• Anateresa

barn -13, -15 och försöker få en trea. Nån fler?? :)

Hej! Jag har en dotter född 2013 och en son född 2015 och nu försöker vi få en trea :) Vore kul med någon fler i samma sits som önskar barn tätt

• Svar på tråden barn -13, -15 och försöker få en trea. Nån fler?? :)
  • Erli

Tack <3

Ja jag hade en känsla av att något var fel pga rosa små blödningar och ingen molvärk alls bortsett från 3-4 tillfällen.
    Ringde och försökte få ett vul men blev nekad. Bokade istället på en privat klinik 25 mil härifrån och fick då mina misstankar bekräftade..

Nu blir det långa 2 veckors väntan på svaret om det var druvbörd eller inte.

• Evig kärlek

Vad exakt är druvbörd?

Jag tycker det är så trist att man måste boka privat för att få vul eller ul i början. Själv åkte jag till akuten på kvinnokliniken vid min första graviditet då jag hade så ont i magen. Ultraljudet visade att det inte fanns någon bebis men en tjock slemhinna, jag var då i vecka 8 så jag fattade direkt att något gått fel, men läkaren sa att dra såg heeelt normalt ut för att vara i v 5. En vecka senare började blodet forsa och missfallet var ett faktum. :(

• Erli
    Evig kärlek skrev 2016-05-16 12:03:21 följande:

Vad exakt är druvbörd?

Jag tycker det är så trist att man måste boka privat för att få vul eller ul i början. Själv åkte jag till akuten på kvinnokliniken vid min första graviditet då jag hade så ont i magen. Ultraljudet visade att det inte fanns någon bebis men en tjock slemhinna, jag var då i vecka 8 så jag fattade direkt att något gått fel, men läkaren sa att dra såg heeelt normalt ut för att vara i v 5. En vecka senare började blodet forsa och missfallet var ett faktum. :(

Ja det är jättetrist! Har haft två "vanliga" missfall också så jag trodde ju de skulle kunna göra vul nu också, eftersom det inte varit några problem med det innan. Men det gick inte för sig..

Usch, beklagar :( Man blir ju helt knäckt!

Såhär står det om druvbörd på nätet:
    Druvbörd eller blåsmola, är en form av abnormutveckling av en graviditet, vid vilken bildas druvliknande vätskefyllda blåsor, vilka avgår tidigt under graviditeten och då ger upphov till, ibland kraftiga, olaga blödningar. Druvbörd, som även kan ge upphov till maligna tumörer, är relativt sällsynt i Sverige. Blåsorna som uppstår kallas moleler och kan sprida sig till lungorna. Det är en promilles risk att en graviditet är en druvbörd. Det finns komplett (utan foster) mola och partiell (med foster) mola.

En molagraviditet kan kännas igen när man märker att livmodern växer för snabbt (läkaren kan säga att det känns som tvillingar) eller att man har mycket kraftigt graviditetsillamående. Man har också oftast mycket högre nivå av graviditetshormon vid en druvbörd än vid en vanlig graviditet.

När en molagraviditet har upptäckts behöver troligen akut skrapning av livmodern genomföras, vartefter man tar regelbundna blodprov för att följa upp att graviditetshormonet (hcg) sjunker till normal nivå (under ett). Om hormonnivån stiger istället för att sjunka, kan det bero på att det fortsätter att växa moleler inuti kroppen. Därför är det mycket viktigt att inte bli gravid igen förrän hcg-nivån har sjunkit till normal nivå, annars vet man inte om den förhöjda hormonnivån beror på en ny graviditet eller om det har fortsatt att växa moleler inuti kroppen.
  • Jennie89

Jag beklagar Erli, man hinner få upp förväntningarna även om bara ett par veckor gått. Hoppas allt har gått bra!

Jag fick älsmärta 4/4 och mensen kom 9 dagar efter (verkar inte bättre än att jag har kort lutealfas även efter denna förlossning, hade 14 dagar före barnen) men förra månaden kom ingen ägglossning och mensen kom dag 31, som jag väntade på äl! Dag 14 idag och inga känningar på gång än. Senast jag blev gravid hade jag äl dag 22.

Jag har dock inte bestämt mig än om jag vill och orkar. Lilltjejen är i en jobbig period just nu, somnar vid sju och vaknar en halvtimme senare för att vara vaken till tio och vaknar flera gånger per natt. Trötta föräldrar! Är glad att jag jobbar några dagar i veckan så jag får sova de nätterna iaf.

Lycka till alla!

Aug-13 - T Juli-15 - S
  • Jennie89

Hej alla! Hur går det för er?

