• Anonym (krossad)

Min son dog igår

Han föll bara ihop och hittades död på sitt köksgolv.
    Han skulle kommit hit, men han dök aldrig upp och när han inte svarade i telefonen så fick dom till slut gå in med en huvudnyckel i hans lägenhet.
    Vi vet inte varför, varför dör en ung man på 26 bara sådär. 
    Förra helgen var han här och mådde bra och så nu är han borta.
    Och jag vet inte, jag vet inte hur man gör nu för att leva vidare.
    Jag har förlorat det mest värdefulla i mitt liv. 
    Ni som upplevt det här och lyckats gå vidare, hur gjorde ni? 
    Jag har ingen aning just nu, allt är bara smärta och svart sorg.
    Det borde varit jag, varför var det inte jag? 
    Jag vill inte längre vara kvar här. 

• Svar på tråden Min son dog igår
  • Anonym (Sanna)

Skuldkänslorna och ältandet försvinner så småningom, så var det för mig i alla fall. Plötsligt en dag var det bara borta. Man ältar/bearbetar färdigt den biten. Minns att jag kände som du att "såhär orkar jag inte må resten av livet". Men när grubblandet försvann lättade det, fokus blev sorgen och saknaden och med tiden lättade även det. Du kommer klara detta, det får ta tid men jag lovar att du så småningom kommer känna ork och glädje till livet igen trots din stora förlust. Kramar

• Minfamilj
    Anonym (krossad) skrev 2016-02-14 20:07:13 följande:
    Just det, obduktionen är klar och den visade att inget brott hade begåtts, men den visade heller inte på nån anledning till varför min son dog.
    Nu har dom tagit prover som ska analyseras, det kommer ta ungefär en månad om jag förstått det rätt.
    Jag hoppas verkligen att dom kan säga vad som hände med honom,
    Jag behöver få veta det för att förstå eller åtminstone börja förstå. 
    Hjärtstopp är inte helt ovanligt och det syns inte på en obduktion såvida det inte är orsakat av en hjärtinfarkt t.e.x. 
    Hjärtstopp är vad jag vet heller inte relaterat till något lidande. Det går snabbt och du hinner inte förstå vad som händer. Hittar de inget annat så tror jag att det är den enda rimliga dödsorsaken. 

Det här med att få veta är viktigt och jag tror att även om man inte får 100% bevis på exakt vad som hände så är det viktigt att själv bilda sig en uppfattning om vad som hände för att man ska kunna älta färdigt den biten. 
  • Anonym (krossad)
    Anonym (M) skrev 2016-02-14 20:47:54 följande:

Sänder styrkekramar till dig. Min syster förlorade sin son för 1.5 år sedan. Han var 24 år. Drogrelaterat. Kan inte förstå hur man finner styrkan att gå vidare men hon gör det. Hon har på nåt sätt förlikat sig med tanken att det finns en mening med hans död. Han är en ängel som vakar över henne och han finns alltid med. Dessutom är det bara en tidsfråga innan de ses igen. Han väntar. Vi pratar om honom och minns med glädje och då känns han närvarande.
    Men jag vill också säga att man måste sörja och få gå ned sig totalt ett tag innan man kan börja må bättre igen. Det har ju bara gått en vecka för dig. Hoppas du får reda på något om hans död.

Ditt inlägg skänker tröst och  hopp.
    Jag tror precis som din syster att han väntar, både hennes och min son. 
    Stort tack för ditt inlägg.
    Anonym (Sanna) skrev 2016-02-15 01:39:00 följande:

Skuldkänslorna och ältandet försvinner så småningom, så var det för mig i alla fall. Plötsligt en dag var det bara borta. Man ältar/bearbetar färdigt den biten. Minns att jag kände som du att "såhär orkar jag inte må resten av livet". Men när grubblandet försvann lättade det, fokus blev sorgen och saknaden och med tiden lättade även det. Du kommer klara detta, det får ta tid men jag lovar att du så småningom kommer känna ork och glädje till livet igen trots din stora förlust. Kramar

