• Anni82

    Hur tränar ni nyblivna mammor?

    Ska snart ha barn och funderar lite på träning efteråt. Har tidigare kört gym & bollsport men tror det blir svårt att komma tillbaka till det direkt. Det vore bra att få lite tips & råd om hur man tränar rätt för just nyblivna mammor. Funderar tex på pt..

    Hur har ni andra gjort för att komma i form igen? Någon som testar mamma-PT eller boot camp i Sthlm? Vore kul med lite tips & pepp :)

  • Svar på tråden Hur tränar ni nyblivna mammor?
  • Liinaa91

    Bra tråd, väldigt nyfiken själv nu när jag väntar andra barnet. Tränade inget med första eftersom jag gick ner alla kilon snabbt.

    Vet att knipövningarna e prio 1. Och att man ska vänta lite att börja träna tills kroppen har stabiliserat sig lite.

  • Carabellis kusp

    Jag gick på Mama bootcamp med start ca 4 månader efter förlossningen. Det ger bra resultat, men man måste vara van vid mjölksyra, svett och att ta ut sig som fan. Jag gick på Djurgården. En nackdel där är att alla är så smala, vältränade, vackra och har barn som sover perfekt i vagnarna hela passet, så jag kunde ibland känna mig lite otillräcklig.

  • Anni82

    Kul med tips! Var ju van vid hård träning innan graviditeten, men nu känns det som allt måste byggas upp på nytt :) slutade du på bootcamp sen? Vet du om det finns på fler ställen i stan? Ungefärligt pris?:)

    Funderar också på pt, men kanske dyrt och vet heller ingen bra mamma-pt..

  • Carabellis kusp

    När jag gick kostade det 950kr för 10 ggr. Jag gick 10 ggr, för sedan blev min dotter för stor och vaken; ville inte längre ligga tyst och stilla i vagnen.

  • Pmsmamma

    Jag tränar inget pga foglossning (bara sjukgymnastik), men KNIP säger jag! och undvik att hoppa ett bra tag (risk för framfall). Och var väldigt försiktiga med studsmattor länge (faramfallsrisk). Efter att ha läst en tråd här på FL bestämde jag mig för att aldrig mer hoppa studsmatta...

    Undvik crunches (f.d. situps). De får magmusklerna att dela sig.

    Fy vad tråkig jag är som bara tjatar om vad man bör undvika...

    Lycka till med träningen hälsar en som är riktigt sotis på er som kan sätta igång! Träna åt mig med!

  • Seven Costanza

    Jag är snittad och kommer bara gå promenader fram till efterkontrollen. Först väldigt korta och snigellångsamma men nu när mitt barn är två veckor kan jag gå minst en halvtimme i vanligt promenadtempo (alltså inte powerwalk men normalsnabbt). Tänkte öka på successivt. Jag gick upp ca 15 kg under graviditeten så dem vill jag bli av med. Brukade springa ganska mycket så det hoppas jag kunna komma tillbaka till men vet inte när det är lämpligt. Har pool, så när det blir varmare tänkte jag simma också. Det sägs ju generellt vara skonsamt.

    Jag tror inte att mina magmuskler har delat sig så jag vet inte hur stort behov jag har av specifk mammaträning (vad är det egentligen man behöver träna?) utan det som står ut på min mage är nog mest fett . Jag är alltså snittad så jag antar att jag inte har lika stort behov av bäckenbottenträning som dem som fött vaginalt, men jag kan ju ha fel. Någon som vet?

  • mammalovis

    Inte alls, mer än promenader med syskon i vagnen och bebisen i sele. Han väger nu 6,5 kilo vid 3,5 månader så det ger lite extra tyngd, minst 4 kilometer 3 dagar i veckan i alla fall.

    Med tvåan dansade jag linedance, visserligen mer träning för huvudet än kroppen. Med första var vi ett mammagäng som körde zumba ihop med lite styrkeövningar som plankan. Ännu känner jag mig för trött för att börja. Då jag sover för lite mot vad kroppen behöver för att återhämta mig efter långa promenader i högre tempo så får det vänta. Jag helammar.

    Det enda är väl att börja träna knipet redan nu så du lättare hittar det sedan. De flesta väntar väl med att träna till efterkontrollen gett klartecken.

  • Carabellis kusp
    Seven Costanza skrev 2016-01-24 20:46:25 följande:

    Jag är snittad och kommer bara gå promenader fram till efterkontrollen. Först väldigt korta och snigellångsamma men nu när mitt barn är två veckor kan jag gå minst en halvtimme i vanligt promenadtempo (alltså inte powerwalk men normalsnabbt). Tänkte öka på successivt. Jag gick upp ca 15 kg under graviditeten så dem vill jag bli av med. Brukade springa ganska mycket så det hoppas jag kunna komma tillbaka till men vet inte när det är lämpligt. Har pool, så när det blir varmare tänkte jag simma också. Det sägs ju generellt vara skonsamt.

    Jag tror inte att mina magmuskler har delat sig så jag vet inte hur stort behov jag har av specifk mammaträning (vad är det egentligen man behöver träna?) utan det som står ut på min mage är nog mest fett . Jag är alltså snittad så jag antar att jag inte har lika stort behov av bäckenbottenträning som dem som fött vaginalt, men jag kan ju ha fel. Någon som vet?


    Det är lite lägre prevalens av urininkontinens hos snittade vs de som fött vaginalt. Det är dock ingen stor skillnad; minns inte exakta siffror, men det finns stora studier från Sahlgrenska om detta. Det tycks alltså vara graviditeten snarare än krystandet som påverkar bäckenbottenmuskulaturen. Jag har aldrig hört talas om några nackdelar med bra knipande
  • dorisss

    Jag var hos min åt i veckan som kände på mina magmuskler, som ej delat sig alls,woho!

