• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

Kajo skrev 2016-06-27 14:49:10 följande:

Allt gick bra idag! Allt såg fint ut, så skönt! Är lättad och lycklig. Vi väntar en liten flicka.

Grattis till den lilla flickan!

Vi fick en bild för 60 kr. Hon tog tre bilder i profil o vi fick välja vilken som vi ville ha. Fint minne men inget nödvändigt tycker jag. 
  • jewel

Jag kommer inte ihåg om vi skrivit något om foglossning. Någon som är drabbad? Jag har ont i ena skinkan, det kommer o går lite. Har googlat o det verkar vara ischias. Sedan får jag även som håll i sidan när jag går, hade det med dottern också. Tråkigt att inte kunna röra sig som vanligt men det går ju över som tur är.

• jewel
    Libra1 skrev 2016-06-29 14:29:18 följande:
    Jag har väldigt svår foglossning. Kan knappt gå. Funderar allvarligt på kryckor eller rullstol ibland. Känns som att bäckenet ska gå av på mitten. Mindre skönt!

Foglossningsbälte är bra. Har även en TENS. Vissa nätter kan jag inte sova, som i natt. :-/
    Det låter riktigt jobbigt! Att inte kunna sova heller... Foglossningsbälte kanske jag skulle testa.

Tack för länken förresten, Pusheen!
  • jewel
    Sally Cinnamon skrev 2016-06-29 21:55:06 följande:

När har ni andra fått reda på att ni måste äta järn? Jag har fortfarande bara varit på inskrivningen samt på ultraljuden men då var det ingen övrig provtagning.

Jag har kollat mitt Hb varje gång jag varit på MVC vilket är fem gånger. Tre gånger har jag även kollat järndepåerna. Men det beror på att jag haft problem med järnbrist tidigare. När ska du till MVC nästa gång? Låter konstigt att det är så lång tid emellan men det kanske är jag som varit ovanligt ofta...
  • jewel
    Sally Cinnamon skrev 2016-06-29 22:38:54 följande:

Fast jewel, du väntar väl också andra barnet? I Västra Götaland? Går du privat?

Ja jag väntar andra barnet. Bor i Västra Götaland, går inte privat. Jag har varit på MVC i v 8, 13, 18 och 21 så det är fyra gånger, inte fem som jag skrev. Men jag kollade Hb på gynakuten en gång i v 15 också. O besöket i v 18 var inte planerat, utan jag ringde om en tid för att jag ville lyssna på hjärtat. Nästa besök är nästa vecka då jag är i v 26, då ska magen mätas för första gången. 
  • jewel
    Pusheen skrev 2016-06-29 23:42:06 följande:

Jag har också bara varit hos mvc en gång i v 12 nästa gång är i v 26. Känns väldigt konstigt.. Har inte ens fått lyssna på hjärtat. Ja ja..

Bm sa att jag skulle börja med järntabletter vid halva graviditeten så jag har börjat nu.

Har haft järnbrist tidigare så jag tänker att det är lika bra att föregå.

Detta är min första graviditet.

Lite konstigt att BM säger att du ska börja med järntabletter utan att kolla värdena först tycker jag. Men det kanske är för att du haft järnbrist tidigare. Det finns ju de som har för mycket järn, då är det farligt att ta järntabletter. Men jag är nog lite extra känslig eftersom jag tycker att de flesta inom vården har alldeles för dålig koll på det här med järnbrist o vilka prover som ska tas... ;)
  • jewel
    Pusheen skrev 2016-06-30 11:46:52 följande:
    Hmm, ja det kan man ju tycka.

Jag har själv justerat det där med järn ibland för jag kan få restless legs som följd av dåliga värden. Eller, jag var inne hos doktorn en gång för värk i knäna och restless legs och det berodde på järnbrist så nu när jag känner av benen så tar jag järn och då blir det bättre.

Har börjat känna av benen nu igen och då tänkte jag att jag börjar med järntabletter igen eftersom jag även var halvvägs i graviditeten.

Men håller med om att det hade varit bättre att man visste värdena och inte chansade som jag gör.

Min pappa har en sjukdom som är att han har för mycket järn i blodet. Men jag kan inte tänka mig att jag skulle ha samma sjukdom även att det kan vara ärftligt. Jag jag haft järnbrist två ggr tidigare i mitt liv.

Lite lustigt för jag trodde att man skulle ta järntabletter typ så fort man blev gravid så vid första proverna de tog på mig vid graviditeten visade på bra nivå. Men då åt jag ju tabletter.. Om jag inte hade ätit tabletter då?

Jag slutade med tabletterna då för bm sa att det räckte att jag började när jag var halvvägs.

Helsnurringt! Kanske borde be om att få kolla mina värden. Känns dumt att vänta till augusti då jag ska träffa bm en andra gång.
    Jag har också haft stora problem med restless legs (WED heter det numera) under o långt efter min förra graviditet. Det du måste se till att de tar prov på är järndepåerna (ferritinvärdet). Under min förra graviditet gick jag från normala depåer (120) till 10 i ferritin o min barnmorska på MVC tyckte att det var okej så jag trodde ju det också. Men det är det inte! WED är en neurologisk sjukdom o min neurolog vill att jag ska ligga över 100 i ferritin. Jag fick järndropp förra sommaren för att komma upp i bra nivåer o jag har legat bra sen dess, men nu har jag börjat få lite problem igen. Blir bättre med järntabletter, men problemet är järntabletterna höjer mitt Hb till en bra nivå, men ferritinet är svårare att påverka med tabletter. Så är det för mig iaf. Ska ta nytt prov på ferritin på måndag, blir intressant att se vad det ligger på. Numera ser jag alltid till att inte ha tagit järntabletter på en vecka när jag ska ta ferritinprov så att det inte blir missvisande. 
  • jewel
    Pusheen skrev 2016-06-30 17:06:24 följande:

Aha, okej! Låter ju sådär.

Kanske skulle hoppa över att ta tabletter då någon vecka innan jag ska dit? För jag tyckte det var konstigt att värdena visade bra och normalt för då åt jag ju tabletter. Då skulle jag väl haft lågt värde radan från början av grav om jag inte tog tabletter då.

Känns lite svårt att få en tid hos en neurolog.

Kollar bm både Hb och ferritin eller måste man säga till om det?

Ja, testa att göra ett uppehåll med tabletterna en vecka innan du ska dit. På min MVC kollar de ferritinet första besöket o sen bara om Hb ligger under 110. Men jag har bett om att få ta oftare.
  • jewel
    Libra1 skrev 2016-06-30 17:51:07 följande:

Barnmorskan kan kolla blodvärde direkt. Depåerna måste skickas iväg.

Var handlar ni gravidkläder? Jag hittade lite på Lindex idag. Det är få butiker som har. Är det bara dem och H&M? Får nog beställa lite. Bonprix hade en del. :)

Jag har köpt lite på Lindex o lite på HM men de har inte jättemycket roligt. Mina byxor från HM sprack för tredje gången idag, orkar nog inte laga dem igen.. Beställde igår lite från Zalando, de har mycket!
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016