• okt_bebban

BF Oktober 2016

Hej på er!
    Det fanns ju inget inlägg för oss som har BF i oktober, så jag startade ett :)
    Idag köpte jag ett digitalt graviditetstest och det visade: Gravid 1-2 veckor, men entligt graviditets appen så är jag 4 veckor (3+4)! Vet någon hur bra dom funkar? 
    Detta är min tredje graviditet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 22:16
    BF 1 oktober!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 23:09
    För er som är intresserade så finns en privat Facebook-grupp! Ni kan maila sötnöten. Hoppas vi ses där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 20:47
    Nu är maxgränsen uppnådd på Facebook gruppen, så det går inte att maila Sötnöten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-17 21:50
    Nu finns en ny hemlig fb grupp, maila Helena­Saga

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-21 21:31
    Hej! Jag vill meddela er att den andra fb gruppen också nått sin maxgräns. Det kanske finns någon som vill starta en tredje?

• Svar på tråden BF Oktober 2016
  • orzia1
    Alvsten skrev 2016-07-16 22:50:51 följande:

Hur har ni tänkt att göra med sparande? Kommer ni öppna ett konto i barnets namn, ert namn, ett gemensamt familjekonto eller inget alls? Om ni sparar i barnets namn kommer ni då att ge en klumpsumma när de uppnår en viss ålder?

Jag sparar ca 100 kr per månad till min dotter ibland mer men oftast inte har även varit månader när jag ej sparat något när jag var ensamstående

Tanken nu framöver är att jag och min man (som ej är bio pappa till dottern på 8 år )) att vi ska spara en lika stor summa till de båda och att vi ska försöka sätta in lite mer åt dottern på 8 år så att de har ungefär lika stort sparande när de är 18 år

Tanken är att de ska använda pengarna till körkort eller något annat viktigt typ en del av kontant insats på boende el vad de nu vill ,, inom rimliga gränser dvs inte bara köpa en dyr handväska
  • Decibel84

Hur vet man egentligen att bebis har det bra där inne?

Jag läser om folk som fått reda på att dom har för lite fostervatten, dålig blodtillförsel, för liten osv

Hur vet man sånt?

Nu ska jag inte får ultraljud förrän typ i v31 , ska man "bara" gå på hur bebis sparkar och att den sparkar?

Känns ju som att det inte har något med fostervattnet att göra liksom.

• Oktoberbebis2016

Hej

Ny i tråden. Jättekul att läsa om era graviditeter och tankar omkring den. Grattis till er alla.

Själv väntar jag första barnet och går in i vecka 29 idag. Tycker det är spännande att se hur kroppen förändras och känna sparkarna.

Tänker precis som du Decibel84. Är sparkarna allt man kan gå efter? Jag är orolig att den lille fattas något eller inte har det tillräckligt bra.

Är ditt nästa UL något du bokat själv? Här nere i Skåne får man bara 1 och det är det omkring v 19.

För lite tycker jag.

Ha en fin söndag på er :)

• JagOchKulan

79 dagar kvar, börjar bli såå nervös men samtidigt förväntansfull ...

Går på mamma ledighetet om 24 dagar....

Mår väldigt bra förutom händerna som jäklas under nattetid...

• orzia1
    Decibel84 skrev 2016-07-17 10:29:44 följande:

Hur vet man egentligen att bebis har det bra där inne?

Jag läser om folk som fått reda på att dom har för lite fostervatten, dålig blodtillförsel, för liten osv

Hur vet man sånt?

Nu ska jag inte får ultraljud förrän typ i v31 , ska man "bara" gå på hur bebis sparkar och att den sparkar?

Känns ju som att det inte har något med fostervattnet att göra liksom.

Efter en viss vecka ,, tror typ v 26 så mäter de magen med måttband är där avvikelser i den kurvan så får man extra tul så de ser fostervattenmängd och ser hur bebisen växer

Men lyssnar även på hjärtljuden hos bm också det efter en viss vecka

Om Fostervattenmängden är mindre blir också bebisens rörelse i magen också mindre så det har ett samband
  • Decibel84
    orzia1 skrev 2016-07-17 12:34:31 följande:
    Efter en viss vecka ,, tror typ v 26 så mäter de magen med måttband är där avvikelser i den kurvan så får man extra tul så de ser fostervattenmängd och ser hur bebisen växer

Men lyssnar även på hjärtljuden hos bm också det efter en viss vecka

Om Fostervattenmängden är mindre blir också bebisens rörelse i magen också mindre så det har ett samband
    åhh okej..tack!
    jag har varit och mätt magen och det såg bra ut men hon sa att det var ungefär eftersom jag har endel hull på magen så är det ju inte exakt.
    jag låg på 26 då
    men nu måste jag vänta till TUL ända fram i v 31...jag får göra TUL för att jag gjort en GBP för 5 år sedan.

känns lite sådär liksom...måttet var KANSKE 26 cm...men att vänta till v31 känns ju superlänge, om man DÅ får veta att något är galet
  • orzia1
    Decibel84 skrev 2016-07-17 13:45:01 följande:

åhh okej..tack!

jag har varit och mätt magen och det såg bra ut men hon sa att det var ungefär eftersom jag har endel hull på magen så är det ju inte exakt.

jag låg på 26 då

men nu måste jag vänta till TUL ända fram i v 31...jag får göra TUL för att jag gjort en GBP för 5 år sedan.

känns lite sådär liksom...måttet var KANSKE 26 cm...men att vänta till v31 känns ju superlänge, om man DÅ får veta att något är galet

Här i Ystad, tror det är likadant i hela Skåne får man bara ett UL då i v typ 16-18

Här har de tagit bort tul i slutet

Helt galet enligt mig men nu går jag på spec mvc och har fler ul pga komplikationer
  • Eili

Sista tredjedelen av graviditeten är påbörjad. TUL inbokat 1 augusti, i alla fall något positivt att se fram emot bland alla provtagningar och kontroller :)

• mttp

Nån mer som har lugn bäbis? Min rör sig bara morgon och kväll.. herregud fosterrörelser är så himla mysigt att känna av och jag har en super lugn pojk där inne som sover å sover.. känner knappt av honom. :( försöker dricka isvatten när jag villr väcka men det är inte alltid det funkar. Svårt. V29 idag.

Fler med lugna bäbis? Eller e d bara jag snyft

• orzia1
    Eili skrev 2016-07-23 10:44:27 följande:

Sista tredjedelen av graviditeten är påbörjad. TUL inbokat 1 augusti, i alla fall något positivt att se fram emot bland alla provtagningar och kontroller :)

Ja det känns jättekonstigt att gått in i sista delen nu.

Men ska bli så skönt i okt
Svar på tråden BF Oktober 2016