• Pes anserinus

Kiropraktor

Hej,

Jag arbetar som sjukgymnast på en vårdcentral i Skåne.

Jag startar denna tråd av 2 anledningar.

1. Jag vill skapa mig en uppfattning om vad ni i befolkningen anser om kiropraktorer och dess behandlingar. Är tacksam för alla synpunkter som ni kan delge här både positiva och negativa.

2. På senare år när kiropraktorer har nästlat sig in i landstinget och i vissa fall har tillgång till högkostnadsskydd har jag och mina kollegor märkt en skillnad hos våra patienter som kommer efter att ha gått hos kiropraktor, för behandling av besvär från rörelse- stödjeorganen. Ffa i form av att man fått väldigt konstiga förklaringar på sina besvär och ibland inte ens vet vad som orsakar besväret trots ganska många behandlingar. Detta ställer till det för oss sjukgymnaster som måste lära om patienterna kring deras besvär så de får riktig information och kunskap.

Jag vill härmed uppmärksamma er alla som antingen går hos kiropraktor eller har tänkt prova på detta att de inte praktiserar evidensbaserad vård. De har således ingen vetenskap bakom sin bedömning och undersökning av besvär som kommer från rörelse- stödjeorganen.

De ingår dessutom inte i riktlinjer för behandling av dessa besvär i landstingen. Därmed är det anmärkningsvärt att man valt att i viss mån inkludera dem i högkostnadsskyddet så att vi skattebetalare får betala för deras felaktiga behandlingar, som i många fall pågår alldeles för länge då man som patient inte ställer sig kritisk mot vårdgivaren om denne är "gratis" trots att man inte blivit bättre.

Hoppas ni vill dela med er av era synpunkter kring hur ni upplevt er behandling hos kiropraktorn.

• Svar på tråden Kiropraktor
  • glutten

Har inte varit hos kiropraktor så kan tyvärr inte bidra med nåt vettigt. Däremot har jag världens bästa sjukgymnast och anser att ni är trollkarlar hela bunten! :)

• MallaL

Jag går hos en kiropraktor som är fantastisk! Ingen sjukgymnast har kunnat få mig smärtfri. Just mina problem med låsningar i ryggen rår bara en kiropraktor på, verkar det som.

De riktiga kiropraktorerna har 5 års utbildning i ofta i England, ungefär samma utbildning som läkare, men mindre farmakologi och mer "ben- och skelettkunskap".

De kiropraktorer jag har stött på har varit väldigt kunniga, jag förstår inte vad du menar med att de inte har någon vetenskap bakom sina bedömningar? Jag undrar verkligen vilka sk kiropraktorer som finns där ts verkar, de verkar inte ha någon likhet med de jag har varit hos.

Däremot har jag varit hos sjukgymnaster som bara vill köra akupunktur och annan smärtlindring och inte söker orsaken till problemen.

• Stjärnstoft

Jag var 42 när en kiropraktor lyckades hjälpa mig med smärtor sjukgymnaster inte lyckats med på 13 år. Därmed inget ont om er verksamhet. Tror ni båda behövs.

• Fennyxx

De ger patienter en väldigt märklig kroppsuppfattning, pratar om kotor som "sitter fel" och behöver manipuleras på plats (anatomiskt omöjligt)

• Pes anserinus

Vad kul med respons kring detta ämne! Jag är glad å båda era vägnar att ni blivit hjälpa av behandlingen stjärnstoft och mallal.

Mallal tar tyvärr lite miste i din uppfattning om att de har ungefär samma utbildning som läkare i grunden. Kiropraktorhögskolan i Stockholm är inte ens en högskoleutbildning vilket än mer visar på bristen i vetenskaplig förankring inom professionens grunder. Finns 2 inriktningar inom kiropraktiken varav den ena mer filosofiska varianten menar på att de kan bota olika allergier och ta bort kolik hos barn vilket såklart inte finns några som helst bevis för att de faktiskt kan.

Finns såklart både bra och mindre bra kiropraktorer och även sjukgymnaster som du själv nämner med att du haft dålig erfarenhet av sjukgymnastik intervention.

Det fenyxx nämner är tyvärr väldigt vanligt att man använder som ett trick för att passivisera patienter och inte hjälpa dem att se till orsaken till besväret. Det är lättare att "serva" sin rygg då och då än att rannsaka sig själv och försöka hindra besvären från att dyka upp själv.

I övervägande fall gällande nack och ryggbesvär handlar det om hur du behandlar din kropp i vardagen. Att en kota skulle sitta snett är som han nämner anatomiskt omöjligt i relation till besvären som patienter söker för, men ändå för man in detta i system för att få knäcka ryggar och nackar.

Ryggvärk kan komma pga en massa olika anledningar och man kan inte behandla alla ryggar med samma recept. Du måste kunna välja mellan olika verktyg som bilmekanikern säger annars lyckas man inte montera ihop bilen.

Gällande upplåsningar i ryggen så vet vi att facettlederna avlastas när man böjer sig framåt och komprimeras/belastas när man böjer sig bakåt dvs tittar upp mot taket. När man har ont i ryggen så har man generellt besvär med att böja sig framåt, dvs det håll som avlastar de leder som kiropraktorn påstår sig knäcka. Orimligheten i det hela är presenterat framför er.

Men som sagt mycket glädjande att ni har blivit hjälpta.

• OupaOupa

Mitt akuta ryggskott botades med ett besök hos kiropraktorn. Jag gick till sjukgymnast för en ond axel och blev tyvärr inte avhjälpt. Ett besök hos kiropraktorn fixade det, visserligen inte högkostnadsskyddet men det var värt varenda krona. Dessutom blev det samma slutpris eftersom jag gick ett 30-tal ggr hos en sjukgymnast först.

