• Anonym (Matilda)

"Du är inte undersköterska"

Hej, igår skrev jag in mig på Af och idag skulle jag "visa upp" mina betyg för en aktör som arbetsförmedlingen samarbetar med och som håller i vård- och omsorgsutbildning. Enligt henne är jag inte undersköterska för att jag blev klar 2012 och då fanns inte ämnet "Hälsopedagogik" som nu ingår i de gemensamma ämnena?

Känner mig helt förstörd! Ska jag behöva läsa till fler ämnen för att få kalla mig usk, i takt med att fler ämnen "tillkommer" på omvårdnadsutbildningen?

I så fall måste ju alla som läst till usk på "det gamla" kurssystemet, innan de nya ämnena tillkom, läsa till vissa ämnen. :-/

Min förra arbetsgivare (landstinget) sa aldrig något om att jag inte är färdig usk?

Jag har läst Vård- och omsorgsutb. på Komvux & då ingick detta

Grundmodul, 1050 poäng
    Arbetsmiljö & Säkerhet 50 p
    Medicinsk Grundkurs 100 p
    Omvårdnad 150 p
    Vård- och omsorgsarbete 200 p
    Etik- & livsfrågor 100 p
    Människan socialt & kulturellt 100 p
    Social omsorg 150 p
    Psykologi A 50 p
    Psykiatri A 100 p
    Datorkunskap 50 p

Valbara, 500 p
    Handledning 100 p
    Akutsjukvård 200 p
    Medicin 2 100 p
    Specialpedagogik A 100 p

Någon som varit med om detta?

• Svar på tråden "Du är inte undersköterska"
  • Anonym (Anna)
    MrsC74 skrev 2016-02-09 22:54:48 följande:

Det var fördomsfullt. Trist egenskap.

Jag klarar mig bra ändå :) tack för omtanken
  • MrsC74
    Anonym (Anna) skrev 2016-02-10 13:11:08 följande:
    Jag klarar mig bra ändå :) tack för omtanken
    Omtanke ? Nja. Bara jävligt trist.
  • Anonym (Qwert)

Arbetsförmedlingen har förmodligen upphandlat platser på det utbildningsföretaget vilket gör att fler elever genererar mer pengar för företaget. Tror det är ett fult sätt av företaget att hävda att din utbildning intr är tillräcklig för de vill ha dig som elev.

• Anonym (!)

Undersköterska är en anställningstitel man får vid anställning. Inget man får vid utbildning. Utbildningen er endast kompetensen att anställas som undersköterska. Dock kan arbetsgivaren själv besluta vem som ska anställas som undersköterska oavsett utbildning eller icke utbildning.

• Anonym (!)

Man får även genom utbildning behörigheten att anställas som undersköterska.

• Anonym (!)
    NallePuh85 skrev 2016-02-09 20:39:57 följande:

ja min kandidatexamen inom hälso- och sjukvård (inte ssk) och min blivande magister torde nog räcka....

Rehabilitering var det va?!

Så du är tillbaka. Tog ett tag före du kom tillbaka.
  • Anonym (123)
    Anonym (!) skrev 2016-02-10 23:53:29 följande:

Undersköterska är en anställningstitel man får vid anställning. Inget man får vid utbildning. Utbildningen er endast kompetensen att anställas som undersköterska. Dock kan arbetsgivaren själv besluta vem som ska anställas som undersköterska oavsett utbildning eller icke utbildning.

Varför är det så pass många som så envist hävdar det (har sett argumentet flera gånger genom åren)? Och varför gäller det alltid bara just undersköterskor och inte bibliotekarier, journalister, djurskötare eller liknande?

Jag får en känsla av att det här handlar om att trycka ner en redan utsatt yrkesgrupp. Hoppas att jag har fel.
  • Anonym (!)
    Anonym (123) skrev 2016-02-11 06:14:17 följande:

Varför är det så pass många som så envist hävdar det (har sett argumentet flera gånger genom åren)? Och varför gäller det alltid bara just undersköterskor och inte bibliotekarier, journalister, djurskötare eller liknande?

Jag får en känsla av att det här handlar om att trycka ner en redan utsatt yrkesgrupp. Hoppas att jag har fel.

För att det ÄR så. Det handlar inte om att trycka ner någon grupp utan att rätta något som är felaktigt.

Undersköterska ÄR en anställningstitel som lam enbart får genom anställning. Har man läst omvårdnadsprogrammet så har man behörighet att anställas som usk. Man har också kompetensen. Men eftersom undersköterska enbart är en anställningstitel så ÄR man inte undersköterska efter att man har gått omvårdnadsprogrammet.

Anställningstitel innebär i princip att vem som helst kan anställas som ex undersköterska och att det är arbetsgivaren som bestämmer vad det är för krav på kompetens etc.

Djurskötare är samma sak.
  • Anonym (123)
    Anonym (!) skrev 2016-02-11 07:22:45 följande:
    För att det ÄR så. Det handlar inte om att trycka ner någon grupp utan att rätta något som är felaktigt.

Undersköterska ÄR en anställningstitel som lam enbart får genom anställning. Har man läst omvårdnadsprogrammet så har man behörighet att anställas som usk. Man har också kompetensen. Men eftersom undersköterska enbart är en anställningstitel så ÄR man inte undersköterska efter att man har gått omvårdnadsprogrammet.

Anställningstitel innebär i princip att vem som helst kan anställas som ex undersköterska och att det är arbetsgivaren som bestämmer vad det är för krav på kompetens etc.

Djurskötare är samma sak.
    Jo, men tänk efter. Det är ju inte så titlar används riktigt, vare sig i Sverige eller resten av världen. Fullständigt självklart använder folk sina titlar även vid arbetslöshet. "Jag är bibliotekarie och letar efter jobb", eller vad du vill.

Att man i teorin kan få anställning som till exempel ekonom utan att ha läst det på gymnasiet ens är inget hinder för att en person som läst utbildningen skulle få kalla sig ekonom.

Så - återigen - varför är det alltid bara undersköterskor som hamnar så i skottlinjen när de använder titeln vid arbetslöshet?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kastrullresan skrev 2016-02-09 20:37:53 följande:

Enligt Socialstyrelsen ska du ha läst minst 1300 p inom någon variant av vård och omsorgsutbildning för att anses vara behörig att söka tjänster som undersköterska eller motsvarande yrkestitlar. Detta under förutsättning att du läst efter 1994 för före det var det vårdlinjen och då blev du undersköterska efter avslutad utbildning.

Det ska inte spela någon roll inom vilken tidsperiod du läst dina poäng efter 1994. Arbetsgivare brukar ha ganska bra koll på detta när de anställer. Nu tolkade jag dig som att det var en utbildare som sagt detta och då är det dom som har fel. 
    Du får gärna maila mig om de fortsätter att insistera på att det är på det sätt du beskriver. Då får han/hon gärna ringa mig så ska jag gärna förklara läget.

Jag jobbar med bland annat denna fråga på nationell nivå.

Är det de allmänna råden från 2011 du tänker på här eller har Socialstyrelsen kommit med andra rekommendationer som jag har missat?

TS: Det borde inte vara något hinder per definition. En del arbetsgivare kanske gärna vill se hälsopedagogik men jag skulle tro att de flesta struntar i det, särskilt eftersom du har erfarenhet sedan tidigare.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden "Du är inte undersköterska"