• Anonym (Nattugglan)

Vi som jobbar natt!

Hej!

Jag hittade ingen nyare tråd om detta så jag startar en egen.

Finns det någon mer här som jobbar natt?

Tänkte att vi kanske kan hålla varandra sällskap på natten ifall det är lugnt på jobbet.

Lägger denna tråd i känsliga rummet så man kan vara anonym om man vill.

• Svar på tråden Vi som jobbar natt!
  • Smastor
    Anonym (Nattugglan) skrev 2016-01-24 03:22:43 följande:

Okej! Skönt att göra bort nätterna i ett svep och slippa vrida och vända dygnet allt för mycket.

Ja det är skönt när man har saker att göra så tiden går snabbare! Här är det rätt lugnt.. Får försöka hitta saker att sysselsätta mig med så jag inte blir allt för trött!

Hade nog haft svårt att ha för lugnt och ensamt nattjobb. Jo men får ju snurra å vrida på dygnet till helgen, lite segt med småbarn, annars trivs jag väldigt bra med natt!

Vad blir det för sysselsättning? Internet/mobil osv brukar ju bli rätt lugnt om natten :(
  • Anonym (Nattugglan)
    Smastor skrev 2016-01-24 03:32:14 följande:
    Hade nog haft svårt att ha för lugnt och ensamt nattjobb. Jo men får ju snurra å vrida på dygnet till helgen, lite segt med småbarn, annars trivs jag väldigt bra med natt!

Vad blir det för sysselsättning? Internet/mobil osv brukar ju bli rätt lugnt om natten :(
    Nä det är verkligen inte kul att vara ensam på natten.. Vill gärna ha någon att prata med! Jag har tänkt söka ett annat nattjobb när det dyker upp något intressant. Ett mindre ensamt sådant.
    Håller med om att det inte är optimalt med småbarn men hellre jobba natt än dag och kväll tycker jag

Sysselsättningen blir mobilen, städa och ibland brukar jag baka på nätterna!
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Nattugglan) skrev 2016-01-24 02:43:20 följande:

Någon av er som har barn på förskola? Isåfall, vilka tider har ni barnet/barnen på förskolan då ni sover? Är barnet på förskolan någon gång under dagen då ni ska jobba första nattpasset? Så att man kan vila/sova någon timme innan man ska ut på jobb.

När mina barn gick på förskolan, så var de där några timmar under första arbetspasset också. Alla mina nattjobb har inneburit vaken tjänstgöring.
    Det räckte dock alltid med ca 20 tim/vecka.
    Hur fungerar det för dig?
  • Smastor
    Anonym (Nattugglan) skrev 2016-01-24 03:45:07 följande:

Nä det är verkligen inte kul att vara ensam på natten.. Vill gärna ha någon att prata med! Jag har tänkt söka ett annat nattjobb när det dyker upp något intressant. Ett mindre ensamt sådant.

Håller med om att det inte är optimalt med småbarn men hellre jobba natt än dag och kväll tycker jag

Sysselsättningen blir mobilen, städa och ibland brukar jag baka på nätterna!

Dig skulle man haft som kollega, men då skulle man nog rulla fram till slut :p
  • Anonym (Natti natti)

Jag jobbar heltid ständigt vaken natt, men har en mycket förmånlig arbetstidsförkortning som tagit ner arbetstiden ganska mycket. Jobbar inte inom samma bransch som ni andra i tråden, utan jag har en tjänst där jag sitter vid datorn hela arbetspasset, pratar en del i telefon med folk på lite olika myndigheter och ibland även med privatpersoner eller nattvakna kollegor på distans. Har dessutom alltid en kollega bredvid mig som gör samma uppgifter som jag. Vi har ansvar för varsin region, så att säga.

Jag trivs väldigt bra med att jobba natt. Jobbar fem nätter och är ledig fem i ett rullande schema så jag har mycket fritid, speciellt med tanke på att jag har hela kvällarna till att hitta på grejer och umgås med folk. När andra går och lägger sig går jag till jobbet :) Jag har inga barn, ska tilläggas.

