• Anonym (preg)

Ännu en pojke, hur hantera mina känslor?

Då var vi på RUL och vi fick reda på att vi skulle ha en till pojke.

Vi har en son sen innan, och när vi blev gravida igen och började berätta för folk, sa varenda en: hoppas det är en flicka den här gången. ALLA! Alla mina vänner, mina föräldrar, mina syskon, min mans familj och hans vänner. Alla runtomkring mig har satt en sån press på mig om att få en flicka. De får det att låta som att jag har fem pojkar och som att det är så jävla synd om mig om jag får en till. Jag har en pojke, bara ett barn.

Jag har känt att det ligger en pojke i magen sen start. Svärmor slänger ut kommentarer hela tiden som: jag vet att det ligger en tjej i din mage, för din rumpa har växt..
    Jag har sagt till alla att det är en pojke, så folk kan sluta hoppas om att det är en flicka. Och varje gång jag säger att det är en pojke, får jag ett ledsamt "åh". 

Efter första ul (vecka 12, kände på mig att det var en pojke då 100%) , så blev jag glad utav tanken att jag skulle ha två söner. Att min son skulle han en bror att växa upp med. Ideen gjorde mig glad. Men någonstans innerst inne i mitt hjärta kände jag att visst vore det kul med en dotter ändå, så man har en av varje (bara för att..).

Så då kom tiden för RUL. Jag sov ingenting den natten. Extremt nervös Jag vet att det är en pojke, men samtidigt småhoppades jag på en dotter, fast jag visste att det var en pojke. Det var som att jag ville ha en dotter, för att göra alla andra glada.
    Så fort vi har fått beskedet om att det är en pojke och lämnr sjukhuset, så kan jag inte hålla mig längre och bara gråter och gråter. Vet inte om det var mina hormoner, eller för att jag är extra känslig, men jag grät för att jag blev jätte ledsen över att det var en pojke. Vet inte ens hur jag ska säga till folk att jag hade rätt och att det ligger en pojke i min mage, UTAN ATT DET SKA SE UT SOM ATT JAG KOMMER BÖRJA GRÅTA. Hur säger jag orden  "pojke" och verkar glad över det, när jag vet att alla kommer ge ifrån sig besvikna och ledsamma kommentarer och ljud. 

Mina tankar denna kväll...
    skäms över hur jag känner och trodde aldrig jag skulle känna så här, men herre vad jag har påverkats av barnets kön när jag inte alls bryr mig i vanliga fall. Vet inte vad som är fel på mig och behöver bara skriva av mig lite ...

• Svar på tråden Ännu en pojke, hur hantera mina känslor?
  • Anonym (Pojkmamma)

Mina 2 söner hänger ihop som ler och långhalm. Ställer upp för varandra i ur och skur och delar t.o.m. lägenhet nu som vuxna. Lycka till med lillebror och storebror och strunta fullständigt i vad omgivningen vill och tycker. Ikväll har jag varit ute och ätit med mina fina söner och är så stolt över dem.

• Recept

Jag har 2 pojkar och är nu i v22.

I magen ligger en liten lillebror till mina 2 pojkar.

Detta var första gången vi tog reda på könet, med dom andra 2 fick vi veta den dag dom föddes.

Ingen i min närhet har hållt på som dom i din närhet gör.

Kanske beror det på att statistiken i min sambos familj för att få pojkar är hög. Det blir mest pojkar helt enkelt, inget konstigt med det.

Svärmor var säker på att det var en liten tjej i magen nu, men hon blev överlycklig när vi sa att vi får en liten lillebror. Svärmor har 7 barn av dom är 1 tjej och hon kom som nr 5.

Vi är oerhört glada för att denna lilla kille i magen.

Vi är glada att vi får en nr 3. Min lott i livet är att vara omgiven av underbara små killar att älska <3

Det är tråkigt att folk runtomkring dig ska påverka hur du känner. Sätt ner foten och riv ifrån ordentligt, det hade jag gjort om jag var du.

• Anonym (Det blir bra)

Det kunde varit jag som skrev detta för fyra år sen. Exakt. Pressen från omgivningen var stor att det skulle bli en flicka, och när RUL pekade på en pojke var de flesta besvikna. Jag gick hem och grät.

Vändpunkten kom när jag insåg att det ju inte varit min önskan från början, utan omgivningens, och då blev jag ARG! Det var ju min son de talade om! Vilka ohyfsade människor.

När min son föddes och lades upp på min mage var det ren och skör kärlek. Ingen har sagt ett negativt ord sen han föddes. Det är lättare att hoppas på ett kön när det bara är en abstrakt egenskap på någon som man ännu inte mött. När individen väl kommer, är det få som kommer på nåt negativt med det.

