• annazoii

Ögonfärg bebis?!

Hej, jag har en fråga som jag inte blir riktigt klok på. Jag och min sambo har en två veckors bebis. Jag är blåögd och han är brunögd. I hans släkt finns bara brunögda och brun/grönögda så långt han vet (han kommer ursprungligen från Grekland). Vår bebis har just nu mörkblåa ögon, ser ingen tendens till brun ögonfärg alls. Nu vet jag att man inte kan se den riktiga ögonfärgen än på länge, men borde man inte ana att det skulle bli brun ögonfärg om det nu kommer att bli det? Kan bebisen få blåa ögon trots att pappan är brunögd och enbart har bruna anlag? (Hade för mig att brunt var dominant..?) Tack på förhand! /Anna

• Svar på tråden Ögonfärg bebis?!
  • Seven Costanza

Hur vet du att han enbart har bruna anlag? Om barnet får blå ögon beror det på att mannen har ett blått och ett brunt anlag (just eftersom brunt är dominant får man då bruna ögon trots ett blått anlag) och du har två blå anlag. Då får barnet ett blått från er vardera. Men om mannen har två bruna anlag blir barnet brunögt med ett brunt och ett blått anlag.

• Pastella

Brunt är dominant. Det är därför brunögda föräldrar kan få blåögda barn. Genen för blåaögon kan eftersom den är recessiv ligga gömd i generationer.

• Pimpinellan

Jag har bekanta där han är brunögd och hon blåögd och de har 4 barn ihop. 3 av dem brunögda och en blå blev det. Tiden får utvisa vad ditt barn får för det tar ett tag.

• Labolinass

Mitt första barn hade mörkblå ögon när han var nyfödd och det dröjde nog ett halvår innan de gick först till guldbrunt och sen till mörkbrunt.

Hans pappa är sydländsk med svart hår och nästan svarta ögon så vi var också lite fundersamma i början...

Min dotter på 4 månader har fortfarande helt blå ögon, men denna gången vet vi ju att det kan dröja innan de ändrar färg. ????

• viseversa
    Pimpinellan skrev 2016-03-05 18:49:17 följande:

Jag har bekanta där han är brunögd och hon blåögd och de har 4 barn ihop. 3 av dem brunögda och en blå blev det. Tiden får utvisa vad ditt barn får för det tar ett tag.

Jag har bruna ögon. Min sambo har blå. Vi har också fyra barn. Barn ett har isblå ögon. Extremt blå till och med. Barn 2 har stålgrå ögon. Barn tre har blå. Barn fyra har också isblå. Fick inte något barn med bruna ögon trots att jag har det själv.
  • LillaLoppi

Min farfar hade bruna och farmor har bruna ögon.
    Min pappa fick gröna, hans systrar fick bruna.

Min mormor har brun-gröna ögon, min morfar hade blå ögon.
    Min mamma och hennes syster fick blå, deras bror fick bruna.

Min pappa = gröna, min mamma = blå (båda har bruna anlag) fick mig = blå ögon.

Min son fick också blå ögon, så det känns som att det brunögda mer och mer suddats ut för oss. Det blå har trängt igenom i vårt "led", medan det bruna trängt igenom i föräldrars syskons "led".

• Minza83
    LillaLoppi skrev 2016-03-05 19:33:16 följande:

Min farfar hade bruna och farmor har bruna ögon.
    Min pappa fick gröna, hans systrar fick bruna.

Min mormor har brun-gröna ögon, min morfar hade blå ögon.
    Min mamma och hennes syster fick blå, deras bror fick bruna.

Min pappa = gröna, min mamma = blå (båda har bruna anlag) fick mig = blå ögon.

Min son fick också blå ögon, så det känns som att det brunögda mer och mer suddats ut för oss. Det blå har trängt igenom i vårt "led", medan det bruna trängt igenom i föräldrars syskons "led".

Fast din mamma kan inte ge brunögda barn..
    Så det är inte alls konstigt att du har blå ögon och din son med ;)
  • Cilla93

Båda mina föräldrar har bruna ögon, jag har blåa. Min farmor hade blåa och tror min morfar också hade det.

• Anonym (3)

Jag har melerade grön-brun, mamma har blå pappa som jag.

Har två halvsystrar, mamma blå deras pappa brun. Syster 1 har bruna, syster två gröna.

• Felinne

Det kan ta ganska lång tid innan ögonfärgen visar sig. Jag har tex ögon men på bilder fram till jag är typ 10månader så ser det ur som att mina ögon lika gärna skulle kunna bli grön-blå-melerade.

Min mamma har bruna, pappa har blå.

Min ena kusin har förövrigt bruns ögon trots två blåögda föräldrar vilket ganska tydligt visar på att ögonfärg är mer komplext än "brunt är dominant".

Men. Med det sagt. Det mest troliga är att ditt barn får bruns ögon.

Svar på tråden Ögonfärg bebis?!