Hade ingen ägglossningssmärta denna månad heller och väntade mensen nu i början på veckan (hade 31 dagar förra cykeln och det var det i måndags) fick mensvärk i tisdags som sen övergick till ägglossningssmärta. Igår hade jag älsekret, på dag 34! Nej, denna kropp. Nåja, vi får väl se om 1,5-2 veckor.
    Vi har inte bestämt oss än (mannen har men inte jag) men då vi trodde att jag skulle ha mens finns risken.

Jag är bara rädd att om vi får ett barn till kommer jag inte vara nöjd och vill ha ett till och ett till.... Hur vet man att man är färdig?

Aug-13 - T Juli-15 - S
  • Evig kärlek

Min mens har varit lite knasig och hoppat lite som den vill. Ena cykeln 28 dagar, andra cykeln 42 dagar osv. Jag försöker hålla lite koll på mitt ÄL-sekret men i övrigt har jag inga känningar av ägglossning så det är lite lurigt. Men det känns ändå lite okej. Egentligen hade jag gärna blivit gravid redan för ett halvår sedan men nu har jag börjat gå ner lite i vikt istället (har egentligen ca 20 kg jag skulle behöva/vilja innan jag når min trivselvikt) så ju längre tid det dröjer innan jag blir gravid desto mer hinner jag gå ner i vikt vilket gör att jag känner lite att graviditet får komma när det kommer. Vår lilla är ändå bara 11 månader och vår stora blir 2,5 år nu i veckan så det gör inget om det dröjer ett par månader till, men det hade varit kul att bli gravid nu under sommaren :)

• Evig kärlek

Och angående det där med att veta när man känner sig klar... Jag vet att jag vill ha många barn, har alltid velat. Antagligen blir det 5 stycken men jag gillar inte att säga på förhand hur det ska bli. Allt beror ju på hur graviditeterna/förlossningarna går och vilka barn man får.

Men i alla fall. Jag tror att man känner när man är färdig. Jag tror man känner när man ser fram emot att inte vara gravid längre, inte ha massa vaknätter och blöjbyten, ha lite större barn, kunna gå ut på dejt lite mer fritt, arbeta och tjäna lite mer pengar, resa osv osv. Jag känner inte att jag längtar mer efter de sakerna jag nämnde än jag längtar efter att få uppleva en till förlossning, välkomna ett nytt liv, få snosa och amma en liten bebis, se dem ta sitt första steg, första ord, se syskonskaran växa och se syskonkärlek utvecklas.

Sedan handlar det också om vad ens partner känner. Man är ju två i att skaffa barn. Du kanske inte kommer känna dig helt klar efter nästa barn heller men om din man redan nu tvekar till att skaffa en till kanske det inte blir 4 till oavsett ;)

Men jag tänker att man kanske ska ta ett barn i taget och inte fundera så jättemycket på det son komma skall. Att du kanske inte kommer känna dig klar efter nästa graviditet är väl inte ett hinder för att ni faktiskt skaffar ett tredje barn nu?

• Jennie89

Jag har haft så ont att det gör ont att sätta sig vid äl. Hade ont tis-tors och lör förra veckan. Älsekret tors och lör så vet inte vad jag ska tro. Minns att jag hade väldigt ont vid äl när kroppen försökte komma igång efter förra graviditeten också men att när jag väl blev gravid hade jag knappt ont alls (sju månader efter mensen kom tillbaka) . Dag 40 idag och beroende på när/om jag hade äl  är bm/bim 24 juni - 2 juli. Inte alls långt spinn.

Ja, tänk om man bara hade upptäckt i v 20 att man var gravid, då hade man sluppit fundera och analysera kroppen och bara accepterat läget haha. Men med tanke på den lilla kulan jag hade på morgonen redan i v 14 förra graviditeten känns det omöjligt.

Aug-13 - T Juli-15 - S
  • corran
    Födelsedagidag skrev 2016-04-28 15:48:48 följande:

Hej! Vi har en pojke född -13 och en pojke född -15. Oskyddat sex i ägglossningstider och det kanske blir en trea. Jag är ÄL+6/7 och fick ett stick i livmodern idag när jag var ute och körde bil. Ni alla som väntar på BIM vet vad en tänker när en känner stick i livmodern.. Nå väl, jag fick nidblödningar med båda första barnen så går bara och väntar på det tecknet i trosan.. Vänta vänta vänta.. =)

Är i samma sits vi hade oskyddat sex 4 dagar innan äl nu (försöker inte bli gravida) men har man oskyddat sex så får man också va beredd på att det kan ta sig iaf.

4 dagar innan äl kan ju hända även om det inte är högst troligt.

Men tänkte hopps in här denns månaden iaf och vänta på bim tillsammans med er :)

Bim 9e, äl idag.

Har 2 söner födda -13 och -15. Minsta är 8 mån nu.
Svar på tråden barn -13, -15 och försöker få en trea. Nån fler?? :)