• Amie77

Höstbebisar efter IVF 2016

Förstår att du inte vill oro mig! Men jag hittar alltid nåt! ;)

Nej, iofs om jag kommer in och är fem centimeter blir man väl förhoppningsvis högprioriterad så länge ingen behöver akut snitt av hälsoskäl naturligtvis. Då är det väl bara att acceptera att man får en traumatisk upplevelse till (tror knappast en vaginal födsel kan upplevas positiv om man pga förlossningsrädsa beviljats snitt) att försöka förtrycka. :)l

• Amie77

CB1982: Åh, så fruktansvärd upplevelse! Jag hoppas bebisen kan stanna så länge som möjligt. Vilken vecka är du i nu? Skönt att vara på sjukhus och veta att allt är under koll!

Libra1: Vet att jag fick veta förra graviditeten, men inte nu. Antagligen för att jag fortfarande försöker få snitt och den informationen om jag blir godkänd då är överflödig. Tror det var en vecka de sa förra gången.

• Amie77
    JOLI skrev 2016-08-11 21:11:31 följande:

Idag har vår fina vagn kommit, tänkt att vi ska ha en liten bebis att köra runt på i den! Genast känns allt så nära <3

Ja, då man börjar få in de stora prylarna så känns det verkligen på riktigt. Vagn, spjälsäng och babyskydd var såna där "wow"-moments för mig förra gången. Det kändes så galet att just vi skulle ha denna tur att lyckas med IVF och allt blev på riktigt liksom då man till skillnad från många andra hunnit drömma och fantisera om ett planerat barn i åratal och inte "bara" månader.

Jag har köpt två saker till lillasyster: ett fint byxa/onesie-set från affärens pojkavdelning (så trots att det inte är arvegods från storebror så köper jag tydligen "killkläder" - för små bebisar tycker jag oftast att pojkkläderna är finare och roligare) och en liten snutte. Storebror har en snutte som han har ett fint förhållande till så nu har jag köpt en liknande i annan färg. :)

Men med det så tror jag att jag är färdigshoppad till lillasyster nu. Allt annat finns, vilket är jätteskönt, men också lite tråkigt.
  • Amie77

Vad bra att ni är några veckor förbi magiska v 27/28-gränsen! Men självklart vill man ha bebisen i magen så länge som möjligt fram till vecka 37 eller så!

Jag håller alla tummar för att bebisen stannar kvar så länge som möjligt!

Blir du kvar på sjukhuset tills han/hon kommit nu oavsett om det går flera veckor?

• Amie77

Har du åkpåse behövs inga tjocka overaller är min upplevelse i alla fall. Vi hade en ganska tunn och en lite tjockare, men den tjockare var ändå inte alls som de overaller våra små kommer att ha nästa vinter då de är ute och tultar runt i snön. :)

Om ni inte är veganer kan ju en fårskinnspäls vara bra att ha i botten av vagnen. Den blir ju varken för varm eller för kall. Jag kände i alla fall att jag ville ha något mellan åkpåsen och botten annat än den tunna madrass som jag vill minnas medföljer. Men fårskinnspälsar kan ju vara dyra så en pläd som är vikt ett varv eller två går säkert lika bra.

• Amie77
    CB1982 skrev 2016-08-13 03:55:59 följande:

Märkte att även om jag försöker hålla koll så ändrar mobilen orden när jag skriver (har ny mobil sedan 2-3 veckor) så att det blir lite eller mycket svårt att förstå det jag skriver.

Började blöda lite mer igår men inget stort så ännu ligger bebis kvar. Det som är skönt nu är att lungmognads sprutorna nu har full effekt så att skulle han föddas nu kommer han mest troligt kunna andas utan hjälp om det inte uppstår andra komplikationer. Det enda han skulle behöva är hjälp att hålla värmen och det känns skönt att veta.

Försöker tänka positivt men är ju givetvis rädd med. Är rädd för att något ska hända så att han dör, har redan förlorat ett barn tidigare. Förlåt, vet att ni inte vill läsa sådant nu. Men jag tror ändå att vi som går igenom Ivf förstår varandra och rädslan bättre än de som blir gravida på naturlig väg. Även om en sådan här händelse skulle vara hemsk för spontant gravida med.

