte ska vara för pigg.

På dagarna sover han ca två kortare lurar och en lång.

Kom gärna med tips!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-19 21:50
    Påbörjar läggningen vid 20-20.30 ca

• Svar på tråden Behöver råd 3-månaders sömn
  • Nevadita

Hej!

Alla barn är såklart olika... men prova att natta en timme tidigare?
    Alternativt att när du ska lägga över honom i egna sängen - vänta lite längre så han kommit ner i djupare sömn...?

Han är bara tre månader, låt honom somna vid bröstet, det är ju inte "bara mat" utan även närhet och tröst.

Försök vila själv på dagen så att du är utvilad på kvällen och inte blir stressad ifall han inte somnar direkt.

Hoppas du hittar nåt knep som hjälper, min erfarenhet är annars att försöka följa bebisen rytm de första månaderna och inte försöka styra för mycket - rutiner brukar falla på plats lite av sig själv längre fram.

Lycka till!

..?:*¨¨*:?..♥..Krumelura 2.0..♥..?:*¨¨*:?.
  • Liten ekorre

Låt honom styra sömnen själv. Barnet vet bäst självt när det behöver sova.

• trollhassel

Tack för svar! Får väl låta honom sova själv lite här och var på kvällen och hoppas på det bästa när jag själv går isäng. Vila på dagen, absolut.

Däremot sover jag hemskt dåligt med honom brevid mig, provade de två första månaderna....

Han sover väldigt gott i egen säng på dagen!

Det är bara nattningen som inte funkar alltså.

Tack igen för svar, det var snällt :)

• Anonym (L)
    trollhassel skrev 2015-12-19 23:16:04 följande:

Tack för svar! Får väl låta honom sova själv lite här och var på kvällen och hoppas på det bästa när jag själv går isäng. Vila på dagen, absolut.

Däremot sover jag hemskt dåligt med honom brevid mig, provade de två första månaderna....

Han sover väldigt gott i egen säng på dagen!

Det är bara nattningen som inte funkar alltså.

Tack igen för svar, det var snällt :)

• Rani

Ingen av mina barn har gått att styra när det gäller sömnen de första 3 åren. De har helt enkelt fått sova när de varit trötta och faktiskt har det blivit rätt bra.

Min 4-månaders sover lite av och till under kvällen i TV-soffan bredvid mig. Vid 22-23 brukar hon somna för natten (också då i soffan) och då när jag in henne i hennes säng. Det där med att natta bebis har aldrig funkat för mig. Det har kommit senare.

• lövet2

Jag har aldrig sövt eller nattat så små barn. De har ätit och sovit när det passat dem, och då har alla varit nöjda - plus att de fått precis så mycket sömn de behövt.

• aleydis

Vid 3 mån sov mitt barn i famnen på kvällen när vi tittade på tv och sen mellan oss i babynest. Har du något viktigt du måste göra på kvällarna? Annars, passa på och mys! Eller sätt barnet i bärsele om du behöver gå runt. Hur kommer det sig att du sover så dåligt med barnet bredvid?

• Iowhannah

Ett tips är att försiktigt linda in bebis i en mjuk filt innan du lägger honom i egen säng, då stannar värmen kvar längre. Det brukar funka här (fast jag har sån tur att jag har en liten som tycks fatta att det är skillnad på dag och natt).

• Anonym (Sara)

Jag förstår dig. Min son på 4,5 månader är ofta svår att natta på kvällen men han äter ersättning, sväljer för mycket luft och det är omöjligt att få upp all så han kommer inte till ro. Vidare somnar han ALDRIG efter han har ätit som ammade barn verkar göra. Han verkar bli speedad av maten och vi rapar, myser och leker i minst en timme innan jag märker att han börjar bli trött och gnällig. Han äter sista gången mellan 18 och 19 och nästa mål brukar bli någon gång mellan 6 och 8 på morgonen. Kvällarna är dock jobbiga. Nattningen tar evigheter och jag vill att han ska sova i sin eller min säng. Han vaknar jätteofta den första timmen. Sova på soffan bredvid mig har han aldrig klarat och i famnen gick kanske till han var 3 månader, nu vill han inte ligga i den positionen utan vara upprätt.

