• Anonym (Orolig mor)

17-årig dotter - är detta normalt?

Min dotter är 17 år och gör inte så mycket annat än att plugga, titta på tv-serier, lyssna på musik och läsa böcker. Hon umgås aldrig med kompisar på fritiden och har aldrig haft någon pojkvän. Hon har anförtrott mig att hon inte ens har kysst en kille än. Jag vet dock att hon är hemligt kär i en som går i hennes klass. 

Jag tycker att det är lite konstigt att hon bara är för sig själv och aldrig hittar på saker med andra. Hon samlar fortfarande på mjukisdjur också vilket är något annat jag reagerar på. Det normala för tjejer i hennes ålder är väl ändå att umgås med både killar och tjejer, gå på lite fester (hon har aldrig varit på nån) samt hålla på med nån hobby. Men hon verkar bara vilja läsa böcker, titta på serier och inte så mycket mer. 

Hon har en jäkla temperament ibland också, så nog märks det att hon är i tonåren allt.

Hur är era döttrar i denna ålder? 

• Svar på tråden 17-årig dotter - är detta normalt?
  • Anonym (drakflickan)
    Anonym (Orolig mor) skrev 2016-02-23 13:40:51 följande:
    Min dotter är 17 år och gör inte så mycket annat än att plugga, titta på tv-serier, lyssna på musik och läsa böcker. Hon umgås aldrig med kompisar på fritiden och har aldrig haft någon pojkvän. Hon har anförtrott mig att hon inte ens har kysst en kille än. Jag vet dock att hon är hemligt kär i en som går i hennes klass.  Jag tycker att det är lite konstigt att hon bara är för sig själv och aldrig hittar på saker med andra. Hon samlar fortfarande på mjukisdjur också vilket är något annat jag reagerar på. Det normala för tjejer i hennes ålder är väl ändå att umgås med både killar och tjejer, gå på lite fester (hon har aldrig varit på nån) samt hålla på med nån hobby. Men hon verkar bara vilja läsa böcker, titta på serier och inte så mycket mer.  Hon har en jäkla temperament ibland också, så nog märks det att hon är i tonåren allt. Hur är era döttrar i denna ålder? 

Det enda jag skulle bekymra mig för är att hon inte verkar ha kompisar. Att hon kanske känner sig ensam. I övrigt bör du vara tacksam för att hon är en lugn tonåring som inte är ute och ränner på nätterna, inte hänger i dåligt sällskap osv. DET hade varit mycket värre! Första kyssen kommer när den kommer, kärlek och sådant också. Jag var lite som din dotter, jag hade visserligen kysst killar när jag var 17, men aldrig haft ett längre förhållande och aldrig legat med någon. Det hände först när jag var 19. Jag var mer intresserad av att läsa böcker och spela rollspel än festa. Jag hade dock kompisar.
  • Furienna
    Anonym (inte hetero) skrev 2016-02-26 20:26:23 följande:

Gällande din dotters ointresse för killar så vill jag bara säga att hon kanske inte är heterosexuell. Alla är inte hetero och som 17 - åring kan det vara väldigt svårt att acceptera sig själv och tro att en duger om en inte följer heteronormen. Det kan såklart orsaka att en undviker sociala sammanhang. Som förälder behöver du vara öppen kring att sexualiteten är olika hos olika personer och inte förutsätta att hon gillar killar. Om du har svårt för hbtq-personer vet din dotter redan det och då blir det antagligen ännu svårare för henne att tycka om sig själv.

TS skrev i det första inlägget att dottern är hemligt kär i en kille i klassen.
  • seriösanvändare

1) Hellre ett "hemmabarn" än det motsatta. (Dvs en vildhjärna sällan är hemma, super och testar droger osv.) 2) Ett "hemmabarn är bara problematiskt om tonåringen själv upplever det som ett problem. Som sagt, alla är inte så sociala och var glad att h*n inte gillar att festa. Men om h*n känner sig ensam, eller är missnöjd på andra sätt, är det förstås ett problem.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • EnAnonumius
    Anonym (Det värsta) skrev 2016-02-25 17:35:46 följande:
    Jag menar nu om man är ofrivilligt ensam som ung, och det tror jag TS gör också. Med "normalt" menar jag, att ungdom dras till ungdom, och att ungdomar i alla tider har velat umgås med andra ungdomar, dansa, flirta, upptäcka det motsatta könet. Unga män har även druckit sprit, tävlat i olika sporter, slagits mer eller mindre på skoj eller allvar... (Numera ingår spriten även för tjejer, men DET behöver inte vara naturligt eftersom det är så nytt. Utan det är snarare en kulturell förändring att även kvinnor ska dricka alkohol när det är fest.)
    Altså nu blir du vara värre och värre. Bevisar hur okunnig du är. Och försöker hammra in stereotypiska mallar i folk. 

