Inlägg från: helena29 |Visa alla inlägg
  • helena29

Sova på förskolan!?

Problemet att han vaknar efter 30 min beror inte på vagnen. Händer oftast inne också! Varit så sen han var 2 mån. Men ändå inte utvilad och behöver sova mer!

• helena29
    Annelie 76 skrev 2016-01-13 08:16:58 följande:
    Alla har cykler av djupare och ytligare sömn. För barn har de en period av ytligare sömn 30-45 minuter efter de somnat. Blir de störda vid det här tillfället så vaknar de. En del barn kan somna om, andra inte. Det är tyvärr bara så det är och så vitt jag vet går det inte att göra nåt åt.
    Han vaknar även om han inte blir störd vid det tillfället!
  • helena29
    Det kommer bli bra skrev 2016-01-13 10:55:06 följande:

Oj vad jag känner igen mig. Så var mitt barn med, men vet du vad? På fsk (efter ca 2 mån) så hade hen plötsligt lärt sig att sova på "fsk-vis" dvs sov längre där än hemma nånsin! :) På samma vis som hen här hemma inte "klarar av" vissa saker som går hur lätt som helst på fsk. Så tror nog det kommer ordna sig för ditt barn också! Håller tummarna!

Härligt! Vad gjorde personalen de två första månaderna då? Lät hen bara sova 30 min? Försökte söva om?
    Och gjorde de nåt för att hen skulle sova längre eller kom det av sigsjälvt?
  • helena29
    Flygfotogen skrev 2016-01-13 18:31:41 följande:
    Va?

Han får nya rutiner på förskolan. Ge det en chans innan du dömer ut det. Det kan gå bra också!
    Ja det kan det ju, men är väl pessimistiskt lagd, då det inte gått bra nån annanstans hittills.
    Bara svårt att förstå varför han helt plötsligt skulle ändra sömnmönster, som han ändå inte styr själv. Han VÄLJER ju inte att vakna efter 30 minuter när han skulle behöva 1,5 timme till! Det är ju nåt som bara sker....
  • helena29
    Fjonken skrev 2016-01-14 09:09:56 följande:
    Slappna av. Det kommer att fungera. Personalen på vårt första dagis sa att nästan ALLA förstagångsföräldrar är övertygade om att just deras barn blir det första som inte klarar av att sova på förskolan. Så släpp det. Oroa dig inte. Det kommer fungera. Det bara gör det. 
    Då litar jag på dig! Återkommer på måndag om hur det gick första dagen!
  • helena29
    Flygfotogen skrev 2016-01-16 17:50:06 följande:
    Men är det någon som tror att han gör det med flit då? Det blir den sömn det blir helt enkelt. I synnerhet till en början. Ingen kan trolla. I värsta fall får ni försöka att anpassa vistelsetiderna då om det inte fungerar för honom så att han kan sova hemma i sängen.
    Verkar lite så eftersom många skriver att barnen gör som de andra barnen gör... Sover de andra kommer mitt barn också göra det.
    Tyvärr kan vi inte ändra tiderna då vi har jobb med arbetstider att passa. Och sängen spelar ingen roll. Vaknar efter 30 min ändå. Men där går det lättare att söva om, ifall man har tiden. Den möjligheten har inte inte personalen på förskolan.
  • helena29
    Flygfotogen skrev 2016-01-17 21:59:44 följande:

Fast det handlar ju om att man lär sig nytt av andra. Kanske lär han sig det, kanske inte. Det löser sig.

Svårt o tro att hans sömnmönster kommer att ändrad pga att andras barns sömnmönster ser annorlunda ut??
  • helena29
    Monstermamman skrev 2016-01-18 19:14:34 följande:

Min son sov knappt alls hemma, strulade som tusan med sömnen. Sov bara i bärsele och endast vissa gånger i vagn. Han var/är en aktiv Närhetssökande kille och har först nu 7 år senare lärt sig somna själv. Förstår din oro???? fullständigt.

Tänkte dela med mig av min berättelse: På förskolan skulle de sova i dubbelvagnar tillsamans med kompis. Första dagen var vi med, tokvägrade sova. Andra dagen gick vi med vår vagn och sövde utanför grindarna. Tredje dagen lämnade vi över det hela till en av personalen. 5 min i ensam i stillastående vagn???? och vår son sov ich dessutom längre än någonsin hemma. Kommande vecka fick han en kompis i vagnen och de båda somnade snällt i sin vagn.

Låter ju fantastiskt! Men min sin har ju nån dille på att "vakna för tidigt" trots att han inte sovit färdigt och är långt ifrån utvilad! Utan han vaknar trots att han fortfarande är trött. Och går inte att söva om.
    Idag sov han 10 min!
  • helena29
    Flygfotogen skrev 2016-01-18 19:00:42 följande:

Han blir kanske tröttare så sömnbehovet ökar. Det visar sig.

Han HAR stort sömnbehov redan. Han behöver sömnen, men vaknar ändå "för tidigt", ej ordentligt utvilad, trött o gnällig.
    Idag hade han vaknat efter 10 minuter. Såklart trött och inte utvilad!
  • helena29
    mamma 86 skrev 2016-01-18 21:17:52 följande:

Jag jobbar som förskollärare och har inskolat ca 20 barn. Nästan alla föräldrar har varit övertygade om att deras barn aldrig kommer sova på förskolan. Än så länge har alla gjort det :) för vissa jag det tagit lite längre tid men till sist har det fungerar bra! Har skolat in barn som hemma vaknat var 10:e minut men efter ett tag på förskolan har de sovit 1-2 timmar utan att vakna däremellan

Underbart! Hoppas det biter på min son också! Hur gör ni då? Och varför tror ni att det funkar på förskolan och inte hemma??
Svar på tråden Sova på förskolan!?