Det tror jag också, jag känner att det går upp o ner, ibland kan det till och med gå flera minuter utan att jag ältar och tänker på honom och det är rätt skönt att få ett avbrott, för det tar enormt mycket energi. 
    Det betyder ju inte att jag sörjer mindre, men jag behöver oaser från sorgen också. 
    Minfamilj skrev 2016-02-15 08:32:07 följande:
    Hjärtstopp är inte helt ovanligt och det syns inte på en obduktion såvida det inte är orsakat av en hjärtinfarkt t.e.x. 
    Hjärtstopp är vad jag vet heller inte relaterat till något lidande. Det går snabbt och du hinner inte förstå vad som händer. Hittar de inget annat så tror jag att det är den enda rimliga dödsorsaken. 

Det här med att få veta är viktigt och jag tror att även om man inte får 100% bevis på exakt vad som hände så är det viktigt att själv bilda sig en uppfattning om vad som hände för att man ska kunna älta färdigt den biten. 
    Du har så rätt, det är väldigt viktigt att få nån form av svar, 
    Jag pratade med obducenten idag, hon trodde att det kunde handla om en infektion som spridit sig snabbt och mycket och att kroppen inte klarat av det. 
    Men hon vet inte säkert, det finns fortfarande prover att göra, på blod, urin och vävnadsprover. 
    Sen kommer jag få en sammanfattning och förklaring hemskickad, men det kan ta över en månad innan jag får det. 
    Det viktiga för mig nu är att det har gått fort och att han inte legat och varit rädd och haft ont, för den tanken är så jävlig så jag står knappt ut med att ens tänka den. 

• Anonym (krossad)

Och så har begravningen framflyttats, till längre fram, och det är inte det att han inte kan vänta, han är kremerad och ligger i en urna, 
    Men det skulle vara skönt att få allt sånt ur världen så man kan börja fokusera på att få sörja och börja bygga upp sitt och resterande familjens liv igen.
    Hur nu det ska gå till? 
    Jag var hos tatueraren idag och fick en tid för att tatuera in ett hjärta.
    Nånting åt det här hållet tänker jag men med bara min sons namn och födelse samt dödsdatum. 
    Och inte så stort som det på bilden ser ut att vara. 

cdn1.cdnme.se/3980965/7-3/pic_5166fc63e087c346f4cd05c8.jpg

• Anonym (Förstår)

Hej igen kära TS...
    Skrev i början av tråden. Har tänkt på dig många gånger sedan dess. 
    Förstår att du lever i helvetet även nu men också att du tagit dig igenom flera flera dagar trots att du tvivlade på att kunna göra det. Till vilken nytta frågar du dig säkert vilket jag fullt köper.
    Ja till vilken nytta drabbas vi av detta elände, det undrar även jag.
    I mitt fall är det alltså min sons pappa som lämnat oss i oändlig sorg.
    Hur det är att förlora sitt barn, om än vuxet, måste vara  motsvarigheten till den sorg min son drabbats av. Hans älskade bästa lilla pappa som trots sina tillkortakommanden ändå var en hjälte! 

Det är frustrerande det där att de inte nåt uppenbart vid obduktionen. Man trodde ju att så många frågetecken skulle rätas ut med den. Även jag väntar på alla dessa provsvar som tar månader...
    Samtidigt som man känner att det inte spelar nån roll eftersom det ändå inte ger oss honom tillbaka. Men det är klart man vill veta.
    Jag har en del oro också då han några veckor innan han gick bort slutat med en medicin som jag är rädd ska ha skadat honom. Han hade det fruktansvärt med sig själv och fick en ny medicin för sin ADHD. Den gjorde honom aggressiv så han slutade tvärt med den. När jag nu läst på om den så är en biverkning sk plötslig död. Och jag kan också läsa att man inte ska ge den till personer med hjärtproblem. Vad kan då denna medicin hunnit ge för skador?!