Min minsting är snart fyra och jag kunde inte vara lyckligare. Jag har precis den familj som det var meningen att jag skulle ha känns det som, och vi planerar inga fler barn. Det kan bli så mycket bättre än mantänkt sig!

Bry dig inte om andra. Det vet inte vad de pratar om, men det är klart att det påverkar dig, speciellt med alla graviditetshormoner i kroppen.

• Anonym ((pojkmamman))

Väntar min tredje pojke nu. Nog hade det varit kul med en tjej också, men det känns helt ok ändå för jag vet ju att pojkar är fantastiska! Det sämsta är helt klart omgivningen - blir så trött på alla som frågar och sen inte kan hantera svaret på ett trevligt sätt utan säger "men OJ" "jösses" "TRE pojkar..! Ojojoj ni får det livat" (med negativ röst). Blev så glad när jag berättade för min syster och hon spontant sa: ÅH, GRATTIS! :)

Tror att mkt av din besvikelse har att göra med omgivningens trista reaktioner. Försök skita i dom! Gläd dig åt din fina lilla kille! När du väl får se honom kommer det ju vara självklart att det var just det barnet ni skulle ha!

• Påven Johanna
    "Ännu en pojke"

Ännu en tråd. Lika idiotiskt varenda gång. 

• Anonym (Diana)

Men herregud! Vad fan spelar det för roll? Jag var gravid och det visade sig vara en pojke. Fick frågor som: VILL du ha en pojke då? Klart jag ville, jag ville ha ett BARN, inte ett kön. Jag förlorade dessvärre mitt barn i vecka 16. Blev gravid igen och fick då tidigt missfall. Jag skulle göra vad som helst för att äntligen få ett barn med min man! Vad som helst! Lite perspektiv, och försök fokusera på det som är viktigt, ditt barn är friskt och lever! Vad andra säger är faktiskt ett ilandsproblem. Menar inte att förminska dina känslor, utan mer att du ska uppskatta det du faktiskt har!

• Anonym (pojkmamman)

När jag väntade mitt andra barn så hoppades jag att det skulle vara en lillebror till min son, men det var en lillasyster. Jag kan inte påstå att jag blev besviken, men lite orolig för hur jag skulle klara en av varje Det är naturligtvis inga problem, de är ju individer båda två.
    Jag har fått tre tidiga missfall och detta har jag varit öppen med, så det var ingen som sa ett pip när jag väntade tvåan, men hade de gjort det hade jag blivit skogstokig.
    Nästa gång någon säger "hoppas det blir en flicka" så använder du sorgen i dig till att börja gråta och bara säga "jag hoppas det blir ett levande barn". Sen vägrar du kommentera mer. Jag lovar att de lägger av

• AnnaBananan

Vilka idioter! Som att få ett friskt litet barn skulle vara en självklarhet! Man ska vara sjukt tacksam över de barn man får, för de ör verkligen ingen självklarhet. Nästa gång någon säger något dumt om ditt barn i magen så ska du bita ifrån. Hårt.

• Anonym (Det blir bra)

Folk är verkligen idioter. När jag (efter en dramatisk graviditet så långt - bla hemska blödningar och två felaktiga missfallsdiagnoser) varit på RUL och fått veta att jag väntade en lillebror till min son sa min kollega: " Jag är så ledsen för din skull. Det hade varit roligare med en flicka." Min chef sa: "Jag är säker på att jag också bara får pojkar."

Min bror som tidigare sagt att han tyckte flickor var roligare svarade inte ens på mitt sms där jag berättade att det var en pojke jag väntade.

Jag har inte kommit över detta än, och min son är snart fyra. Alltså kommit över i den bemärkelsen att jag inte fattar hur de kunde säga sånt!

• Anonym (Mamma till snart 3 flickor)

Jag känner igen mig i din historia fast här är det tvärtom. Jag har två flickor idag och väntar nu tredje barnet. Både jag och min man tyckte det hade varit roligt med en pojke men det visade sig att det är en tredje flicka vi väntar. Vi är givetvis lika glada för detta. Min syster har två barn, båda flickor. Så jag fick höra kommentarer som: Nej, hade det inte varit roligt med en pojke nu. Men nej, tänk vad dyrt det blir med tre flickor. Vill inte din man ha en pojke då. Nej, får jag inte köpa pojkkläder denna gång heller. Men nej, du kommer aldrig orka tre flickor. Jaha, då blir det att satsa på en fyra och hoppas på en pojke då. Osv. Osv. Kommentarerna kom från både familj, vänner och kollegor och jag blev såklart lessen till en början. Folk är dumma med sina kommentarer, bry dej inte om dem.

• Anonym (Nicke så icke)

Folk har förväntningar på att få klä ut en liten prinsessa. Kanske redan köpt små söta klänningar på nån rea, bara för att de är så gulliga.

Vad lär vi oss av detta? Jo, att folk bevisligen ÄR knäppa! Det kan de ju få vara, bara att låta bli att ta deras dumheter så förbannat hårt. Bit ifrån!

