PJP skrev 2016-02-19 15:45:17 följande:
Hej,
Vad tråkigt att du läsa det du beskriver.
Jag är legitimerad kiropraktor, lektor på Skandinaviska Kiropraktorhögskolan i Solna, disputerad vid Karolinska Institutet där jag också jobbar. Jag kan självklart inte uttala mig om individuella kiropraktorers uttalande, förklaringsmodeller och vetenskapliga förankring. Men jag tycker att det är ledsamt när du uttalar dig om en hel yrkesgrupp baserat på din erfarenhet av ett fåtal yrkesutövare. Det är som att göra statistiska generaliseringar baserat på fallstudier eller fall-kontrollstudier. Den synen på kiropraktik som jag delar och som våra svenskutbildade kiropraktorer utbildas är i högsta grad vetenskapligt förankrad. Jag utgår också från att vi pratar om legitimerade kiropraktorer inom hälso- och sjukvården och inte andra icke legitimerade utövare. Den svenska kiropraktorutbildning karakteriseras av höga krav på vetenskaplig evidens i samtliga moment under utbildningen. Studenter utbildas och tränas i Diversified-modellen, som är den i särklass mest etablerade tekniken och också den vetenskapligt mest utforskade. Tittar man i den vetenskapliga litteraturen finns det god evidens för manipulationsbehandling i kombination med rehabilitering vid många typer av besvär från rörelseapparaten (kontakta mig gärna om du vill ha en litteraturlista). De svenska kiropraktorstudenterna tränas i klinisk undersökning, diagnostik och differentialdiagnostik med samma krav på vetenskaplig evidens som alla studenter på grund- och avancerad nivå inom svensk hälso- och sjukvårdsutbildning.
Vänliga hälsningar
Per J. Palmgren, Legitimerad Kiropraktor, MMedEd, Med Dr.
Hej Per,
Kul att du är med här på tråden. Tyvärr måste jag meddela dig om att den evidens du påstår används inom er utbildning är som bortblåst hos mer eller mindre alla kiropraktorer jag har stött på under mina verksamma år. Ni har en 5 årig utbildning men kan inte riktigt förstå varför den är så lång och vad ni lär er där?
Måttlig evidens finns för VISSA typer av ländryggssmärta hos patienter. Däremot så är kiropraktorns kunskap kring nackar, axlar, höfter och knän helt baserad på icke evidens. Måhända att ni som du påstår använder er av vetenskap i utbildningen men varför följer inte detta med ut i kliniken då?
Numera används kiropraktorer till att knäcka både fötter, armbågar och axlar "rätt" men utan att egentligen kunna förklara vad dem gör när dem behandlar och helt utan vetenskap i grunden. Detta är tyvärr verkligheten. Utbildas ni i behandling av dessa leder i grundutbildningen?
Det är ett jättestort problem för er yrkeskategori om ni har som ambition att gå från en pseudovetenskap till att höra till den godkända och evidensbaserade sjukvården. Löser ni inte problemet så kommer det tillslut att landa i knät hos vanliga hederliga Svenssons som får felaktig uppfattning om sin kropp och dess besvär. Dessutom är det inte ovanligt att en patient varit hos ett par olika kiropraktorer på samma klinik och bedömts som hypomobil hos den ena och hypermobil hos den andra vilket också sätter frågetecken kring struktur och standardisering inindersökningsmpmentet och tolkningen av denna.
Du skriver mycket bra i ditt andra inlägg och vore det så att alla kiropraktorer använde sig av enkel förklaring till sina patienter av detta fenomen vore mycket vunnet - för vissa typer av besvär från ländryggen.
Litteraturlistan du talar om vore kul att titta på så du får gärna lägga upp den här i tråden så man kan ta del av den. De kiropraktorer jag har frågat har nämligen hänvisat till artiklar skrivna för 10 år sedan som egentligen saknade signifikans för större populationer men ändå använder dina kollegor det som "vetenskap".
Ha en trevlig helg Per.