• Anonym (Sandra)

Släkten retar dottern för hennes dialekt/sociolekt

Vi har en dotter på 9 år. För fyra år sedan flyttade vi från mellansverige till Stockholm. Vår dotter har givetvis fått dialekten som talas här. Släkten i den gamla hemstaden fnissar, skrattar rätt ut och förlöjligar detta nästan varje gång vi ses, både över huvudet på vår dotter men även när hon hör.

Vi bor i en s k "rik" kommun, Stockholms "finaste" och här finns en slags dialekt/sociolekt som många förknippar med snobbism. Vet inte om det är därför släkten anser sig ha rätt att göra så här. Dotterna har t ex väldigt markerade i:n och j:n.

Hur som helst, även fast jag markerar när släktingarna gör så här så verkar de inte fatta att det inte "bara är på skoj", utan fortsätter. Tröttsamt! Hade det gällt mig som vuxen hade jag bara kunnat garva och gå vidare, men nu gäller det mitt barn och jag vill inte att hon ofrivilligt ska vara deras upphov till skratt.

Vad säger ni? Överreagerar jag? Vad ska jag säga till dem så att de fattar? Vad ska jag säga till dottern?

• Svar på tråden Släkten retar dottern för hennes dialekt/sociolekt
  • Anonym (08)
    Anonym (Bonnlurk) skrev 2016-02-01 17:15:43 följande:

I och med att du uppenbarligen ÄR en snobbig jävel (som är så stolt över att bo Djursholm/Stocksund eller var det nu är) så tycker jag nog inte det är så konstigt med pikarna. Det är antagligen riktat mot dig och inte mot din dotter. 

I och med att du uppenbarligen ÄR en avundsjuk och missunnsam jävel (som inte klarar av att höra att någon bor på ett socioekonomiskt finare område än du själv) så tycker jag nog inte att det är konstigt att du försöker framställa dig själv som en bonnlurk. Du är antagligen en liten, sorglig människa.
  • Anonym (Bonnlurk)
    Anonym (Haha) skrev 2016-02-01 07:51:49 följande:

Och du måste berätta att ni är lite fiiinare än alla andra också? Jag är född och uppvuxen i Stockholm Vasastan och jag pratar inte som en snobb för det. Men det brukar ju vara så med inflyttade lantisar som tror dom är stockholmare. Dom lägger till sig en överdriven dialekt och tror dom är lite finare än alla andra.

Det här är kanske den mest ironiska grejen med "riktiga" Stockholmare som du. Att de ser ner på lantisar i allmänhet och inflyttade lantisar i synnerhet. Ungefär som överklassen med sitt "du kan hur mycket pengar som helst, du blir aldrig en av oss ändå". Fast med födelseort istället för klass då. 

Min frus släkt är riktiga Stockholmare. Hennes mormor och morfar bodde på Söder men flyttade ut till Vällingby på 50-talet. Då var det finare att bo där ute. På Söder var det slum. I Vällingby fanns det moderna lägenheter med all tänkbar lyx. (Toalett inomhus, elspis, balkong etc) De sa aldrig ett ont ord om mitt ursprung. Fina människor. Helt utan förutfattade meningar.

På mina svärföräldrar märker jag av ett "lantisförakt" på ett helt annat sätt. Det ironiseras över hur långsam service man får i butiker osv "utanför stan". Men de är ändå ok tycker jag. Finns många som är mycket värre. 
  • Anonym (Bonnlurk)
    Anonym (08) skrev 2016-02-01 17:26:08 följande:
    I och med att du uppenbarligen ÄR en avundsjuk och missunnsam jävel (som inte klarar av att höra att någon bor på ett socioekonomiskt finare område än du själv) så tycker jag nog inte att det är konstigt att du försöker framställa dig själv som en bonnlurk. Du är antagligen en liten, sorglig människa.
    Jag bryr mig faktiskt inte. Jag har det bra. Tycker vi bor i ett jättefint område men det är inte så snobbigt. Avslappnad stämning bland grannarna trots att flera har rätt stora egna företag. 

Mannen i paret som vi köpte huset av hade varit VD i stort bolag men gick nu i pension och de skulle flytta till Spanien. Deras dotter skulle sälja en 25-miljoners kåk på Lidingö i samma veva (de gillade att skryta).

Vårt hus är faktiskt otroligt fint. Smakfullt och gediget. Är inte avundsjuk på någon. Bor exakt som jag vill bo. Skulle inte vilja byta mot Lidingö t ex. 
  • Anonym (08)
    Anonym (Bonnlurk) skrev 2016-02-01 17:38:00 följande:

Jag bryr mig faktiskt inte. Jag har det bra. Tycker vi bor i ett jättefint område men det är inte så snobbigt. Avslappnad stämning bland grannarna trots att flera har rätt stora egna företag. 

