Anonym (M) skrev 2016-01-25 23:23:32 följande:
Nu blev jag nyfiken - vad skulle den faktiska skillnaden vara om vi umgicks som en familj eller inte? Skulle jag inte vilja ha uppmärksamhet från min partner om vi var gemensamma föräldrar till barnet? Var i ligger tävlingsmomentet? Skulle barnet inte behöva tävla (enligt dig) med mig om uppmärksamheten om jag betraktade oss som en familj?
Att leva som en familj innebär att alla är inkluderade. Självfallet skulle mängden uppmärksamhet från din partner vara mindre under barnveckorna, men att hitta på saker tillsammans kan göra stor skillnad. Ett barn känner av när det är accepterat eller inte. Barnet skulle inte behöva konkurrera om uppmärksamheten om det känner att du är villig att ge det uppmärksamhet också OCH är villig att låta din partner ge mer än uppmärksamheten som krävs. Jag vet inte specifikt hur det ser ut för er, men jag själv har varit ett barn till två olika styvföräldrar, den ena var otroligt inkluderande och såg till att vi alla hittade på saker tillsammans. Den andra var det otroligt mycket konkurrens med, det är svårt att sätta fingret på exakt hur men det märktes väldigt tydligt att hon inte ville ha mig i "sitt hem", trots att jag bott där innan henne, hotade jämt och ständigt med att "du får åka hem till mamma om inte du sköter dig". Eftersom min pappa bodde där också så blev det mitt hem också, precis som ert hem är barnets hem också när det är där. Problemet var att jag inte sågs som en familjemedlem utan som en gäst, och det är så det blir när du ser det som att barnets hem inte är barnets hem. Barnet är ingen gäst, barnet bor där, även om det bara är på halvtid. Barnet får bara träffa sin pappa varannan vecka, medan du får träffa honom varje vecka, bara det kan upplevas som ett hot för ett barn i den åldern, särskilt om det känner att det inte kan slappna av under de veckorna det är där utan att känna att det måste tävla för att få den uppmärksamheten den vill ha. Föreslå att ni alla tar en promenad tillsammans, ut och bygg en snögubbe tillsammans, lek lekar, spela sällskapsspel. Även fast det kanske inte lockar dig att umgås med barnet så är det ett val man måste göra, det går inte att tänka bort barnet och försöka låtsas som att det inte är där.