Kiropraktor
Hej,
Jag arbetar som sjukgymnast på en vårdcentral i Skåne.
Jag startar denna tråd av 2 anledningar.
1. Jag vill skapa mig en uppfattning om vad ni i befolkningen anser om kiropraktorer och dess behandlingar. Är tacksam för alla synpunkter som ni kan delge här både positiva och negativa.
2. På senare år när kiropraktorer har nästlat sig in i landstinget och i vissa fall har tillgång till högkostnadsskydd har jag och mina kollegor märkt en skillnad hos våra patienter som kommer efter att ha gått hos kiropraktor, för behandling av besvär från rörelse- stödjeorganen. Ffa i form av att man fått väldigt konstiga förklaringar på sina besvär och ibland inte ens vet vad som orsakar besväret trots ganska många behandlingar. Detta ställer till det för oss sjukgymnaster som måste lära om patienterna kring deras besvär så de får riktig information och kunskap.
Jag vill härmed uppmärksamma er alla som antingen går hos kiropraktor eller har tänkt prova på detta att de inte praktiserar evidensbaserad vård. De har således ingen vetenskap bakom sin bedömning och undersökning av besvär som kommer från rörelse- stödjeorganen.
De ingår dessutom inte i riktlinjer för behandling av dessa besvär i landstingen. Därmed är det anmärkningsvärt att man valt att i viss mån inkludera dem i högkostnadsskyddet så att vi skattebetalare får betala för deras felaktiga behandlingar, som i många fall pågår alldeles för länge då man som patient inte ställer sig kritisk mot vårdgivaren om denne är "gratis" trots att man inte blivit bättre.
Hoppas ni vill dela med er av era synpunkter kring hur ni upplevt er behandling hos kiropraktorn.