• annazoii

Ögonfärg bebis?!

Hej, jag har en fråga som jag inte blir riktigt klok på. Jag och min sambo har en två veckors bebis. Jag är blåögd och han är brunögd. I hans släkt finns bara brunögda och brun/grönögda så långt han vet (han kommer ursprungligen från Grekland). Vår bebis har just nu mörkblåa ögon, ser ingen tendens till brun ögonfärg alls. Nu vet jag att man inte kan se den riktiga ögonfärgen än på länge, men borde man inte ana att det skulle bli brun ögonfärg om det nu kommer att bli det? Kan bebisen få blåa ögon trots att pappan är brunögd och enbart har bruna anlag? (Hade för mig att brunt var dominant..?) Tack på förhand! /Anna

• Svar på tråden Ögonfärg bebis?!
  • Anonym (Jodåsåatte)
    vardagsprat skrev 2016-03-06 12:44:03 följande:

Vår pojke föddes med blå/grå, nu är han 5 månader och de är bruna :)

Alla barn föds i princip med "blåa/gråa" ögon om de inte har mörka föräldrar.
  • Anonym (Z)

Alla bebisars ögon är mörkblå i början. Samma sak med kattungar. Det försvinner efter ett tag och övergår till den riktiga färgen

• Pastella
    Anonym (Z) skrev 2016-03-07 10:56:37 följande:

Alla bebisars ögon är mörkblå i början. Samma sak med kattungar. Det försvinner efter ett tag och övergår till den riktiga färgen

Så är det ju givetvis inte men många föds med blå ögon som sedan skiftar.
    Jag har blå/gröna ögon och min man har bruna. Bägge barnen föddes med bruna ögon.
  • Anonym (Jodåsåatte)
    Pastella skrev 2016-03-07 11:09:02 följande:

Jag har blå/gröna ögon och min man har bruna. Bägge barnen föddes med bruna ögon.

Om du googlar lite så ser du att det är så att de flesta barn som ej har mörkt påbrå föds med dessa blå/grå-"metallic" ögon.
  • MammAmma

Både jag och exet har mörkbruna ögon, alla våra fyra barn föddes med mörkblå ögon. Men de skiftade till mörkbrunt efter några månader, de var skiffergrå och fläckiga vid något tillfälle där emellan också.

• Anonym (Z)
    Pastella skrev 2016-03-07 11:09:02 följande:

"Så är det givetvis inte"? Nej okej, men här har du två artiklar som förklarar varför det är precis som jag skrev

illvet.se/manniskan/kroppen/bla-ogon-fods-barn-med-bla-ogon

www.alltomvetenskap.se/nyheter/har-alla-barn-blaa-ogon

Alla föds med blåa eller mer ljusa ögon för att sedan mörkna eller fortsätta vara ljusa beroende på hur mycket melanin som finns i ögat.
  • Pastella
    Anonym (Z) skrev 2016-03-07 11:30:45 följande:
    "Så är det givetvis inte"? Nej okej, men här har du två artiklar som förklarar varför det är precis som jag skrev

illvet.se/manniskan/kroppen/bla-ogon-fods-barn-med-bla-ogon

www.alltomvetenskap.se/nyheter/har-alla-barn-blaa-ogon

Alla föds med blåa eller mer ljusa ögon för att sedan mörkna eller fortsätta vara ljusa beroende på hur mycket melanin som finns i ögat.
    Nu menade jag ju verkligen inte att verka elak genom att använda ordet "givetvis inte" jag bara menade att det är faktiskt rätt självklart att det inte gäller alla då barn föds med mörka ögon också. Men det är ju ändå rätt komiskt att bägge artiklar du länkade till förklarar precis vad du INTE skrev. Dvs att de flesta föds med ljusa ögon men inte alla, så nu slipper jag ju leta källa för mitt påstående då du gjorde det åt mig.
  • Pastella
    Anonym (Jodåsåatte) skrev 2016-03-07 11:20:39 följande:
    Om du googlar lite så ser du att det är så att de flesta barn som ej har mörkt påbrå föds med dessa blå/grå-"metallic" ögon.
    Precis, men jag kommenterade inlägget som sa att alla barn föds med blåa ögon. Jag skrev också att det gällde många barn men inte alla.
  • Seven Costanza
    annazoii skrev 2016-03-07 09:07:16 följande:

Nej det vet jag inte helt säkert, kan ju finnas någon släkting på hans sida långt bak i tiden med blå ögon, men inget som vi vet om. Vet du förresten om gröna ögon räknas som brunt anlag?