Det är så tudelat detta! Han ville inte leva. Hans största önskan var att få slippa från all sin ångest och bara få försvinna. Han levde bara för sin son och för sitt stora bilintresse.
    Kan jag komma mig för att vara lättad för hans skull? Det hade han velat. Jag kan höra o se honom för mitt inre o bevittna hur nöjd han är.
    Det är absurt. Vet ju också hur han aldrig ville vara till besvär och hur han bad alla att bara låta honom vara och att den dag han dog bara vara glada för hans skull.

Saknar honom så innerligt!

Det är en tröst att förstå att denna avgrundssorg o smärta inte är unik utan att fler vet vad det vill säga. Fram till nu  ungefär så har jag dessutom velat slänga ut att han dött till alla jag träffar på. Som att lämna av lite av sin smärta. Det blir som om man tycker att andra faktiskt också får bära lite av detta så att jag inte är ensam om ångesten.Folk som inte ens kände honom, vilt främmande människor etc. Hur kan de bara gå där oberörda när han dött?!
    Så din upplevelse i mataffären förstår jag rakt av!

Avrundar med att åter skriva att jag tänker på dig där ute! Ibland blippar du upp i mina tankar och då skickar jag energi till dig.
    Var rädd om dig. En stund i taget, starka lilla mamma!
    Kram

• Anonym (Sanna)

Tänker på dig och ville bara säga att hjärtat du funderar på att tatuera in är jättefint! Kan hålla med dig om att ett mindre nog kan göra sig bra om det inte blir lika mycket text som det på bilden.

• Anonym (krossad)
    Anonym (Förstår) skrev 2016-02-16 23:13:44 följande:

Hej igen kära TS...
    Skrev i början av tråden. Har tänkt på dig många gånger sedan dess. 
    Förstår att du lever i helvetet även nu men också att du tagit dig igenom flera flera dagar trots att du tvivlade på att kunna göra det. Till vilken nytta frågar du dig säkert vilket jag fullt köper.
    Ja till vilken nytta drabbas vi av detta elände, det undrar även jag.
    I mitt fall är det alltså min sons pappa som lämnat oss i oändlig sorg.
    Hur det är att förlora sitt barn, om än vuxet, måste vara  motsvarigheten till den sorg min son drabbats av. Hans älskade bästa lilla pappa som trots sina tillkortakommanden ändå var en hjälte! 

Det är frustrerande det där att de inte nåt uppenbart vid obduktionen. Man trodde ju att så många frågetecken skulle rätas ut med den. Även jag väntar på alla dessa provsvar som tar månader...
    Samtidigt som man känner att det inte spelar nån roll eftersom det ändå inte ger oss honom tillbaka. Men det är klart man vill veta.
    Jag har en del oro också då han några veckor innan han gick bort slutat med en medicin som jag är rädd ska ha skadat honom. Han hade det fruktansvärt med sig själv och fick en ny medicin för sin ADHD. Den gjorde honom aggressiv så han slutade tvärt med den. När jag nu läst på om den så är en biverkning sk plötslig död. Och jag kan också läsa att man inte ska ge den till personer med hjärtproblem. Vad kan då denna medicin hunnit ge för skador?!

Det är så tudelat detta! Han ville inte leva. Hans största önskan var att få slippa från all sin ångest och bara få försvinna. Han levde bara för sin son och för sitt stora bilintresse.
    Kan jag komma mig för att vara lättad för hans skull? Det hade han velat. Jag kan höra o se honom för mitt inre o bevittna hur nöjd han är.
    Det är absurt. Vet ju också hur han aldrig ville vara till besvär och hur han bad alla att bara låta honom vara och att den dag han dog bara vara glada för hans skull.

Saknar honom så innerligt!

