• Pes anserinus

Kiropraktor

Hej,

Jag arbetar som sjukgymnast på en vårdcentral i Skåne.

Jag startar denna tråd av 2 anledningar.

1. Jag vill skapa mig en uppfattning om vad ni i befolkningen anser om kiropraktorer och dess behandlingar. Är tacksam för alla synpunkter som ni kan delge här både positiva och negativa.

2. På senare år när kiropraktorer har nästlat sig in i landstinget och i vissa fall har tillgång till högkostnadsskydd har jag och mina kollegor märkt en skillnad hos våra patienter som kommer efter att ha gått hos kiropraktor, för behandling av besvär från rörelse- stödjeorganen. Ffa i form av att man fått väldigt konstiga förklaringar på sina besvär och ibland inte ens vet vad som orsakar besväret trots ganska många behandlingar. Detta ställer till det för oss sjukgymnaster som måste lära om patienterna kring deras besvär så de får riktig information och kunskap.

Jag vill härmed uppmärksamma er alla som antingen går hos kiropraktor eller har tänkt prova på detta att de inte praktiserar evidensbaserad vård. De har således ingen vetenskap bakom sin bedömning och undersökning av besvär som kommer från rörelse- stödjeorganen.

De ingår dessutom inte i riktlinjer för behandling av dessa besvär i landstingen. Därmed är det anmärkningsvärt att man valt att i viss mån inkludera dem i högkostnadsskyddet så att vi skattebetalare får betala för deras felaktiga behandlingar, som i många fall pågår alldeles för länge då man som patient inte ställer sig kritisk mot vårdgivaren om denne är "gratis" trots att man inte blivit bättre.

Hoppas ni vill dela med er av era synpunkter kring hur ni upplevt er behandling hos kiropraktorn.

• Svar på tråden Kiropraktor
  • cosinus

Min erfarenhet:

Får ett diskbråck i ländryggen. Går till läkare som skickar mig till sjukgymnast. Sjukgymnast tror på diskbråck och jag får även en magnetröntgen för att säkerställa det hela. Han säger "Eftersom du varken är fet, lat eller träningsskygg så borde det ordna sig" Jag får träningsprogram och följer slaviskt. 

Problemen av diskbråcken är eg inte så svår smärta. Mer att jag är svag i ena benet. Kan t ex inte stå still vid rött ljus utan att lägga ur växeln för jag orkar inte hålla ner kopplingen så länge. Får ont som satan om jag åker bil länge eller tvingas sitta still på annat sätt. Annars eg inga jätteproblem om jag inte gör dumheter. Typ skottar snö, står böjd länge och monterar saker, bakar eller annat.

Nåväl, jag går hos denna sjukgymnast i ganska precis två år. Får träningsprogram efter träningsprogram och eg hjälper inget. Vid det här laget så är jag eg inte jättebekymrad över diskbråcket, börjar acceptera att det kommer vara som det är men jag får återkommande jättejobbiga låsningar längre upp i ryggen. Vill ha hjälp med detta. Säger att det känns som jag har en låsning längre ner, typ bäckenet och jag inbillar mig att det vandrar uppåt. Han säger att det är närmast omöjligt. Att han inte kan hjälpa mig mer och att jag nog borde träna mindre (tränar 5-6 dagar i veckan). Jag går till sjukgymnast nummer två. Han säger samma sak. Det går inte få låsningar i bäckenet, jag borde förmodligen träna mindre (det jag tränar är löpning, styrketräning och ibland innebandy).

Nu bokar jag en tid hos en kiropraktor. Går dit. Berättar om mitt diskbräck. Säger att min magkänsla säger mig att det är fel i bäckenet och att jag antar att det är därför jag blir så djäkla dålig i bröstryggen.

Hon säger att det är rätt vanligt med snedställningar i bäckenet speciellt om man fött en hoper ungar. Det visar sig att jag har lika långa ben men är så sned att det blir 2 cm skillnad på benen när jag ligger på magen och hon mäter dem mot varandra. Hon knakar lös låsningen och jag får återbesök några dagar senare. Samma sak och nytt återbesök en vecka senare. Sen glesades återbesöken ut. Kroppen klarade sig längre och längre utan att falla tillbaka i gamla mönster och ja, med ett rakt bäcken så blev resten av ryggen så mycket bättre.

