• VeronikaMary

Ivf Sahlgrenska 2016

Hej!Jag är en tjej på 35 år gammal och min sambo är 36 år gammal,Efter att v ha försökt

att bli gravida utan att lyckas så gick jag till en läkare för att utreda på och få reda på om det

var något fel,någonstans inom mig kände jag på mig att det var något och då visades det

sig att jag har pco och vi har nu kommit så långt med utredningen att vi inom lite över tre

månader ska börja med ivf på Sahlgrenska,vi har har en tuff resa framför oss.Nu vill

jag gärna ha kontakt med andra som är i samma situation som oss,Skriv gärna!!

• Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016
  • ivf februari
    stajlish skrev 2016-05-04 09:55:40 följande:

Äggplock fixar du galant! Va inte rädd, jag var skiträdd o nervös innan men det går fort (typ 10 min högst) och gjorde knappt ont. Hade däremot värk som tusan efteråt men de går ju över det med! :)

Man får helt enkelt leva med värken efteråt.. är det så illa att du vart hemma från jobbet dagen efter äggplock? Om man har ont efteråt, kan dom ändå göra insättning då? Många funderingar härifrån:)
  • Ikka
    stajlish skrev 2016-05-05 00:07:48 följande:
    Håller med dig. Allas resor är inviduella och hur man mår och upplever allting är ju olika från par till par. Va jobbigt att du hade ett sådant smärtfullt äggplock :( Jag hade ingen lustgas och knappt nåt morfin heller men ändå hade jag turen att det gick både snabbt o relativt smärtfritt! 30 min låter som en lång plåga.. :/ 

Verkligen tur att IVF finns! Tacksamt för oss som aldrig skulle få chansen till att bli gravida utan..

Var i processen är ni nu?

Ja, det är helt klart olika resor även om det rör IVF allihop...mådde ändå förhållandevis ok under själva förberedelserna, utom huvudvärk och trötthet, svartnade för ögonen några gånger också. Inga större grejer dock. Äggplocket var mindre roligt i mitt fall, men det gick - är inte sugen på att ev. göra ett till längre fram. 

Ja, det är tur! Vi kan bli spontangravida/gravida på naturlig väg, men min PCOS försvårar det hela i och med att ägglossning sker så oregelbundet, därav IVF, även om jag har mens åtminstone var 30-38:e dag, (hade väldigt regelbunden cykel förra sommaren-hösten och då 28-29 dagar emellan då jag mest troligt ägglossade - efter ett missfall från en spontan graviditet), när jag var yngre kunde det går 45-60 dagar emellan.

Vi har ett embryo kvar i frysen från första IVF-försöket. Blir vårt tredje FET, vår fjärde återföring totalt sett. Om embryot överlever och om jag nu ägglossar på Letrozolen här nu vilken dag som, håller på med ÄL-tester och när/om det visar positivt ska jag ringa in så får vi en tid för återföring 3 dagar senare. Ytterligare ett om - om vi håller oss/är friska tills dess. Lilla stjärnan här hemma åkte på magsjuka de luxe här i dag mitt i allt. Får prata med Sahlgrenska om det hela när jag ringer dem angående om jag får/inte får ÄL och höra hur vi ska ställa oss/göra....vill inte riskera att embryot överlever upptiningen men att vi är så sjuka eller smittsamma att vi inte kan ta oss på en återföring....

• stajlish
    ivf februari skrev 2016-05-05 00:37:30 följande:
    Man får helt enkelt leva med värken efteråt.. är det så illa att du vart hemma från jobbet dagen efter äggplock? Om man har ont efteråt, kan dom ändå göra insättning då? Många funderingar härifrån:)
    Ja, precis. Ja, jag var hemma dagen efter men jag hade nog kunnat jobba om jag velat men det kändes skönt att va hemma en extra dag. Kände mig ganska svullen o magen men det var nog mest av Lutinusen tror jag. Ja, det tror jag dom kan göra en insättning trots att man har ont :) Men på min insättning så hade jag inget ont längre!
  • stajlish
    Gweny skrev 2016-05-04 10:22:56 följande:

Hej alla kämpande tjejer!

Vill bara sprida lite hopp...

Jag/vi gick också på SU för IVF. Jag har hypotyreos och PCO som ställt till det.

Vi hade bra erfarenhet av personalen och snabba svar på mail.

Jag gjorde långa protokollet, då det inte gick att lita på min äl.

På vårt 2a FET lyckades vi plusa och jag är nu i v.35!

Vid båda FET så överlevde första embryot som tinades upp.

Hoppas ni alla kommer lyckas snart!

Är såå tacksam vi fick denna hjälp.

Hej! Minns dig från tidigare trådar :) Va roligt att det gått så bra för er! Vi är också jättenöjda med all personal vi haft o göra med på SU, dom är kanon! 
    Grattis till bebisen som kommer snart! :)
  • ivf februari
    stajlish skrev 2016-05-05 09:59:01 följande:

Ja, precis. Ja, jag var hemma dagen efter men jag hade nog kunnat jobba om jag velat men det kändes skönt att va hemma en extra dag. Kände mig ganska svullen o magen men det var nog mest av Lutinusen tror jag. Ja, det tror jag dom kan göra en insättning trots att man har ont :) Men på min insättning så hade jag inget ont längre!

OK. Jag känner mig svullen nu bara utav nässpray. Får se nu när sprutorna blir involverade också :) men man måste klara det (så är det bara) hur länge tar man dom vaginaltabletterna?
  • stajlish
    ivf februari skrev 2016-05-05 10:05:12 följande:
    OK. Jag känner mig svullen nu bara utav nässpray. Får se nu när sprutorna blir involverade också :) men man måste klara det (så är det bara) hur länge tar man dom vaginaltabletterna?
    Jaså? Jag blev inte svullen varken av spray eller sprutor sist!? Fick inga biverkningar alls förutom lite svettningar av sprayen :) Vaginaltabletterna är meckiga.. men bara o göra det med.. man ska ta dom i typ två-tre veckor har jag för mig.. om man blir gravid.. ganska länge iaf :D
  • ivf februari
    stajlish skrev 2016-05-05 11:50:48 följande:

Jaså? Jag blev inte svullen varken av spray eller sprutor sist!? Fick inga biverkningar alls förutom lite svettningar av sprayen :) Vaginaltabletterna är meckiga.. men bara o göra det med.. man ska ta dom i typ två-tre veckor har jag för mig.. om man blir gravid.. ganska länge iaf :D

Olika symptom på alla:) haha. Tabletterna är väl en droppe i havet, bara det blir nått bra av det:) tack för info..
  • Sarah32

Hej alla! Nu ger jag mig in i leken igen:) Har haft en blödning sedan mitt avbrutna första försök, så på måndag är jag på cd20 igen och kan börja med suprecur. Det finns hopp!

• ivf februari
    Sarah32 skrev 2016-05-05 12:09:08 följande:

Hej alla! Nu ger jag mig in i leken igen:) Har haft en blödning sedan mitt avbrutna första försök, så på måndag är jag på cd20 igen och kan börja med suprecur. Det finns hopp!

VA kul. Hur va de, hade du blogg?så man kan följa där med:)
  • stajlish
    Sarah32 skrev 2016-05-05 12:09:08 följande:

Härligt! Då ligger vi nästan lika med vår spray, jag började med suprecuren i tisdags!
Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016