Det är en tröst att förstå att denna avgrundssorg o smärta inte är unik utan att fler vet vad det vill säga. Fram till nu  ungefär så har jag dessutom velat slänga ut att han dött till alla jag träffar på. Som att lämna av lite av sin smärta. Det blir som om man tycker att andra faktiskt också får bära lite av detta så att jag inte är ensam om ångesten.Folk som inte ens kände honom, vilt främmande människor etc. Hur kan de bara gå där oberörda när han dött?!
    Så din upplevelse i mataffären förstår jag rakt av!

Avrundar med att åter skriva att jag tänker på dig där ute! Ibland blippar du upp i mina tankar och då skickar jag energi till dig.
    Var rädd om dig. En stund i taget, starka lilla mamma!
    Kram

Nog förstår du alltid, det märks att du tyvärr talar ur erfarenhet, tyvärr för det är en erfarenhet jag inte önskar någon att ha.
    Så hemskt med din sons pappa. 
    Så tudelat, jag vet att det är en ynklig tröst men nu har han ändå fått frid, tragiskt ändå och jag tror det är värre för ett barn, ett barn ska inte behöva gå igenom en sån förlust. 

Själv hankar jag mig fram, det går lite bättre faktiskt, jag tror jag har börjat acceptera att han inte kommer tillbaka.
    Att han faktiskt är död. 
    Men sen får jag tecken från honom, vill jag åtminstone tro och dom ger mig tröst. 
    Som igårkväll när jag bad honom om att komma till mig i drömmen.
    Sen drömde jag att han och jag författade ett brev tillsammans. 
    En annan kväll låg jag över bordet och grät och frågade honom hur jag ska kunna gå vidare utan honom, för det känns som om framtiden blev stoppad när han dog, 
    Det blev en bergvägg framför framtiden, och den kan jag inte tränga igenom.
    När jag låg där som en trasa och grät, då kände jag en rysning gå över nacken och nerför ryggen ungefär som när någon drar naglarna lätt över nacken och han visste att jag älskar det.
    Jag bara stillnade och låg helt still, och det kom fler, två gånger till kände jag den där rysningen gå genom kroppen.
    Jag vill gärna tro att det var han som gav mig tröst.
    Kanske har jag fel och jag kan inget bevisa men det hjälper mig att tro så och jag behöver all hjälp jag kan få nu. 

Kram till dig, du kloka människa.
  • Anonym (krossad)
    Anonym (Sanna) skrev 2016-02-17 00:14:00 följande:

Tänker på dig och ville bara säga att hjärtat du funderar på att tatuera in är jättefint! Kan hålla med dig om att ett mindre nog kan göra sig bra om det inte blir lika mycket text som det på bilden.

Vad roligt att du tycker om den.
    Det är ju för min egen skull, ännu en tröst, jag vill känna att han är mig nära hela tiden. 

Tack. 
  • Anonym (krossad)
    Miss36523 skrev 2016-02-17 02:54:31 följande:

Styrkekram till dig <3

Tack Miss, din kram värmer. 
  • Anonym (Förstår)

Kära du!

Har tänkt på dig!
    Hur har du det? Såg i din ts att det måste varit exakt en månad mellan våra två fruktansvärda tragedier. Min sons far gick bort kvällen 6/1 eller tidig natt.

Jag tänkte extra på dig i förra veckan då jag fick det väntade brevet från rättsmedicinska. Usch, ångesten kom direkt. Nu skulle man alltså få svar på vad som hänt, såsom man har grubblat o ältat.
    Det var ett oroväckande tunt kuvert.
    Och då jag läst det väcks allt på nytt och jag mår så dåligt att jag inte kan andas knappt.

De skriver att han bragt sig själv om livet. Med olika skalor på tvivel som jag inte orkat förstå mig på. Helvete helvete helvete.
    Men så väcks ilskan i mig. Jag o min sambo har satt oss in i detta tunna protokoll, granskat, luskat och gjort efterforskningar. I nästa vecka ska min sambo tala med en av de läkare som undertecknat. Han fick fatt i honom som hastigast i förra veckan och ställde några snabba frågor, men egentligen var han ledig så han lovade svara mer ingående deras nästa samtal.
    Jag vill ha, nej jag kräver , ett nytt utlåtande om det vi tänker stämmer.

