• Anonym (Sandra)

Släkten retar dottern för hennes dialekt/sociolekt

Vi har en dotter på 9 år. För fyra år sedan flyttade vi från mellansverige till Stockholm. Vår dotter har givetvis fått dialekten som talas här. Släkten i den gamla hemstaden fnissar, skrattar rätt ut och förlöjligar detta nästan varje gång vi ses, både över huvudet på vår dotter men även när hon hör.

Vi bor i en s k "rik" kommun, Stockholms "finaste" och här finns en slags dialekt/sociolekt som många förknippar med snobbism. Vet inte om det är därför släkten anser sig ha rätt att göra så här. Dotterna har t ex väldigt markerade i:n och j:n.

Hur som helst, även fast jag markerar när släktingarna gör så här så verkar de inte fatta att det inte "bara är på skoj", utan fortsätter. Tröttsamt! Hade det gällt mig som vuxen hade jag bara kunnat garva och gå vidare, men nu gäller det mitt barn och jag vill inte att hon ofrivilligt ska vara deras upphov till skratt.

Vad säger ni? Överreagerar jag? Vad ska jag säga till dem så att de fattar? Vad ska jag säga till dottern?

• Svar på tråden Släkten retar dottern för hennes dialekt/sociolekt
  • Anonym (Näää...)
    Anonym (Sandra) skrev 2016-02-02 11:06:22 följande:

Tack igen, alla, för svar!

Jag börjar mer och mer tro att det VISST har lite med att göra att hon "i:ar" och "j:ar" och allt vad det är och att detta triggar nånting hos våra släktingar. Nåt mer än att man bara tramsar om den lustiga dialekten. Det märks här i tråden att det retar upp en del att jag har benämt kommunen som "rik" och "fin". Detta gjorde jag som sagt endast för att jag hade en misstanke om att det är just det som triggar släkten.

Det förekommer ju tydligen lite överallt att man retas för dialekter, så jag tror inte att det BARA har med vilken dialekt man har att göra.

Men hörrni, det här med huruvida "snobbar" pratar eller inte pratar såhär. Det spelar inte superstor roll vad ni skriver om det eftersom folk här uppenbarligen pratar så som jag beskriver. Inte alla, men många. Sen om det är "snobbigt" eller inte, det spelar mig ingen roll.

Nån skrev att jag så hemskt gärna vill framhålla var vi bor. Nu har det ju inte alls med den här diskussionen att göra, det är en annan diskussion. Men ja, visst. Jag är stolt och glad att jag och min man har bra jobb och att vi kunnat köpa vårt boende i ett härligt område. Området har med min mans arbete att göra, så det är inte helt självvalt, utan faktiskt mest praktiskt.

Men nu handlade detta om min dotters dialekt, som hon fått p g a att vi bor där vi bor. Hon hade som sagt haft en annan dialekt nån annanstans och hon är alldeles för liten för att "lägga till" en "snobbig dialekt" med vilja.

Jag vet inte vad jag ska skriva mer. Det är oerhört intressanta diskussioner going on här. Ska läsa lite igen :)

Hur pratar man om man pratar på J ? 
    I kan jag föreställa mig (är själv stockholmare o förstår som sagt vad du menar). 

Men på J? 

Ge exempel? 

Skojjig, Vajer, Jungru, Juice osv hur uttalar din dotter det? 
  • Fjonken
    Mrs Moneybags skrev 2016-02-02 13:07:03 följande:

En intressant observation som jag har gjort de senaste åren är att fler och fler pratar med de typiska Lidingö-iiiina (som ju ursprungligen kommer från Göteborgskan). Det verkar ha spridit sig, eftersom jag kan höra min egen son prata så ibland och andra barn i min omgivning från olika delar av Stockholm.

Som TS skriver, så bor hon i Danderyd, där man från början inte hade de iii-na. Jag bor inte långt därifrån och mina brorsbarn bor i Bromma och har också iii-na till en viss utsträckning.

Sedan att folk mobbar Stockholmare när de kommer ut på landet, så har det alltid varit och kommer förmodligen att förbli. Tråkigt bara att det är släkten som gör det...

Nej, förr pratade man även med tjocka L även i Stockholm. Var tydligen tyskarna som kom med annat uttal. Innan det lät det ungefär som Gävlemål när stockholmare pratade. Intressant artikel: www.st.nu/kultur/historien-om-tjockt-l

Förr var det eftersträvansvärt att tala med tjocka L. Men nu är det "bonnigt". 

"Med tyskar, holländare och danskar i vimlet uppstod det pidginspråk, som lade grunden till den stockholmska rikssvenskan. När därtill den oeniga svenska aristokratin inte kunde komma överens om annat än att utse utländska furstar till kungar, började epoken med tjockt l som högspråksideal gå mot sitt slut."
  • Anonym (08)
    Anonym (Näää...) skrev 2016-02-02 13:08:43 följande:

Hur pratar man om man pratar på J ? 

I kan jag föreställa mig (är själv stockholmare o förstår som sagt vad du menar). 