• Anonym (Jodåsåatte)

Man kan/ska inte försöka styra så små barns sömn. De sover när de sover, äter när de äter och är vakna när de känner för.

Något som hjälpte så att våran inte skulle vakna om han somnade vi amning osv var att låta honom amma/somna med en filt om sig, sedan lade man honom med filten om sig i egna sängen. De vaknar ibland av temperaturskillnaden från kroppsvärme till "kall" säng. Filten gör att skilllnaden inte blir så påtaglig.. Jag höll även ibland hans babynest/säng varm med en värmedyna jag har..

• Natulcien

Varför får han inte somna vid bröstet? Det är ju jättesmidigt om de somnar av amning!
    Vi hade vår son sovande på en 90-madrass bedvid vår säng när han var i den åldern. När han skulle somna på kvällen och om han vaknade på natten, så liggammade jag honom till sömns på madrassen. När han hade somnat så kunde jag försiktigt smita därifrån och lägga mig i sängen intill. Otroligt smidigt och vi slapp det där momentet med att lyfta och lägga ner bebisen hela tiden, vilket verkar vara ett kritiskt moment för de flesta.

• trollhassel

Tack snälla ni för tips!

Han blev sådär orolig strax innan 20 så då liggammade jag tills han somnade, ca 50 min. Han fick då ligga kvar i min säng och jag smög ut. Han gnydde ca 40 min senare men då lade jag honom i sin säng och klämde fast täcket runt ena armen eftersom han fäktar så... Och i med napprn. Imorrn vill jag prova att linda filt runt vid nattningen.

Nu har jag varit vaken i två timmar och umgåtts med min övriga familj då jag annars hade sprungit in och ut ur rummet/ammat mig öm.

Tack för inspiration och hoppas på en bra kväll imorrn också ;)

• trollhassel

Till anonym Sara: usch det låter verkligen jobbigt, när är det du kan slappna av på kvällen?

Jag har en två-åring och en man som ofta kvällsjobbar. Det är därför jag velat börja styra upp fastän minsta är så liten. Inte skitkul när bägge skriker samtidigt ;))

• Anonym (Jodåsåatte)
    Iowhannah skrev 2015-12-20 05:47:26 följande:

Ett tips är att försiktigt linda in bebis i en mjuk filt innan du lägger honom i egen säng, då stannar värmen kvar längre.

Menar du bebisen? Eller heter barnet Bebis?
  • Anonym (Sara)
    trollhassel skrev 2015-12-20 22:59:02 följande:

Till anonym Sara: usch det låter verkligen jobbigt, när är det du kan slappna av på kvällen?

Jag har en två-åring och en man som ofta kvällsjobbar. Det är därför jag velat börja styra upp fastän minsta är så liten. Inte skitkul när bägge skriker samtidigt ;))

Slappna av kan jag aldrig göra. Ofta får jag springa fram och tillbaka mellan soffan och sovrummet hela kvällen. Till slut brukar jag ge upp och lägga mig. Ibland fortsätter det oroliga på natten. Så att han inte längre äter då spelar egentligen ingen roll. Har testat alla metoder för att rapa honom men allt kommer ändå inte upp.
  • Misscaswell

Min son är i samma ålder som din. Vad vi har landat i, för att få så lugna kvällar och god nattsömn som möjligt, är att låta honom somna när han är trött i någons knä i soffan, vilket vanligen blir vid 19-20 sådär. Sen tar jag med honom till sängen när jag går och lägger mig. Då brukar han vakna, så jag ammar honom och lägger honom mot axeln för att rapa. Där brukar han somna om, och då lägger jag honom bredvid mig i sängen. För mig är nyckeln att lägga honom bredvid min huvudkudde (så hans och mina ögon är i samma höjd), eftersom han då hamnar en liten bit ifrån min kropp och "utom fara" för mitt täcke, vilket gör att jag sover bättre. Han accepterar inte att läggas ner i egen säng, men då han känner att jag är intill brukar han kunna sova lugnt ett par timmar i stöten. Skulle aldrig orka försöka natta - känns bättre att bara låta honom få vad han behöver när han är så liten.

Svar på tråden Behöver råd 3-månaders sömn