Han stod på sömntabletter varje kväll sedan lång lång tid. Detta visste inte läkaren. Hur är det möjligt?!
    Det enda man sett vid den fysiska obduktionen var att hans hjärtmuskulatur var flammig o missfärgad. Jag hade helt hoppats på att det var nåt med hjärtat o då jag ringde dem vid det dagset sa de att de skulle ta prover, biopsier etc. På hjärtat tänkte jag, bl a.

Nej, protokollet tar bara upp hans färska rispor på armarna (bara anmärkningar)
    Och så analysen av blodprovet. Inga spår av droger, men "höga" halter av sömnmedel. Plus en halt av ett ämne som sömnmedlet omvandlas till efter döden.
    Och så har man lagt till det man redan vet om honom. Dvs att han försökt ta sitt liv tidigare, att han varit deprimerad och använt droger.

Jag o min sambo har kontaktat ett kemiskt lab och tillverkaren av den sömntablett han använde. Av de svar vi fått där tyder de angivna halterna på att dosen han tagit inte alls varit av den rang obduktionen vill påskina. Och om man ständigt står på medicinen innebär det att man har en "grundhalt" i blodet. Denna har ju alltså räknats in i den dos de har beräknat på totalen.
    Jag kräver att få ett ordentligt svar på hur många tabletter man måste ta för att uppnå denna nivå. Får jag veta svart på vitt att det rör sig om mängder så ok, då fattar jag att han verkligen tog sitt liv.
    Men den man jag känner honom som tog 4 tabletter om läkaren sagt att han ska ta 2. 

Känns som att man dömt honom på förhand utifrån hans historia och tagit första bästa ledtråd. Jag vill inte att alla ska få veta att han tog sitt liv om det inte stämmer, Han förtjänar inte det. Och vår son! Det spelar väldigt stor roll för honom hur hans pappa gick bort!
    Varför nämna lite ytliga rispor på armarna? Han hade alltid det och numera berodde de på allt hans mekande i bilverkstan. Herregud, de "rispor" han själv gjort är inga rispor - ena handleden var ihoptråcklad!!!
    Gick de igenom hela hans hud? Hade han inte något litet blåmärke eller sår värt att skriva ned nånstans på kroppen eller varför skulle man lyfta dessa rispor? Jag känner att de kränkt honom!
    Men så vet de ju inte heller vad han jobbade med , vilken medicin han tog och tagit, utan bara infon från polisen.
    Jag blir så ledsen!!
    Och nu är han begravd sedan länge ju, kremerad, och inga prover går att få!

Väntar på vad läkaren ska säga nu i näst vecka o om det finns nån möjlighet att gräva djupare.

Detta var lite av min frustration, TS...
    Men som sagt, hur har du det? Har ni fått några svar?

Kram

• Anonym (krossad)
    Anonym (Förstår) skrev 2016-05-04 21:17:57 följande:

Kära du!

Har tänkt på dig!
    Hur har du det? Såg i din ts att det måste varit exakt en månad mellan våra två fruktansvärda tragedier. Min sons far gick bort kvällen 6/1 eller tidig natt.

Jag tänkte extra på dig i förra veckan då jag fick det väntade brevet från rättsmedicinska. Usch, ångesten kom direkt. Nu skulle man alltså få svar på vad som hänt, såsom man har grubblat o ältat.
    Och då jag läst det väcks allt på nytt och jag mår så dåligt att jag inte kan andas knappt.

De skriver att han bragt sig själv om livet. Med olika skalor på tvivel som jag inte orkat förstå mig på. Helvete helvete helvete.
    Men så väcks ilskan i mig. Jag o min sambo har satt oss in i detta tunna protokoll, granskat, luskat och gjort efterforskningar. I nästa vecka ska min sambo tala med en av de läkare som undertecknat. Han fick fatt i honom som hastigast i förra veckan och ställde några snabba frågor, men egentligen var han ledig så han lovade svara mer ingående deras nästa samtal.

