• irrbloss_83

Höstbebisar efter IVF 2016

Kajo skrev 2016-11-11 08:30:59 följande:
    Jag har helt glömt bort att uppdatera här. I måndags kom världens sötaste och ljuvligaste flicka till världen. Är helt förälskad i mitt lilla knyte. Hade en riktigt bra förlossning! Vattnet gick ju som sagt på fredagen och vi va inne på kontroll fre, lör och sen först på söndagen vid 16.30 satte dom igång mig och kl 05.03 föds vår dotter. Värkarna kom igång fört vid 23 tiden. Det häftigaste jag varit med om! Nu njuter vi av vår lilla familj. Kramar från en känslorna-är-all-over-the-place-Kajo :)

Vad härligt det låter! Stort grattis!
  • irrbloss_83

Vi var hos BM imorse för att kolla blodtrycket, det är fortfarande lite högt men egentligen inte så alarmerande. Hon tyckte dock att idag när vi ändå är i Östersund (ska föda här och bor typ 2 timmar bort) så kunde vi åka upp på förlossningen för en kontroll, så vi får väl försöka göra det i eftermiddag tänker jag. Annars hade jag förvärkar igår, typ 5-10 st som jag klockade men sen avtog allt så det var falsklarm, men bra träning ändå :)

• irrbloss_83
    Pusheen skrev 2016-11-11 18:32:55 följande:
    Tack för lugnande ord!
    Det blir ett TUL på måndag. Tycker ändå det känns lite lustigt att jag ska få göra ett extra.
    Frågade hon på ultraljudsavdelningen varför jag eg skulle behöva göra det. Hon sa bara att det var för att min bm begärt det och att eftersom den inte visar några tecken alls på att vilja komma ut så kan det vara bra att kolla tillväxten.
    Tycker nästan bara att detta gör mig onödigt orolig. Men jag är ju inget riskfall som min mamma sa.. det är ju helt normalt att gå över tiden lite. Är väl bara så att jag blir lite extra övervakad eller nåt!

Skulle du gjort TUL nära inpå bf eller efter?

Det låter ju lite mysko att de vill göra det om det inte finns några egentliga skäl, men samtidigt så tror jag inte det är nåt du behöver oroa dig för egentligen utan det är väl bra att se hur det verkar inför dagen D. :) 

Jag har varit på förlossningen halva eftermiddagen idag. CTG och urinprov var ok, blodtrycket sådär gränsfall som det varit tidigare. Fick träffa en gynekolog som tyckte jag skulle medicinera men jag är tveksam alltså... Om man läser guidelines så ska man vid mitt blodtryck och min graviditetsvecka istället fundera på om jag kan vara lämplig för igångsättning, men det sa han inget om. Mitt blodtryck ligger dessutom under det som rekommenderas som målblodtryck så då vet jag inte riktigt varför jag ska behandla. 

Tror jag avvaktar med tabletterna till måndag så får jag prata igenom det med barnmorskan igen. 

• irrbloss_83
    Pipam skrev 2016-11-12 04:40:59 följande:
    Hej tråden!

I måndags, den 7 november kl 05.22 fick vi vår lilla kille!
    3550 gram och 53 lång.
    Förlossningen fick avslutas efter 35 timmar med akutsnitt och jag har vart under isen helt men nu är vi hemma och lillkillen har mått super från start!

Grattis till alla våra underbara små bebisar!
    Grattis till er lilla kille! Tråkigt att höra att förlossningen inte blev nån dröm, men bra att allt gick bra och att lillkillen mådde bra ändå :)
  • irrbloss_83
    Pusheen skrev 2016-11-12 07:17:56 följande:
    Stort grattis till lilla killen! <3
    Låter inget vidare med så lång förlossning och akutsnitt :-/
    Hoppas du mår bättre och att du kan njuta av att äntligen ha lillen hos er!
    Hur går det för dig? Det börjar dra ihop sig till igångsättning gissar jag? Nervöst? :)
  • irrbloss_83
    Pusheen skrev 2016-11-14 00:23:17 följande:
    Här är det stiltje! Inga tecken alls på att det skulle bara något på gång. Till och med förvärkarna har minskat. Känns som att jag har acepterat att det blir ingen bebis. Jag ska leva så här nu resten av livet, mitt nya tillstånd liksom. Bara att gilla läget smile5.gif
    Sen kommer tankarna på igångsättningen och då blir allt overkligt igen!
    Börjar bli nervöst ja! Givetvis har jag bara tagit till mig allt dåligt med igångsättningar och tror på att det kommer bli ett helvete. Det måste ju inte bli det men av någon anledning så fastnar ju allt negativt lättare i hjärnan.
    Ska in på ultraljud imorgon (måndag) även det lite smånervöst.

Hur går det för dig? Låtit bli medicinen dom du tänkte?
    Håller med om att det ju är bättre att du sätts igång än att du ska börja laborera med mediciner!
    Precis som här då, i typ torsdags/fredags trodde jag att nåt var på gång, sen har helgen varit såååååå lugn. Knappt ens några förvärkar och i lördags nästan inga sammandragningar heller. 

