• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

Jag går in i vecka 26 imorgon, men har nästan tappat räkningen ;) Imorgon är det även dags med ett besök på MVC igen. Ska tyvärr inte träffa min barnmorska eftersom hon har semester men det blir nog bra ändå. 

Jag boar för fullt här hemma, så mysigt! Håller på att måla o greja i bebisrummet o skriver listor för kommande inköp. Jag älskar listor! :) Blir inte så mycket fler inköp iofs, har det mesta redan. 

Libra, jag såg på din blogg att du skrev om att många tycker att du bara ska köpa begagnat. Det är såklart bäst egentligen med tanke på att de tvättats rena från gifter o att vi handlar alldeles för mycket nya kläder generellt, men jag tycker absolut inte att du ska ha dåligt samvete för att du vill köpa nya kläder till barnet! Jag har köpt begagnat till dottern men jag insåg rätt snabbt att det inte är min grej. De kläderna blev ändå inte använda speciellt ofta. O jag älskar att gå i affärer o köpa nya barnkläder. Då säljer eller ger jag hellre vidare. Men alla är vi olika såklart!

• jewel
    Kajo skrev 2016-07-03 22:20:21 följande:

Igårkväll kände jag lilltjejen för första gången! Och nu i skrivande stund rör hon sig för fullt! En helt underbar känsla!!!

Nu känner jag mig så gravid :D :D

Så härligt! Min lille pojk rör sig väldigt mycket, det är så skönt att känna. Varje morgon när jag vaknar känner jag att han är där, helt underbar känsla!
  • jewel

Jag var på MVC idag, alltid lika roligt. Hb låg på 115 o de tog prov på järndepåerna, ska bli spännande att se vad de ligger på. Jag fick veta att jag kommer få kejsarsnitt igen, så skönt att få veta det redan nu! När se gjort klart schemat inför hösten så kommer det komma en tid i brevlådan. Förra gången fick jag veta det i v 36+0 o vattnet gick 36+5, jag var rädd att det skulle bli så igen. Känns som en stor lättnad samtidigt som jag inte är helt säker förrän jag fått brevet. Vecka 26 idag! :)

• jewel
    CB1982 skrev 2016-07-04 17:01:05 följande:

Hej alla!

Ultraljudet gick bra idag, vår pojke mår bra och inget fel på hjärtat, skönt.

Dock ligger fortfarande moderkakan ivägen och har inte flyttat sig sedan sist.

Nästa och vårt sista planerade ultraljud blir i slutet av augusti.

Idag fick vi dessutom se vår pojke i 3 D, så otroligt!!!

Man fick en helt annan bild utav utseendet.

Vad skönt att allt såg bra ut! O roligt med 3d, är han lik sin syster? :)
  • jewel
    Amie77 skrev 2016-07-06 21:33:07 följande:

Mina bröst verkar inte ha växt så mycket än. Skönt! Planerar inte att amma så de kan få hålla sig i denna storlek. (Ammade inte första efter ett par veckors försök och pumpning och inläggning på BB, ett barn som gick ner 18% av födelsevikten på några dagar  etc etc. Tänker inte utsätta mig för det igen. Så skönt med flaskmatning var det efter den pärsen! Plus att jag tog 3.00-matningen på natten de första månaderna och maken tog 5/6 på morgonen-matningen. :) )

Jag kom precis på att jag som 30+ måste kolla tuttarna även som gravid. Problemet är bara att sidorna säger "följ din gamla cykel, kolla när du skulle ha kollat i vanliga fall". Eh? Bara jag som inte har en aning om jag "skulle ha haft" mens idag eller om två veckor om jag inte blivit gravid? Vem kommer ihåg sånt? Kollade idag i alla fall så får väl hoppas att det dög. :) Inte kollat sen i februari så verkligen dags nu.

Jag har liknande erfarenhet som du när det gäller amning. Fick det inte att funka på BB, men fick ingen bra hjälp. Det var olika sköterskor där o klämde o hade sig, fick stora blåmärken på brösten. Kom inte tillräckligt med mjölk helt enkelt o dottern gick ner i vikt så vi fick inte åka hem från BB även fast de sagt det. Då bröt jag ihop helt o grät hur mycket som helst. Inte förrän då fick vi lov att ge henne ersättning o var tvungna att koppmata henne tills hon började gå upp i vikt. När vi väl fick komma hem köpte vi en flaska direkt o även fast jag försökte så kom amningen aldrig igång. Vilket inte var konstigt egentligen när jag mådde så dåligt över att det inte funkade. När jag väl bestämde mig för att inte försöka mer mådde jag mycket bättre. Denna gången ska jag inte låta någon annan försöka få ut mjölk o jag kommer ge ersättning tidigare om det inte funkar. Det är ju så mysigt att pappan kan mata bebisen också, det uppskattade min man mycket!
  • jewel
    Pusheen skrev 2016-07-09 05:24:41 följande:

Gaah! Fått ganska mycket besvär av halsbränna sista dagarna. Kan knappt somna pga det sen vaknar jag runt 03.30-04 av både halsbränna och restless legs.