• Anonym (killar)

Helt vansinnigt. Jag hade 2 killar och önskade (i hemlighet) att även trean skulle vara en kille. Vill så gärna att dom ska vara bästa vänner genom hela livet som jag och mina systrar. Och det blev en kille! Har inte fått några negativa kommentarer. Vem umgås du med???

• Anonym (Samma)

Exakt samma upplevelse här! Jag blev till slut vansinnigt arg, dels över att få mina känslor "kidnappade" så att jag blev besviken över att inte kunna leverera den där flickan alla ville ha när jag egentligen inte brydde mig om könet, dels å mina söners vägnar! Duger de inte för att de har fel kön?? Dra åt helvete i så fall, kände jag.

Så bli för all del inte ledsen, bli förbannad istället.

• Anonym (preg)

Tack till alla som har delat med sig av erfarnehter och visat förståelse, känns skönt att jag inte är "ensam" med att gå igenom det här. 
    Jag tror det är mycket negativa kommentarer för att det är andra barnbarnet i båda min och min mans familj, och eftersom vi har en pojke, så vill alla gärna ha en flicka. Jävligt tjat, om jag ska vara ärlig.
    Jag har inte berättat för någon än att det är en pojke, men åh vad glad jag är nu! Har liksom smält det och det ska bli helt underbart att ha två pojkar, så nu är jag redo att ta fighten ! 

• kara1979
    Anonym (preg) skrev 2016-02-04 22:23:04 följande:

Tack till alla som har delat med sig av erfarnehter och visat förståelse, känns skönt att jag inte är "ensam" med att gå igenom det här. 
    Jag tror det är mycket negativa kommentarer för att det är andra barnbarnet i båda min och min mans familj, och eftersom vi har en pojke, så vill alla gärna ha en flicka. Jävligt tjat, om jag ska vara ärlig.
    Jag har inte berättat för någon än att det är en pojke, men åh vad glad jag är nu! Har liksom smält det och det ska bli helt underbart att ha två pojkar, så nu är jag redo att ta fighten ! 

Det var roligt att höra att du mår bättre. Som sagt, det kommer bli super med två pojkar. Lycka till med allt och grattis till ditt andra barn!
  • Anonym (.)

Du lär folk hur de får behandla dig. Säg ifrån ordentligt när de vräker ur sig dumheter som gör dig ledsen!

Jag har två pojkar. Kan inte tänka mig livet utan dem och blir alltid lika ställd när jag ser trådar om att man skulle ha dragit nån slags nitlott i livet som pojkmamma. Folk har så konstiga förväntningar på kön.  Tror de verkligen att alla barn är likadana?

• Anonym (Flickmamma)

Förstår att du blir ledsen, men folk är f-n dumma i huvudet när det gäller såna här saker, och fattar inte att det sårar med såna kommentarer.

Försök att inte ta åt dig.

Häromdagen frågade en man mig om jag inte kunde " göra pojkar "? Så jävla dumt. Jag har två flickor som är mitt allt, och han fick det att låta som att flickor är sämre än pojkar på nåt sätt. Trist.

Stor varm kram till dig ts.

• Anonym (Glad)
    Anonym (Flickmamma) skrev 2016-02-05 10:37:49 följande:

Förstår att du blir ledsen, men folk är f-n dumma i huvudet när det gäller såna här saker, och fattar inte att det sårar med såna kommentarer.

Försök att inte ta åt dig.

Häromdagen frågade en man mig om jag inte kunde " göra pojkar "? Så jävla dumt. Jag har två flickor som är mitt allt, och han fick det att låta som att flickor är sämre än pojkar på nåt sätt. Trist.

Stor varm kram till dig ts.

Vilken jubelidiot! Hur kan man bara säga något så korkat. Noll koll har han också.

Ägget är alltid en x-kromosom så du som kvinna kan definitivt inte påverka könet utan det bestäms helt av vilken av mannens spermier som är snabbast. Är spermien som träffar ägget en x-kromosom så blir det flicka o om y-kromosom en pojke.

Fortsätt vara stolt över dina fina barn!
  • Anonym (Flickmamma)
    Anonym (Glad) skrev 2016-02-18 22:29:24 följande:

Vilken jubelidiot! Hur kan man bara säga något så korkat. Noll koll har han också.

Ägget är alltid en x-kromosom så du som kvinna kan definitivt inte påverka könet utan det bestäms helt av vilken av mannens spermier som är snabbast. Är spermien som träffar ägget en x-kromosom så blir det flicka o om y-kromosom en pojke.

Fortsätt vara stolt över dina fina barn!

Nej precis! Jag har också hört att det beror på mannens spermier! Tack :)
Svar på tråden Ännu en pojke, hur hantera mina känslor?