• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

CB1982 skrev 2016-08-30 06:26:39 följande:
    Ett råd/tips är att själv be om sjukskrivning och berätta varför du behöver det.

Jag fick till och med be om min sjukskrivning då dottern behöver fritidsplats nu när hon är hos sin farmor och då krävs att jag var sjukskriven.

Dock så har det självklart att jag skulle sjukskrivas pga komplikationerna och något den läkaren trodde jag redan fått. Så jag fick min utan problem men behövde själv trots allt be om den.
    Jag frågade om det, men hon sa att det inte behövdes så då fanns det inte så mycket att göra tänkte jag. Hade inte lust att tjata heller. Jag känner att det är okej att ta ut föräldrapenning nu på slutet, då vet jag att jag får lite pengar också o behöver inte gå o vänta på att FK ska godkänna en sjukskrivning. Jag ska dessutom ta ut två veckors semester innan föräldradagarna. Men om det blir värre än det är nu kommer jag absolut be om sjukskrivning!

Hur går det för dig nu? 
  • jewel
    lallallalla skrev 2016-08-30 07:04:11 följande:

Ja, vi väntar på en liten tjej i oktober. :) Har ni kollat?

Tänk vad olika vården kan vara. När jag ringde kändes det mest som att barnmorskan var stressad och ville att jag skulle lägga på luren. Hon sa tillslut att jag fick komma in om jag ville, men får räkna med att vänta flera timmar i väntrummet i så fall.

Men vad skönt att du fick kontrollera tappen och att den var opåverkad. Man blir ju så orolig. Speciellt om dottern var lite tidig också. Vilken vecka är du i nu?

Jag blev sjukskriven med dottern när det var åtta veckor kvar pga påverkad tapp. Då var det läkaren som så att det är så det blir. Det känns konstigt att be om sjukskrivning..

Vad roligt med en liten tjej! Vi väntar en liten kille. Ja det var skönt att kolla så tappen inte var påverkad. Jag är i v 33+1 idag. Du då?

Vad dåligt att du inte fick komma in på kontroll! Speciellt när du har haft påverkad tapp tidigare! Hur känns det nu då, har du mycket sammandragningar?
  • jewel
    lallallalla skrev 2016-08-30 16:51:08 följande:

Åhh, en lillebror. :) Är storasyster förväntansfull nu? Här pratas och leks det för fullt med "Bebban".

Jag är i v 32+0. Det är skönt, läste nånstans att risken för långtidsskador verkar vara minimal om hon föds nu.

Jag vet inte om jag har sammandragningar eller förvärkar. De är färre nu, men gör ont istället. Har 2-4/timme dygnet runt. Sammandragningar hade jag 10-15/timme. De var mest obehagliga och störande. Hur ofta har du?

Ja hon pratar mycket om lillebror o berättar för alla att han ska heta Pricken, haha :)

Mina sammandragningar fortsätter men jag har inte haft riktigt lika mycket molvärk idag så det känns bra. Jag har inte räknat direkt men magen är hård mest hela tiden.
  • jewel
    Libra1 skrev 2016-08-30 17:46:21 följande:

Idag har vi varit på TUL och flödesmätning. Allt såg bra ut. Nu längtar man ännu mer. :D

Härligt! Ja visst längtar man massor! :)
  • jewel
    Libra1 skrev 2016-09-02 19:00:51 följande:

Jag blir lite galen på det där med bebiskuddens vara eller icke vara. Hi hi! Vi har köpt en platt Ikeakudde till sängen. Ska man ha en till vagnen också? Tydligen var den där pandakudden inte bra. Hur tänker ni?

Trevlig helg alla goa magar!!! :)

Vi har två små kuddar från minimundus, vi ska ha en i vagnen o en i babynestet. Jag vet inte vad som är bäst egentligen, men det känns bra med en i vagnen tycker jag.

www.minimundus.se/artikel.php&mall=lista.php&id=1409

Trevlig helg till dig med! :)
  • jewel
    CB1982 skrev 2016-09-02 23:13:10 följande:

Det ändå jag fått höra är att man inte ska ha kudde alls när de är nyfödda men minns inte varför.

Var barnmorskan som sa det när jag berättat vad jag köpt till bebis.