Svårt att sova om nätterna när man är sängliggande dygnet runt. Men faktiskt lyckats sova 5 timmar i natt uppdelat i 2 omgångar så känner mig ganska pigg nu. Men för er kanske ni räknar det som natt fortfarande nu.

Tänker på Er alla <3

Helt okej att du skriver här för mig med! Detta är ju en graviditetstråd där vi ska stötta varandra i det som händer och även glädjas, naturligtvis!

Vad skönt att medicinen hunnit få full effekt. Varje dag är naturligtvis viktig, men nu vet du ju att just andningen inte ska behöva bli ett så stort problem som det skulle kunna bli!
  • Amie77

Jag köper nog ingen ny jacka. Får täcka upp magen med halsduk eller nåt eller en större tröja under. Försöker verkligen att köpa så lite som möjligt av gravidkläder/nya kläder anpassade efter graviditet. Dock är jag i Norrland så det lär bli kall mage i slutet på oktober/början på november. :)

Tänker köpa ett par byxor till (har bara ett par gravidjeans förutom kortbyxor och kjolar), men det är allt.

• Amie77

BB-väskan har jag inte ens börjat tänka på! Väntar nog till efter vecka 32 eller så i alla fall. Hämta ner och tvätta upp brorsans kläder blir nog däromkring också då.

Ett tips till BB-väskan som jag fick som var bra eftersom jag klipptes och syddes hur länge som helst efter förlossningen och alltså hade ont uti helvete i ett par veckor efteråt och inte var helt bra på någon månad... jo, det var i alla fall att ha med en gravidkjol. Utifall att man inte vill ha något förutom den sexiga sjukhusblöjan som stänger inne de nedre regionerna... Och det ville inte jag. Haha! Så jag var jätteglad att jag hade kjol med mig. Vi hade bilen i sjukhusgaraget så behövde inte gå utomhus.

Jag kom på ett sista inköp innan lillasyster dyker upp: Sonen köpte vi en babyfilt till. En sån jag kommer spara åt honom i en låda och som han eventuellt kan åternanvända om han får barn. Nu köpte jag en fin åt lillasyster också men den råkade kosta 400 kronor. Oops. Tror brorsans kostade 150. :D

• Amie77

Jag är 27+0 idag förresten så har ingen anledning till stress i detta läge.

• Amie77
    CB1982 skrev 2016-08-16 15:32:14 följande:

Hej alla!

Jag varit väldigt trött och inte orkat gå in här förrän idag. Det går varit mycket information och jag har fått träffa personalen på Neonatal avdelningen om information vad som händer om bebis tittar ut innan v 35 samt ställt frågor om jag vill att han ska ha ersättning eller donerar bröstmjölk tills min kommer igång. Känns skönt att veta att allt är klart om något dramatiskt skulle hända.

Annars mår han fortfarande bra och jag har slutat blöda. Men fortfarande sängliggande och även om man vet varför man måste vara sängliggande så är det tufft. Vet ju inte hur länge jag kommer vara sängliggande men de säger att det är ovanligt att gå till tid och att de flesta med moderkakan som när jag lossna föder innan v 35.

Angående förlossnings vätska.

Jag har en väska hemma klar för bebis saker, jag har packat ner blöjor för det fick vi inte mer än några få i den där påsen man får i samband med födslen sist. Så här delas inte blöjor ut.

Annars gör de kontroller för att se att det är lugnt, att bebis växer och mår bra. Skulle något avvika så blir det snitt, antingen slut eller planerat.

Behöver köpa amningsbehå men skjutit det framför mig länge nu. Får väl titta på nätet.

Tack för alla värmande ord från er alla <3

Så skönt att bebisen fortfarande är kvar! Men förstår att det är jobbigt med bedrest. Men du kanske får läsa och se på TV i alla fall? Vet att de som får bedrest pga av högt blodtryck etc kan få förbud att t.o.m. läsa och se på TV då jag antar att känsloreaktioner kan dra upp blodtrycket. (Det är väl min spekulation dock.)
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016