Anonym (Saga) skrev 2016-01-24 19:56:20 följande:
Hej, det är många kunniga här så tänkte låna tråden o fråga. Hela mitt liv har jag velat ha en mörkblond, kall hårfärg. Jag har haft allt från gult till rött hår, men för 5 år sedan färgade jag tillbaka mitt hår till brunt. Nu har jag superlångt, friskt hår i en brun nyans. Har tonat det i höstas bara i en lite mörkare färg. Min dröm är fortfarande att ha ett mörkblont hår, och förra sommaren gick jag till en frisör som skulle fixa min drömfärg. Jag betalade så otroligt mycket pengar (två studiebidrag) men fick några knappt synliga onaturliga slingor istället. Snart går mig toning ut och då vill jag försöka få min drömfärg igen. Mitt hår är naturligt ljusbrunt men rött pigment i. När det är solblekt ser det orange ut i vissa ljus vilket jag hatar. Det här är hårfärgen jag vill ha på ett ungefär, något proffs här som kan hjälpa mig? Vad ska jag göra?
Eftersom du har långt hår så kan det blir en lite dyrare process. Det du måste tänka på att inte gå till en drop-in salong där dom måste behandla många kunder per dag för att gå runt. Du behöver många tunna slingor och en bra nyansering efteråt, med rätt teknik på slingor behöver du sen inte fixa utväxten mer än var 4-6 månad. Det enda du behöver göra är klippa topparna och lägga in en nyansering var 5:e vecka. Du behöver inte klippa om du inte vill såklart.
Gå till många salonger, fråga pris, hur dom tänkte göra, se hur det ser ut på salongen (är det fräscht, stressigt, stökigt, trevligt osv). En passionerad frisör tar sitt arbete på allvar och det ser till att ha en proffesionell arbetsmiljö.
Säger dom något annat än många tunna slingor och en nyansering, gå vidare! Fråga även om dom gör en ny nyansering om färgen inte blir tillräckligt kall.
Fråga hur ofta du behöver slinga utväxten.
Ge det tid att hitta en bra salong och frisör, det kommer att spara dig mycket pengar i slutändan!
Ett annat tips, ser du en tjej med snyggt hår på stan, fråga var hon går.
Anonym (suck..) skrev 2016-01-24 01:13:51 följande:
Tack! Nyansering är det en toning eller permanent färg? Eller ngt annat?
En nyansering sitter 6-8 veckor :)