• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

Pusheen skrev 2016-06-04 11:06:30 följande:

Alltså.. Det där med jobbet. Jag känner mig osäker på vissa saker jag gör.

Jag har fått byta arbetsuppgifter pga att jag körde en maskin som bullrade alldeles för högt och hade kraftiga vibrationer så det var ju skönt att slippa den. Slapp även åkgräsklipparen.

Det har blivit bättre men inte helt bra känner jag. Kör hjullastare och traktor, ibland lift på högre höjder samt en mindre maskin utan hytt.. Även den väldigt skakig och högljudd.

En hel del hydraulslangar att koppla var dag då man ibland får olja på händerna och en hel del dieselavgaser när jag kör liften och den mindre maskinen utan hytt. Samt att det ibland är väldigt ojämnt där jag kör hjullastaren så det rycker och sliter i kroppen.

Risken är bara att om jag säger till att jag inte vill/får köra de maskinerna heller är att jag antingen kommer få typ städa, måla eller göra trädgårdsarbete och det vill jag verkligen inte heller.

Man vill ju gärna trivas med jobbet med..

Jättesvårt det där! Men bebisen är ju viktigare än allt annat. Jag vet inte hur det är med vibrationer, men olja på händerna låter inte bra. Jag vill helst inte ens ta i oljeförorenad jord med dubbla skyddshandskar. Men jag vet egentligen inte hur farligt det är...
  • jewel

Jag gick in i v 22 idag! Jag känner mig stor som ett hus men det är ganska mysigt ändå. Bjuder på en magbild. Hade varit roligt att se lite fler magar! :)

• jewel
    irrbloss_83 skrev 2016-06-06 09:08:09 följande:

Vilken fin mage du har jewel! :)

Själv njuter jag av att känna små sparkar lite nu och då, oftast en stund efter frukost (dvs nu, var är dom idag då?!) och på kvällen runt 21-21:30. Inte så starka än förstås, men ändå tydliga små sparkar. Alldeles underbart :)

Idag är det också två veckor till RUL.

Tack! Förstår att du njuter av sparkarna, det gör jag med. Han är igång ganska mycket, men det är oftast svårt att känna på utsidan. 
    Sally Cinnamon skrev 2016-06-06 09:20:19 följande:
    Ser inte bild :( Kanske är om man kör iPhone-appen?
    Ja, jag har hört att man inte kan se bilder med appen. Jag har ingen iPhone så jag har inget val ;)
  • jewel

Jag har förresten fått känna på halsbränna för första gången i livet tror jag. Kom igår när jag satte ihop en byrå vi köpt på IKEA till bebisen. Och idag kom det lite till när jag ansträngde mig. Inte kul, men det kan ju vara värre.. Jag har sorterat dotterns gamla bebiskläder och lagt i byrån nu, det känns väldigt skönt att få boa lite! :)

• jewel
    Pusheen skrev 2016-06-08 12:30:13 följande:

Kan meddela ang mitt jobb att jag tog upp det med min dr idag och hon tyckte att det var direkt olämpligt så hon sjukskrev mig hundra procent från och med idag. Har även pratat med en dr på arbets- och miljömedicin som tyckte att mitt jobb hade några direkt olämpliga faktorer. Kommer ev bli att jag får graviditetspenning istället för sjukskrivning om försäkringskassan ska bråka, vi får se hur det går.

Sen har jag min migrän med som gör mig sängliggandes 2-3 dagar i veckan.

Meddelat jobbet idag vilket kändes skitjobbigt men de förstod mig och tycker att jag ska tänka på mig själv och bebisen i första hand.

Blir jobbigt ekonomiskt nu men vad ska man göra?

Vem vet om detta bara blir en gång i mitt liv med tanke på ivf.. Det får bara bli som det blir.

Känns lite jobbigt att ta in allt när jag knappt ens känner mig gravid och har fortfarande svårt att ta in att jag verkligen är det.

Kanske blir bättre efter rul nästa vecka när vi får se lilla kotten.

Bra beslut av läkaren! Förstår att det inte känns jättekul med ekonomin, men njut nu ordentligt av att kunna ta hand om dig själv o slippa de negativa faktorerna på jobbet. 

