• Anonym (Matilda)

"Du är inte undersköterska"

Hej, igår skrev jag in mig på Af och idag skulle jag "visa upp" mina betyg för en aktör som arbetsförmedlingen samarbetar med och som håller i vård- och omsorgsutbildning. Enligt henne är jag inte undersköterska för att jag blev klar 2012 och då fanns inte ämnet "Hälsopedagogik" som nu ingår i de gemensamma ämnena?

Känner mig helt förstörd! Ska jag behöva läsa till fler ämnen för att få kalla mig usk, i takt med att fler ämnen "tillkommer" på omvårdnadsutbildningen?

I så fall måste ju alla som läst till usk på "det gamla" kurssystemet, innan de nya ämnena tillkom, läsa till vissa ämnen. :-/

Min förra arbetsgivare (landstinget) sa aldrig något om att jag inte är färdig usk?

Jag har läst Vård- och omsorgsutb. på Komvux & då ingick detta

Grundmodul, 1050 poäng
    Arbetsmiljö & Säkerhet 50 p
    Medicinsk Grundkurs 100 p
    Omvårdnad 150 p
    Vård- och omsorgsarbete 200 p
    Etik- & livsfrågor 100 p
    Människan socialt & kulturellt 100 p
    Social omsorg 150 p
    Psykologi A 50 p
    Psykiatri A 100 p
    Datorkunskap 50 p

Valbara, 500 p
    Handledning 100 p
    Akutsjukvård 200 p
    Medicin 2 100 p
    Specialpedagogik A 100 p

Någon som varit med om detta?

• Svar på tråden "Du är inte undersköterska"
  • NallePuh85
    Anonym (!) skrev 2016-02-10 23:58:06 följande:
    Rehabilitering var det va?!

Så du är tillbaka. Tog ett tag före du kom tillbaka.
    nej jag är arbetsterapeut.
  • Anonym (Uska)

I kommunen jag arbetar får man ingen fast anställning utan en utbildning, jag utbilade mig till uska och kunde efter utbildningen innan jag var anställd ringa kommunen och de skrev in mig som uska för då har jag alltid företräde enligt lag att gå före de utan utbildning pp jobb. De har till och med sagt upp fast anställda vårdbiträden för att ge fasta tjänster till utbildad personal eftersom det står i lagen att de ska ha utbildad personal i största möjliga mån. Så nej idag får man inte innom komun eller landsting anställning som uska utan utbildning.

• Anonym (Mm)

I vårat område så måste vi läsa omvårdnadsutbildning för att få kallas för uska, läser själv till uska nu och har 3 st vårdbiträden som jobbat i vården i många år en av dem i 20 år och hon får inte och kan inte bli anställd som uska om hon inte validerar sina kunskaper på vårt omvårdnadsprogram.

• Fröken Apelsin
    Anonym (123) skrev 2016-02-09 19:54:31 följande:

Fast det är väl lite väl skitnödigt att sitta och påpeka. Det är nog ca 90% (mellan tummen och pekfingret) av alla Sveriges titlar som inte är skyddade, ändå säger man att man "läser till bibliotekarie", "är lastbilschaufför" och allt vad det är, även om man inte uppbär anställning för tillfället.

Självklart är TS USK om hon har en examen från omvårdnadsutbildningen!

Eftersom väldigt många titlar inom vården är skyddade så är det relevant att påpeka. Lastbilschaufför är kanske inte en skyddad titel, men har du inte lastbilskörkort och har gått utbildningen som krävs får du inte köra lastbil.
  • Anonym (123)
    Fröken Apelsin skrev 2016-02-11 13:12:23 följande:
    Eftersom väldigt många titlar inom vården är skyddade så är det relevant att påpeka. Lastbilschaufför är kanske inte en skyddad titel, men har du inte lastbilskörkort och har gått utbildningen som krävs får du inte köra lastbil.
    Vad är det som är relevant att påpeka? Det jag vänder mig mot i tråden är att det flyger omkring så många osanningar, inget annat.

Självklart kan man kalla sig uska efter att ha fått en examen från omvårdnadsprogramet likväl som att man kan kalla sig journalist efter utbildning på journalisthögskolan. Detta gäller oavsett om man för tillfället har anställning eller inte. Titlar markerar nämligen vilken profession du tillhör, och den kan man anse sig tillhöra med eller utan anställning.

