• okt_bebban

BF Oktober 2016

Hej på er!
    Det fanns ju inget inlägg för oss som har BF i oktober, så jag startade ett :)
    Idag köpte jag ett digitalt graviditetstest och det visade: Gravid 1-2 veckor, men entligt graviditets appen så är jag 4 veckor (3+4)! Vet någon hur bra dom funkar? 
    Detta är min tredje graviditet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 22:16
    BF 1 oktober!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 23:09
    För er som är intresserade så finns en privat Facebook-grupp! Ni kan maila sötnöten. Hoppas vi ses där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 20:47
    Nu är maxgränsen uppnådd på Facebook gruppen, så det går inte att maila Sötnöten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-17 21:50
    Nu finns en ny hemlig fb grupp, maila Helena­Saga

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-21 21:31
    Hej! Jag vill meddela er att den andra fb gruppen också nått sin maxgräns. Det kanske finns någon som vill starta en tredje?

• Svar på tråden BF Oktober 2016
  • orzia1
    Decibel84 skrev 2016-07-13 20:30:15 följande:

Nån som tänkt använda sig av jämställdhetsbonusen när ni är lediga?

Nej vi kommer inte använda oss av den , tyvärr förlorar vi för mycket ekonomiskt om mannen ska ta ut fler dagar än de obligatoriska
  • Alvsten

Är det någon mer som får jättemycket konstiga kommentarer från folk för att man tränar under graviditeten?

• Alvsten

Vi kommer dela hyfsat lika på dagarna men vet inte om det blir exakt 50/50.
  • Decibel84
    LisenB skrev 2016-07-14 08:20:51 följande:
    Vad menar du? Pengarna ska vi väl använda när de kommer. Men vi får inte  ut dem förrän maken har varit föräldraledig några månader, då börjar de betalas ut varje månad tror jag.
    det jag menade är om någon tänkt dela upp föräldraledigheten så att man får bonusen.
    De flesta jag pratar med ska ta ledigheten mestadels själva , och mannen ska vara hemma en kortare tid.
  • Lilla Luna

Vi kommer inte ta ut alla dagar. Jag kommer vara hemma ca 8mån på heltid. Sen jobba 50% i 7-8mån. Sen är sambon hemma typ 4-5mån innan vi tänkt oss inskolning på förskola. :)
  • Decibel84

var hos sjukgymnast och det gav väl inte så mycket, kunde ha googlat fram den info jag fick.

Tydligen är foglossningsbälte inget hjälpmedel(??!) så det får man köpa själv för ca 300 kr.
    Så jag använder nog det jag har fått låna, trots att det är lite kort.

Ska börja göra bäckenövningar, gör ni det?

Jag fattar inte riktigt om man kör övningarna pö om pö eller om man liksom ska hålla några sekunder och sen upprepa?

• orzia1
    Lilla Luna skrev 2016-07-14 18:10:28 följande:

Vi kommer inte ta ut alla dagar. Jag kommer vara hemma ca 8mån på heltid. Sen jobba 50% i 7-8mån. Sen är sambon hemma typ 4-5mån innan vi tänkt oss inskolning på förskola. :)

Tänk på att efter barnet är 1 år så måste man antingen ta ut fullt antal dagar i veckan (5 dagar) eller om man tar ut färre antal dagar så måste man jobba resten av dagarna

Står mer om det på försäkringskassan.
  • orzia1
    Decibel84 skrev 2016-07-14 18:12:19 följande:

var hos sjukgymnast och det gav väl inte så mycket, kunde ha googlat fram den info jag fick.

Tydligen är foglossningsbälte inget hjälpmedel(??!) så det får man köpa själv för ca 300 kr.

Så jag använder nog det jag har fått låna, trots att det är lite kort.

Ska börja göra bäckenövningar, gör ni det?

Jag fattar inte riktigt om man kör övningarna pö om pö eller om man liksom ska hålla några sekunder och sen upprepa?

Jag köpte sådana kulor på snöre som jag kniper om, köpte de efter jag fött dottern och har använt de ett tag .. Men sen haft uppehåll men tagit fram de igen
  • Lilla Luna
    orzia1 skrev 2016-07-14 21:58:21 följande:

Tänk på att efter barnet är 1 år så måste man antingen ta ut fullt antal dagar i veckan (5 dagar) eller om man tar ut färre antal dagar så måste man jobba resten av dagarna

Har läst på om det. Så jobbar jag 50% tar jag ut dagar resterande. :)
  • Lilla Luna
    orzia1 skrev 2016-07-14 21:58:21 följande:

Har läst på om det. Så jobbar jag 50% tar jag ut dagar resterande. :)
Svar på tråden BF Oktober 2016