Han stod på sömntabletter varje kväll sedan lång lång tid. Detta visste inte läkaren. Hur är det möjligt?!
    Det enda man sett vid den fysiska obduktionen var att hans hjärtmuskulatur var flammig o missfärgad. Jag hade helt hoppats på att det var nåt med hjärtat o då jag ringde dem vid det dagset sa de att de skulle ta prover, biopsier etc. På hjärtat tänkte jag, bl a.

Och så analysen av blodprovet. Inga spår av droger, men "höga" halter av sömnmedel. Plus en halt av ett ämne som sömnmedlet omvandlas till efter döden.
    Och så har man lagt till det man redan vet om honom. Dvs att han försökt ta sitt liv tidigare, att han varit deprimerad och använt droger.

Jag o min sambo har kontaktat ett kemiskt lab och tillverkaren av den sömntablett han använde. Av de svar vi fått där tyder de angivna halterna på att dosen han tagit inte alls varit av den rang obduktionen vill påskina. Och om man ständigt står på medicinen innebär det att man har en "grundhalt" i blodet. Denna har ju alltså räknats in i den dos de har beräknat på totalen.
    Jag kräver att få ett ordentligt svar på hur många tabletter man måste ta för att uppnå denna nivå. Får jag veta svart på vitt att det rör sig om mängder så ok, då fattar jag att han verkligen tog sitt liv.
    Men den man jag känner honom som tog 4 tabletter om läkaren sagt att han ska ta 2. 

Känns som att man dömt honom på förhand utifrån hans historia och tagit första bästa ledtråd. Jag vill inte att alla ska få veta att han tog sitt liv om det inte stämmer, Han förtjänar inte det. Och vår son! Det spelar väldigt stor roll för honom hur hans pappa gick bort!
    Varför nämna lite ytliga rispor på armarna? Han hade alltid det och numera berodde de på allt hans mekande i bilverkstan. Herregud, de "rispor" han själv gjort är inga rispor - ena handleden var ihoptråcklad!!!
    Gick de igenom hela hans hud? Hade han inte något litet blåmärke eller sår värt att skriva ned nånstans på kroppen eller varför skulle man lyfta dessa rispor? Jag känner att de kränkt honom!
    Men så vet de ju inte heller vad han jobbade med , vilken medicin han tog och tagit, utan bara infon från polisen.
    Jag blir så ledsen!!

Väntar på vad läkaren ska säga nu i näst vecka o om det finns nån möjlighet att gräva djupare.

Kram

Åh, kära medmänniska, som jag känner med dig.
    Det är fruktansvärt att läsa det där protokollet, det väcker så många frågot nästan mer än svaren, ändå ville jag veta desperat vad där stod. 
    Jag gjorde så att jag skrev ner alla frågorna och så ringde jag upp obducenten och gav mig inte förrän jag fått allting klart för mig. 
    Hur gammal var ditt ex och hur gamla är barnen, kan det finnas något värre än när barn förlorar en förälder i förtid, 