Att börja dra in huruvida titlarna är skyddade eller inte är ju bara larv, vad skulle det spela för roll vad det gäller rätten att använda dem vid arbetslöshet?
  • Anonym (suck)
    Anonym (!) skrev 2016-02-11 07:22:45 följande:
    För att det ÄR så. Det handlar inte om att trycka ner någon grupp utan att rätta något som är felaktigt.

Undersköterska ÄR en anställningstitel som lam enbart får genom anställning. Har man läst omvårdnadsprogrammet så har man behörighet att anställas som usk. Man har också kompetensen. Men eftersom undersköterska enbart är en anställningstitel så ÄR man inte undersköterska efter att man har gått omvårdnadsprogrammet.

Anställningstitel innebär i princip att vem som helst kan anställas som ex undersköterska och att det är arbetsgivaren som bestämmer vad det är för krav på kompetens etc.

Djurskötare är samma sak.
    Undersköterska är en titel man får när man har utbildat sig till just undersköterska. Däremot är titeln inte skyddad så vem som helst kan kalla sig undersköterska precis som att vem som helst kan kalla sig för jurist.
  • Anonym (suck)
    Anonym (123) skrev 2016-02-11 13:32:26 följande:
    Vad är det som är relevant att påpeka? Det jag vänder mig mot i tråden är att det flyger omkring så många osanningar, inget annat.

Självklart kan man kalla sig uska efter att ha fått en examen från omvårdnadsprogramet likväl som att man kan kalla sig journalist efter utbildning på journalisthögskolan. Detta gäller oavsett om man för tillfället har anställning eller inte. Titlar markerar nämligen vilken profession du tillhör, och den kan man anse sig tillhöra med eller utan anställning.

Att börja dra in huruvida titlarna är skyddade eller inte är ju bara larv, vad skulle det spela för roll vad det gäller rätten att använda dem vid arbetslöshet?
    Man kan även utbilda sig till just undersköterska...
    www.komvuxutbildningar.se/utbildning/underskoterska-utbildningar
  • Anonym (!)
    Anonym (suck) skrev 2016-02-11 13:46:58 följande:

Undersköterska är en titel man får när man har utbildat sig till just undersköterska. Däremot är titeln inte skyddad så vem som helst kan kalla sig undersköterska precis som att vem som helst kan kalla sig för jurist.

Vem som helst kan jobba som usk eftersom det är just en anställningstitel och inget man utbildar sig till.

Jurist blir man efter att ha tagit en jur.kand. Så nej, vem som helst får inte skalla sig jurist.
    Anonym (suck) skrev 2016-02-11 13:48:00 följande:

Man kan även utbilda sig till just undersköterska...

www.komvuxutbildningar.se/utbildning/underskoterska-utbildningar

Du får behörigheten att söka usk jobb efter den utbildningen. Men undersköterska blir du inte förren du är anställd som det.
  • Anonym (!)
    Anonym (123) skrev 2016-02-11 07:38:27 följande:

Jo, men tänk efter. Det är ju inte så titlar används riktigt, vare sig i Sverige eller resten av världen. Fullständigt självklart använder folk sina titlar även vid arbetslöshet. "Jag är bibliotekarie och letar efter jobb", eller vad du vill.

Att man i teorin kan få anställning som till exempel ekonom utan att ha läst det på gymnasiet ens är inget hinder för att en person som läst utbildningen skulle få kalla sig ekonom.

Så - återigen - varför är det alltid bara undersköterskor som hamnar så i skottlinjen när de använder titeln vid arbetslöshet?

Bibliotekarie kan man inte jobba som utan utbildning. Undersköterska kan man jobba som utan utbildning eftersom undersköterska ÄR en anställningstitel, något som bibliotekarie inte är. Är svårt att förstå?
  • Anonym (!)
    Anonym (123) skrev 2016-02-11 13:32:26 följande:

En skyddad titel får man enbart använda om man har den examen och ev tillhörande legitimation. Man kan inte kalla sig sjuksköterska utan att man har fått sin legitimation.
Svar på tråden "Du är inte undersköterska"