Ja många tonåringar har behovet av att dansa och flirta, men ge fan i att utgå från att det är för att "upptäcka det motsatta könet". Det kan lika gärna vilja vara ute och dansa och flirta för att hitta någon med samma kön som dem själva. Alla tonåringar som är ute och dansar och flirtar 'är inte heterosexuella, de kan lika gärna vara homosexuella, vilket är fullt normalt att vara det med homosexuellt.
    Allt detta är naturligt i tonåren, på det sättet att hormonerna driver på och väcker lusten att hitta en partner. Vi ser det ju även hos unga djur.
    Vet du vi ser detta fenomen hos djur med att även om hormonerna driver så uppvisar även vilda djur individuella avvikelser.  Det kommer alltid att finnas oavsett djurart (ja människan är ett djur) individuella avvikelser och då dessa avvikelser konstant finns så klassas det även som normalt det med. Normalt kan förekomma på många olika sätt.
    Och som sagt: det går aldrig fullt ut att ta igen. För även om du går ut och dansar när du är 30, så blir det inte samma upplevelse mera. Hormonbruset är borta!
    Som sagt det kommer alltid finnas normala avvikelser, och att det kommer alltid finnas tonåringar som har andra önskningar än att bete sig efter en s.k stereotyp mall tonåring.

Nej man måste inte "må dåligt" bara för att man inte betedde sig som en sterotyp tonåring.

Det tonåringar KAN må dåligt av är ni s.k proffstyckare som anser att man måste bete sig som en stereotypisk tonåring, och de får inte lov att vara sig själva som individer.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Zadre
    Jag menar nu om man är ofrivilligt ensam som ung, och det tror jag TS gör också. Med "normalt" menar jag, att ungdom dras till ungdom, och att ungdomar i alla tider har velat umgås med andra ungdomar, dansa, flirta, upptäcka det motsatta könet. Unga män har även druckit sprit, tävlat i olika sporter, slagits mer eller mindre på skoj eller allvar... (Numera ingår spriten även för tjejer, men DET behöver inte vara naturligt eftersom det är så nytt. Utan det är snarare en kulturell förändring att även kvinnor ska dricka alkohol när det är fest.)

Allt detta är naturligt i tonåren, på det sättet att hormonerna driver på och väcker lusten att hitta en partner. Vi ser det ju även hos unga djur.

Och som sagt: det går aldrig fullt ut att ta igen. För även om du går ut och dansar när du är 30, så blir det inte samma upplevelse mera. Hormonbruset är borta!
    Nu ger du intrycket att det skulle vara något negativt och att man skulle ångra om man inte varit ute och festat järnet i tonåren. Alla har inte det behovet och klarar sej alldeles utmärkt i livet utan att ha gjort det.
    Det jag ångrar med mina tonår är att jag inte tog ut svängarna mer med mina kläder och mitt hår. Färgade håret och klädde mej alternativt men önskar att jag vågat skaffa dreads och ta ut svängarna ännu mer med mina kläder. Festa däremot har jag gjort ytterst sällan och ångrar verkligen inte att jag gjorde mer för jag gillar helt enkelt inte fester och har aldrig gjort.
    Vänner och partner kan man hitta iallafall.
  • Anonym (Ingen koll)

Hon har en jäkla temperament ibland också, så nog märks det att hon är i tonåren allt.

Har tonårs tjejer temperament är inte många ganska så lugna? 
      I vilken ålder blir tjejer intresserade av killar 15?
  • Anonym (Ingen koll)

Har tonårs tjejer temperament är inte många ganska så lugna? 
      I vilken ålder blir tjejer intresserade av killar 15?
  • Anonym (alkolina)

Min dotter är 17 år och gör inte så mycket annat än att plugga, titta på tv-serier, lyssna på musik och läsa böcker. Hon umgås aldrig med kompisar på fritiden och har aldrig haft någon pojkvän. Hon har anförtrott mig att hon inte ens har kysst en kille än. Jag vet dock att hon är hemligt kär i en som går i hennes klass. 

