Inlägg från: helena29 |Visa alla inlägg
  • helena29

Sova på förskolan!?

Alexi skrev 2016-01-23 21:40:42 följande:

Och ja, förskolan ska se till varje barns enskilda behov men inte på bekostnad av all annan verksamhet. Klart att det är bäst att personalen har rast när 99 procent av barnen sover tex.

Kan omöjligt bli på bekostnad av ALL annan verksamhet att försöka få min son att sova lite längre. Tex. prova att gunga vagnen när det gått 25 minuter istället för när han vaknat efter 30 min. Men då fick man ju höra att de måste ha rast. Sjukt vad de var engagerade att ens lyssna på ett tips!
  • helena29
    Natulcien skrev 2016-01-23 21:47:41 följande:
    Men förskolan har å andra sidan bara haft 4 dagar på sig att lösa ett problem som du inte har lyckats lösa på 15 månader... Lite väl höga krav kan jag tycka.
    Basbehoven som sömn, mat, toalettbesök kan man inte tvinga barn till. Vill ett barn inte äta, sova eller bajsa när du vill så kan du inte tvinga det.

Och jag menade inte att din son vaknar efter 30 min p.g.a. att du är stressad och orolig, det jag menade var att det du benämner som gnäll kanske till viss del kan förvärras om föräldern är väldigt stressad och orolig? Men det var bara en tanke.
    Nä, man kan inte tvinga. Men givetvis provar man olika sätt tills man kommer fram till en lösning. Man "lägger inte ner kampen och gillar läget". Hade du gjort det om ditt barn inte åt eller bajsade?
  • helena29
    Natulcien skrev 2016-01-23 21:47:41 följande:
    Men förskolan har å andra sidan bara haft 4 dagar på sig att lösa ett problem som du inte har lyckats lösa på 15 månader... Lite väl höga krav kan jag tycka.
    Basbehoven som sömn, mat, toalettbesök kan man inte tvinga barn till. Vill ett barn inte äta, sova eller bajsa när du vill så kan du inte tvinga det.

Och jag menade inte att din son vaknar efter 30 min p.g.a. att du är stressad och orolig, det jag menade var att det du benämner som gnäll kanske till viss del kan förvärras om föräldern är väldigt stressad och orolig? Men det var bara en tanke.
    Gnället beror på TRÖTTHET.
    Annars är nog förskolepersonalen också stressade och oroliga, eftersom han gnäller där också.
  • helena29
    Flygfotogen skrev 2016-01-23 23:51:31 följande:

Säg att det är 3 pedagoger på 15 st 1-3 åringar. Då ska de tre täcka åtminstone 11 öppna timmar. Samtidigt så ska de vardera ha 30 minuter lagstadgad rast innan den första går av sitt pass som vanligtvis är ungefär 6-14. Dvs före kl 14 måste det ha rastats klart. Kanske är det möte eller planeringstid inlagd för någon av dem också så denne är borta från avdelningen. Har man tur är man två före klockan 9 och två efter klockan 14. Ofta är man tre kanske totalt 1-2 timmar per dag. Oavsett om det är fyra eller fjorton små på plats. Hur i hela friden kan du då ens börja tänka tanken att en av dem borde börja gå en promenad med ditt barn i en timme?! Jag häpnar.

Jag bryr mig ju inte om hur varken ni eller de pedagogerna på min sons avdelning lägger upp sina raster, det är ju inte mitt problem. Det är ju deras chefs problem! Han/hon får ju lösa det.
    Det enda jag bryr mig om är att mitt barns behov blir tillgodosett.
    Märkligt då att en personal kan ägnas åt ett barn i över en timme då de barnet har ett annat behov??!
  • helena29
    Natulcien skrev 2016-01-23 23:01:55 följande:
    Om mitt barn inte åt, sov eller bajsade alls så skulle jag självklart kämpa!
    Men ditt barn sover ju. Även om det "bara" är 30 min.
    Och de 30 minuterna är inte tillräckligt, han mår inte bra av så lite sömn. Problem kvarstår!!
  • helena29

Ska prova det på mitt jobb när nån ber mig om nåt. "Eh, det går inte, jag måste faktiskt ha rast!" "Jag struntar väl i det som är viktigt..."
    Pedagogerna är för för barnens skull och vi betalar deras lön!

• helena29

Dessutom tycker ju pedagogerna också att det är ett problem att han sover så lite. Då är det ju ännu mer konstigt att de inte provar nåt annat sätt. Märkligt då att de "har försökt allt!"

• helena29

Men jisses, konstigt att han då bara har reflux och förstorade tonsiller på dagis eller i vagn??!

• helena29
    Natulcien skrev 2016-01-24 14:17:12 följande:
    Hur tänker du nu? Ska inte pedagogerna få några raster eftersom de är där för barnens skull? Ska alla lärare som jobbar för elevernas skull också skippa sina raster då? Och all vårdpersonal som jobbar för patienternas skull? 

Hmm, vi betalar knappast någon pedagogs lön heller. Vår förskola har totalt 35 barn och 8 pedagoger. Skulle man slå ut deras löner på dessa 35 barn så skulle det bli ca 6500 kr per barn och månad. Det betalar i alla fall inte vi i barnomsorgsavgift... Vi betalar bara en bråkdel av den faktiska kostnaden. Väldigt förmånligt, faktiskt.
    Det är bara så fruktansvärt tråkigt att som förälder, fjärde dagen på dagis höra att de måste ha sina raster!
    Herregud, hur många arbeten finns det inte där man nån gång emellanåt skippar rasten för att det inte funkade just den dagen?
    Indirekt betalar vi deras löner! Men man får tydligen inte kräva nånting av dem innan det blir tjurigt.
  • helena29
    Natulcien skrev 2016-01-24 14:50:23 följande:
    Tråkigt att höra, kanske. Men om föräldrar inte  inser att även förskolepedagoger behöver rast så kanske de ibland måste förtydliga det (även om det inte borde behövas).

På många jobb kan man absolut skippa någon rast här och där utan att det drabbar någon. Men ärligt talat skulle jag inte vilja att en förskolepedagog som har ett tufft jobb med små barn skulle skippa sin rast. De behöver den nog mer än de flesta.

Självklart ska man ha en öppen dialog med pedagogerna om sitt barn. Det fungerar lysande på vår förskola. Pedagogerna säger vad de tycker och kommer med tips och råd och vi som föräldrar gör likadant. Men att kräva att de ska strunta i sin rast för att stå och vagga mitt barn - nej det skulle jag aldrig komma på idén att kräva.

Varför uppsöker du inte läkare med din son om du är så orolig för hans hälsa?
    Vem har sagt att förskolepedagoger har det tuffaste jobbet?
    Varför skulle de behöva det mer än nån annan??
    Jag har kontaktat BVC som ska återkomma. Men det är ju också ett släkte för sig! Ringer på torsdagen och de ska ringa tillbaka på måndagen?? VAD ÄR DET?
Svar på tråden Sova på förskolan!?