• Anonym (Sandra)

Släkten retar dottern för hennes dialekt/sociolekt

Vi har en dotter på 9 år. För fyra år sedan flyttade vi från mellansverige till Stockholm. Vår dotter har givetvis fått dialekten som talas här. Släkten i den gamla hemstaden fnissar, skrattar rätt ut och förlöjligar detta nästan varje gång vi ses, både över huvudet på vår dotter men även när hon hör.

Vi bor i en s k "rik" kommun, Stockholms "finaste" och här finns en slags dialekt/sociolekt som många förknippar med snobbism. Vet inte om det är därför släkten anser sig ha rätt att göra så här. Dotterna har t ex väldigt markerade i:n och j:n.

Hur som helst, även fast jag markerar när släktingarna gör så här så verkar de inte fatta att det inte "bara är på skoj", utan fortsätter. Tröttsamt! Hade det gällt mig som vuxen hade jag bara kunnat garva och gå vidare, men nu gäller det mitt barn och jag vill inte att hon ofrivilligt ska vara deras upphov till skratt.

Vad säger ni? Överreagerar jag? Vad ska jag säga till dem så att de fattar? Vad ska jag säga till dottern?

• Svar på tråden Släkten retar dottern för hennes dialekt/sociolekt
  • Johan75

Säg åt släktingarna att hålla käften. Reta en flicka på 9 år för hur hon pratar? Vämjeligt!

Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Näää...)

TS har du verkligen sagt till på allvar? Om jag var en bonntölp som retade ett barn över sin dialekt skulle jag iaf skärpa mig om någon sa till mig. Detta låter mkt konstigt ??

O ang hur man pratar så har jag jobbat på förskolor i MÅNGA av sthlms kommuner o ingen har skiljt sig i hur man pratar? 
    Det är liksom bara bönder som fortfarande tror att rika bor på lidingö o pratar med betoning på IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII. 

• Gena

Nej du överreagerar inte. Detta är inte OK. Jag känner till flera vuxna som blir pikade för sin dialekt och tycker det är jättejobbigt, bland annat min sambo som är skåning och bor i Stockholm. Hur ska det då vara för ett barn?

• Anonym (Mia)

Bit ifrån ännu tydligare till släkten. Tjejjen pratar bara precis som sina kompisar. Inget ett barn ska bli retad för, ytterst dålig stil av släkten i hemstaden.

Min lillasyster bor i Stockholm och det är rätt kul att höra vilken tydlig Stockholmsdialekt deras lilla fyraåring har, när varken mamman eller pappan har det. Skulle aldrig falla mig in att reta tjejjen för det. Hemstaden här är Skellefteå så vi pratar rätt dialektalt också.

• Anonym (Sandra)

Tack igen, alla, för svar!

Jag börjar mer och mer tro att det VISST har lite med att göra att hon "i:ar" och "j:ar" och allt vad det är och att detta triggar nånting hos våra släktingar. Nåt mer än att man bara tramsar om den lustiga dialekten. Det märks här i tråden att det retar upp en del att jag har benämt kommunen som "rik" och "fin". Detta gjorde jag som sagt endast för att jag hade en misstanke om att det är just det som triggar släkten.

Det förekommer ju tydligen lite överallt att man retas för dialekter, så jag tror inte att det BARA har med vilken dialekt man har att göra.

Men hörrni, det här med huruvida "snobbar" pratar eller inte pratar såhär. Det spelar inte superstor roll vad ni skriver om det eftersom folk här uppenbarligen pratar så som jag beskriver. Inte alla, men många. Sen om det är "snobbigt" eller inte, det spelar mig ingen roll.

Nån skrev att jag så hemskt gärna vill framhålla var vi bor. Nu har det ju inte alls med den här diskussionen att göra, det är en annan diskussion. Men ja, visst. Jag är stolt och glad att jag och min man har bra jobb och att vi kunnat köpa vårt boende i ett härligt område. Området har med min mans arbete att göra, så det är inte helt självvalt, utan faktiskt mest praktiskt.

Men nu handlade detta om min dotters dialekt, som hon fått p g a att vi bor där vi bor. Hon hade som sagt haft en annan dialekt nån annanstans och hon är alldeles för liten för att "lägga till" en "snobbig dialekt" med vilja.

Jag vet inte vad jag ska skriva mer. Det är oerhört intressanta diskussioner going on här. Ska läsa lite igen :)

• Fjonken
    Anonym (08) skrev 2016-02-02 01:58:56 följande:
    Ledsen att spräcka din självbild, men varje inlägg du gjort bara osar att du bryr dig! Hade du varit OK med att andra är mer ekonomiskt lyckade än du så skulle du inte behövt gå in i den här tråden och kasta skit på både TS och anonym (haha)/ "riktiga stockholmare".

Det låter ju som att du har både familj och bra boende så gläd dig över det istället för att ödsla tid på att odla din avundsjuka och mindervärdeskomplex!