Jag mår bättre nu,sorgen är mer stillsam nu, inte mindre men lugnare, kanske för att jag fått tecken från min son, men också för att allt måste nångång bli en vardag.
    När jag läser min ts nu ser jag ju att jag är i chock, när jag skriver det.
    Idag vet jag att jag lever vidare, jag har ingen direkt livsglädje än men jag kan skratta igen, med jämna mellanrum blir jag påmind och det är som en hästspark i magen och tårarna kommer och jag bryter ihop, men jag har lärt mig att även det är en del av mitt liv idag. 
    Det är så mycket som har ändrats, så mycket som tidigare kändes viktigt som idag känns så futtigt, så mycket som tidigare gav guldkant på livet som saknar lockelse idag.
    Det är nog det värsta, det finns inget jag vill längre, jag har inga drömmar kvar. 
    Vi vet nu vad som drabbade min son, han hade fått influensan och med den en aggressiv bakterie som satt sig längst ner i lungorna.
    Det kan tydligen hända ibland mest drabbade skulle unga män vara enligt obducenten och det kan gå fort på 24 timmar så kan en person gå från frisk till död.
    Helt osannolikt.
    Bakterien hade även skapat en hjärnsvullnad och om min son hade överlevt så vet man inte hur skadad hjärnan hade varit av den svullnaden.
    Det är så fruktansvärt tragiskt och imorgon är det 3 månader sen han dog.
    Jag fattar fortfarande inte varför just han, världens snällaste kille, skulle drabbas.
    Jag antar att det inte finns några svar på det vare sig det gäller min son eller ditt ex.
    Ta hand om dig och kram. 
  • Minfamilj
    Anonym (Förstår) skrev 2016-05-04 21:17:57 följande:
    Kära du!

Har tänkt på dig!

Jag blir så ledsen!!

Kram
    Vill först säga att jag beklagar din förlust. 

Min man gick bort i augusti förra året när vi var och badade. Han simmade och plötsligt var han bara försvunnen, han hade sjunkit. Första preliminära protokollet visade att han hade en kraftig förträngning i ett kranskärl samt vatten i lungorna vilket var förståeligt. I det slutgiltiga protokollet står det dödsorsak drunkning (ev orsakat av hjärtsjukdom) eftersom det är det som de har rena bevis för med tanke på vattnet i lungorna. Dock sammantaget med hans symptom veckan före detta hände (som man inte fattade allvaret av då), förträngningen i kranskärlet, syrebristskadorna på hjärtmuskeln samt det faktum att de inte fick liv i honom trots tre timmars HLR gör att jag kan dra slutsatsen att min man drabbades av en kraftig hjärtinfarkt när han var i vattnet. Har även pratat med rättsläkaren som obducerade honom och skrev protokollet och även han trodde att kranskärlet var boven i dramat. Observera då att detta inte står uttryckligen i protokollet eftersom de bara får skriva den dödsorsaken som de anser att de har mest tydliga bevis för, trots att det inte alltid stämmer. 

Vad jag vill säga med detta är att dödsorsaken som står i protokollet inte behöver stämma med exakt vad som hänt i verkligheten. Hade du pratat med rättsläkaren? Det kan ge en del svar. Det viktiga är att själv bilda sig en uppfattning om vad som hänt och bestämma sig för det, annars kommer man älta hur länge som helst. 
    Eftersom ditt barns pappa regelbundet åt sömntabletter kan koncentrationen av denna substans vara något högre utan att det behöver vara något konstigt med det. Det behöver knappast betyda att han tog livet av sig. Rispor på armarna kan alla ha. 

Hoppas att du framöver finner lite klarhet. Kram.
  • Minfamilj

Kan också säga att polisen ofta ger fel information. I min mans protokoll fanns sakfel om vad som hade hänt vid tillfället när han gick bort som jag inte brytt mig om att få rättat. Det är dessa sakfel som rättsläkaren till viss del haft som grund för att dra slutsatsen att dödsorsaken var drunkning när den mer troligt var en hjärtinfarkt med efterföljande hjärtstopp.

• Anonym (Förstår)

Hej fina ni!

Svar på frågan om åldern. Han skulle fyllt 35 sista mars.
    Vår pojke fyllde 12 10 dagar efter dödsfallet. En mycket konstig dag, men som vi gjorde det bästa av. Sonen har sedan länge haft kontakt med BUP och psykologen blev såklart delaktig i samtal etc. Sonen tycker så mycket om henne och ville plötsligt att hon skulle vara med på hans födelsedag.
    Hon öppnade upp för oss en söndag och vi hade ett litet kalas bara hon o familjen i deras lekrum och vi hade fika med oss. Så himla fint av henne.

