• Anonym (Matilda)

"Du är inte undersköterska"

Hej, igår skrev jag in mig på Af och idag skulle jag "visa upp" mina betyg för en aktör som arbetsförmedlingen samarbetar med och som håller i vård- och omsorgsutbildning. Enligt henne är jag inte undersköterska för att jag blev klar 2012 och då fanns inte ämnet "Hälsopedagogik" som nu ingår i de gemensamma ämnena?

Känner mig helt förstörd! Ska jag behöva läsa till fler ämnen för att få kalla mig usk, i takt med att fler ämnen "tillkommer" på omvårdnadsutbildningen?

I så fall måste ju alla som läst till usk på "det gamla" kurssystemet, innan de nya ämnena tillkom, läsa till vissa ämnen. :-/

Min förra arbetsgivare (landstinget) sa aldrig något om att jag inte är färdig usk?

Jag har läst Vård- och omsorgsutb. på Komvux & då ingick detta

Grundmodul, 1050 poäng
    Arbetsmiljö & Säkerhet 50 p
    Medicinsk Grundkurs 100 p
    Omvårdnad 150 p
    Vård- och omsorgsarbete 200 p
    Etik- & livsfrågor 100 p
    Människan socialt & kulturellt 100 p
    Social omsorg 150 p
    Psykologi A 50 p
    Psykiatri A 100 p
    Datorkunskap 50 p

Valbara, 500 p
    Handledning 100 p
    Akutsjukvård 200 p
    Medicin 2 100 p
    Specialpedagogik A 100 p

Någon som varit med om detta?

• Svar på tråden "Du är inte undersköterska"
  • NallePuh85
    Lucius Vorenus skrev 2016-02-09 20:33:52 följande:
    Ja, det vet jag. Du måste citera rätt person.
    oj förlåt :(
  • Anonym (Hon)
    NallePuh85 skrev 2016-02-09 19:39:15 följande:
    för att undersköterska inte är en skyddad titel i form av legitimation och är således en anställningsform.
    En del (de flesta) omvårnadsutbildningar skriver dock att man blir undersköterska, vilket alltså är felaktigt då det ger en behörighet att anställas som undersköterska.
    Rätt. Man behöver inte ha gått omvårdnadsprogrammet eller liknande på komvux för att kunna anställas som uska. Om det är nån som tar sig på för stort allvar är det uskor, jisses det är inte hjärnkirurgi direkt.

Och TS: ja du kan anställas som uska, det är upp till stället som anställer vilken utbildning de vill ha på någon som anställs som uska.
  • Anonym (123)
    NallePuh85 skrev 2016-02-09 19:58:11 följande:
    ja det är din åsikt.
    Jag har anställts som usk utan att ha gått omvårdnadsprogrammet.
    Självklart kan det finnas olika vägar till en och samma titel, det är långt från ovanligt. Vissa har pluggat, andra har jobbat sig upp, vissa har gått som lärlingar andra har utländsk examen.

Det betyder inte att inte att alla som gått en annan väg har fel.
  • Kastrullresan

Enligt Socialstyrelsen ska du ha läst minst 1300 p inom någon variant av vård och omsorgsutbildning för att anses vara behörig att söka tjänster som undersköterska eller motsvarande yrkestitlar. Detta under förutsättning att du läst efter 1994 för före det var det vårdlinjen och då blev du undersköterska efter avslutad utbildning.

Det ska inte spela någon roll inom vilken tidsperiod du läst dina poäng efter 1994. Arbetsgivare brukar ha ganska bra koll på detta när de anställer. Nu tolkade jag dig som att det var en utbildare som sagt detta och då är det dom som har fel. 
    Du får gärna maila mig om de fortsätter att insistera på att det är på det sätt du beskriver. Då får han/hon gärna ringa mig så ska jag gärna förklara läget.

Jag jobbar med bland annat denna fråga på nationell nivå.

• NallePuh85
    Anonym (123) skrev 2016-02-09 20:36:42 följande:
    Självklart kan det finnas olika vägar till en och samma titel, det är långt från ovanligt. Vissa har pluggat, andra har jobbat sig upp, vissa har gått som lärlingar andra har utländsk examen.
    Kastrullresan skrev 2016-02-09 20:37:53 följande:

Enligt Socialstyrelsen ska du ha läst minst 1300 p inom någon variant av vård och omsorgsutbildning för att anses vara behörig att söka tjänster som undersköterska eller motsvarande yrkestitlar. Detta under förutsättning att du läst efter 1994 för före det var det vårdlinjen och då blev du undersköterska efter avslutad utbildning.

Det ska inte spela någon roll inom vilken tidsperiod du läst dina poäng efter 1994. Arbetsgivare brukar ha ganska bra koll på detta när de anställer. Nu tolkade jag dig som att det var en utbildare som sagt detta och då är det dom som har fel. 
    Du får gärna maila mig om de fortsätter att insistera på att det är på det sätt du beskriver. Då får han/hon gärna ringa mig så ska jag gärna förklara läget.

Det betyder inte att inte att alla som gått en annan väg har fel.
    Kastrullresan skrev 2016-02-09 20:37:53 följande:

ja min kandidatexamen inom hälso- och sjukvård (inte ssk) och min blivande magister torde nog räcka....

• Anonym (Anna)
    Anonym (Hon) skrev 2016-02-09 20:35:56 följande:

Rätt. Man behöver inte ha gått omvårdnadsprogrammet eller liknande på komvux för att kunna anställas som uska. Om det är nån som tar sig på för stort allvar är det uskor, jisses det är inte hjärnkirurgi direkt.

Och TS: ja du kan anställas som uska, det är upp till stället som anställer vilken utbildning de vill ha på någon som anställs som uska.

Ja jag tror att många uskor beter sig så pga mindervärdeskomplex...
  • MrsC74
    Anonym (Anna) skrev 2016-02-09 20:43:35 följande:
    Ja jag tror att många uskor beter sig så pga mindervärdeskomplex...
    Varför säger du så?
  • Anonym (Anna)
    MrsC74 skrev 2016-02-09 21:06:42 följande:

Varför säger du så?

Varför jag säger så? För att jag tror att det är så.
  • MrsC74
    Anonym (Anna) skrev 2016-02-09 21:12:57 följande:
    Varför jag säger så? För att jag tror att det är så.
    Det var fördomsfullt. Trist egenskap.
  • Cadencee

Jag tog studenten 2012 från just omvårdnadsprogrammet och jag är anställd som undersköterska eller ja skötare är det nu eftersom jag jobbar inom psykiatrin men direkt efter studenten fick jag nya papper på att jag var anställd uska (äldreomsorgen) istället för för vårdbiträde.

Svar på tråden "Du är inte undersköterska"