Amie77 skrev 2016-09-01 21:38:58 följande:
Har börjat ta Omeprazol mot sura uppstötningar/halsbränna nu och tycker redan efter två tabletter att de gett ganska bra effekt. Fortfarande känns det som att maten åker hiss upp och ner i halsen kvällstid (ofräscht jag vet, haha), men jag tar inte ens en tredjedel så mycket Novalucol som tidigare. Yay!
Undrar dock vilka planer ni som tar Omeprazol har? Man ska ju ta dem i högst två veckor (om inte läkare säger annat), men det tror jag inte beror på att det farligt att fortsätta utan att det kan vara svårt att sluta med Omeprazol utan att få rejäla, kanske större, problem igen efter två veckor.
Har läkarna sagt något av avtrappning eller så? Känner personligen att jag nog har behov av Omeprazol graviditeten ut...
Jag tror den stora anledningen till att man ska ta dom i max två veckor är för att man inte i vanliga fall ska gå med buksymtom oundersökta, så de rekommenderar att man äter i max två veckor och sen går till doktorn. Det är inte riktigt aktuellt vid graviditet dock, eftersom man vet vad det beror på.
Omeprazol har ju inte direkt några biverkningar heller, det pratas om att man kan få mer besvär när man slutar, men det tror jag egentligen inte det finns belägg för (eller i alla fall så fanns det inte det när jag läste kirurgkursen...). Däremot om man äter det år ut och år in så har man ökad risk för benskörhet.