Så min erfarenhet är att ett besök hos kiropraktorn är bra mycket mer effektivt, både när det gäller tidsåtgång och resultat av behandling. Jag bryr mig inte om att det inte grundar sig på evidensbaserad forskning, mina empiriska studier talar för denna behandling.

• vipsan
    Pes anserinus skrev 2016-02-18 20:25:17 följande:

Hej,

Jag arbetar som sjukgymnast på en vårdcentral i Skåne.

Jag startar denna tråd av 2 anledningar.

1. Jag vill skapa mig en uppfattning om vad ni i befolkningen anser om kiropraktorer och dess behandlingar. Är tacksam för alla synpunkter som ni kan delge här både positiva och negativa.

2. På senare år när kiropraktorer har nästlat sig in i landstinget och i vissa fall har tillgång till högkostnadsskydd har jag och mina kollegor märkt en skillnad hos våra patienter som kommer efter att ha gått hos kiropraktor, för behandling av besvär från rörelse- stödjeorganen. Ffa i form av att man fått väldigt konstiga förklaringar på sina besvär och ibland inte ens vet vad som orsakar besväret trots ganska många behandlingar. Detta ställer till det för oss sjukgymnaster som måste lära om patienterna kring deras besvär så de får riktig information och kunskap.

Jag vill härmed uppmärksamma er alla som antingen går hos kiropraktor eller har tänkt prova på detta att de inte praktiserar evidensbaserad vård. De har således ingen vetenskap bakom sin bedömning och undersökning av besvär som kommer från rörelse- stödjeorganen.

De ingår dessutom inte i riktlinjer för behandling av dessa besvär i landstingen. Därmed är det anmärkningsvärt att man valt att i viss mån inkludera dem i högkostnadsskyddet så att vi skattebetalare får betala för deras felaktiga behandlingar, som i många fall pågår alldeles för länge då man som patient inte ställer sig kritisk mot vårdgivaren om denne är "gratis" trots att man inte blivit bättre.

Hoppas ni vill dela med er av era synpunkter kring hur ni upplevt er behandling hos kiropraktorn.

Jag är också sjukgymnast och känner väl igen det du beskriver.

Min uppfattning är att många är mer nöjda med den typen av quickfixbehandling som kiropraktorn erbjuder och därför inte vill lägga ner arbete på en mer patientaktiv och långsiktig lösning på problemen. Det du skriver om helt vansinniga förklaringsmodeller som patienter kommer med från besök hos kiropraktor är även det ett stort problem. Hur förklarar man för någon att det är helt omöjligt för en thorakalkota att snurra 180 grader och att det enda sättet att lösa det är genom manipulation.

En vårdcentral jag jobbade på tidigare hade "karantän" för patienter som innan hade besökt kiropraktor efter flera anmälningsfall där patienten uppenbart fått en skada hos kiropraktorn och sedan anmälde sjukgymnasten för att ha orsakat skadan.
  • PJP

Hej,

Vad tråkigt att du läsa det du beskriver.

Jag är legitimerad kiropraktor, lektor på Skandinaviska Kiropraktorhögskolan i Solna, disputerad vid Karolinska Institutet där jag också jobbar. Jag kan självklart inte uttala mig om individuella kiropraktorers uttalande, förklaringsmodeller och vetenskapliga förankring. Men jag tycker att det är ledsamt när du uttalar dig om en hel yrkesgrupp baserat på din erfarenhet av ett fåtal yrkesutövare.  Det är som att göra statistiska generaliseringar baserat på fallstudier eller fall-kontrollstudier. Den synen på kiropraktik som jag delar och som våra svenskutbildade kiropraktorer utbildas är i högsta grad vetenskapligt förankrad. Jag utgår också från att vi pratar om legitimerade kiropraktorer inom hälso- och sjukvården och inte andra icke legitimerade utövare. Den svenska kiropraktorutbildning karakteriseras av höga krav på vetenskaplig evidens i samtliga moment under utbildningen. Studenter utbildas och tränas i Diversified-modellen, som är den i särklass mest etablerade tekniken och också den vetenskapligt mest utforskade. Tittar man i den vetenskapliga litteraturen finns det god evidens för manipulationsbehandling i kombination med rehabilitering vid många typer av besvär från rörelseapparaten (kontakta mig gärna om du vill ha en litteraturlista). De svenska kiropraktorstudenterna tränas i klinisk undersökning, diagnostik och differentialdiagnostik med samma krav på vetenskaplig evidens som alla studenter på grund- och avancerad nivå inom svensk hälso- och sjukvårdsutbildning.

Vänliga hälsningar

Per J. Palmgren, Legitimerad Kiropraktor, MMedEd, Med Dr. 

• Fennyxx
    PJP skrev 2016-02-19 15:45:17 följande:

Hej,

Vad tråkigt att du läsa det du beskriver.

Jag är legitimerad kiropraktor, lektor på Skandinaviska Kiropraktorhögskolan i Solna (...)Den synen på kiropraktik som jag delar och som våra svenskutbildade kiropraktorer utbildas är i högsta grad vetenskapligt förankrad. Jag utgår också från att vi pratar om legitimerade kiropraktorer inom hälso- och sjukvården och inte andra icke legitimerade utövare. Den svenska kiropraktorutbildning karakteriseras av höga krav på vetenskaplig evidens i samtliga moment under utbildningen. (...)

Vänliga hälsningar

Per J. Palmgren, Legitimerad Kiropraktor, MMedEd, Med Dr. 

Hej Per! Kan du berätta lite om det vetenskapliga i det där med kotor som sitter fel? Hur menar ni egentligen? Vad menar ni att man gör när man "knäcker" på olika ställen?
Svar på tråden Kiropraktor