• Anonym (Chockad)

Min pojkvän gav mig en örfil

Igår var jag hos min pojkvän (han är 26) och vi började tjafsa om facebook *suck*. Han ville ha mitt lösenord och jag sa att han får kolla min facebook hur mycket han vill men att jag inte vill att han ska sitta och göra det när jag inte är med. Det känns inte bra helt enkelt. 
    Så då börjar han skrika om allt och inget och jag gav väldigt nonchalanta svar för att jag orkade inte bry mig eftersom jag tyckte att allt var så onödigt. 
    Han började kasta och slå saker och till slut gav han mig en rejäl örfil. 
    Efteråt fortsatte han att skrika men efter en stund lugnade han ner sig (för att jag blev tyst och inte lika provocerande antar jag).

Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka.. Han var väldigt ångerfull efteråt och menade att han inte alls är en sån person som slår. 
    Jag älskar ju den här killen och tror på att det var en engångsgrej som hände i stundens vrede. Samtidigt känner jag att nästa gång han blir arg, kanske jag inte måste vara så retsam för att han inte ska göra det igen. Och efteråt kommer jag på mig själv, vad i helvete sitter jag och tänker?!
    Någon som varit i samma sits? Hur gjorde ni? Hur är er relation idag? 
  • Svar på tråden Min pojkvän gav mig en örfil
  • Minimalen

Man får hoppas att detta är en trolltråd för Ts lyser med sin frånvaro. För annars kanske han har sett vad hon skrivit och gjort så att hon inte kan svara (mer än bara en örfil).

• EnGladPingvin

Jag kan ärligt talat förstå att det kan finnas incidenter där man blir så provocerad att man gör något riktigt dumt, något man aldrig annars skulle göra och kan avskrivas som ett engångsmisstag, men det här låter inte som det. Att han blir så provocerad av att han inte får ditt lösenord att han får ett utbrott som slutar i att han slår dig är något helt annat. Det finns ingen ursäkt, ingen förklaring som är det minsta vettig. Blir han så provocerad av något sådant (som faktiskt i grunden är ett krav han inte har rätt att ställa) lär han bli liknande provocerad av många saker. Ska du gå runt på tå och vara rädd för vilka? Det är ju inte mycket som tar för honom att bli provocerad.

• Anonym (sjuk jävel)

Han verkar ha ett antal skruvar lösa, ta hjälp av någon rejäl biff och be biffen ge honom en örfil tillbaka, sen drar du. Glöm inte påminna din kille att biffen vet vara han bor och hur han ser ut ifall han skulle komma på tanken att jävlas mer.

• vonKatt

En örfil är okej enbart i två situationer.
    1. Vi har sex och han örfilar mig för att jag ska vara tyst och lyda, för att det är den leken vi leker just då.
    2. Jag har svimmat och han örfilar mig för att han vill få liv i mig.

Har inte fått andra örfilar, och då har jag och killen bråkat högt och ljudligt både hemma och ute på öppen gata. Hans ögon blixtrar och han tycker att jag är sämst i världen ibland. Men aldrig, aldrig våldsam.

Det är inte okej att bli slagen så som du beskriver.
    Trådstart, det är inte okej. Du är värd mer.
    Visst, en örfil kan man glömma eller förlåta om det verkligen bara är och förblir en och om ursäkten du får en innerlig och ärlig. Men reagera på beteendet, för det där är inte okej.

Håller en tumme för att du mår bra och att livet blir fint för dig trådstart.

• FuckGoggleAskMe

Han är inte en sådan person som slåss?? Min definition av en person som inte slåss, är någon som faktiskt inte slåss, inklusive inte ger någon en örfil. Och att ge någon en örfil för att man inte får utöva kontroll av den personen, är bara .... Vet inte vilket ord jag ska ta till ...

• Semesterfamiljen
    Anonym (Lämna) skrev 2016-02-09 14:28:24 följande:

För det första.

Varför ska han kolla din FB?

Bygger inte ert förhållande på tillit, kärlek och respekt? Det borde det, och då har han inget att göra på din FB,

Det andra är respekten när du säger nej! Att han blir arg och kräver inlogg till din FB. Det visar på brist på repsekt för dig som individ!!

Det tredje är slaget! Det är inte okej. Även om han blev arg och du provocerade genom att vara nonchalant finns det aldrig någon ursäkt för att slå! 

Lämna! Kontrollen, ilskan och slagen kommer inte att gå över. Oavsett vem du är så förtjänar du bättre. Du är värd respekt, tillit och äkta kärlek. Inte kärlek genom kontroll.

Japp! Läs detta ts, och lyd hens goda råd.
  • Anonym (lämna...)

Hade det hänt mig så hade jag inte ens funderat. Efter örfilen hade jag tagit mitt pick och pack och gått direkt.

Blev misshandlad av min första pojkvän och tänkte precis som du skriver... Att det var en engångshändelse, han visade ånger och bad så mycket om ursäkt. Det hände igen, och igen och igen. Man var lika dum som gick på alla dessa ursäkter gång på gång.

Tillslut började jag klandra mig själv och tro att jag faktiskt hade provocerat fram slagen och att det var mitt fel. Sä jag började be om ursäkt. Det pågick i 3 år och det kom en dag när han tog fram en kniv. Det var sista gången han såg mig, då insåg jag hur illa det kunde gå och lämnade direkt.

Vill inte skrämma dig men det ÄR INTE normalt att slå sin partner vid ett bråk.. var uppmärksam och fastna inte i fällan som jag gjorde.

• Anonym (tycker)

Nej, det kommer inte att bli en engångsföreteelse. Om det killen säger går stick i stäv med hans handlingar, så ska du inte lyssna på vad han säger utan agera på det han gör, dvs i det här fallet göra slut med honom och dra.
    Det finns ingen ursäkt för en man att slå en kvinna. Aldrig någonsin.

• Tribute

Kontrollerande, aggressivit då du inte gör som han säger och tar då till våld (om än i lätt form) och lugnar sig först då du inte provocerar honom...

Ingen framgångsrecept. Det där är ett typiskt första steg till en misshandelsrelation. Tyvärr tänker nästan alla som är på det steget "Äsch, jag ser varningstecknet men HAN är inte sådan. Men jag lämnar honom om han gör det igen!".

Spoiler: Det gör dom flesta inte.

• Anonym (Chockad)

Tusen tack för alla svar och råd!
    Det är så himla svårt, vi har ju trots allt varit tillsammans i ett år och han har aldrig varit sån här och vi har ju tjafsat förut. 
    Jag ska prata med honom till helgen.. Uppdaterar då

Svar på tråden Min pojkvän gav mig en örfil