Pusheen skrev 2016-06-30 11:46:52 följande:
Hmm, ja det kan man ju tycka.
Jag har själv justerat det där med järn ibland för jag kan få restless legs som följd av dåliga värden. Eller, jag var inne hos doktorn en gång för värk i knäna och restless legs och det berodde på järnbrist så nu när jag känner av benen så tar jag järn och då blir det bättre.
Har börjat känna av benen nu igen och då tänkte jag att jag börjar med järntabletter igen eftersom jag även var halvvägs i graviditeten.
Men håller med om att det hade varit bättre att man visste värdena och inte chansade som jag gör.
Min pappa har en sjukdom som är att han har för mycket järn i blodet. Men jag kan inte tänka mig att jag skulle ha samma sjukdom även att det kan vara ärftligt. Jag jag haft järnbrist två ggr tidigare i mitt liv.
Lite lustigt för jag trodde att man skulle ta järntabletter typ så fort man blev gravid så vid första proverna de tog på mig vid graviditeten visade på bra nivå. Men då åt jag ju tabletter.. Om jag inte hade ätit tabletter då?
Jag slutade med tabletterna då för bm sa att det räckte att jag började när jag var halvvägs.
Helsnurringt! Kanske borde be om att få kolla mina värden. Känns dumt att vänta till augusti då jag ska träffa bm en andra gång.
Jag har också haft stora problem med restless legs (WED heter det numera) under o långt efter min förra graviditet. Det du måste se till att de tar prov på är järndepåerna (ferritinvärdet). Under min förra graviditet gick jag från normala depåer (120) till 10 i ferritin o min barnmorska på MVC tyckte att det var okej så jag trodde ju det också. Men det är det inte! WED är en neurologisk sjukdom o min neurolog vill att jag ska ligga över 100 i ferritin. Jag fick järndropp förra sommaren för att komma upp i bra nivåer o jag har legat bra sen dess, men nu har jag börjat få lite problem igen. Blir bättre med järntabletter, men problemet är järntabletterna höjer mitt Hb till en bra nivå, men ferritinet är svårare att påverka med tabletter. Så är det för mig iaf. Ska ta nytt prov på ferritin på måndag, blir intressant att se vad det ligger på. Numera ser jag alltid till att inte ha tagit järntabletter på en vecka när jag ska ta ferritinprov så att det inte blir missvisande.