• I Am Mine

Får man åka på semesterresa på sin barnlediga vecka?

Om man har gemensam vårdnad och barnen är varannan vecka hos mamma och varannan hos pappa, hur funkar det då om den ena föräldern är på semesterresa sin barnlediga vecka, får då den andra föräldern som barnen är hos ha barnen på förskolan/fritids när han/hon arbetar?

• Svar på tråden Får man åka på semesterresa på sin barnlediga vecka?
  • M1rella

På din barnlediga vecka för du vad du vill. Så ja, du får åka på semester. Barnet är ju hos andra föräldern och har förskola efter dennes schema.

• I Am Mine

Vet du om det står skrivet nånstans så man kan visa på det? De hävdar på dagis att om den ena föräldern, som ej har barnen, är ledig måste han/hon ha barnen när den andra, som har barnen den veckan jobbar, t ex när det är sommardagis.

• Duckan

Jag hade inte ens frågat om det på förskolan, men förstå att du redan gjort det ts.
    Låter extremt skitnödigt att du inte får åka för fsk när det är din barnfria vecka. Tyvärr kan jag inget om vad regelverket säger och det är olika för olika kommuner. I Stockholm hade du kunnat åka även på barnvecka.

• M1rella
    I Am Mine skrev 2016-02-01 13:42:42 följande:

Vet du om det står skrivet nånstans så man kan visa på det? De hävdar på dagis att om den ena föräldern, som ej har barnen, är ledig måste han/hon ha barnen när den andra, som har barnen den veckan jobbar, t ex när det är sommardagis.

På sin barnlediga vecka så ligger ansvaret för barnen hos andra föräldern och man gör det man känner för.
  • Holma
    I Am Mine skrev 2016-02-01 13:20:04 följande:

Om man har gemensam vårdnad och barnen är varannan vecka hos mamma och varannan hos pappa, hur funkar det då om den ena föräldern är på semesterresa sin barnlediga vecka, får då den andra föräldern som barnen är hos ha barnen på förskolan/fritids när han/hon arbetar?

Så om en förälder har en ledig dag från jobbet mitt o veckan på barnledig vecka får barnet inte vara på förskolan ? Dummaste jag hört . Klart du får åka på semester på din barnlediga vecka .
  • cosinus

Så är det för sammanboende. De får eg aldrig, enligt regelverket, ha semester och åka någonstans utan att någon annan är hemma med barnet.

Är man separerad däremot är det fritt fram att blåsa hela sin semester utan barnet om man skulle vilja. Så ja, du kan åka.
  • mammalovis
    Sommarförskola kan väl kanske vara ett undantag, men annars vet ju inte förskolan vad du gör på dina barnlediga veckor. Dock kan det ju vara så att de ringer dig om något allvarligt händer och de inte får tag på den andre som har barnvecka.

Inför sammanslagningar meddelar man ju barnens behov av omsorg i god tid. Sedan anser de väl att barnet har rätt till ledighet.

Vi har vh, men rent praktiskt kan ju den föräldern vara bortrest all tid utom tiden för umgänge.

Oavsett vårdnad har vi 2 fria dagar på förskolan som kompensation för stängningsdagarna att nyttja i samråd med förskolan. Dock är det inget vi nyttjar så, men vi har behövt skjuta vår tid något vid läkarbesök och liknande.
  • Pkb

Men då skulle ju det betyda att ni inte skulle kunna ha varannan vecka alls under sommaren om det skulle vara så att den andra föräldern jobbar under hela sommaren. Eller har jag missuppfattat det helt?

• I Am Mine

Det gäller omsorg under sommaren. Man får känslan att de vill ha så få barn som möjligt på sommardagiset så om en förälder, även om man är separerade och har vv, är ledig ska den ha barnen om den andre jobbar fast det inte är hans/hennes barnvecka. Jag tycker det låter helt stört.

• Alexi

Fast är det inte hanska rimligt att en förälder som är ledig har barnet när det gäller sommaren? Vill inte även separerade föräldrar ge sina barn så mycket ledighet som möjligt på sommaren och undvika sommardagis i möjligaste mån? Jag tycker det verkar jättekonstigt att ett barn går på dagis på sommaren när en förälder är ledig. Det är väl helt irrelevant att föräldrarna är separerade.

• whitestar
    Alexi skrev 2016-02-02 15:07:34 följande:

Fast är det inte hanska rimligt att en förälder som är ledig har barnet när det gäller sommaren? Vill inte även separerade föräldrar ge sina barn så mycket ledighet som möjligt på sommaren och undvika sommardagis i möjligaste mån? Jag tycker det verkar jättekonstigt att ett barn går på dagis på sommaren när en förälder är ledig. Det är väl helt irrelevant att föräldrarna är separerade.

Betänk att ena föräldern är lärare o har ledigt hela sommaren.ska den andra föräldern aldrig få ha ha barnet på sommaren då för att den kanske måste jobba hela sommaren??
  • Alexi

Tja vems bästa handlar det om, förälderns eller barnets? Barnet kan väl då vara med den lediga föräldern i veckorna och hos den jobbande på helgen?

Som sagt, barnets bästa måste ju vara att få vara ledig.

• whitestar

Så då ska den lediga föräldern vara tvungen hålla sig hemma för att vara med barnet o inte kunna åkan bort för att den andre föräldern ska få ha sin tid oxp? Nej det funkar inte så när man är skilda!

• whitestar

Eller rättare sagt så är det upp till föräldrarna att komma överens inte förskolans sak att bestämma över

• Jennie med ie

Vi på förskolan kan inte tvinga föräldrar att samarbeta så, utan umgängesavtal och liknande råder. Barnets rätt till förskolevistelse styrs av sysselsättningen hos den förälder barnet bor med den aktuella tiden.

Svar på tråden Får man åka på semesterresa på sin barnlediga vecka?