Jag har självklart ff kvar problemen av mitt diskbråck. Det är ett helvete att åka bil långt och sitta still länge och jag är svagare i det benet. Men resten av ryggen är så sjukt mycket bättre idag och nu har jag inga fler återbesök inbokade hos kiropraktorn heller.

• race

Jag fick ont i ryggen när jag började på ett nytt jobb 2010 och satt ned hela dagarna. Jag har HMS och en liten skolios, så antagligen gjorde dessa faktum att jag felbelastade ryggen när jag satt ned och jag fick därmed ont.

Jag ringde för att boka tid till en sjukgymnast, MEN de hade 6 veckors väntetid. Jag hade verkligen jätteont och var tvungen att jobba 36 timmar/vecka. Så jag googlade och försökt hitta någon som kunde ta emot mig snabbt. Jag gick till en kiropraktor. Jag fick tid nästan direkt, och gick dit och berättade om mina problem. Min kiropraktor tog bort spänningar i ryggen genom att trycka på vissa punkter vid muskelfästena samt knäckte lite i ryggen. Jag började med att gå där 2 gånger i veckan, men kunde sedan börja gå 1 gång i veckan istället. Det hjälpte verkligen att gå dit. Jag hade inte klarat mitt jobb utan det. Innan jag gick dit så började jag gråta på jobbet. Jag hade ont långt ned på vänster sida av ryggen, nästan vid skinkan. Det kändes som om någon skar med en kniv inifrån. Usch.

När frikortet slutade gälla hos kiropraktorn så ringde jag tillbaka till sjukgymnasten. På grund av andra skäl så började jag jobba deltid och ryggen klarade detta bättre då. Jag fick träningsprogram av sjukgymnasten som hjälpte, men jag blev inte helt bra förrän jag slutade på jobbet.

Jag är oerhört tacksam över att kiropraktorer finns! Jag tror att de, som många andra yrken, har olika effektiva behandlingar beroende på vilket problem man har. I mitt fall så var kiropraktorn en räddare i nöden, men det var främst en kortsiktig lösning. Med facit i hand så skulle jag ha gått till kiropraktorn så att jag klarade av att jobba öht, ställt mig i den långa kön till sjukgymnasten direkt, och börjat med träningspassen samtidigt som jag blev behandlad hos kiropraktorn. Sjukgymnaster är duktiga på att lösa problem långsiktigt, men när man har fruktansvärt ont och har svårt att klara sitt arbete så behöver man en akut lösning också. Då är en kiropraktor guld värd. Tack för att ni finns.

Förresten ts, tycker du inte att det är konstigt att läkare verkar ha så lite kunskap om hypermobilitet? Det är ju naturligt att gå till läkare när man har ont, så många med HMS bör ju gå till läkare med detta.

• Griseknoen35

Inte för att jag själv har vart hos en men det va en kiropraktors vän som tyckte jag skulle gå till honom så kunde han bota min skolios (krokig/sne ryggrad) genom att knäcka den rätt... Jag valde min planerade steloperation istället för att testa, lät tveksamt. Vännen påstod att han fixat massor med skoliosryggar raka igen...

• PJP

Kotor sitter inte fel eller ur led för då skulle man vara på ortopedakuten. Modern kiropraktik pratar om segmentella leddysfunktioner. Dvs rörelsesegment i treledskomplexet som är inskränkta eller rör sig sub-optimalt. Som man kan läsa i den vetenskapliga litteraturen kan dessa uppkomna utifrån en mängd olika strukturer, så som intra-artikulera meniskoider, adherenser i ledkapseln, hyperton/hypoton paraspinal muskulatur, diskogena problem etc etc. Dessa leddysfunktioner aktiverar nociceptoter (typ 4 mekanoreceptorer) som via A-delta och C-fibrer signalerar om smärta. Kiropraktisk behandling underlättar denna dysafferentiering genom att stimulera typ 1-3 mekanoreceptorer och muskelspolar (Gate Controle). Inga kotor flyttas och det berömda knacket är bara ett fysikaliskt fenomen som kallas kavitation (undertryck i leden) och indikerar att det skett en separation av ledvätskan i leden. Dock behöver inte det autistiska fenomenet närvara för en lyckad kiropraktisk manipulation.

