Sova på förskolan!?
Och ja, förskolan ska se till varje barns enskilda behov men inte på bekostnad av all annan verksamhet. Klart att det är bäst att personalen har rast när 99 procent av barnen sover tex.
Och ja, förskolan ska se till varje barns enskilda behov men inte på bekostnad av all annan verksamhet. Klart att det är bäst att personalen har rast när 99 procent av barnen sover tex.
Säg att det är 3 pedagoger på 15 st 1-3 åringar. Då ska de tre täcka åtminstone 11 öppna timmar. Samtidigt så ska de vardera ha 30 minuter lagstadgad rast innan den första går av sitt pass som vanligtvis är ungefär 6-14. Dvs före kl 14 måste det ha rastats klart. Kanske är det möte eller planeringstid inlagd för någon av dem också så denne är borta från avdelningen. Har man tur är man två före klockan 9 och två efter klockan 14. Ofta är man tre kanske totalt 1-2 timmar per dag. Oavsett om det är fyra eller fjorton små på plats. Hur i hela friden kan du då ens börja tänka tanken att en av dem borde börja gå en promenad med ditt barn i en timme?! Jag häpnar.
Ska prova det på mitt jobb när nån ber mig om nåt. "Eh, det går inte, jag måste faktiskt ha rast!" "Jag struntar väl i det som är viktigt..."
Pedagogerna är för för barnens skull och vi betalar deras lön!
Dessutom tycker ju pedagogerna också att det är ett problem att han sover så lite. Då är det ju ännu mer konstigt att de inte provar nåt annat sätt. Märkligt då att de "har försökt allt!"
Men jisses, konstigt att han då bara har reflux och förstorade tonsiller på dagis eller i vagn??!