Vilken skillnad det kan vara, jag har känt mig jättegravid sen v 10 typ ;) Vilken dag har ni RUL?
  • jewel

Jag har börjat beställa några gratis babyboxar som finns att hämta på t ex apotek. Idag hämtade jag en på Kronans apotek, jättebra grejer! Bl a en nappflaska o våtservetter. Igår hämtade jag en på Lloyds apotek, den var rätt kass. Men gratis grejer är ju alltid roligt! Har beställt på Babyproffsen, Apoteket Hjärtat o Apoteksgruppen också :)

• jewel
    Jag kan lägga in listan i trådstarten när alla har uppdaterat sin info!

Gingerpool - BF 15/10 

jewel - BF 16/10. Pojke.

Soffan83 - BF 19/10

Frmid - BF 19/10

CB1982 - BF 20/10 

Lallallalla - BF 24/10

Libra1 - BF 24/10

Queen5683- BF 26/10 

Sally Cinnamon - BF 28/10. Inte kollat kön.

Iskristall - BF 31/10

Pipam - BF 3/11

Pusheen - BF 8/11 

Amie77 - BF 12/11 - flicka

Irrbloss_83 - BF 12/11 

Kajo - BF 16/11

JOLI - BF 16/11

Kärlekövervinnerallt - BF 19/11
  • jewel
    Gingerpool skrev 2016-06-11 09:55:46 följande:

Även om det är en bit kvar till oktober känns det helt stört att jag är högst upp!!

Jag förstår det! :) Eftersom min dotter föddes tre veckor tidigare än beräknat så räknar jag med att lillebror också kommer tidigt, men det behöver ju inte bli så. I så fall blir det ju ännu tidigare än mitten av oktober. Börjar kännas väldigt nära redan!
  • jewel

Jag har gått upp 5 kg o är i vecka 22. Jag har ätit rätt onyttigt faktiskt, unnat mig godsaker ofta. Det är klart att det påverkar vad man äter men jag tror inte att det handlar mest om det vid en graviditet. Alla är olika helt enkelt. Jag känner mig stor o inte speciellt snygg just nu men jag är så glad o tacksam över magen o bebisen så det spelar ingen roll hur jag ser ut. Jag har lagt så mycket energi o mått dåligt över min vikt under många år men jag har som tur var lyckats släppa det den senaste tiden o hoppas att jag aldrig mer ska må dåligt över min vikt eller mitt utseende. För min del handlar det nog mycket om att jag inte vill att min dotter ska känna så som jag gjorde när jag var yngre. I stort sett alla tjejer jag känner har någon gång mått dåligt över sin vikt vare sig de är överviktiga eller inte, det är verkligen hemskt att det är så!

• jewel
    JOLI skrev 2016-06-11 21:55:37 följande:

Ja visst är det så, att så länge bebis i magen mår bra så spelar inget annat någon roll egentligen.

Kan känna mig så löjlig ibland när jag tänker efter, men när jag står där och känner mig så stor och ful, så brister det för mig.

För några år sedan hade jag det väldigt jobbigt med vikten (eller jag var inte speciellt stor, men några få kilo mer än vad som ansågs vara perfekt), fick höra det av dåvarande "vänner" ganska ofta. Vilket har jagat mig länge. Började äntligen trivas med min kropp och utseende, därav har det nog tagit mig hårt.

Pratade med mamma för någon timme sedan, hon gick tydligen också upp väldigt mycket under sina graviditeter.

Får försöka ta mig i kragen och fokusera på det som egentligen betyder något, liten där inne, som är sååå efterlängtad.

Skönt att få prata av sig lite iallafall, tack tjejer!

Jag tycker inte heller att dina känslor är löjliga, det går ju inte att styra över sina känslor alltid, speciellt inte som gravid ;) Men jag önskar så att synen på vikt m.m. kan förändras så att människor i alla åldrar slipper må dåligt. Bara för att man har några kilo extra betyder inte det att man lever osunt. När jag berättade för min mamma att vi skulle göra IVF igen så var det första hon frågade om de på kliniken inte sagt att jag borde gå ner i vikt först. Jag grät efter det samtalet, jag trodde ju att hon bara skulle bli glad. O då låg mitt BMI strax över 25 tror jag. Jag vill aldrig att min dotter ska känna så o det bästa sättet att undvika det är att själv visa att man får vara som man är o att vikt eller utseende inte spelar någon roll. Det har tagit några år för mig att inse det själv...

Klockan är snart 6 o jag har sovit en timme i natt. Nån mer som har svårt att somna om på natten? Min dotter var iofs vaken några timmar men hon somnade för 1,5h sen o jag lyckas ändå inte somna. Lillkillen busar omkring i magen också men det är ju mest mysigt :)
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016