• HWikström

utestängd

Hej! 
    Jag och mina barns pappa separerade för lite mer än 1 år sedan. Det var en bitter separation och jag tvingades mer eller mindre, pga bostadsbirsten i Stockholm, att flytta till en närliggande kommun inom Stockholms län. Barnen är skrivna hos sin pappa i Stockholms stad eftersom de går i skolan och i förskolan och ville dem gå kvar. 

Jag får ingen som helst information från skolan eller angående skolan, jag kan inte läsa deras IUP:er som finns på Stockholm.se och jag kan inte anmäla dem till kulturskolan m.m m.m. 

Trots att vi har gemensam vårdnad så blir jag utestängd från en stor del av deras liv pga att jag flyttade till en annan kommun.

Barnets pappa vill verkar inte vilja samarbeta på något sätt. Han avbröt samarbetssamtalen som vi påbörjade i regi av Socialförvaltningen. 

Jag blir tokig på detta!
    Någon mer som varit i samma sits som jag och som på nåt sätt löst situationen? 

• Svar på tråden utestängd
  • glutten

Det låter helt sjukt. Min sambos barn går i skola i annan kommun än den vi bor i (också inom Sthlm) och han får exakt samma info etc som mamman. Inte kan väl skolan neka en vårdnadshavare insyn bara pga kommun?!

• HWikström

Skolan i sig säger inget. Det är mer att min yngsta dotter som fyller 6 år ska börja förskoleklass till hösten men jag fick inte informationen om när valet av förskola skulle lämnas in eller vilka skolor som vi kunde välja mellan. 

Den informationen skickade bara till pappan och hux flux har han redan valt skola till henne utan att jag ens fick veta om det. Det är ju vårt problem att han inte kan diskutera sånt med mig, det förstår jag. Men den allmänna informationen och sånt får jag inte ta del av. 

Äldsta barnets IUP finns att läsa på skolwebben som man måste logga in på via Bankid, som jag har, men man måste vara bosatt i Stockholms stad för att kunna läsa den, vilket jag ju inte gör. 

Jag blir tokig på detta. Enligt föräldrabalken ska båda föräldrar få exakt samma information men icke. 

• glutten
    HWikström skrev 2016-02-03 13:52:23 följande:

Skolan i sig säger inget. Det är mer att min yngsta dotter som fyller 6 år ska börja förskoleklass till hösten men jag fick inte informationen om när valet av förskola skulle lämnas in eller vilka skolor som vi kunde välja mellan. 

Den informationen skickade bara till pappan och hux flux har han redan valt skola till henne utan att jag ens fick veta om det. Det är ju vårt problem att han inte kan diskutera sånt med mig, det förstår jag. Men den allmänna informationen och sånt får jag inte ta del av. 

Äldsta barnets IUP finns att läsa på skolwebben som man måste logga in på via Bankid, som jag har, men man måste vara bosatt i Stockholms stad för att kunna läsa den, vilket jag ju inte gör. 

Jag blir tokig på detta. Enligt föräldrabalken ska båda föräldrar få exakt samma information men icke. 

Då får du vända dig till skolan igen och fråga hur man löser problemet. De kan säkert hänvisa dig vidare om det är så att du måste kontakta Skolverket eller liknande. Ja, det är olyckligt att pappan och du inte kan samarbeta, men det är knappast första gången i världshistorien det händer. Du måste få tillgång till info ändå. Ta tag i saken!
  • mammalovis
    HWikström skrev 2016-02-03 13:52:23 följande:

Men har han gjort ett aktivt val, eller är hon bara placerad i närmsta skolan eller på samma skola som syskonet?

I vår kommun existerar inte skolvalet, men om det skulle finnas tror jag båda vårdnadshavarna måste skriva under.

Min dotter börjar i förskoleklass till hösten, men än är det inte tal om något sådant. Så ta reda på vad som gäller. SKA båda vårdnadshavarna skriva under får du ju påtala att så INTE har skett, om det nu finns anledning att överklaga. Om det sedan har någon betydelse vet jag inte.

Vad gäller IUP tycker jag du ska vända dig till barn- och utbildningskontoret och ifrågasätta hur du gör. Ditt barn kan ju inte vara den enda med föräldrar i olika kommuner. Skolan har ju inte rätt att bryta mot föräldrabalken om ni har gemensam vårdnad, dock krävs det väl att du påtalar detta, då barnets pappa säkert gladeligen undanhåller detta om ert samarbete inte fungerar och skolan kanske inte tänker på det. Till sambon kommer det ytterst sällan brev från skolan till båda vårdnadshavarna, men det existerar. Första läxan och veckobrevet på vt med mail fungerade inte, även om han lämnat adress ...
  • BioBonus

Vi bor i olika kommuner, men har tillgång till allt som ligger på nätet ang barnen. Skolan vet dessutom om att all info skall gå till dubbla mailadresser, samt att det ska lämnas dubbla lappar.

Skolval tror jag inte han kan göra utan båda vårdnadshavarnas underskrift så där skulle jag ringa till kommunen och fråga hur det gått till.

• Brumma
    BioBonus skrev 2016-02-04 15:03:22 följande:

Vi bor i olika kommuner, men har tillgång till allt som ligger på nätet ang barnen. Skolan vet dessutom om att all info skall gå till dubbla mailadresser, samt att det ska lämnas dubbla lappar.

Skolval tror jag inte han kan göra utan båda vårdnadshavarnas underskrift så där skulle jag ringa till kommunen och fråga hur det gått till.

I vår kommun gör man förskoleklassvalet elektroniskt. Det räckte att jag loggade in och valde. Min man som även han är vårdnadshavare behövde inte skriva under ngt.

Mkt konstigt nu när jag tänker efter.. Kanske för att det är skolan han automatiskt tillhör.

TS - som andra sagt är skolan skyldiga att ge dig informationen. Ditt ex är det faktiskt inte då du är vårdnadshavare och har ett eget ansvar att ta reda på dessa saker. Skolval skall man ju dock inte få göra. Frågan är ju om han valt ngn annan skola än den där barnet automatiskt blir inskriven i. Där behöver ju inte föräldrarna vara överens egentligen utan det är ju där man enligt lagen skall gå. Om man däremot väljer annan skola så skall ju bpda föräldrarna ge sitt tillstånd.

Ta kontakt med skolan samt med kommunen. Kräv att skolan skickar all info dubbelt. Min man bor tex i en annan kommun än dottern och får numera - efter en del bråk - alla veckobrev osv genom mail.

Kontakta kommunen gällande att du inte kan ta del av informationen.
  • ellanbellan

Hej, i Sthlm så gör man skolvalet elektroniskt och det är endast föräldern där barnet är folkbokförd som får inloggning samt info och sedan ska den såklart informera och diskutera det olika alt.ed den andra föräldern, Men är det så att föräldrarna inte kan komma överens så är det i praktiken enbart den föräldern med folkbokföringen som kan göra skolvalet. Sedan när barnet väl kommer in på en skola så ska båda vårdnadshavarna skriva under för att acceptera platsen.

Gick själv igenom processen i höstas då pappa inte ville samarbeta angående skolval så fick jag välja själv då mitt barn är skrivet hos mig. Sen när han kom in på skolan var pappan tvungen att skriva under det pappret för att bägge vårdnadshavare ska godkänna platsen. Ring kommunen så får du bra information :)

Angående större barnet har jag ingen aning hur man gör men föreslår som andra att ringa skolan och påtala problemet!

kärlek
Svar på tråden utestängd