Fortsättning.....
Min barndom och uppväxt var inte den gladaste. Jag fick ta hand om mig själv vilket gjorde att jag fick ta framgång om motgång mycket. Det härdade mig men jag fick snurr på det. Satt inte och grät i ett hörn utan löste problemet. Jag mognade snabbt och blev stark. Min smärttröskel är också hög.
Det första min man sa till mig i ett av våra första gräl var att han ville att jag skulle visa för honom när jag var ledsen. Han tyckte inte om att jag aldrig var ledsen och var "svag". Han ville trösta. Jag har en mur av stål omgärdad när det kommer till det inte pga jag har blivit så sårad. Släpper in få. Jag tog han på orden och släppte in honom. Men så fort jag mår dåligt, är ledsen (vilket inte är ofta) så tycker han att jag snäller. Jag kan ha varit med om något mycket tråkigt och vara ledsen och han kan sitta framför mig och säga att jag är svag, att jag borde växa upp. Inte en kram, ingenting. När jag menar tråkigheter så är det i klass med att någon vän fått cancer, etc.
Han är traditionell av sig. Så jag sköter hem och barn och han jobbar. Problemet är att jag också jobbar heltid med motsvarande lön som honom. Förra året var oerhört kämpigt för mig. Jag vred ur mig totallt och kämpade genom motgång efter motgång. Både inom arbetslivet som i familjen. Motgångar som cancer, abort, uppsägelser, sjukdomar, familjekriser etc. Inte en kram från honom, ingen förståelse eller medlidande. Aborten var min och den var inte självklar. När jag försökte diskutera hur vi tillsammans skulle göra var svaret från honom: "hur vi än gör kommer vårt förhållande att dö. Bestämmer du dig för att behålla barnet så dödar du min dröm om att bara ha två barn. Slutdiskuterat". Aborten gick fel, blev inlagd akut, svävade mellan liv och död. Inget medlidande eller ens en fråga om hur jag mådde.
Är män så här? Ska verkligen ett förhållande vara så här känslolöst? Vill inte gråta i ensamhet.