Alla verkar säga olika men det jag hört mest är att bebisen ska ha kudde tills dess att den kan vända sig. I vagnen har man ju koll på bebisen för det mesta också. Men det är ju inte farligt för bebisen att ligga utan kudde, det är "bara" risk för platt bakhuvud.
  • jewel

Vad härligt för er som mår bra, njut av det! :) Jag mådde klart bättre förra graviditeten. Jag älskar magen o alla rörelser, men jag är så trött o det mesta är jobbigt känns det som. Det blir ju inte direkt lättare av att ha en 3-åring att ta hand om (även fast maken hjälper till mycket såklart).

Jag skulle ha jobbat en vecka till men jag gjorde faktisk min sista dag på jobbet i fredags. Det värsta var att ta sig dit egentligen, trots att det bara är ca 600m att gå från bussen till kontoret. Eftersom jag har mycket sammandragningar så kände jag att jag behöver lite lugn o ro den sista tiden. Går in i v 35 i morgon, dottern föddes i v 37. Så det är en väldigt spännande tid de närmsta veckorna! :)

• jewel
    lallallalla skrev 2016-09-05 09:42:39 följande:

Vad härligt positivt det var att läsa igenom de senaste inläggen. :) Det börjar verkligen närma sig för oss nu.

Allt praktiskt som ska fixas nu gör det mycket verkligare för mig. Fast som irrbloss skrev så känns det nästan som att man inte kommer hinna..

Har ni börjat packa BB-väskor? Vad tar ni med er för snacks/mat?

Jag har packat en väska till mig o en väska till pappa + bebis :) Jag ska göra kejsarsnitt så jag behöver inte tänka på nåt att äta innan bebisen är ute, måste ändå vara fastande. Men jag har lagt ner lite godis o en gainomax att ha efter förlossningen. När jag låg på BB med dottern var jag inte alls sugen på mat, levde på nyponsoppa, mackor o fil o flingor typ. Min man åkte iofs o köpte pizza till oss sista kvällen ;)
  • jewel
    lallallalla skrev 2016-09-05 18:18:03 följande:
    Så tänkte vi också förra gången, men snittet blev framflyttat sju timmar!! Mannen fick gå iväg och leta nåt åt sigsjälv och jag låg där fastande sen midnatt utan varken dropp eller vätskeersättning. :P

En bar eller extra gainomax kanske är bra för mannen också?
    Det lät inte kul, förstår att du måste varit hungrig! Mitt förra snitt blev kl 10 o jag låg med värkar flera timmar, minns inte att jag tänkte nåt på mat alls då.. 

Ska nog packa ner nåt till mannen också, men han är en sån där konstig typ som kan gå en hel dag utan att äta så jag oroar mig inte så mycket för honom faktiskt.. ;) 

Ska du göra kejsarsnitt nu också? Kommer inte ihåg om du skrivit om det tidigare...
  • jewel
    irrbloss_83 skrev 2016-09-06 14:46:26 följande:

Jag fick goda nyheter igår, slutar jobba 21/10 istället för 28/10 som jag trodde. Har BF 10/11 så det blir nästan 3 veckor ledigt innan, vilket känns skönt. Idag har jag lyckats läsa ett test på råd och rön där den vagn vi hade bestämt oss för var sämst i test pga att det var höga halter kemikalier i handtag och sittdel och så kunde barnet fastna på nåt vis. Så nu kan vi ju inte köpa den förstås. Frågan är vad man då ska ha, vi vill ju ha en vagn som funkar på landet, vi är i princip aldrig i stan så att den rullar bra på snö och grus är viktigare än manöverförmåga.... Emmaljunga? Fanns en crescent i samma test som såg ok ut, men jag vet inte om det märket är nåt att ha... Nån med lite tips?

Vad skönt att sluta jobba lite tidigare! Jag har varit hemma två dagar nu o det är verkligen skönt att kunna vila o greja här hemma. 

Vi har en Crescent Comfort som storasyster har haft i över tre år nu. Den har fyra fasta stora hjul o går att köra i snö o på grus, man kommer fram överallt. Det enda är väl att den är stor o ganska tung, men vi har inte haft några problem att få in den i bilen eller så. Den har ett helt fantastiskt gung! Alla som kör den blir väldigt imponerade o dottern har alltid älskat den. Så den kan jag rekommendera. Inte speciellt dyr heller tror jag, den var inte det när vi köpte den iaf.
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016