Hur ska det gå när man blir ännu större känner jag?

Fått tabletter av dr mot halsbrännan. De hjälpte inte igår, får hoppas att de börjar verka annars blir det tufft.

Ursäkta mitt gnäll men legat vaken ett par timmar nu

Usch, det låter riktigt jobbigt! Har bara haft lite halsbränna o har tagit novalucol några gånger, har du testat det? Rastlösa ben har jag ju haft desto mer, börjar komma mer o mer nu. Mina järndepåer hade sjunkit mycket vid senaste provtagningen så jag antar att det är därför. Trots två järntabletter om dagen... :( Men lite lindring brukar jag få av att vädra i sovrummet länge på kvällen så att det är så svalt som möjligt. Sedan hjälper stödstrumpor ibland, sover med det. O en annan grej du kan testa är kylgel, jag använder Ice Power från Apoteket, den får man använda när man är gravid. Smörjer in benen innan jag ska lägga mig. Några tips iaf, hoppas det kan hjälpa!
  • jewel
    Pusheen skrev 2016-07-09 10:28:33 följande:

Tack snälla för tipsen! Stödstrumpor har jag hemma, de ska jag testa direkt.

Jo, jag minskade järnintaget med en tablett och då kommer krypet i benen direkt. MEN jag får mer halsbränna av järntabletterna.. Moment 22!

Kanske skulle kolla på andra järntabletter.. Har Apotekets nu och det står att gravida ska ta 3-4 tabletter känns ju lite mycket. Kanske finns starkare som man kan ta mer sällan.

Vilken använder du?

Jag tar Duroferon, 2 per dag. Det är maxdos enligt FASS. Mitt Hb ligger bra så jag kan inte gå på det värdet. Ferritinet låg på 58 förra veckan, har gått ner från 180 i början av graviditeten, o ska helst ligga över 100. Har du testat att äta magnesium förresten? Jag har ätit det sen innan graviditeten o det har hjälpt mot mina rastlösa ben. Vet ju inte hur det hade varit om jag inte ätit dem, men det var mycket värre förra graviditeten..
  • jewel
    Pusheen skrev 2016-07-09 13:07:23 följande:

Ah okej.. Ska kolla in de tabletterna. Har ditt värde gått ner trots att du äter maxdos?

Äter ingen magnesium, det kan man äta under graviditeten då förstår jag?

Ska vara bra mot migrän också har jag hört men då med en stark dos.

Tar du någon extra stark eller typ vanlig från Apoteket?

Ja tyvärr har ferritinet gått ner ändå, men Hb blir bättre av Duroferon. Förra graviditeten låg jag på 10 vid den här tiden så nu är det bättre iaf.

Ja, det magnesium jag äter är högre dos tror jag. Äter Super Magnesium från Great Earth, köper dem på Apotea men de finns även på Life t ex. Finns även olja med magnesium som man smörjer in benen med men det har jag inte testat.
  • jewel
    Pusheen skrev 2016-07-11 11:24:44 följande:

Jag pratade precis med mvc. Mitt ferritin låg på 28 i vecka 12.. Då åt jag ju även järntabletter så det var åt det låga hållet redan då.

Hon tyckte att jag kunde komma in på ny provtagning på onsdag om jag var orolig. Det ska jag absolut göra. Orolig är jag ju inte men jag vill inte vänta tills jag ska dit i augusti.

Jag tror att jag ska fortsätta med järntabletterna ändå fram tills dess så vet vi om de ens är tillräckliga att ta eller om jag måste ha ngt annat.

Hade du restless legs innan graviditeten också? Det låter som att du kan behöva få järndropp, antingen under eller efter graviditeten. Vi med RLS/WED ska ligga över 75 i ferritin, min neurolog säger över 100. Googla gärna på WED-förbundet. Finns även en FB-sida som heter Rastlösa ben på svenska. Men om du kan leva med besvären under graviditeten så är det nog bättre att vänta med dropp. Det kan vara väldigt svårt att få rätt behandling också, för mig tog det ett halvår o fyra VC innan jag fick hjälp... Om du ligger så lågt i ferritin är det svårt att få upp värdet med tabletter tyvärr :(
  • jewel

Det är nog väldigt olika på olika MVC. Jag hade 14 i ferritin i v 26 vid min förra graviditet (ferritin 120 i v 7) o det var normalt sa min BM. Det ligger på gränsen för "vanliga" människor, men jag hade väldigt stora problem med WED då o över ett år efter graviditeten tills jag fick järninjektion. Kunskaperna om WED är väldigt små om man går till VC tyvärr men hittar man en bra läkare som lyssnar på vad man har att säga så borde man få hjälp. För mig tog det ett halvår som sagt..

Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016