...och kan inte låta bli, men:

Varför var det plötsligt så viktigt för dig att skriva att flera i ert område har "rätt stora företag"?

...stenar och glashus -ingen bra kombo...
    Jo, jag inser att jag bryr mig om när folk använder sin bostadsort som föremål för skryt. I den meningen kanske jag har komplex? Vad vet jag. Tycker bara det är irrelevant om man bor i Djursholm eller i typ Falun eller Skövde.

Min bostadsort har ingen vidare hög status ens i den stad jag bor närmast (Uppsala) så det är ingen idé att skryta om den. Vi bodde i princip _på_ centralstationen här i Uppsala förut (100 meter ifrån) och när folk får höra var vi har flyttat så blir de alltid så tysta och förvånade. Men grejen är att vi aldrig haft det bättre. 
  • Anonym (ab)
    M1rella skrev 2016-02-02 09:42:01 följande:
    Fortfarande; det finns inge speciell snobbdialekt i Vasastan. Det spelar ingen roll vad lägenheterna kostar eftersom det överhuvudtaget inte har med saken att göra.
    Som stockholmare(?) inser du nog inte att för folk utanför Stockholm låter ni ungefär likadant hela bunten; de finare nyanserna runt i-ande och andra är det ni själva som kan placera (I-ande och annat typiskt "stockholmskt" är för övrigt inte ovanligt hos förortsbrudar med brorsor som talar rinkebyiska, och som ickestockholmare hör då inte jag någon skillnad var folk är uppvuxna).
    Hade gamla kursare från Stockholmsområdet som blev förvånade att de genast placerades som stockholmare när de öppnade munnen; de trodde att de talade någon sorts rikssvenska.
    Poängen torde landa i att för folk ute i landet tenderar stockholmare överlag (oavsett om de råkar vara från Lidingö eller Sollentuna) att betraktas som att de anser sig vara "förmer". P g a fördomar förknippade med dialekten, olika kommunikationsvanor (Stockholmsfamiljerna hörs i hela lanthandeln när de kommer och letar ekologiskt bröd ) och i enskilda fall p g a alldeles riktig von-oben-attityd.

Vad gäller barnet i trådstarten beter sig släktingarna riktigt illa, oavsett vilken attityd de har till Stockholm eller till TS och oavsett vilken attityd TS själv uppvisar. Vuxna människor ska uppföra sig bättre och upprepat retande av detta slag drar rejält åt mobbningshållet. Själv fick jag mig också en liten tankeställare och ska nog tänka efter en extra gång innan jag skojar nästa gång med mina barn, som haft oturen att växa upp norr om hallandsåsarna, för deras "boschtar" och "föschta".
  • Anonym (naturligt)

haha:s svar var ju oerhört märkligt. Men förmodligen beror det på bristande bildning.
    Saken är ju den, du "haha" i Vasastan, att det är naturligt att barn lägger sig till med den dialekt som talas i omgivningen. Samma sak gäller för övrigt för min kusins barn som ursprungligen pratat småländska men nu gått över till skånska. En dialekt som mig veterligen inte klassas som det minsta "fin" eller snobbig. 

Som svar till ts tror jag som flera andra att du får säga ifrån till din släkt. Be dem sluta att göra sig lustiga över dotterns dialekt, helt enkelt,. Som vuxen borde man förstå att "adopterandet" av en ny dialekt är en naturlig process hos barn, och att det inte är särskilt trevligt att göra sig lustig över hur någon pratar. Särskilt inte ett barn. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Haha) skrev 2016-02-01 16:25:58 följande:
    Kolla upp bad lägenheterna i Vasastan kostar så vet du mer. Antar att du inte bor i Sthlm själv? Haha
    Men snälla du... Jag bor absolut i Stockholm. 

Jag har bara inte hört någon särskilt snobbig dialekt från barnen i Vasastan. Jag hör ingen skillnad på dem och andra barn i Stockholm. Det finns några få platser som har en särskilt dialekt/sociolekt för att citera TS. Vasastan är inte en av de platserna. 

Så extremt snobbiga är de verkligen inte. 
    Men om du vill vara en snobb, så...varsågod.
  • Mrs Moneybags

En intressant observation som jag har gjort de senaste åren är att fler och fler pratar med de typiska Lidingö-iiiina (som ju ursprungligen kommer från Göteborgskan). Det verkar ha spridit sig, eftersom jag kan höra min egen son prata så ibland och andra barn i min omgivning från olika delar av Stockholm.

Som TS skriver, så bor hon i Danderyd, där man från början inte hade de iii-na. Jag bor inte långt därifrån och mina brorsbarn bor i Bromma och har också iii-na till en viss utsträckning.

Sedan att folk mobbar Stockholmare när de kommer ut på landet, så har det alltid varit och kommer förmodligen att förbli. Tråkigt bara att det är släkten som gör det...

Svar på tråden Släkten retar dottern för hennes dialekt/sociolekt