Många som jobbar dag verkar dock vilja att jag ska tycka att det är jobbigt med nattskift, vissa frågar till och med saker så man tror att de inte inser att jag faktiskt också får mina sju timmars sömn - men vid en annan tid på dygnet. Det är synd att många är så fixerade vid att dagjobb skulle vara det enda rätta. Känner ni också att ni får det bemötandet ibland?

• Smastor
    Anonym (Natti natti) skrev 2016-01-24 08:57:39 följande:

Jag jobbar heltid ständigt vaken natt, men har en mycket förmånlig arbetstidsförkortning som tagit ner arbetstiden ganska mycket. Jobbar inte inom samma bransch som ni andra i tråden, utan jag har en tjänst där jag sitter vid datorn hela arbetspasset, pratar en del i telefon med folk på lite olika myndigheter och ibland även med privatpersoner eller nattvakna kollegor på distans. Har dessutom alltid en kollega bredvid mig som gör samma uppgifter som jag. Vi har ansvar för varsin region, så att säga.

Jag trivs väldigt bra med att jobba natt. Jobbar fem nätter och är ledig fem i ett rullande schema så jag har mycket fritid, speciellt med tanke på att jag har hela kvällarna till att hitta på grejer och umgås med folk. När andra går och lägger sig går jag till jobbet :) Jag har inga barn, ska tilläggas.

Många som jobbar dag verkar dock vilja att jag ska tycka att det är jobbigt med nattskift, vissa frågar till och med saker så man tror att de inte inser att jag faktiskt också får mina sju timmars sömn - men vid en annan tid på dygnet. Det är synd att många är så fixerade vid att dagjobb skulle vara det enda rätta. Känner ni också att ni får det bemötandet ibland?

Ja precis! Folk tycker massa och vet hur slitsamt det är.. Men ligger mellan 7-8h sömn jag med..

Men är helgerna med småbarn som är lite slitsamt, är nog det som får mig att funderar över hur hållbart det är.. Jobbat natt i ca 10år nu.

Men som du nämner är ju fördelarna många om man kan sova :)
  • Anonym (Nattugglan)
    Anonym (ssk) skrev 2016-01-24 06:29:27 följande:
    När mina barn gick på förskolan, så var de där några timmar under första arbetspasset också. Alla mina nattjobb har inneburit vaken tjänstgöring.
    Det räckte dock alltid med ca 20 tim/vecka.
    Hur fungerar det för dig?
    Min flicka har börjat förskola rätt nyligen så vi är fortfarande i en testperiod för att se vad som fungerar bäst. Just nu är hon på förskolan ca 7-15, 1-3 ggr/vecka. Än så länge är hon inte på förskolan på dagen av min första arbetsnatt. Just nu sover hon ganska länge på morgonen, vaknar oftast mellan 8-9 så jag får en liten sovmorgon. Om hon skulle vakna före kl 7 skulle jag nog ha henne på förskolan några timmar under förmiddagen.
  • Anonym (Nattugglan)
    Anonym (Natti natti) skrev 2016-01-24 08:57:39 följande:

Jag har funderat på att söka liknade jobb som du jobbar med, alltså som innebär datorarbete, ta emot telefonsamtal osv på natten. Har tyvärr ingen erfarenhet av sådana jobb men i framtiden kanske det kommer ut något som passar mig. Kul att du trivs bra!
    Jobba 5, ledig 5 nätter, visst blir det ganska mycket helgnätter?

Jag upplever samma som dig gällande omgivningens åsikter!
    Speciellt min mamma är orolig över att jag jobbar natt och tycker till och med synd om mig! Hon verkar inte förstå att man faktiskt kan trivas med att jobba natt.
  • Anonym (Nattugglan)
    Smastor skrev 2016-01-24 07:14:16 följande:
    Dig skulle man haft som kollega, men då skulle man nog rulla fram till slut :p
    Haha, ja det finns nog risk för det! :D
  • Smastor
    Anonym (Nattugglan) skrev 2016-01-25 00:12:08 följande:

Haha, ja det finns nog risk för det! :D

Haha tur vi inte har såna tidsfördriv på mitt jobb :p inatt blir det slappa och ställa om dygnet för i morgon då jag börjar veckan! Rätt trevligt och lugnt :D
Svar på tråden Vi som jobbar natt!