Inlägg från: helena29 |Visa alla inlägg
  • helena29

Sova på förskolan!?

Tycker personalen att barn som inte sover är jobbiga och besvärliga? Att de inte får sin rast o så?
    Kommer de ge upp och inte söva honom om han fortsätter såhär?

• helena29

Kan inte hjälpa att jag sitter här på jobbet och har ångest över hur min lille kulle har det. Mega-ångest över att man återigen för höra att han inte sover bra. Men är det inte upp till personalen att göra vad de kan för att han ska få sin sömn? Jag kan väl inte göra nåt??

• helena29
    Alexi skrev 2016-01-19 13:51:09 följande:

Nej ts, låt personalen jobba med det. Du kan inte göra något. Men har han sovit lite och dåligt, hämta tidigt och ta en lugn eftermiddag. Och ha tålamod, det kanske inte blir perfekt på en vecka.

Ska låta dem försöka lösa detta! Jag kan ju inte göra nåt ändå!
    Men hämta tidigt går inte då jag har arbetstider att följa. Och hur han sovit vet jag först när jag hämtar.
  • helena29

Alltså, jag är så ledsen o trött på det här!
    Jag är heeelt övertygad om att han inte kommer att lära sig sova. EXAKT 30 minuter idag. Och nu är jag helt säker på att det kommer fortsätta såhär! Personalen hade stått lääääänge och gungat vagnen, då hade han somnat men vaknat så fort hon slutat. Han var heeeelt slut när de la honom, men VARFÖR sover han inte klart då???! Tills han
    Är utvilad??
    Har ju varit såhär sen han föddes, så varför i hela friden skulle det ändra sig nu??
    Det är ju påfrestande för alla att hämta en toktrött unge varje eftermiddag. Dessutom synd om honom när han är trött o gnällig på dagis. Då har ju inte han heller roligt!
    Vad kan jag kräva av personalen? Hur ska jag göra? Orkar inte om det ska va såhär!

• helena29
    Alexi skrev 2016-01-19 18:40:13 följande:

Men ts, om barnet inte sover mer än 30 min hemma heller, då lär det ju inte gå under av detta på några dagar. Ge det lite tid!

Hemma i sängen kan han sova upp till 1,5 timme!
    Vagnen är svårare:( Han skriker inte utan somnar lätt, men det är det här eviga för tidiga uppvaknandet som är problemet!!! Han lär ju inte bli tryggare av att vara trött på förskolan hela tiden.
    Handlar inte om att han inte är tillräckligt trött, för han är heeelt slut! Är det nåt medicinskt eller??? Man börjar ju undra?!
    Hur lång tid är rimligt att jag ska ge det? Innan jag får ge upp och inse att han inte kommer sova längre i vagnen på förskolan?
  • helena29
    FruFlower skrev 2016-01-19 18:43:52 följande:

Jag lämnade kvar färdigblandad välling på tetra, som kokerskan värmde och hällde i en nappflaska. Det fungerade på mitt barn.

För att hon skulle sova längre??
  • helena29
    IsDimma skrev 2016-01-19 18:26:41 följande:

Tja, du kan ju inte få honom att sova mer än en halvtimme heller så mer än så kan du ju knappast kräva.
    Vad du kan kräva är att dom försöker söva honom, och att det om det är möjligt (och det är det inte alltid) försöker söva om honom. Men eftersom dom har fler barn så kan man inte sitta fast med ett barn hur länge som helst.

Jag hade vilan på mitt jobb idag. Där hade jag ett barn som gallskrek och var tvärarg för att han inte ville ligga ner. Mina kollegor var en i vår matsal för att städa borden och en var på rast. Jag lät honom vara en stund men när jag insåg att dom andra barnen ska få en chans att somna så tog jag med honom ut ur rummet och så stängde jag till dörren. Jag stod i dörren så att barnet såg mig och det var ingen lång stund. Sen öppnade jag dörren igen och lät barnet komma tillbaka men talade om för honom att ska du vara här inne så får du vara tyst för annars kan ingen sova. Det här är ingen ettåring utan barnet fyller tre om någon månad så han förstår vad man säger mycket väl. Hade han fortsatt hade jag fått ta med honom in till grannavdelningen och så hade han fått vara vaken. För att dom andra ska få chans att sova.
    Att barnen skriker en period när vi skolar in dom är helt okej och barnet som skriker brukar somna till slut och man har chans att söva alla andra. Men vårt jobb är att se till hela gruppens bästa och ibland innebär det att ett enskilt barn inte kan göra allt (i ditt barns fall typ sova två timmar då barnet vaknar själv och inte somnar om i rimlig tid).

De sover ute i vagn. Alla andra barn sover ju så de borde ha ganska stor möjlighet att försöka söva om honom genom att gunga vagnen. Det hade de försökt med idag, han hade somnat till men vaknat så fort hon slutade gunga.
    Du som har erfarenhet av inskolningar. Hur lång tid är rimligt att det kan ta innan han "lär sig" sova?
    Hur har ni haft det med era barn?
  • helena29
    FruFlower skrev 2016-01-19 18:52:49 följande:
    För att kunna somna och för att sova längre.
    Hur länge sov hon då?
    Gav de välling när hon vaknade "för tidigt" då?
  • helena29
    IsDimma skrev 2016-01-19 18:59:34 följande:
    En vecka till två månader. Vi har en som vi skolade in i oktober som har sovit halvtaskigt sen dess, vissa dagar en halvtimme och vissa dagar 1.5 timme. Vaknar och är ledsen. Det tog nog fram till jul innan han numer oftast sover det han behöver.
    Men oftast går det betydligt fortare, upp till två veckor är nog det vanligaste. Iaf när det gäller så små som ettåringar som fortfarande behöver sova länge i regel.
    Men vad tror du om min son som säkerligen vaknar i sömnskarven vid 30 min? Trots att han är supertrött och behöver mer sömn? När kommer han lära sig sova över skarven? Hemma funkar det ibland i sängen, inte lika ofta i vagnen....
    Svårt för dig o gissa, men du kanske har en teori?
  • helena29
    mamma 86 skrev 2016-01-19 20:18:50 följande:
    Jag vet inte riktigt. Tror helt enkelt att de ser hur de andra barnen gör och framförallt blir de tröttare på ett annat sätt när de går på förskolan. Speciellt ett barn jag skolade in hade mycket svårigheter med sömnen, jag satt alltid med henne beredd på att försöka få henne att somna om. Nu sover hon utan problem. Vi sitter bredvid, ger dem napp/filt om de behöver. För några har det går bra redan efter några dagar, andra har tagit månader. Men ingen har tagit mer än ett par månader!
    Du inger ju lite hopp i alla fall. På min sons förskola sover de ute i vagnar. Hemma sover han bäst i sängen.
    Det konstiga med min son är ju att kan va så trött att det räcker att lägga ner honom så somnar han. MEN vaknar efter EXAKT 30 min igen... Förmodligen i en sömnskarv. Tror du han nånsin kommer lära sig att sova över den i vagnen på förskolan? Har du varit med om nåt liknande?
    Skulle du råda oss till att "öva" med vagnen hemma på helgerna? Eller fortsätta med sängen där vi har större chans att han sover längre?
    På så vis få in rutinen att han "ska" sova längre?
Svar på tråden Sova på förskolan!?