Mannen i paret som vi köpte huset av hade varit VD i stort bolag men gick nu i pension och de skulle flytta till Spanien. Deras dotter skulle sälja en 25-miljoners kåk på Lidingö i samma veva (de gillade att skryta).

Vårt hus är faktiskt otroligt fint. Smakfullt och gediget. Är inte avundsjuk på någon. Bor exakt som jag vill bo. Skulle inte vilja byta mot Lidingö t ex. 

Ledsen att spräcka din självbild, men varje inlägg du gjort bara osar att du bryr dig! Hade du varit OK med att andra är mer ekonomiskt lyckade än du så skulle du inte behövt gå in i den här tråden och kasta skit på både TS och anonym (haha)/ "riktiga stockholmare".

Det låter ju som att du har både familj och bra boende så gläd dig över det istället för att ödsla tid på att odla din avundsjuka och mindervärdeskomplex!

...och kan inte låta bli, men:

Varför var det plötsligt så viktigt för dig att skriva att flera i ert område har "rätt stora företag"?

...stenar och glashus -ingen bra kombo...
  • Anonym (suck!)
    Anonym (Bonnlurk) skrev 2016-02-01 17:15:43 följande:
    I och med att du uppenbarligen ÄR en snobbig jävel (som är så stolt över att bo Djursholm/Stocksund eller var det nu är) så tycker jag nog inte det är så konstigt med pikarna. Det är antagligen riktat mot dig och inte mot din dotter. 
    TS har inte skrivit något i tråden som ens antyder att hon skulle vara snobbig. Lär dig läsa.
  • Anonym (Stockholmare)

Blir så arg när jag läser detta. Kommer själv från Stockholm. Gick och förälskade mig i en Göteborgare. Min man var mycket positiv till att flytta till Stockholm efter studier för att kunna jobba mer som han vill. Detta har lett till att våra barn pratar stockholmska. Samma hände oss som er. Kanske inte än så barnen hör men mycket tydligt så jag hör. Det stannar inte bara på dialekten. Allt illa de tycker och Stockholm trycker de upp i ansiktet på en trots att jag aldrig sagt ett ont ord om människor från annan ort. Jag börjar oroa mig vad barnen ska känna när de börjar förstå. Tycker inte farmor om mig typ.

• Anonym (Hipsterarea)

Själv skulle jag inte palla.....att mina ungar börja med nåt överklasstugg! Ta ungen på tuben och dra till söder så hon lär sig SILA tugget. Men förresten här är översvämmat av hipsters som har tjackat lya. De e så man får tuppjuck. Bättre ja tjackar barren breve er å kirrar ungens tugg till dessa ockupanthipsters dunstar från söder. En annan hajjar inte ett barr asså. Ännu bättre, flytta're till norrland asså norr om slussen så skaruse att klyket blir utjämnat när ni gafflar med varann. Kirra ungens tugg eller pallra er iväg innan somlia blir en dönick vid 20 bast. Fridens gott folk dax å dra till Kneget.

• M1rella
    Anonym (Haha) skrev 2016-02-01 16:25:58 följande:

Kolla upp bad lägenheterna i Vasastan kostar så vet du mer. Antar att du inte bor i Sthlm själv? Haha

Fortfarande; det finns inge speciell snobbdialekt i Vasastan. Det spelar ingen roll vad lägenheterna kostar eftersom det överhuvudtaget inte har med saken att göra.
  • Anonym (JoJo)

Jag är uppvuxen på Lidingö och har fått höra många gånger i mitt liv "Jaha kommer du från Liiiiiidingö?" Detta trots att jag aldrig har haft en typisk sådan dialekt, pratar snarare neutral stockholmska. Det har ändå sårat och fått mig att helst undvika berätta att jag kommer från Lidingö. Jag kan därför tänka mig att det måste kännas jobbigt för din dotter och bli retad för sin dialekt och dessutom från sina egna släktingar.

Jag tycker inte att du överdriver, du kanske kan ringa en av släktingarna och ta upp problemet, tänker att det kan vara lättare att nå fram om man pratar med en släkting istället för när de alla är samlade och redan har börjat reta och skratta. Och sen kanske den personen kan sprida det till resten, eller om du ringer några andra släktingar också. 

Svar på tråden Släkten retar dottern för hennes dialekt/sociolekt