• Anonym (preg)

Ännu en pojke, hur hantera mina känslor?

Då var vi på RUL och vi fick reda på att vi skulle ha en till pojke.

Vi har en son sen innan, och när vi blev gravida igen och började berätta för folk, sa varenda en: hoppas det är en flicka den här gången. ALLA! Alla mina vänner, mina föräldrar, mina syskon, min mans familj och hans vänner. Alla runtomkring mig har satt en sån press på mig om att få en flicka. De får det att låta som att jag har fem pojkar och som att det är så jävla synd om mig om jag får en till. Jag har en pojke, bara ett barn.

Jag har känt att det ligger en pojke i magen sen start. Svärmor slänger ut kommentarer hela tiden som: jag vet att det ligger en tjej i din mage, för din rumpa har växt..
    Jag har sagt till alla att det är en pojke, så folk kan sluta hoppas om att det är en flicka. Och varje gång jag säger att det är en pojke, får jag ett ledsamt "åh". 

Efter första ul (vecka 12, kände på mig att det var en pojke då 100%) , så blev jag glad utav tanken att jag skulle ha två söner. Att min son skulle han en bror att växa upp med. Ideen gjorde mig glad. Men någonstans innerst inne i mitt hjärta kände jag att visst vore det kul med en dotter ändå, så man har en av varje (bara för att..).

Så då kom tiden för RUL. Jag sov ingenting den natten. Extremt nervös Jag vet att det är en pojke, men samtidigt småhoppades jag på en dotter, fast jag visste att det var en pojke. Det var som att jag ville ha en dotter, för att göra alla andra glada.
    Så fort vi har fått beskedet om att det är en pojke och lämnr sjukhuset, så kan jag inte hålla mig längre och bara gråter och gråter. Vet inte om det var mina hormoner, eller för att jag är extra känslig, men jag grät för att jag blev jätte ledsen över att det var en pojke. Vet inte ens hur jag ska säga till folk att jag hade rätt och att det ligger en pojke i min mage, UTAN ATT DET SKA SE UT SOM ATT JAG KOMMER BÖRJA GRÅTA. Hur säger jag orden  "pojke" och verkar glad över det, när jag vet att alla kommer ge ifrån sig besvikna och ledsamma kommentarer och ljud. 

Mina tankar denna kväll...
    skäms över hur jag känner och trodde aldrig jag skulle känna så här, men herre vad jag har påverkats av barnets kön när jag inte alls bryr mig i vanliga fall. Vet inte vad som är fel på mig och behöver bara skriva av mig lite ...

• Svar på tråden Ännu en pojke, hur hantera mina känslor?
  • Anonym (Vännen)

Mem dock borde ju folk förstå att det kan ju vara en pojke!Många har två söner,det är vanligt.Sen när du har gråtit klart,säg stolt att det är en pojke till och det känns helt ok!Lycka till och grattis!

• MrsP79

Säger som ovanstående; gråt färdigt och gå sen ut och säg stolt att ni väntar en pojke! Jag blir så in i h-e arg på alla som säger "hoppas att det blir en flicka" och liknande! Jag har fått samma kommentarer, flera gånger! Jag har fött fem pojkar, varav den tredje dog i magen. Fjärde graviditeten vågade folk inte säga något, det viktigaste var ju att jag fick ett levande friskt barn! Men femte kom kommentarerna igen; "jamen NU blir det väl ändå en flicka!". Grrrrrrrr! Mina två äldsta pojkar har jättemycket glädje av varandra (och håller på att slå ihjäl varandra ibland ;)), och mina två yngsta kommer säkert ha det också. Nej, jag har inga döttrar, men fyra friska fina pojkar! Snart har du två, var stolt!!!

• Anonym (Flerbarnsmamman)

Vet du ts, jag har pojke pojke flicka pojke. Med andra pojken höll folk på precis sådär som du beskriver. Med 3an som var en flicka så blev alla överlyckliga, inkl jag själv. Och med fyran så visst jag ju att det var en pojke och rul bekräftade det, jag var ledsen för min dotters skull som inte fick en syster.. :O
    Helt knäpp! Men jag avslöjade inte bebisens kön för särskilt många innan han föddes just för att slippa alla dumma kommentarer.

Så, mitt råd är faktiskt att inte berätta. ;)

• Anonym (Sofie)

Du ska få ett BARN. Räcker inte det?!?!?

Man ska inte sätta ett liv till världen om man inte vill vårda det och kommer att älska det oavsett kön. Och man ska definitivt inte lägga näsan i blöt om man är utomstående.

Helt otroligt att man kan bete sig så som vuxen. Alla är människor och lika värda.

TS: grattis till ett BARN!!!!!! En helt egen individ!

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Sofie) skrev 2016-01-31 22:12:03 följande:

Du ska få ett BARN. Räcker inte det?!?!?

