• Anonyma Lova

    Vill bli vegan men får ej

    Hej!

    Jag är en 13 åring som vill bli vegan men jag får inte för mina föräldrar. Jag har vart Vegetarian sedan ett halvår sedan ungefär. Men jag vill bli vegan för att jag får dåligt samvete varje gång jag äter mjölk, ost, ägg och honung. Men mina föräldrar tror att jag kommer att få näringsbrist men jag har bra koll på näringämnen och sådant men dom vill inte ens lyssna. Dom tar bara förgivet att jag inte har det. Så jag skulle behöva lite råd och tips.

  • Svar på tråden Vill bli vegan men får ej
  • BCH52

    Din föräldrar vill ditt bästa men det vet du säkert redan. Det du kan göra för att övertyga dem är att praktiskt visa att vegankost är helt fullvärdig kost. Det kan du bara visa dem genom att själv laga din mat under några månader. Då ser de att du vet vad du talar om. Läs på så att du alltid kan tala om vad i maten just idag som innehåller av det protein, järn, B12 oc D som krävs för unga kvinnor. Det brukar vara de delarna som är lite trixiga att få till.

  • Väntande
    Anonyma Lova skrev 2016-01-05 01:54:26 följande:

    Hej!

    Jag är en 13 åring som vill bli vegan men jag får inte för mina föräldrar. Jag har vart Vegetarian sedan ett halvår sedan ungefär. Men jag vill bli vegan för att jag får dåligt samvete varje gång jag äter mjölk, ost, ägg och honung. Men mina föräldrar tror att jag kommer att få näringsbrist men jag har bra koll på näringämnen och sådant men dom vill inte ens lyssna. Dom tar bara förgivet att jag inte har det. Så jag skulle behöva lite råd och tips.


    Hej!
    Jag förstår precis vad du går igenom, om det inte var ännu värre när jag tog steget till att bli vegetarian för 10år sedan när jag bodde hemma ... Det blev mycket pasta då min pappa vägrade laga mat utan kött. Det viktigaste är nog bara att du visar att du vet vad du håller på med, visa att man kan ersätta med vegansk kost. Det kan vara svårt och kanske tom kännas hopplöst att veta vad man ska laga för mat om man är van att laga en kost som utgår från att en del ska bestå av kött och mejerivaror ...

    Du kan gå in på www.vegania.net/naringslara.html och läsa mer om näringsläran, det kan du ju visa på datorn för dina föräldrar. Sedan kanske du kan komma med egna ideér på recept som du är med å lagar? Idag är det ju även superenkelt att bara byta ut kött och mejerivaror direkt! Oatly har ju tex créme fraiche, mjölk, grädde etc, och det finns massor med behandla alternativ på korv, hamburgare och sånt som gör det lätt om dina föräldrar kanske har svårt att ändra maten ni äter idag. Det finns självklart hundra andra anledningar till att bli vegan, det är bara att läsa på och argumentera! Ta stöd i någon grupp på fb kanske? Hoppas det går bra för dig, lycka till!
  • Pentra

    Hej TS! ... Dina föräldrar har större kunskaper än dig i ämnet, och vill absolut ditt bästa. De har skyldighet att göra så gott de kan för att förse dig med ett så gott och grundläggande näringsintag som möjligt för ditt lärande och för din fysiska och psykiska hälsas skull. ... ... Man blir nämligen inte bara tankesvävande och trögtänkt av att utesluta animaliska proteiner i kosten. Människan behöver nämligen både animaliskt och vegetariskt protein för att kunna växa, utvecklas på bästa sätt och vara vid god hälsa; speciellt hjärnan och psyket behöver en god balans av både animaliska- och vegetariska proteiner; och det ena är således inte utbytbart mot det andra. Detta visar klara och tydliga forskningsresultat i ämnet. Att få i sig båda typer av dessa proteiner är absolut och speciellt viktigt för växande och lärande barn och tonåringar. Vuxna kan däremot klara sig en kortare tid på bara den ena typen av protein utan att ta skada. Men det är, som sagt, bara under en kortare tid... Dina föräldrar finns där för att hjälpa och vägleda, men du själv har även, allteftersom du blir äldre, en allt större skyldighet och ett djupare ansvar att se till att du vårdar din kropp, hälsa och ditt liv på bästa sätt. Livet är människans största och vackraste ägodel och kräver djupt respektfull och vördnadsfull omsorg. .. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • bullen1984
    Pentra skrev 2016-01-05 03:08:04 följande:

    Hej TS! ... Dina föräldrar har större kunskaper än dig i ämnet, och vill absolut ditt bästa. De har skyldighet att göra så gott de kan för att förse dig med ett så gott och grundläggande näringsintag som möjligt för ditt lärande och för din fysiska och psykiska hälsas skull. ... ... Man blir nämligen inte bara tankesvävande och trögtänkt av att utesluta animaliska proteiner i kosten. Människan behöver nämligen både animaliskt och vegetariskt protein för att kunna växa, utvecklas på bästa sätt och vara vid god hälsa; speciellt hjärnan och psyket behöver en god balans av både animaliska- och vegetariska proteiner; och det ena är således inte utbytbart mot det andra. Detta visar klara och tydliga forskningsresultat i ämnet. Att få i sig båda typer av dessa proteiner är absolut och speciellt viktigt för växande och lärande barn och tonåringar. Vuxna kan däremot klara sig en kortare tid på bara den ena typen av protein utan att ta skada. Men det är, som sagt, bara under en kortare tid... Dina föräldrar finns där för att hjälpa och vägleda, men du själv har även, allteftersom du blir äldre, en allt större skyldighet och ett djupare ansvar att se till att du vårdar din kropp, hälsa och ditt liv på bästa sätt. Livet är människans största och vackraste ägodel och kräver djupt respektfull och vördnadsfull omsorg. .. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Detta var det absolut mest hjärndöda inlägg jag läst. 


    Nej man blir inte trögtänkt av att inte äta animaliska proteiner. När du skriver sånt här bullshit som om det vore fakta så får du dig själv att framstå som väldigt korkad. 

  • Väntande
    bullen1984 skrev 2016-01-05 06:37:15 följande:

    Detta var det absolut mest hjärndöda inlägg jag läst. 


    Nej man blir inte trögtänkt av att inte äta animaliska proteiner. När du skriver sånt här bullshit som om det vore fakta så får du dig själv att framstå som väldigt korkad. 


    Hahaha jag kunde inte sagt det bättre själv!

    Till TS: att ställa frågor på forum som familjeliv kommer alltid dra folk som inte riktigt har alla hästar hemma eller som livnär sig på att hacka på folk för nöjets skull. Jag skulle vända mig till ett forum för veganer eller vegetarianer i framtiden gällande liknande frågor, så slipper du den där skiten!
  • Pentra
    bullen1984 skrev 2016-01-05 06:37:15 följande:
    Detta var det absolut mest hjärndöda inlägg jag läst.  Nej man blir inte trögtänkt av att inte äta animaliska proteiner. När du skriver sånt här bullshit som om det vore fakta så får du dig själv att framstå som väldigt korkad. 

    Mina sk. lärare är forskare sedan mycket länge och utomordentligt duktiga i sin sak. Det finns forskning som tydligt visar på det jag har berättat i tråden. Det sätt du kontrar inlägget på visar att du antagligen är vegetarian/vegan eller att du får i dig på tok för lite animaliskt protein, och/eller att dessa fantiska sanningar är alldeles för jobbiga för dig att ta in... ... /Pentra
  • MammAmma
    bullen1984 skrev 2016-01-05 06:37:15 följande:

    Detta var det absolut mest hjärndöda inlägg jag läst. 

    Nej man blir inte trögtänkt av att inte äta animaliska proteiner. När du skriver sånt här bullshit som om det vore fakta så får du dig själv att framstå som väldigt korkad. 


  • HejPippi
    Pentra skrev 2016-01-07 13:49:49 följande:

    Mina sk. lärare är forskare sedan mycket länge och utomordentligt duktiga i sin sak. Det finns forskning som tydligt visar på det jag har berättat i tråden. Det sätt du kontrar inlägget på visar att du antagligen är vegetarian/vegan eller att du får i dig på tok för lite animaliskt protein, och/eller att dessa fantiska sanningar är alldeles för jobbiga för dig att ta in... ... /Pentra


    Men du, att antyda att den du diskuterar med är trög är inte en särskilt trevlig eller bra diskutionsteknik. Googlade lite men hittade ingen bra källa som styrker det du påstår, har du lust att slänga in en länk om det?
  • bullen1984
    Pentra skrev 2016-01-07 13:49:49 följande:

    Mina sk. lärare är forskare sedan mycket länge och utomordentligt duktiga i sin sak. Det finns forskning som tydligt visar på det jag har berättat i tråden. Det sätt du kontrar inlägget på visar att du antagligen är vegetarian/vegan eller att du får i dig på tok för lite animaliskt protein, och/eller att dessa fantiska sanningar är alldeles för jobbiga för dig att ta in... ... /Pentra

    B12 är en vitamin man behöver tillskott av som vegan. Men turligt nog är vi såpass utvecklade att det finns att äta som tillskott. 
    Vi är många som hellre äter vitamintillskott än döda djur.
    Det kallas empati och inte trögtänkthet. Det finns dock forskning som visar på motsatsen, att intelligens och empati har starkt samband. 