Min nuvarande sambo är mycket delaktig i denna vår sorg och stod även han min sons far nära. Han är den som mest får styra med forskningen runt obduktionen. Det blir för mycket ångest för mig att hantera så jag är så tacksam!

Nej jag tror inte heller att slutsatsen behöver vara den verkliga orsaken. Hoppas verkligen inte i detta fall. Det är bara det att det är så olyckligt om det ska stå att han bragt sig om livet.
    Precis som du,Minfamilj, säger; koncentrationen finns ju i blodet för jämnan om man står på medicinen kontinuerligt. Och det menar även det kemiska lab o tillverkaren av tabletten. 
    Läkaren har tagit ledigt o är åter nästa vecka så vi får skriva ner alla frågor just som jag fått rekommenderat här.

Sånt här är ju vanligt för polis etc men det blir ändå en så simpel upplevelse att läsa så tunt om nån som betyder så mycket. 
    Runt nyåret hade fick jag flera sms där han skrev hur dåligt han mådde och att han hade självmordstankar, men detta var inget ovanligt. Han mår alltid dåligt vid ledigheter och hans mående har jag levt med i alla år. Jag kan klart säga att hans sista två år i livet varit, som jag fattar det, de bästa nånsin. Visst var han väldigt impulsiv men det stämmer ändå inte. Han hade sån uppbackning från flera håll och det var en ynka natt kvar till han skulle börja jobba igen. Den siste som besökte honom uppfattade honom som glad.
    Jag har alla hans personliga saker etc här hemma och mobilen vågar jag inte titta igenom. Tänk om han fick nåt sms som fick honom att balla ur eller nåt...
    Och han har alltid sagt att han absolut  inte skulle ta livet av sig på ett milt sätt med risk att överleva så detta känns som att hela den sammantagna situationen blev för mycket för hans kropp.
    Han hade högt blodtryck, hand var fruktansvärt sliten till kropp o själ, hans kropp har tagit så mycket skit och så hade han alltså nyligen använt en ny adhd medicin som inte fick ges till folk med hjärtproblem. Vad kan den gjort med hjärtat? Man såg ju att hjärtat var påverkat!

Nyligen ordnade hans pappa med album från begravningsbyrån och det är så jättefint men jag kan verkligen inte titta i det utan att bryta ihop. Köpte det för att pojken ska ha det sedan men han har inte sett det.

Du TS, så skönt ni har fått svar! Och att det var begripligt!
    Det går bara inte att förstå att det händer så unga ändå! Men världen är liten. För ett par månader gick min dotters kompis bort, 23 år ung. Troligen en överdos med flit men lika obegripligt ändå! Han bodde i en lgh bara nåt hus bort och jag såg hans mamma några veckor efter börja städa ur. Kände verkligen ångesten ta tag i mig igen. Det händer folk hela tiden. 

Jag har också fått tecken från andra sidan och är så tacksam över det.
    Har alltid varit intresserad av mediala saker och är öppen själv. Ibland känner jag nästan att det blir för mycket, ffa på nätterna. Jag har fått sömnproblem efter händelsen.
    Har också varit hos ett medium och det var klockrent. Efter det känns det bättre.
    Genom henne förmedlade han att han inte förstod var som hände, att han dog. Att han blev förvånad. Detta var innan jag fick protokollet.
    Han brukar gå förbi mig hemma och krama mig från sidan, lägga huvudet på sned mot mitt . Så brukade han göra.

En fin sak runt begravningen var att jag lade med flera saker i kistan. Vi hade en stående grej mellan oss sedan alla år då vi sade "jag vill bara skydda dig från allt och bädda in dig i bomull"
    Jag köpte ett storpack bomull och de spred den lite runtom honom.
    Tillsammans med lite annat.

Skickar tankar till er båda! Vi kämpar på!

Kramar

Svar på tråden Min son dog igår