Alla igångsättningar blir ju inte jobbiga. Mamma blev igångsatt med mig och hennes kommentar var "ja, men SÅ ont gjorde det ju inte" :D 

Jo, jag var lite av en rebell och struntade i medicinerna. ska förhoppningsvis till barnmorskan i eftermiddag så får vi se vad blodtrycket är nu, hon skulle ringa nu på morgonen sa hon så vi får väl se. 
    Håller tummarna för att UL:et ser toppen ut (vilket det ju säkert kommer göra)!
  • irrbloss_83
    Pusheen skrev 2016-11-14 13:29:54 följande:
    Tack för pepp alla! <3

Var ju inne på TUL.. kan säga att jag INTE vill ha ungen i magen längre än till igångsättningen imorgon nu ändå smile1.gif Hon uppskattade vikten på bebben till 4050-4400g! Hehe smile2.gif Vill inte att den ska få vara där inne mer nu och växa sig ännu större samtidigt som jag fick lite ångest över att den är åt det större hållet att föda ut. I tidigare kontroller så har det blivit sagt varken liten eller stor bebis. Typ 3500g..
    Nu har den ju fått en extra vecka i magen att lägga på sig lite extra.
    Känns ok att bli igångsatt nu fast ändå nervöst så klart.
    Allt såg jättebra ut med bebben i övrigt.
    Sköterskan frågade om vi ville veta könet. Haha, nej tack! Har vi väntat så här länge så kan vi nog vänta en dag till smile1.gif
    Såå.. imorgon kör vi!
    Vad bra att det såg bra ut, och tänk på att det är stor felmarginal på viktuppskattningar, den kan fortfarande vara mindre den lilla plutten :) 
  • irrbloss_83
    Pusheen skrev 2016-11-14 14:06:07 följande:
    Haha, jo.. Hon påpekade att hon tog de största måtten hon fick så hon tog till i överkant. Hon sa att det kunde fela tio procent. Hon fick fram 4300g nånting så runt där eller 4000g.
    Det är ju logiskt att den hunnit lägga på sig lite extra. Jag tänkte så klart inte på det.

Har du fått prata med din bm?
    Jo, hade rätt ordentligt högt BT idag, 160/100, men inget protein i urinen, så hon tyckte inte heller att jag behövde behandla om jag inte mådde dåligt på nåt vis. Hon tyckte jag skulle försöka ordna ett schema för dagarna, så att tiden går liksom. 

Fick också veta att det blir igångsättning i 42+0 vilket bara är en dag senare än tänkt, men var ändå som en kalldusch. Har en rätt dålig erfarenhet med ett patientfall som jag inte ska skrämma er med, men som jag tänker ganska mycket på nu. Plus att jag oroar mig för att han blir gigantisk osv, men jag glömde fråga om de kollar det på nåt vis innan igångsättning om det blir en sån. Vore ju intressant att veta om det är en femkilosklump liksom...
  • irrbloss_83
    Pusheen skrev 2016-11-14 17:30:52 följande:
    Haha men nej! Blir till att se över vad jag har packat ner haha!

Ja, nej.. jag har ju inget att jämföra med så det känns ju skönt när du säger så.
    Kan vara bra att ha lite att ta av om matningen ska strula. Åh herregud, sjukt att dagen D är här imorgon! Sjukt att veta i förväg att det ska ske liksom.

Ett schema låter väl vettigt.. Sjukt segt att vänta. Jag försökte se det som extra bonus med egentid.

Precis, kan du inte begära ett TUL? Tycker de kan sätta igång dig med tanke på blodtrycket..
    Jag tänkte liksom inte på att bebisen bara blir större och större.. har känt mig så trygg när de sagt att det var en medelbebis.
    Nu ser jag framför mig hur mycket jag kommer spricka och hur jobbigt det kommer bli att få ut den! Men det är ju inte någon ovanlig födelsevikt, fortfarande normal men lite i överkant.
    Det kommer säkert gå bra och jag hoppas för din skull att det bara sätter fart istället!
    Ja, så imorgon ska jag tejpa några fönster och åka och hämta fönsterrutor för att fixa till ladugården. Och så ska jag baka lite bröd. Det blir lagom på en dag. 
    Jag tänkte inte på att fråga det, ska göra det på onsdag när jag pratar med BM så får vi se :)
  • irrbloss_83
    Pusheen skrev 2016-11-14 18:40:46 följande:
    Låter som ett lagom projekt! Så ni bor också på gård.. smile5.gif
    Finns att göra i varje hörn smile1.gif
    Japp, det gör vi. Ni också? Det är lite frustrerande tycker jag, att man inte kan göra lika mycket som vanligt. Det är väl en sak i ett vanligt hushåll men att bära ut mat och vatten till djuren och sådär vill jag ju kunna göra....
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016