Jag tycker att det är lite konstigt att hon bara är för sig själv och aldrig hittar på saker med andra. Hon samlar fortfarande på mjukisdjur också vilket är något annat jag reagerar på. Det normala för tjejer i hennes ålder är väl ändå att umgås med både killar och tjejer, gå på lite fester (hon har aldrig varit på nån) samt hålla på med nån hobby. Men hon verkar bara vilja läsa böcker, titta på serier och inte så mycket mer. 

Jisses vilken underbar dotter! Njut så länge det varar. Vill du verkligen att hon ska gå på fester, hålla på med killar och försätta sig i diverse situationer??? säg att du skämtar!
  • trollhona

Låter som mig när jag var tonåring. Jag har aldrig ångrat saker jag "inte gjort" bara misstag jag har gjort, och de är så få att jag kan räkna dem på en hand och ha fingrar över.

Är förövrigt högutbildad, gift och har barn. Så jag blev "normal" jag med.

• Anonym (....)

Min dotter blir 16 år och hon är ganska lik din dotter. Min dotter sitter på sitt rum med telefonen klistrad i pannan. Tittar på film och pluggar. Det händer dock att hon är med en kompis typ en gång i månaden eller så. Hon har heller aldrig haft en kille eller blivit kysst. Fester skulle hon aldrig få för sig att gå på eller typ tjuvröka eller tjivdricka som många andra tonåringar så Det är skönt att kunna lita på henne. Men jag tror att hon inte skulle må så dåligt av att göra en rimlig tonårsrevolt faktiskt
  • Anonym (Ingen koll)
    Anonym (....) skrev 2019-02-09 22:51:13 följande:
    Min dotter blir 16 år  Min dotter sitter på sitt rum med telefonen klistrad i pannan. Tittar på film och pluggar. Det händer dock att hon är med en kompis typ en gång i månaden eller så. 
    Är alla tonårstjejer lugna och trevliga  
  • Anonym (Ingen koll)
    modesty74 skrev 2016-02-24 08:24:47 följande:

Min 16-åriga dotter (f. feb -00) är EXAKT på pricken som din dotter. Alla är olika och jag är tacksam att hon inte är lika killtokig och slarvig som sina yngre systrar. Försök se det positiva med att ha en dotter som din.

Tonårstjejer är inte killtokiga  Det mesta kretsar kring plugget 
  • Anonym (Ingen koll)
    modesty74 skrev 2016-02-24 08:24:47 följande:

Min 16-åriga dotter (f. feb -00) är EXAKT på pricken som din dotter. Alla är olika och jag är tacksam att hon inte är lika killtokig och slarvig som sina yngre systrar. Försök se det positiva med att ha en dotter som din.

Tonårstjejer är inte killtokiga  Det mesta kretsar kring plugget 
  • Anonym (Z)

Det är normalt för henne.

Förresten vad är "normalt " egentligen? Skulle säga ingenting.

• Anonym (min son)

Min son snart 17 umgås sällan med vänner också. Han har dock några vänner, men de träffas väldigt sällan trots att de bor i samma stad och har varit vänner sedan de var sex år. De spelar och pratar ganska mycket online med varandra dock, och de har alltid gjort läxor ihop (när de gick i grundskolan) via tex messenger eller steam.Han har varit kär och det var besvarat, men han vågade inte ha en relation.

Min son är en extrovert person egentligen, men många av hans vänner är inte det. Han skulle vilja göra saker, men vågar inte riktigt hitta nya vänner. Nu i gymnasiet tror jag han tycker detta är ännu svårare, han dricker inte, vilket verkar vara mer vanligt nu än när jag växte upp, då i stort sett alla drack alkohol. Inte heller mitt äldre barn dricker alkohol, han drack ett glas vin vid ett tillfälle och gillade det inte.

Jag har försökt att ha ska hitta nya grupper genom tex intressen, men hans intressen utöver gaming är lite ovanliga där vi bor. Flytta vill han inte.

Jag tror inte att din dotter är särskilt ovanlig, alla min sons vänner sitter också mest hemma. 

• Anonym (min son)
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-09-13 02:29:08 följande:

Newsflash - TSs dotter är inte tonåring längre ... hur hittar folk dessa gamla trådar?

Såg inte det, men tråden kan säkert hjälpa någon ändå.
  • Anonym (A)
    Anonym (Z) skrev 2019-09-13 00:18:31 följande:
    Det är normalt för henne.
    Förresten vad är "normalt " egentligen? Skulle säga ingenting.
    +1
Svar på tråden 17-årig dotter - är detta normalt?