Iskristall skrev 2016-11-18 14:46:22 följande:
Får jag fråga?! Vi ger tillmatar med ersättning, då min mjölk haft svårt att komma igång och hon var lite medtagen/låg energinivå efter förlossningen. Men vi skulle helst slippa ersättningen, men enligt bvc ska vi fortsätta då hon nu senast gått ner yttepytte i vikt.
Hur gjorde ni när ni kom fram till att ni skulle satsa på amningen, hur gick ni till väga?
Min tjej gick upp bra i vikt. Jag är inte säker på att det här är bra om barnet har svårt att hålla vikten. Prata med BVC. Det gjorde vi innan och då kan de hålla koll på vikten på ett bra sätt.
Vi drog ner ersättningen från ca 8 ggr/dag till två, morgon och kväll. De behöll vi för att få sova lite.
Sen klädde jag av både mig och dottern och parkerade oss hud mot hud i en vilstol i två dygn. Hon ammade nästan konstant första dygnet och en gång i timmen det andra.
De sista två ersättningarna hade vi tänkt minska lite i taget, men eftersom hon väger bra och började få magknip så tog vi bara bort dem (i samråd med bvc). Hon har ammat lite mer morgon och kväll idag, annars är det samma som igår. 2-3h mellan målen.