Nu tar jag helg och önskar dig en trevlig sådan.

Per

• Fennyxx
    PJP skrev 2016-02-19 17:17:30 följande:

Kotor sitter inte fel eller ur led för då skulle man vara på ortopedakuten. Modern kiropraktik pratar om segmentella leddysfunktioner. Dvs rörelsesegment i treledskomplexet som är inskränkta eller rör sig sub-optimalt. Som man kan läsa i den vetenskapliga litteraturen kan dessa uppkomna utifrån en mängd olika strukturer, så som intra-artikulera meniskoider, adherenser i ledkapseln, hyperton/hypoton paraspinal muskulatur, diskogena problem etc etc. Dessa leddysfunktioner aktiverar nociceptoter (typ 4 mekanoreceptorer) som via A-delta och C-fibrer signalerar om smärta. Kiropraktisk behandling underlättar denna dysafferentiering genom att stimulera typ 1-3 mekanoreceptorer och muskelspolar (Gate Controle). Inga kotor flyttas och det berömda knacket är bara ett fysikaliskt fenomen som kallas kavitation (undertryck i leden) och indikerar att det skett en separation av ledvätskan i leden. Dock behöver inte det autistiska fenomenet närvara för en lyckad kiropraktisk manipulation.

Nu tar jag helg och önskar dig en trevlig sådan.

Per

Tack för ett rimligt svar! Personligen har jag tänkt att ni förutom moduleringen av nocioception också ibland lyckas överrumpla spända muskler och får dem att slappna av, men det har jag naturligtvis inga bevis för.

Har dock träffat rätt så många patienter som efter en kiropraktorkontakt haft en rätt så udda bild av vad som pågår i deras rygg, och tex vill ha hjälp med att operera fast de kotor som sitter fel, men det är naturligtvis inte ditt fel.
  • race
    Griseknoen35 skrev 2016-02-19 17:15:54 följande:

Inte för att jag själv har vart hos en men det va en kiropraktors vän som tyckte jag skulle gå till honom så kunde han bota min skolios (krokig/sne ryggrad) genom att knäcka den rätt... Jag valde min planerade steloperation istället för att testa, lät tveksamt. Vännen påstod att han fixat massor med skoliosryggar raka igen...

Detta sade inte min kiropraktor någonting till mig om. Jag har ju en liten skolios, så den borde ju vara lätt om de är vana... Men det låter märkligt?
  • race
    Fennyxx skrev 2016-02-19 17:53:49 följande:
    Tack för ett rimligt svar! Personligen har jag tänkt att ni förutom moduleringen av nocioception också ibland lyckas överrumpla spända muskler och får dem att slappna av, men det har jag naturligtvis inga bevis för.

Har dock träffat rätt så många patienter som efter en kiropraktorkontakt haft en rätt så udda bild av vad som pågår i deras rygg, och tex vill ha hjälp med att operera fast de kotor som sitter fel, men det är naturligtvis inte ditt fel.
    Det är mycket möjligt att det är kommunikationen mellan kiropraktorer och patienter som brister också. Ibland är det ganska komplicerat, så då säger nog patienten vad denna kommer ihåg, och gör omedvetet om lite också. Vissa kiropraktorer kanske säger fel för att det blir så jobbigt att förklara annars.
  • Pes anserinus
    PJP skrev 2016-02-19 15:45:17 följande:

Hej,

Vad tråkigt att du läsa det du beskriver.