Enligt vad jag förstått har de med gröna ögon blå grundfärg, men jag är inte helt hundra på det.
  • Fiiaaa

Undrar samma sak. Våran tjej är 3 månader nu och har väldigt blå ögon (de har blivit blåare och ljusare sen födseln men är fortfarande ganska mörka). Min släkt är blåögda hela bunten och min fästmans brunögda. Alltid trott att hon skulle få bruna, men nu börjar man ju undra.

• annazoii
    Fiiaaa skrev 2016-03-08 23:36:49 följande:

Undrar samma sak. Våran tjej är 3 månader nu och har väldigt blå ögon (de har blivit blåare och ljusare sen födseln men är fortfarande ganska mörka). Min släkt är blåögda hela bunten och min fästmans brunögda. Alltid trott att hon skulle få bruna, men nu börjar man ju undra.

Ja jag var också i princip säker på att våran bebis skulle bli brunögd. Ska bli spännande att se, återkom gärna längre fram och berätta vad 'resultatet' blev :)
  • Fiiaaa

Nu är våran tjej drygt 5 månader och har väldigt blå ögon. Känns jättekonstigt att de skulle ändra sej och bli bruna nu, men man vet ju aldrig, har hört om de som ändrat från blått till brunt runt 1 år. Svärmor säger att sambons farmor hade gröna ögon, vilket väl är en variant av blå, kanske kommer det därifrån.

• Anonym (Lisa)

Bruna ögon vinner om det kommer 100% procent från den andra sidan.Mina barn har bruna ögon och ögonen var mörka,nästan bruna när dom föddes.Aldrig har dom varit blåa.Skrattar bara åt det när någon säger att alla nyfödda har blåa ögon.

• Anonym (Jodåsåatte)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-05-19 12:17:01 följande:

Bruna ögon vinner om det kommer 100% procent från den andra sidan.Mina barn har bruna ögon och ögonen var mörka,nästan bruna när dom föddes.Aldrig har dom varit blåa.Skrattar bara åt det när någon säger att alla nyfödda har blåa ögon.

De flesta har en blå/metallisk förg från början. Den ian vara väldigt mörk.
  • Anonym (Tjej)

Gröna ögon är bruna ögon som har muterat och är recessiva till bruna ögon men dominanta till blå. Dock är ögonfärg mer komplicerat än bara rakt av dominant/recessivt. Det är en förenkling som oftast stämmer men inte alltid.

• Anonym (Lisa)

Det jag vet att de flesta som fått barn med utlänningar,(bruna ögon),så har de flesta barnen fått bruna ögon.Är man blandning själv(ena föräldrer ljus,nordisk/andra föräldrer mörkare,och har man själv bruna ögon,kan man lätt få blåögda barn om den andra partnern är blåögd.Stor skillnad där.Mor och farföräldrarna påverkar mycket hur vi ser ut osv.

• Fiiaaa

Jag kommer som sagt från en familj med typ bara blå ögon (morfar hade iofs brun-gröna). Min sambo kommer från en familj där alla har bruna ögon (men tydligen hade hans farmor blå-gröna). Dottern är hittills (drygt 5 månader) väldigt blåögd. (Så att folk t om kommenterar "oj vilka blåa ögon") Känns ju konstigt om de skulle byta färg nu, men man vet ju aldrig. Ska bli spännande att se

• AlCosta

Hej! Min bäbis pappa är också från Grekland och så långt de vet har alla bruna ögon. I min familj har majoriteten blå och vi kommer från Estland. Jag har alltså blåa ögon och pappan han har mörkbruna. Vår lilla dotter hade först mörkt mörkt blå ögon som efter kanske två månader blev ljusare blå. Nu är de dock stålgrå med ljusbruna strimmor i, hon är snart 6 månader. Ibland ser de väldigt bruna ut och i vissa ljus blågrå. Hon är född 7 veckor förtidigt, jag vet inte om det påverkar den här processen. Nu när hon blir sex månader är hon ju egentligen cirka 4 och en halv. Jättefina är de hursomhelst och jag tror de slutar på någon brun nyans men kanske inte lika mörka som hennes pappas. Vi får se:))) spännande att följa denna tråd, vill poängtera att det såklart inte spelar någon roll vilken färg ögonen får men så kul att se hur de förändras

• Fiiaaa

Kul! Kan uppdatera om läget, fortfarande väldigt blå ögon på vår tjej som snart är 8 månader... Ingen tendens alls till att ändras hittills. fortsättning följer... :)

Svar på tråden Ögonfärg bebis?!