• Anonym (Chockad)

Min pojkvän gav mig en örfil

Igår var jag hos min pojkvän (han är 26) och vi började tjafsa om facebook *suck*. Han ville ha mitt lösenord och jag sa att han får kolla min facebook hur mycket han vill men att jag inte vill att han ska sitta och göra det när jag inte är med. Det känns inte bra helt enkelt. 
    Så då börjar han skrika om allt och inget och jag gav väldigt nonchalanta svar för att jag orkade inte bry mig eftersom jag tyckte att allt var så onödigt. 
    Han började kasta och slå saker och till slut gav han mig en rejäl örfil. 
    Efteråt fortsatte han att skrika men efter en stund lugnade han ner sig (för att jag blev tyst och inte lika provocerande antar jag).

Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka.. Han var väldigt ångerfull efteråt och menade att han inte alls är en sån person som slår. 
    Jag älskar ju den här killen och tror på att det var en engångsgrej som hände i stundens vrede. Samtidigt känner jag att nästa gång han blir arg, kanske jag inte måste vara så retsam för att han inte ska göra det igen. Och efteråt kommer jag på mig själv, vad i helvete sitter jag och tänker?!
    Någon som varit i samma sits? Hur gjorde ni? Hur är er relation idag? 
  • Svar på tråden Min pojkvän gav mig en örfil
  • Anton Chigurh
    Anonym (Chockad) skrev 2016-02-09 13:25:22 följande:
    Igår var jag hos min pojkvän (han är 26) och vi började tjafsa om facebook *suck*. Han ville ha mitt lösenord och jag sa att han får kolla min facebook hur mycket han vill men att jag inte vill att han ska sitta och göra det när jag inte är med. Det känns inte bra helt enkelt. 
    Så då börjar han skrika om allt och inget och jag gav väldigt nonchalanta svar för att jag orkade inte bry mig eftersom jag tyckte att allt var så onödigt. 
    Han började kasta och slå saker och till slut gav han mig en rejäl örfil. 
    Efteråt fortsatte han att skrika men efter en stund lugnade han ner sig (för att jag blev tyst och inte lika provocerande antar jag).

Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka..

Han var väldigt ångerfull efteråt och menade att han inte alls är en sån person som slår. 

Jag älskar ju den här killen och tror på att det var en engångsgrej som hände i stundens vrede. Samtidigt känner jag att nästa gång han blir arg, kanske jag inte måste vara så retsam för att han inte ska göra det igen. Och efteråt kommer jag på mig själv, vad i helvete sitter jag och tänker?!
    Någon som varit i samma sits? Hur gjorde ni? Hur är er relation idag? 
    Jag vill inte måla fan på väggen, men....han säger sig inte vara "en sån" som slår. Nä, inte en sån som slår regelbundet men han har just visat att ifall han blir tillräckligt provocerad....så klipper han till. Möjligt att det var en engångsgrej, men fan alltså, han har bevisligen klappat till dig, ganska ordentligt enligt vad du skriver, om du sen kan lita på att det aldrig kommer upprepas....ja, svårt läge. Det kvittar vad han ger för garantier, det kan hända igen, men det kan lika gärna vara så att han håller sitt ord. Det är endast du som kan avgöra om du litar såpass på honom. Och såklart älskar honom så högt att du har den tilliten till honom. Du skall dock aldrig behöva vara rädd för att gå i clinch med honom på nytt pga att det inträffade. Då är det nåt fel. 

Aaaah, mycket dravel här, men det är iaf min åsikt.

Mvh //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (...)
    Anonym (puhh) skrev 2016-02-09 13:37:24 följande:

ja o min kille e i samma ålder som du

han har spottat på mig och puttat och lavettat mig vid något tillfälle men då va han full. men han ångrar sig alltid sen.... ja har suttit o tänkt hr ska ja göra slut? för nu e allt perfekt???

Perfekt?
  • Anonym (...)
    Anton Chigurh skrev 2016-02-09 13:37:30 följande:
    Jag vill inte måla fan på väggen, men....han säger sig inte vara "en sån" som slår. Nä, inte en sån som slår regelbundet men han har just visat att ifall han blir tillräckligt provocerad....så klipper han till. Möjligt att det var en engångsgrej, men fan alltså, han har bevisligen klappat till dig, ganska ordentligt enligt vad du skriver, om du sen kan lita på att det aldrig kommer upprepas....ja, svårt läge. Det kvittar vad han ger för garantier, det kan hända igen, men det kan lika gärna vara så att han håller sitt ord. Det är endast du som kan avgöra om du litar såpass på honom. Och såklart älskar honom så högt att du har den tilliten till honom. Du skall dock aldrig behöva vara rädd för att gå i clinch med honom på nytt pga att det inträffade. Då är det nåt fel. 

Aaaah, mycket dravel här, men det är iaf min åsikt.

Mvh //Anton
    Men tycker du verkligen att hon ska överväga att stanna med en kille som är så svartsjuk att han vill ha tillgång till hennes FB för att kontrollera allt hon gör? Problemet handlar ju inte om tillit, utan att han är ett rötägg, även om han inte slår igen.
  • Anton Chigurh
    Anonym (...) skrev 2016-02-09 13:41:10 följande:
    Men tycker du verkligen att hon ska överväga att stanna med en kille som är så svartsjuk att han vill ha tillgång till hennes FB för att kontrollera allt hon gör? Problemet handlar ju inte om tillit, utan att han är ett rötägg, även om han inte slår igen.
    När du lägger fram det på det viset, så har du helt rätt, är han så svartsjuk, och slår, så är vi helt överens. På riktigt. 

Lämna eländet. Omgående.