Jag är legitimerad kiropraktor, lektor på Skandinaviska Kiropraktorhögskolan i Solna, disputerad vid Karolinska Institutet där jag också jobbar. Jag kan självklart inte uttala mig om individuella kiropraktorers uttalande, förklaringsmodeller och vetenskapliga förankring. Men jag tycker att det är ledsamt när du uttalar dig om en hel yrkesgrupp baserat på din erfarenhet av ett fåtal yrkesutövare.  Det är som att göra statistiska generaliseringar baserat på fallstudier eller fall-kontrollstudier. Den synen på kiropraktik som jag delar och som våra svenskutbildade kiropraktorer utbildas är i högsta grad vetenskapligt förankrad. Jag utgår också från att vi pratar om legitimerade kiropraktorer inom hälso- och sjukvården och inte andra icke legitimerade utövare. Den svenska kiropraktorutbildning karakteriseras av höga krav på vetenskaplig evidens i samtliga moment under utbildningen. Studenter utbildas och tränas i Diversified-modellen, som är den i särklass mest etablerade tekniken och också den vetenskapligt mest utforskade. Tittar man i den vetenskapliga litteraturen finns det god evidens för manipulationsbehandling i kombination med rehabilitering vid många typer av besvär från rörelseapparaten (kontakta mig gärna om du vill ha en litteraturlista). De svenska kiropraktorstudenterna tränas i klinisk undersökning, diagnostik och differentialdiagnostik med samma krav på vetenskaplig evidens som alla studenter på grund- och avancerad nivå inom svensk hälso- och sjukvårdsutbildning.

Vänliga hälsningar

Per J. Palmgren, Legitimerad Kiropraktor, MMedEd, Med Dr. 

Hej Per,
    Kul att du är med här på tråden. Tyvärr måste jag meddela dig om att den evidens du påstår används inom er utbildning är som bortblåst hos mer eller mindre alla kiropraktorer jag har stött på under mina verksamma år. Ni har en 5 årig utbildning men kan inte riktigt förstå varför den är så lång och vad ni lär er där?

Måttlig evidens finns för VISSA typer av ländryggssmärta hos patienter. Däremot så är kiropraktorns kunskap kring nackar, axlar, höfter och knän helt baserad på icke evidens. Måhända att ni som du påstår använder er av vetenskap i utbildningen men varför följer inte detta med ut i kliniken då?

Numera används kiropraktorer till att knäcka både fötter, armbågar och axlar "rätt" men utan att egentligen kunna förklara vad dem gör när dem behandlar och helt utan vetenskap i grunden. Detta är tyvärr verkligheten. Utbildas ni i behandling av dessa leder i grundutbildningen?

Det är ett jättestort problem för er yrkeskategori om ni har som ambition att gå från en pseudovetenskap till att höra till den godkända och evidensbaserade sjukvården. Löser ni inte problemet så kommer det tillslut att landa i knät hos vanliga hederliga Svenssons som får felaktig uppfattning om sin kropp och dess besvär. Dessutom är det inte ovanligt att en patient varit hos ett par olika kiropraktorer på samma klinik och bedömts som hypomobil hos den ena och hypermobil hos den andra vilket också sätter frågetecken kring struktur och standardisering inindersökningsmpmentet och tolkningen av denna.

Du skriver mycket bra i ditt andra inlägg och vore det så att alla kiropraktorer använde sig av enkel förklaring till sina patienter av detta fenomen vore mycket vunnet - för vissa typer av besvär från ländryggen.

Litteraturlistan du talar om vore kul att titta på så du får gärna lägga upp den här i tråden så man kan ta del av den. De kiropraktorer jag har frågat har nämligen hänvisat till artiklar skrivna för 10 år sedan som egentligen saknade signifikans för större populationer men ändå använder dina kollegor det som "vetenskap".

Ha en trevlig helg Per.
  • Pes anserinus

Manipulation är förövrigt ingenting som kiropraktorn har ensamrätt på gällande behandling utan används av sjukgymnaster med. Om man provat alla vedertagna metoder som finns att tillgå för att lindra samt förklarat besvären för patienten kollar man noga av alla kontraindikationer som finns för manipulation innan man utför detta. Således är det inget man som sjukgymnast normalt gör vid första eller andra besöket.
    Länkar en artikel gällande nackmanipulationer som kan vara matnyttigt för er som funderar på att gå till kiropraktor för nackbesvär.

