Inlägg från: Sommarmalva |Visa alla inlägg
  • Sommarmalva

BF Juli 2016 (ny!)

calabalic skrev 2017-01-24 13:57:10 följande:

Min lilla verkar också bli körig i magen när hon får annat än bröstmjölk. Kanske inte ont så hon skriker men hon blir väldigt gasig och sover dåligt pga det. Dessutom har bajsmönstret ändrats radikalt. Från att ha bajsat flera ggr om dagen blir det nu plötsligt var fjärde dag - och då med besked! Igår blev det raka vägen till badkaret efter den största ryggbajs jag sett, hela bodyn var full ända upp till nacken! Och då satt hon ändå upp när hon bajsade, snacka om urladdning.

Så jag har faktiskt tagit det väldigt försiktigt med att introducera mat. Tar bara lite i taget, med pauser emellan. Med storebror var vi ivriga att ge honom annan mat så han inte skulle vara så beroende av mig. Då kunde mannen ta större ansvar så jag fick mer frihet. Men nu när vi har två små får man ju ändå ingen frihet haha, så kan lika gärna amma..

Här har bajseriet också ändrats fast åt andra hållet! Det brukar gå flera dagar mellan gångerna men nu är det ryggbajs varje dag:-/ började så när vi började smyga i lite välling i ersättningen. Ett tips från bm, istället för att byta ut en flaska helt. Vet inte om det var tillfälligheten bara att det blev samtidigt. Har ju bara i en skopa liksom...
  • Sommarmalva
    calabalic skrev 2017-01-28 21:22:31 följande:

Min lilla är oxå förkyld, inte kul men tyckte det var värre när hon var förkyld vid 3 månaders ålder. Nu vid nästan 6 mån fixar hon det bättre. Men hon sover oxå dåligt..

Är förvånad att hon inte varit sjuk oftare med tanke på att storebrorsan varit sjuk nästan konstant i 3 månader.. förskolebaciller.. I veckan fick han sitt livs andra krupp-anfall. Fy vad jag hatar krupp!! Det är så himla obehagligt när han knappt kan andas och han blir ju så rädd. :( Har ni andra barn som haft krupp?

Sen fick han massa feber dagarna efteråt, jättesynd om honom. Har inte blivit mycket sömn för oss i veckan. Funderar ibland på om man borde ha honom hemma från förskolan tills mars när de värsta sjukorna lagt sig.. men samtidigt är det väl bra att jobba upp lite immunförsvar. Tycker bara så synd om honom att behöva vara sjuk hela tiden...

Å stackare! Måste vara så hemskt när de har krupp! Trots att jag har fyra barn så har ingen av dem haft krupp, än iallafall... och minstingen har klarat sig relativt bra från sjukor, konstigt eftersom alla syskon är o pussar hela tiden
  • Sommarmalva

Varit på BVC idag. Max är nu 7 månader, väger 9500 och är 71 cm lång!! Min stora gosse! Äter välling till frukost, sen under dagen får han vanlig mat, gröt och ersättning. Han älskar gröt och mosad frukt. Sitter relativt stadigt men inga tendenser alls till att krypa eller åla. Ligger mest o sprattlar. Men nu har han äntligen kommit på hur man tar sig fram i gåstolen, så nu får man allt tänka sig för... magen strular jättemycket. Kommer bara hårda klumpar, små men många ggr om dagen. Ska nu ge två tsk rapsolja vid varje måltid och se om det hjälper. Har försökt med päron o katrinplommon, som han älskar, men hur mycket han än äter så inget resultat.
    Två vassa tänder har han och det ser ut som att en tredje är på g.

• Sommarmalva
    Moorii skrev 2017-02-21 19:45:52 följande:

Oj, vad jobbigt för dom små att bli så hård i magen :(

Gustav blev också det när vi började med burkmat varje dag. Det kunde ta en eller två dagar innan det kom nåt (han har alltid bajsat flera gånger om dagen) och då bara små kluttar. Gav honom katrinplommonpuré till varje måltid och det gav resultat efter en dag, så nu kommer det en rejäl minst en gång om dagen. Så tråkigt att det inte fungerar för er :/ Kan man ta tester för att se om det är allergi? Hoppas på att det blir bättre för era små snart!

Så skönt att katrinplommon funkade för er. Vi har kört det och päron, varje dag, men inget resultat. Suck. Nu hoppas jag att rapsoljan hjälper. Ser ganska läbbigt ut med två tsk olja i maten...
  • Sommarmalva

Nu, äntligen! 7 månader gammal kan Max vända sig från rygg till mage. Händer inte ofta men nu vet jag att han kan eftersom han är en liten person som gärna tar tid på sig så blir man desto gladare när det väl händer! Säger också mamamama. Fast det är nog bara ett ljud som är lätt att säga. Tror inte han vet vad han säger. Men låter härligt!

• Sommarmalva
    calabalic skrev 2017-03-03 21:08:07 följande:

Här fortsätter dottern vara tidig ned motoriken (6 mån och sitter stadigt utan stöd, ställer sig i krypställning, kan ställa sig upp mot stöd, tar steg när man håller henne under armarna.. hon älskar att stå och gå!) men sen med maten. Hon gillar välling och fruktpuré men får kväljningar av allt annat. Har precis fått henne att tycka att gröt smaksatt med frukt eller bär är ok. Men det blir väldigt mkt amning fortfarande.

En fråga: hur gör ni med nattningen av era små? Somnar de på egen hand nu eller måste de vaggas, ammas osv till sömns?

Vi har alltid gjort på samma sätt med Max. Lagt honom nöjd o mätt i sin säng. Satt på speldosan och lagt snutten vid kinden, sen har han strax somnat. Gör likadant nu men han tar längre tid på sig och man får gå in flera ggr o stoppa in nappen. Men han är aldrig ledsen, isåfall tar jag upp honom. Han ligger mest o grejar och har svårt att komma till ro nu. Så har vi gjort från första början och det har funkat bra. På dagen däremot så vaggar jag honom i famnen och lägger ner honom när han somnat.
  • Sommarmalva

Ja, nu kommer inte det fräschaste inlägget, men hur vet man om Liten har magsjuka? Han har ju hittills varit väldigt hård i magen, men idag har han bajsat rejält och ganska löst flera ggr! Luktar illa gör det med. Det är mycket med, så set kan väl inte vara förstoppningsdiarre? Någon som vet? Han har ju hela tiden varit en kräkig bebis. Spytt ner en flera ggr på en förmiddag bara. Men detta har minskat nu när han äter mer fast mat. Ikväll har han dock spytt flera ggr igen trots att han fick flaska senast i förmiddags. Ätit annan mat efter det. Någon som vet hur man kan veta skillnaden? Vanligt bebis kräk/bajs eller magsjuka?

• Sommarmalva

Någon som vet hur länge man ska undvika salt? Och mat som innehåller salt redan, typ korv och sån mat som är salt från början, är det ok? Max har fått äta lite korv när vi ätit men inte vågat ge så mycket. Hur mycket salt tål de små liven? Är det bara saltet som man själv tillsätter som inte är bra?

• Sommarmalva
    cutepoison skrev 2017-03-13 13:00:30 följande:
    Skulle tro att det salt man tillsätter är det farliga. Ingen fara med det som redan finns i matvaror. Det är så små mängder :)
    8 månaders kontroll idag. En 10kg tung och 73 cm lång älskling har vi nu fast nu har det dykt upp en massa eksem på armarna... jättetorr och röd är stackaren. Mjukgörande och hydrokortison är det som gäller nu..,
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)