Man ska inte sätta ett liv till världen om man inte vill vårda det och kommer att älska det oavsett kön. Och man ska definitivt inte lägga näsan i blöt om man är utomstående.

Helt otroligt att man kan bete sig så som vuxen. Alla är människor och lika värda.

TS: grattis till ett BARN!!!!!! En helt egen individ!

Missförstå mig inte. Jag menar inte dig TS, med mina kritiska uttalanden, utan alla som i allmänhet hetsar kring kön och inte inser att det är ett mirakel som inte är alla förunnat att över huvud taget föda ett friskt barn.
  • Anonym (-)

Jag har också en pojke. Blev superglad när vi fick reda på att det var en pojke då jag alltid velat ha en pojke.

Min man vill ha ett till barn, men jag vill inte. Varför? - Jag är rädd att det blir en flicka. Jag vill inte ha en flicka. Jag vill inte att min son ska ha en lillasyster. Jag vill ge honom en lillebror.

Det har blivit så seriöst för mig detta, att jag hellre skippar ett till barn, än att chansa och eventuellt bli besviken.

Låter kanske skumt för vissa, men jag är glad att jag har denna insikten redan nu, så att jag inte blir på smällen och sedan ångrar mitt barn när jag väl har det hos mig.

• kara1979

Jag har 2 söner, världens finaste! Att se dem tillsammans och den syskonkärleken som finns är så roligt. Ditt mammahjärta kommer smälta när du har dina pojkar i din famn. Skulle jag få ett tredje barn skulle jag gärna ta en pojke till. Var en stolt mamma till dina pojkar. Och kom ihåg, för den lille nyfödde pojken är du hans allt och behöver all din kärlek och omvårdnad. Kram och lycka till, det kommer bli jättebra!

• Conan

Två pojkar här!

Vi är överlyckliga över våra barn. Det är självklart att vi skulle få just dessa två pojkbarn. Omgivningens reaktioner känner jag tyvärr igen. Alla trodde att jag önskade en dotter. Det lite beklagande "ahh" och huvudet på sned när jag berättade att det var en pojke till. "Då slipper ni köpa nya kläder iallafall!". Fy fan. Jag blir gråtfärdig av att se på min tvåa och föreställa mig att han inte skulle ha varit vårt allt endast pga könet. Vill inte skuldbelägga någon gravid som har hormoner som hoppar däremot vill jag skuldbelägga alla idioter som tar sig friheten att lägga sin pormaskiga näsa i blöt och plantera känslor av att barn inte skulle duga pga vilket kön de har (eller något annat som de inte kan hjälpa) hos blivande föräldrar. Fyy!

• Anonym (Flerbarnsmamman)
    Anonym (-) skrev 2016-01-31 22:19:28 följande:

Jag har också en pojke. Blev superglad när vi fick reda på att det var en pojke då jag alltid velat ha en pojke.

Min man vill ha ett till barn, men jag vill inte. Varför? - Jag är rädd att det blir en flicka. Jag vill inte ha en flicka. Jag vill inte att min son ska ha en lillasyster. Jag vill ge honom en lillebror.

Det har blivit så seriöst för mig detta, att jag hellre skippar ett till barn, än att chansa och eventuellt bli besviken.

Låter kanske skumt för vissa, men jag är glad att jag har denna insikten redan nu, så att jag inte blir på smällen och sedan ångrar mitt barn när jag väl har det hos mig.

Jag kan LOVA dig till 110% att man aldrig någonsin ångrar barnet när man väl har det i sin famn! Oavsett kön! :)
  • Anonym (Glad)

Grattis till din kommande bebis!

Jag uppfattar det som att du egentligen o helt sunt är lika glad oavsett kön, men att omgivningens tidigare reaktioner nu påverkar dig därför att du oroar dig för deras fortsatta reaktioner. Vad tråkigt och onödigt att omgivningen fått dig att känna så här. Skilj på dina egna känslor o känslorna som du fått pga andras idiotiska kommentarer (försök bena ut för dig själv vad som är vad)

Som jag ser det har du två val. Antingen berättar du inte könet eller så förekommer du deras ev negativa reaktioner genom att redan i ditt svar tala om att du är glad (så våga inte säga något negativt!). T ex "ja vet du jag är så glad, det verkar vara en helt frisk bebis med alla kroppsdelar på rätt ställe inkl snoppen." Eller "åh jag är så lycklig över att få en liten kille till/lillebror till familjen". Eller hur du nu vill uttrycka dig. O säger ngn ändå ngt negativt så be dem fara o flyga. Tala om att kommentaren är onödig och gör dig ledsen/arg eftersom du gläds över ditt kommande barn oavsett vad det har mellan benen.

Svar på tråden Ännu en pojke, hur hantera mina känslor?