    Så nu börjar jag med små mag och bäckenbotten övningar fram tills att jag ska gå en mamma-barn kurs på mitt gym i början på mars. Lillan är idag 8 veckor.

  • Seven Costanza
    Carabellis kusp skrev 2016-01-24 20:56:20 följande:

    Det är lite lägre prevalens av urininkontinens hos snittade vs de som fött vaginalt. Det är dock ingen stor skillnad; minns inte exakta siffror, men det finns stora studier från Sahlgrenska om detta. Det tycks alltså vara graviditeten snarare än krystandet som påverkar bäckenbottenmuskulaturen. Jag har aldrig hört talas om några nackdelar med bra knipande


    Tack för info! Knipande är väl alltid bra men jag trodde liksom att "bäckenbottenträning" innefattade något mer än bara knipövningar men det gör det kanske inte?
  • Rani

    Kan tipsa om en grej som man kan köra hemma nästan direkt. Appen "mammamage" med träning för rygg, mage och bäckenbotten. Den kan man köra efter ett par veckor (efter vaginal förkossning) då den är i nivåer. Först jättelätt och så blir det svårare och svårare. När man är klar med hela programmet har man tränat upp inre magmusklerna och kan man börja med vanlig mag- och ryggträning. Man får dessutom knipövningar på köpet.

  • Rani

    Tillägg: Fördelen med att börja med att träna upp de inre magmusklerna först är dels att man får bättre hållning samt mindre ont i ryggen och att man slipper putmagen som många mammor har (eftersom de inre magmusklerna inte orkar hålla in allt).

  • Anni82

    Kanon med så många tips! Har mammamage-appen men inte vågat börja använda den än. Har ju 1 mån kvar till bf men den ska tydligen gå att börja med redan nu?:)

    Ngn som testat andra träningsformer, tex pilates för nyblivna mammor eller pt?

  • Rani
    Anni82 skrev 2016-01-25 11:19:56 följande:

    Kanon med så många tips! Har mammamage-appen men inte vågat börja använda den än. Har ju 1 mån kvar till bf men den ska tydligen gå att börja med redan nu?:)

    Ngn som testat andra träningsformer, tex pilates för nyblivna mammor eller pt?


    Nej mammamage gör du efter förlossningen. Men du kan noh börja tätt så tätt inpå om du föder vaginalt. Det är väldigt lätta grejer i början, typ sotta mot en vägg o hålla in magen. Inget som kan skada.
  • Seven Costanza
    Rani skrev 2016-01-25 18:19:08 följande:

    Nej mammamage gör du efter förlossningen. Men du kan noh börja tätt så tätt inpå om du föder vaginalt. Det är väldigt lätta grejer i början, typ sotta mot en vägg o hålla in magen. Inget som kan skada.


    Vet du hur länge man bör vänta efter kejsarsnitt?
  • scanmia
    Anni82 skrev 2016-01-25 11:19:56 följande:

    Kanon med så många tips! Har mammamage-appen men inte vågat börja använda den än. Har ju 1 mån kvar till bf men den ska tydligen gå att börja med redan nu?:)

    Ngn som testat andra träningsformer, tex pilates för nyblivna mammor eller pt?


    Jag testade pilates med äldste sonen som började när han var sex veckor. Det var ett rum fullt med glada mammor med bebisar som låg tysta på filt eller i babyinsats och gurglade. Och så då jag med min gallskrikande son. Jag hade ju fått en sådan bebis som bara var nöjd uppe i famnen och som inte för en sekund tyckte att det var ok att läggas ner. Det blev inte mycket pilates av för min del och mitt råd är att du anmäler först efter att du har fött din bebis så att ni känner varandra lite.

    Med tvåan gick jag på en latin dance klass där man hade bebisen i sele eller sjal och dansade och det hade nog gått bra med ettan med. Väldigt kul och ganska bra motion med.

    Med trean testade jag mammayoga, men det var ganska liknande upplägg som pilatesen och dessutom ganska tråkigt. Vi blev inte så långvariga där heller. Däremot så älskar vi båda mamma-toddler-yogan där de berättar en yoga-saga med tillhörande rörelser. 

    Massor med promenader, och en och annan youtubeträning hemmavid efter alla förlossningar. Runt halvåret har jag även återupptagit löpträning och intervallträning, fast då lämnat bebisen hemma med pappan.
  • amalie79

    Jag promenerar lite bara än så länge sen tänkte jag börja med zumba igen. Är sydd ganska mycket efter klipp och är verkligen inte 100 än, sonen är 2 1/2 vecka. Orkar inte särskilt mycket än, förlorade mycket blod också så försöker komma tillbaks till normalt hb.

    Tänkte försöka hitta någon mammaträning här i Göteborg.

    Gick upp ca 12 kg och har tappat 15, 8 direkt efter förlossningen. Har en stor kille som äter mycket och snor energi av mamma så nu hsr jag fattat att jag måste fylla på mer.

    Magen behöver ju tränas till sen såklart!

  • Rani
    Seven Costanza skrev 2016-01-25 18:38:27 följande:

    Vet du hur länge man bör vänta efter kejsarsnitt?


    Ingen aning. Har ingen erfarenhet av kejsarsnitt och vet inte hur det läker och så.
  • Seven Costanza
    Rani skrev 2016-01-25 20:00:00 följande:

    Ingen aning. Har ingen erfarenhet av kejsarsnitt och vet inte hur det läker och så.


    Okej tack ändå, jag får kolla upp det själv när jag känner mig redo
Svar på tråden Hur tränar ni nyblivna mammor?