• Pusheen

Höstbebisar efter IVF 2016

Kajo skrev 2016-07-03 22:20:21 följande:

Igårkväll kände jag lilltjejen för första gången! Och nu i skrivande stund rör hon sig för fullt! En helt underbar känsla!!!

Nu känner jag mig så gravid :D :D

Underbart!!

Jag fick mig ett par ordentliga smällar mot urinblåsan innan! Hela jag hoppade till Helt underbart!
  • Pusheen
    FörstaIVF skrev 2016-07-06 11:14:33 följande:

Jag är ju i vecka 21 och känner inte särskilt mkt... Man vet ju att det kan dröja men ändåååååå!! :) inatt drömde ja en massa, som inte ens hade med bebis att göra överhuvudtaget och helt plötsligt så var det som en boxningsmatch i magen, i drömmen då... Så jag vet inte om det hände på riktigt eller bara en mkt verklig händelse i drömmen. Sen har det vart stilla!

Precis så där drömde jag också innan! Kändes hur naturligt och tydligt som helst i drömmen.

Sen visste man inte om det hade hänt på riktigt eller ej när man vaknade.

Började känna det en vecka eller två därefter så jag hoppas att du också börjar känna snart!

Från en sak till en annan..

Tur att det inte är badväder.. Inte lätt att fixa bikinilinjen längre
  • Pusheen

Gaah! Fått ganska mycket besvär av halsbränna sista dagarna. Kan knappt somna pga det sen vaknar jag runt 03.30-04 av både halsbränna och restless legs.

Hur ska det gå när man blir ännu större känner jag?

Fått tabletter av dr mot halsbrännan. De hjälpte inte igår, får hoppas att de börjar verka annars blir det tufft.

Ursäkta mitt gnäll men legat vaken ett par timmar nu

• Pusheen
    jewel skrev 2016-07-09 08:47:02 följande:

Usch, det låter riktigt jobbigt! Har bara haft lite halsbränna o har tagit novalucol några gånger, har du testat det? Rastlösa ben har jag ju haft desto mer, börjar komma mer o mer nu. Mina järndepåer hade sjunkit mycket vid senaste provtagningen så jag antar att det är därför. Trots två järntabletter om dagen... :( Men lite lindring brukar jag få av att vädra i sovrummet länge på kvällen så att det är så svalt som möjligt. Sedan hjälper stödstrumpor ibland, sover med det. O en annan grej du kan testa är kylgel, jag använder Ice Power från Apoteket, den får man använda när man är gravid. Smörjer in benen innan jag ska lägga mig. Några tips iaf, hoppas det kan hjälpa!

Tack snälla för tipsen! Stödstrumpor har jag hemma, de ska jag testa direkt.

Jo, jag minskade järnintaget med en tablett och då kommer krypet i benen direkt. MEN jag får mer halsbränna av järntabletterna.. Moment 22!

Kanske skulle kolla på andra järntabletter.. Har Apotekets nu och det står att gravida ska ta 3-4 tabletter känns ju lite mycket. Kanske finns starkare som man kan ta mer sällan.

Vilken använder du?
  • Pusheen
    Libra1 skrev 2016-07-09 10:22:10 följande:

Samma här. Så pass att jag fått en jobbig hosta. Tar Omeprazol 2 ggr om dagen nu. Ska se om det blir bättre. Det tar någon dag för bästa effekt.

Hur ligger ditt blodvärde?

Nej fy vad jobbigt! Stackare!

Jag fick omeprazol utskrivet av dr. Började ta dem igår och blev besviken på effekten men då kanske jag ska ha lite tålamod och vänta och se om de hjälper bättre.

Har ingen aning om hur mitt blodvärde är. Inte varit hos bm sen i vecka 12 och ska till henne nästa gång i augusti i vecka 26.
  • Pusheen
    jewel skrev 2016-07-09 12:52:56 följande:

Jag tar Duroferon, 2 per dag. Det är maxdos enligt FASS. Mitt Hb ligger bra så jag kan inte gå på det värdet. Ferritinet låg på 58 förra veckan, har gått ner från 180 i början av graviditeten, o ska helst ligga över 100. Har du testat att äta magnesium förresten? Jag har ätit det sen innan graviditeten o det har hjälpt mot mina rastlösa ben. Vet ju inte hur det hade varit om jag inte ätit dem, men det var mycket värre förra graviditeten..

Ah okej.. Ska kolla in de tabletterna. Har ditt värde gått ner trots att du äter maxdos?

Äter ingen magnesium, det kan man äta under graviditeten då förstår jag?

Ska vara bra mot migrän också har jag hört men då med en stark dos.

Tar du någon extra stark eller typ vanlig från Apoteket?
  • Pusheen
    Libra1 skrev 2016-07-09 18:33:51 följande:

För mig kan det ta en vecka för full effekt. Så håll ut. :)

Oj! Det var ett långt glapp. Jag får kryp i benen, huvudvärk och blir andfådd direkt när mitt blodvärde dalar. Men kroppen vänjer sig tydligen. Bara man inte ligger för lågt. Fråga din BM om du kan få kolla. Det är vanligt att man behöver extra efter v20.

Ja, det känns jättelångt tills dess.. Är en månad kvar tills jag ska dit. Ringer nog och hör med dem om jag kan få kolla blodvädret.

Ska köpa magnesium och testa!

Jag vart bättre redan igår med halsbrännan. Hoppas det håller i sig
  • Pusheen
    JOLI skrev 2016-07-11 08:27:57 följande:

Usch nu är det oroligt igen... hade gråa klumpiga flytningar igår, idag kommer det även blod i flygningarna och jag har en svag smärta i magen. Ska man ringa BM eller åka in till akuten? Sitter o väntar på att 1177 ska svara, men det går inte snabbt :(

Stackare!! Åk du till akuten, hade jag gjort.

Hoppas att allt går bra och att det inte är ngt farligt.

Stor kram!
  • Pusheen

Jag pratade precis med mvc. Mitt ferritin låg på 28 i vecka 12.. Då åt jag ju även järntabletter så det var åt det låga hållet redan då.

Hon tyckte att jag kunde komma in på ny provtagning på onsdag om jag var orolig. Det ska jag absolut göra. Orolig är jag ju inte men jag vill inte vänta tills jag ska dit i augusti.

Jag tror att jag ska fortsätta med järntabletterna ändå fram tills dess så vet vi om de ens är tillräckliga att ta eller om jag måste ha ngt annat.

• Pusheen

Tack för tipset jewel! Ska kolla det. Har haft kryp i benen lite då och då. Sökte en gång för det då jag hade mer som värk i benen. Då hade jag dåliga värden. Har även upptäckt dåliga värden ytterligare en gång innan dess.

Som värst var det efter ett äggplock, höll i sig två nätter efter plocket. Höll på att bryta ihop, fick stå i duschen och spola benen iskallt och ha kylklampar i sängen.

Varje gång jag har känt av benen så har jag tagit järn direkt och blivit lindrad.

Känns ju som att en graviditet frestar på depåerna ytterligare då ju..

Men agerar inte bm om de ser att det är för lågt? Eller är deras minimigräns lägre?

Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016