Förvisso daterad till 2007 så man kan nog räkna på att siffran stigit ett par enheter sedan kiropraktorer fått avtal med landstingen.

ltarkiv.lakartidningen.se/2007/temp/pda32788.pdf

• Griseknoen35
    race skrev 2016-02-19 18:52:28 följande:
    Detta sade inte min kiropraktor någonting till mig om. Jag har ju en liten skolios, så den borde ju vara lätt om de är vana... Men det låter märkligt?
    Jag köpte det iallafall inte.. Min steloperation gick på minst 500.000 och med de risker en operation medför, tror knappast att jag fått den operationen om det hade gått att knäcka min rygg rak. Dessutom upptäcktes min skolios i ett tidigt skede så det rimliga då om det hade funkat var att knäcka den rak då.. Jag skrattade faktiskt lite när jag fick det förslaget för lät som ett påhitt.
  • race
    Griseknoen35 skrev 2016-02-19 19:50:17 följande:
    Jag köpte det iallafall inte.. Min steloperation gick på minst 500.000 och med de risker en operation medför, tror knappast att jag fått den operationen om det hade gått att knäcka min rygg rak. Dessutom upptäcktes min skolios i ett tidigt skede så det rimliga då om det hade funkat var att knäcka den rak då.. Jag skrattade faktiskt lite när jag fick det förslaget för lät som ett påhitt.
    Inte jag heller. Det måste ju bland annat vara benen som sitter fel? Det känns som om det är väldigt komplicerat att fixa det, och även om kiropraktorer hade kunnat göra det så måste det vara en stor risk att det blir fel. Hoppas din operation gick bra!
  • race
    Griseknoen35 skrev 2016-02-19 19:50:17 följande:
    Inte jag heller. Det måste ju bland annat vara benen som sitter fel? Det känns som om det är väldigt komplicerat att fixa det, och även om kiropraktorer hade kunnat göra det så måste det vara en stor risk att det blir fel. Hoppas din operation gick bra!
  • Pes anserinus
    vipsan skrev 2016-02-19 08:42:02 följande:
    Jag är också sjukgymnast och känner väl igen det du beskriver.

Min uppfattning är att många är mer nöjda med den typen av quickfixbehandling som kiropraktorn erbjuder och därför inte vill lägga ner arbete på en mer patientaktiv och långsiktig lösning på problemen. Det du skriver om helt vansinniga förklaringsmodeller som patienter kommer med från besök hos kiropraktor är även det ett stort problem. Hur förklarar man för någon att det är helt omöjligt för en thorakalkota att snurra 180 grader och att det enda sättet att lösa det är genom manipulation.

En vårdcentral jag jobbade på tidigare hade "karantän" för patienter som innan hade besökt kiropraktor efter flera anmälningsfall där patienten uppenbart fått en skada hos kiropraktorn och sedan anmälde sjukgymnasten för att ha orsakat skadan.
    Vipsan,
    Hur blev resultatet av att ha karantän för dessa patienter? Kände de inte sig övergivna eller felaktigt behandlade? Blev det nån respons mot kiropraktorerna som gjort på det viset?
  • vipsan
    Pes anserinus skrev 2016-02-23 18:59:27 följande:

Vipsan,

Hur blev resultatet av att ha karantän för dessa patienter? Kände de inte sig övergivna eller felaktigt behandlade? Blev det nån respons mot kiropraktorerna som gjort på det viset?

Patienterna var mindre nöjda med att inte få komma lmedelbart men de flesta förstod efter förklaring, karantäntide var två veckor. Jag arbetade under väldigt kort tid på den vårdcentralen (sommarvik för många år sedan) så vet faktiskt inte hur/om upplösningen blev och vad som hände med anmälningsfallen.
Svar på tråden Kiropraktor