Men på J? 

Ge exempel? 

Skojjig, Vajer, Jungru, Juice osv hur uttalar din dotter det? 

Nu är jag inte TS, men jag skulle säga att ett stockholmskt "j" formas längre fram i munnen än i rikssvenskan vilket gör att j:et blir mjukare, liksom startar i ett "i".

Svårt att beskriva i skrift, men googla "Felix Herngren + Vilket rakt hår du har" och lyssna på hans "ijaaa" när han drar det sista skämtet!
  • Mrs Moneybags
    Fjonken skrev 2016-02-02 13:30:06 följande:
    Nej, förr pratade man även med tjocka L även i Stockholm. Var tydligen tyskarna som kom med annat uttal. Innan det lät det ungefär som Gävlemål när stockholmare pratade. Intressant artikel: www.st.nu/kultur/historien-om-tjockt-l

Förr var det eftersträvansvärt att tala med tjocka L. Men nu är det "bonnigt". 

"Med tyskar, holländare och danskar i vimlet uppstod det pidginspråk, som lade grunden till den stockholmska rikssvenskan. När därtill den oeniga svenska aristokratin inte kunde komma överens om annat än att utse utländska furstar till kungar, började epoken med tjockt l som högspråksideal gå mot sitt slut."
    Jag har inte pratat om bokstaven L.

De tjocka, "bonniga" L-en har en helt annan historia, som du precis klistrade in i ditt citat.
  • Mrs Moneybags

Här kommer historien om iii-na...

De uppstod från början i Närke, men talades sedermera i Göteborgstrakten.

I centralsvenskt standardtalspråk har långt viby-i blivit vanligt under senare delen av 1900-talet, medan kort viby-i uppfattas som bondskt. På många håll har Viby-i och Viby-y också sociolektalt värde. En hypotes om dess ursprung och spridning är att besuttna personer i rikets storstäder hade sommarvistelser i vissa bohuslänska kustorter. Tillägnandet och användandet viby-i i hemstaden innebar en social markering, som utpekade talaren som tillhörig den klass som hade social och ekonomisk möjlighet till denna form av rekreation och tidsfördriv. I trakterna kring Stockholm och Göteborg är viby-i också förknippat med ekonomisk överklass.

sv.wikipedia.org/wiki/Viby-i

• Anonym (Näää...)
    Anonym (08) skrev 2016-02-02 13:31:14 följande:
    Nu är jag inte TS, men jag skulle säga att ett stockholmskt "j" formas längre fram i munnen än i rikssvenskan vilket gör att j:et blir mjukare, liksom startar i ett "i".

Svårt att beskriva i skrift, men googla "Felix Herngren + Vilket rakt hår du har" och lyssna på hans "ijaaa" när han drar det sista skämtet!
    Ok jo jag förstår, men tycker inte att det tillhör någon viss kommun i sthlm utan är med stockholmska i allmänt.

Rolig sketch btw 
  • Anonym (WTF)

Om mina släktingar började mobba ett barn skulle jag bli skogstokig.
    Så GÖR man bara inte. Jag skulle inte släppa mina barn i närheten av sådana "förebilder" utan glatt betacka mig för att utsätta min familj för sånt trams och avvika.

• MASolokvist

Men låt folk prata som de pratar. Det är totalt ointressant om dialekter har status eller ej. Snacket kring det hela visar hur infantilt det hela är.

TS, jag tycker inte dina släktingar är värda mödan att besöka. Vuxna människor som nedvärderar barn är totalt sett vidriga. Det kan du gott låta dem få veta också!

• Annsiss

Som stockholmare också i "fin" ( det var ts som började) kommun men ej Lidingö tycker jag diskussionen är intressant. Generellt pratar ju stockholmare med framskjutna iiiiin men det är ju särskillt utpräglat på vissa platser och bland vissa människor, har jobbat på Lidingö med många bofasta och det är verkligen inte alla som pratar så snarare dem som vill visa sig lite finare. Här där jag bor pratar några så men det är inte så många och när nån gör det känns det lite utstuderat som att man vill markera något ( ungefär som svenskar som bott i USA några månade och plötsligt bryter på amerikanska) min dotter är bara fem men hoppas verkligen inte att hon lägger sig till med sån dialekt. Det är säkert det släkten reagerar på men det är såklart inte okej mot henne.

• Anonym (TT)

Vi skrattar mycket åt varandras dialekter. Småländska, dalmål och stockholmska i en familj. När vi träffar släkten garvar vi och härmar varandra. Inget märkvärdigt utan kul!

• Seven Costanza
    Anonym (TT) skrev 2016-02-02 22:20:11 följande:

Vi skrattar mycket åt varandras dialekter. Småländska, dalmål och stockholmska i en familj. När vi träffar släkten garvar vi och härmar varandra. Inget märkvärdigt utan kul!

Kanske inte lika roligt i ts fall när den enda som folk härmar och skrattar åt är hennes nioåriga dotter.
Svar på tråden Släkten retar dottern för hennes dialekt/sociolekt