• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

Libra1 skrev 2016-08-09 14:04:31 följande:

Vi har både en säng och soffa att ligga i så jag låg där och slappade med en filt och läste tidningar. Mådde också väldigt illa i slutet. Fick halsbränna.

Precis vad jag hade med mig och åt efteråt. :)

Tyvärr såg det inte så bra ut. Deras referensvärde är 8,9 och jag låg på 9,8. Så måste utesluta socker och snabba kolhydrater under två veckor och sen göra om det. Trist!!! Jag som är värsta gottegrisen. :-/

Vad tråkigt att det inte såg bra ut. Men det lät inte så jättehögt, eller? Svårt att sluta med socker, jag äter nåt godis eller glass varje dag. Har du tagit blodsockerprov innan som visat normalt?
  • jewel
    CB1982 skrev 2016-08-09 21:26:59 följande:
    Jag kommer också förlösas med kejsarsnitt, så vi är åtminstone två som kommer göra det.

Själv haft en jobbig förlossning tidigare så är rädd jag med men denna gången är det omöjligt för mig att föda varginalt då moderkakan sitter i vägen.

När är du beräknad?

Kommer inte ihåg när alla är beräknade nämligen.

Jag ska få träffa läkaren som ska utföra snittet i början av september, känns skönt att kunna ställa alla frågor.
    Jag är beräknad den 16 okt o har fått tid för snitt den 11 okt. Med dottern hade jag också fått tid 5 dagar innan beräknat datum, men hon kom tre veckor innan. Så jag tar inte så hårt på datumet 11 okt ;) Har du fått tid för snitt?
  • jewel
    CB1982 skrev 2016-08-10 13:14:01 följande:

Jag är beräknad till den 20/10 men fått preliminärt fått veta att det kommer bli 6/10 eller 7/10.

Märkligt att dom satte snittet så tätt inpå när du fått 3 veckor tidigare förut.

Men då kommer vi få träffa våra bebisar ganska tätt inpå.

Gjorde du snitt förra gången också?

Jag är ganska nervös för snittet men försöker tänka positivt.

Ja jag tänkte också att de kanske ville ge mig en tidigare tid men jag har bara pratat med min barnmorska som pratat med läkaren som skrivit remiss så jag vet inte vad som står i remissen. Men jag tycker att det är helt okej, är inställd på att det kan bli tidigare som senast. Jag tänker att det bara var bra för min dotter att hon var redo att komma ut då. När vattnet hade gått frågade de bara på förlossningen om jag fortfarande ville göra kejsarsnitt o det ville jag ju. Jag låg med värkar i 7 timmar för att de ville vänta på en pigg läkare som skulle komma på morgonen o jag kan ju säga att det var en otrolig lättnad när fick bedövningen inför snittet. Nu är jag inte alls orolig för ett till snitt, det var en väldigt fin upplevelse!
  • jewel
    Libra1 skrev 2016-08-10 13:33:24 följande:

Är det olika när de sätter planerat snitt eller gör de det i en viss vecka? Vi är lite osäkra på vad vi vill.

I några papper jag fick hem står det att de planerar in kejsarsnitt 7-10 dagar innan beräknad födsel, men jag fick ju 5 dagar. När behöver ni ha bestämt er?
  • jewel
    Amie77 skrev 2016-08-10 14:19:42 följande:

I mitt landsting sätter de planerat snitt så sent som möjligt om det inte finns medicinska orsaker. Så, om jag får snitt godkänt blir det troligtvis 3 dagar innan BF och storebror kom minst tio dagar innan BF förra gången.