TS !!!  Skit i mitt tidigare inlägg. Ibland tänker jag för mycket. Eller för lite.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anders 386

Var försiktig med att lyssna på alla olyckskorpar. Jag har gett min fru en örfil en gång. Det hände i början av vårt förhållande - men det sitter fortfarande som en tagg i mig - och jag skulle självfallet önska det ogjort. Vi har nu varit tillsammans i över 40 år - jag har aldrig nånsin höjt min hand mot henne sedan den gången. Och jag ser oss som ett ganska lyckligt par som i princip aldrig grälar eller höjer rösten mot varandra, utan tvärtom alltid värnar om varandra.Solig
    Så gör inte nåt du kommer att få ångra.

Jag blir nästan mörkrädd när jag läser hur människor kan döma en okänd människa för ett misstag som förhoppningsvis aldrig nånsin kommer att upprepas. Men skulle det hända igen kan det vara en indikation på fortsättningen..

• Anonym (lämna utan tvivel)

Hej TS!

Jag förstår att du är både chockad och förvirrad. Att tankarna just nu snurrar i huvudet på dig. Men som de andra här i tråden skriver, så har jag bara ett råd: Lämna! Och gör det så fort du kan. Det kommer inte att bli bättre. Det kommer bara att bli ännu värre.

Det finns mängder av kvinnor i det här landet som sitter fast i relationer med en misshandlande partner. För dem började det också med ett enstaka slag eller misshandelstillfälle. De valde att tro på partnern när han sa att det inte skulle hända igen. För det gör det. Alltid. Och under tiden blir du bara mer och mer rädd och undfallande. Börjar anpassa det du gör och säger för att inte väcka hans vrede.

Och det är inte så ett förhållande ska vara. Det ska bygga på tillit och kärlek. Fattas det ena av de två, så blir det inte bra. Man ska känna sig trygg med sin älskade. Veta att han eller hon vill ens bästa. I sitt hem ska man aldrig behöva vara rädd för ilska och/eller våld. 

Jag är 42 år och min sambo skulle aldrig någonsin be om mitt lösenord till fb. Det är min privata sfär, där jag till och med kan skriva och beklaga mig över honom till en väninna, om jag vill. Samma för honom. Vi läser inte varandras mejl eller tittar i varandras mobiltelefoner. Dock har jag tänkt ge honom koden till min mobil för att det kan ha en praktiskt nytta i vissa situationer. Men jag vet att han då bara kommer att använda den när det eventuellt behövs, inte för att snoka i mina samtalslistor eller läsa mina sms. 

Jag känner mig trygg hos min sambo. Jag vet att han aldrig någonsin skulle bli så arg att han slog mig. Och om han ändå gjorde det, så vore han inte den man jag valde. Då skulle jag göra slut, utan att tveka. För då har han gått över en av de få gränser, man aldrig någonsin får gå över. 

Du är ännu ung, TS. Det finns en bättre man där ute. En man som inte kräver tillgång till din privata sfär och slår dig när du nekar. En man som respekterar dig och aldrig någonsin kommer att ta till nävarna för att kuva dig. En man som förtjänar dig. 

Kramar 
    P

• Stårschan

Tja, anser han att du förtjänar att bli slagen för att du vägrar lämna ut ett privat lösenord (!) så undrar man ju vad han tycker att du förtjänar om du kommer hem en halvtimme försent från en möhippa...

Att jag nämnde min ålder var bara för att visa att jag kanske är lite livserfaren, trots allt. Flört

• Påven Johanna
    Anders 386 skrev 2016-02-09 14:05:33 följande:

Var försiktig med att lyssna på alla olyckskorpar. Jag har gett min fru en örfil en gång. Det hände i början av vårt förhållande - men det sitter fortfarande som en tagg i mig - och jag skulle självfallet önska det ogjort. Vi har nu varit tillsammans i över 40 år - jag har aldrig nånsin höjt min hand mot henne sedan den gången. Och jag ser oss som ett ganska lyckligt par som i princip aldrig grälar eller höjer rösten mot varandra, utan tvärtom alltid värnar om varandra.SoligSå gör inte nåt du kommer att få ångra.

Jag blir nästan mörkrädd när jag läser hur människor kan döma en okänd människa för ett misstag som förhoppningsvis aldrig nånsin kommer att upprepas. Men skulle det hända igen kan det vara en indikation på fortsättningen..

Själv skulle jag hellre avstått från 40 lyckliga år tillsammans med dig än accepterat en örfil.

Jag kan också tillägga att jag själv var nära att fastna i ett destruktivt förhållande för snart femton år sedan. Det handlade om psykisk misshandel och fysiskt tvång. Det vill säga han hade inte direkt slagit mig, men till exempel tvingat in mig i huset genom att trycka och knuffa mig i ryggen. Jag tror helt säkert att nästa steg hade blivit att han slagit mig. 
    Jag valde att lämna, efter mycket vånda, och det är det bästa beslut jag tagit i hela mitt liv! Första tiden efter hade jag otroligt dåligt samvete över vad jag gjort. Hur kunde jag vara så glad över att slippa honom när han tydligen blivit så knäckt över att jag gjort slut?  (Han grät i flera timmar när jag gjort slut och höll på att packa mina saker hemma hos honom. Min sista minnesbild är hur han sitter på köksgolvet, lutad mot en skåplucka, och gråter.) 

Men ja. Det var det bästa jag gjort. Tyvärr har förhållandet påverkat mig negativt på flera sätt, men det är ingenting mot hur negativt det hade påverkat mig om jag stannat kvar. 

Jag lovar dig att livet bara kommer bli bättre om du lämnar honom, ts. Det kanske inte känns så nu, men snart kommer du att inse att det var det enda rätta, och att du haft tur som lyckades dra sig ur i tid. 

Svar på tråden Min pojkvän gav mig en örfil