    Einstein var vego. 

  • Themis
    HejPippi skrev 2016-01-07 18:09:41 följande:
    Men du, att antyda att den du diskuterar med är trög är inte en särskilt trevlig eller bra diskutionsteknik. Googlade lite men hittade ingen bra källa som styrker det du påstår, har du lust att slänga in en länk om det?
    Men kamma dig, veganen ovan började faktiskt med att kalla Pentra för hjärndöd, vilket är rätt mycket värre.

    Det tog mig en hel minut att hitta fakta, detta gäller för barn 2-5 år men givetvis gäller riskerna generellt också.

    www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/03/Vegetarisk-mat-ar-bra--aven-for-sma-barn/

    "Utöver D-droppar är B12-tillskott nödvändigt för barn som får vegankost."

    "Studier visar att barn som äter vegetariskt får i sig tillräckligt med energi och att de följer normal utveckling och tillväxt [19-24] men att de tenderar att ha lägre kroppsvikt [19, 22]. Vegetarisk kost kan ha låg energitäthet om den innehåller en stor mängd fiber och för lite fett. Eftersom ett lågt energiintag ställer högre krav på proteinintaget [25], är det viktigt att försäkra sig om att den vegetariska kosten inte är alltför fiberrik och energifattig och att barnet följer sin tillväxtkurva. "

    "Kosthållning utan fisk begränsar intaget av de för barn viktiga långkedjiga omega 3-fettsyrorna eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra (DHA). Dock verkar den endogena syntesen av EPA och DHA hos vegetarianer och även veganer vara tillräcklig för att upprätthålla stabil, om än låg, plasmakoncentration av dessa fettsyror [38]. För att säkra ett gott intag av alfalinolensyra (ALA), som endogent förlängs till EPA och DHA, rekommenderas rapsolja eller rapsoljebaserade margariner [30]."

    "Spädbarn till mammor som äter vegankost kan utveckla B12-brist även om modern inte har symtom på B12-brist, och det är viktigt att inte bara gravida utan även ammande veganer regelbundet tar B12-tillskott [46]. Det kan vara relevant att testa B12-status inför graviditet för att uppmärksamma eventuell B12-brist hos modern. 


    Mejeriprodukter och ägg kan täcka B12-behovet, men risken för B12-brist är förhöjd även bland laktovegetarianer och lakto-ovo-vegetarianer [47]. Ett ägg eller 2 dl mjölk/yoghurt motsvarar rekommenderat dagligt intag för barn i åldern 2?5 år [17, 28]."
    --


    Min kommentar: Man ska se upp med B12-brist, för man blir som en dement av det, trög och förvirrad. B12- brist är vanligast hos gamla som äter mindre och inte har bra näringsupptag längre, men förekommer också hos helt vanliga kvinnor mitt i livet.

    En kvinna jag känner kan inte ens leva vegetariskt, än mindre veganskt, för hon får svår B12-brist och måste få injektioner av läkare då. Självklart säger läkaren i det fallet att hon bör äta kött några gånger i veckan istället för att gå runt med kroppsliga symptom på demens och kosta en massa pengar för injektioner.

    Järnbrist är ingen höjdare heller, man blir trött och orkeslös, men det TS googla själv eller läsa hela artikeln i läkartidningen som sammanfattar vad som gäller för olika näringsämnen.
    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Themis
    bullen1984 skrev 2016-01-07 18:25:37 följande:

    B12 är en vitamin man behöver tillskott av som vegan. Men turligt nog är vi såpass utvecklade att det finns att äta som tillskott. 
    Vi är många som hellre äter vitamintillskott än döda djur.
    Det kallas empati och inte trögtänkthet. Det finns dock forskning som visar på motsatsen, att intelligens och empati har starkt samband. 


    Einstein var vego. 