Det är väl det bästa egentligen. Jag var lugn förra gången för jag trodde typ att alla förstagångsföderskor går över tiden men så blev det ju inte :) Var det ett snabbt förlopp med sonen?
  • jewel
    Amie77 skrev 2016-08-10 15:31:46 följande:

Mycket snabbt - så är livrädd för att förlossningen ska komma igång innan snittdatum om jag ens får det godkänt. Från att jag fick veta att jag höll på att föda tog det ca tre timmar innan sonen var född (vi hade åkt in för att jag inte känt barnet på nästan ett dygn och det var när jag fick asont som bm kollade om jag var öppen - då 5 cm, 25 minuter senare helt öppen, det var galet). Så jag skulle inte kunna vänta sju timmar på en läkare! Gah, blir livrädd när jag läser sånt.

Då förstår jag att du är orolig :( Men de kollade ju mig o jag var bara öppen 2cm, om jag hade varit mer öppen hade jag fått snittet tidigare. Jag vill verkligen inte oroa dig!
  • jewel
    Libra1 skrev 2016-08-10 14:57:24 följande:

Vet inte alls när man måste bestämma sig. Jag vill helst ha en vanlig förlossning men samtidigt är vi oroliga. Är livrädda för att förlora ett barn till. Så vet inte vad som är bäst. Går på spec MVC nu så vi får ju tätare kontroller.

Ni kanske kan få en tid för kejsarsnitt så att ni vet att ni har den ifall ni vill? Det kan ju kännas tryggt tänker jag. Men du har pratat med din BM om detta eller?
  • jewel
    CB1982 skrev 2016-08-13 03:55:59 följande:

Märkte att även om jag försöker hålla koll så ändrar mobilen orden när jag skriver (har ny mobil sedan 2-3 veckor) så att det blir lite eller mycket svårt att förstå det jag skriver.

Började blöda lite mer igår men inget stort så ännu ligger bebis kvar. Det som är skönt nu är att lungmognads sprutorna nu har full effekt så att skulle han föddas nu kommer han mest troligt kunna andas utan hjälp om det inte uppstår andra komplikationer. Det enda han skulle behöva är hjälp att hålla värmen och det känns skönt att veta.

Försöker tänka positivt men är ju givetvis rädd med. Är rädd för att något ska hända så att han dör, har redan förlorat ett barn tidigare. Förlåt, vet att ni inte vill läsa sådant nu. Men jag tror ändå att vi som går igenom Ivf förstår varandra och rädslan bättre än de som blir gravida på naturlig väg. Även om en sådan här händelse skulle vara hemsk för spontant gravida med.

Svårt att sova om nätterna när man är sängliggande dygnet runt. Men faktiskt lyckats sova 5 timmar i natt uppdelat i 2 omgångar så känner mig ganska pigg nu. Men för er kanske ni räknar det som natt fortfarande nu.

Tänker på Er alla <3

Jag tycker att det är självklart att du ska skriva här vad ni går igenom. Förstår att du är rädd, speciellt när du förlorat ett barn tidigare. Men nu är ni på sjukhuset o de har stenkoll på dig o bebisen så jag tror absolut att det här kommer gå bra! Kram! <3
  • jewel
    Libra1 skrev 2016-08-14 11:15:18 följande:

Idag ska vi tvätta alla bebiskläder!!! Känns lite busigt på något sätt. Hi hi!

Hur tvättar ni? Speciellt tvättmedel? Med eller utan sköljmedel?

Ja visst är det roligt att tvätta bebiskläder! Jag har redan tvättat allt :) Vi kör med oparfymerat tvättmedel, det använder jag alltid. Inget sköljmedel här men jag torktumlar det mesta så det blir mjukt.
  • jewel

Jag har redan packat det mesta i BB-väskan, känns skönt att ha det klart om bebisen kommer tidigare än beräknat. Jag går in i v 32 i morgon, dottern föddes i v 36+6. Jag lärde mig förra gången att det inte behövs så mycket egentligen. Kläder tog vi inte på dottern förrän vi åkte hem i stort sett. Jag lägger in min lista här ifall nån är intresserad! :)

Packlista BB-väskan
    Kamera
    Godis
    Gainomax 

Till mig:
    Kofta
    Ansiktskräm
    Gravidleggings
    Amningsbehå
    Tröja att åka hem i
    Strumpor
    Tofflor