    Det var Hitler också, och Einstein var inte forskare inom näringslära eller på annat sätt kunnig inom det området.

    Har du fler argument som faller inom ramen för logiska felslut?

    www.nizkor.org/features/fallacies/appeal-to-authority.html
    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • HejPippi
    Themis skrev 2016-01-07 18:29:41 följande:

    Men kamma dig, veganen ovan började faktiskt med att kalla Pentra för hjärndöd, vilket är rätt mycket värre.

    Det tog mig en hel minut att hitta fakta, detta gäller för barn 2-5 år men givetvis gäller riskerna generellt också.

    www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/03/Vegetarisk-mat-ar-bra--aven-for-sma-barn/

    "Utöver D-droppar är B12-tillskott nödvändigt för barn som får vegankost."

    "Studier visar att barn som äter vegetariskt får i sig tillräckligt med energi och att de följer normal utveckling och tillväxt [19-24] men att de tenderar att ha lägre kroppsvikt [19, 22]. Vegetarisk kost kan ha låg energitäthet om den innehåller en stor mängd fiber och för lite fett. Eftersom ett lågt energiintag ställer högre krav på proteinintaget [25], är det viktigt att försäkra sig om att den vegetariska kosten inte är alltför fiberrik och energifattig och att barnet följer sin tillväxtkurva. "

    "Kosthållning utan fisk begränsar intaget av de för barn viktiga långkedjiga omega 3-fettsyrorna eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra (DHA). Dock verkar den endogena syntesen av EPA och DHA hos vegetarianer och även veganer vara tillräcklig för att upprätthålla stabil, om än låg, plasmakoncentration av dessa fettsyror [38]. För att säkra ett gott intag av alfalinolensyra (ALA), som endogent förlängs till EPA och DHA, rekommenderas rapsolja eller rapsoljebaserade margariner [30].""Spädbarn till mammor som äter vegankost kan utveckla B12-brist även om modern inte har symtom på B12-brist, och det är viktigt att inte bara gravida utan även ammande veganer regelbundet tar B12-tillskott [46]. Det kan vara relevant att testa B12-status inför graviditet för att uppmärksamma eventuell B12-brist hos modern. 

    Mejeriprodukter och ägg kan täcka B12-behovet, men risken för B12-brist är förhöjd även bland laktovegetarianer och lakto-ovo-vegetarianer [47]. Ett ägg eller 2 dl mjölk/yoghurt motsvarar rekommenderat dagligt intag för barn i åldern 2?5 år [17, 28]."

    --

    Min kommentar: Man ska se upp med B12-brist, för man blir som en dement av det, trög och förvirrad. B12- brist är vanligast hos gamla som äter mindre och inte har bra näringsupptag längre, men förekommer också hos helt vanliga kvinnor mitt i livet.

    En kvinna jag känner kan inte ens leva vegetariskt, än mindre veganskt, för hon får svår B12-brist och måste få injektioner av läkare då. Självklart säger läkaren i det fallet att hon bör äta kött några gånger i veckan istället för att gå runt med kroppsliga symptom på demens och kosta en massa pengar för injektioner.

    Järnbrist är ingen höjdare heller, man blir trött och orkeslös, men det TS googla själv eller läsa hela artikeln i läkartidningen som sammanfattar vad som gäller för olika näringsämnen.


    Vadå kamma mig? Pentra skrev ju först att vegetarianer är tröga. Tack för ditt svar, ska läsa igenom det lite nogrannare sen!
  • Iarwain
    bullen1984 skrev 2016-01-07 18:25:37 följande:

    B12 är en vitamin man behöver tillskott av som vegan. Men turligt nog är vi såpass utvecklade att det finns att äta som tillskott. 
    Vi är många som hellre äter vitamintillskott än döda djur.
    Det kallas empati och inte trögtänkthet. Det finns dock forskning som visar på motsatsen, att intelligens och empati har starkt samband. 


    Einstein var vego. 


    Nu vet jag inte vad du menar med "Einstein var vego".

    Det finns inga belägg för att han var vegetarian. Däremot citat som tyder på motsatsen;
    "Although I have been prevented by outward circumstances from observing a strictly vegetarian diet, I have long been an adherent to the cause in principle"
    (källa: letter to Hermann Huth, 27 December 1930)

    till TS:
    Jag skulle vara väldigt försiktig med vegansk kost i din ålder.
Svar på tråden Vill bli vegan men får ej