• annazoii

Ögonfärg bebis?!

Hej, jag har en fråga som jag inte blir riktigt klok på. Jag och min sambo har en två veckors bebis. Jag är blåögd och han är brunögd. I hans släkt finns bara brunögda och brun/grönögda så långt han vet (han kommer ursprungligen från Grekland). Vår bebis har just nu mörkblåa ögon, ser ingen tendens till brun ögonfärg alls. Nu vet jag att man inte kan se den riktiga ögonfärgen än på länge, men borde man inte ana att det skulle bli brun ögonfärg om det nu kommer att bli det? Kan bebisen få blåa ögon trots att pappan är brunögd och enbart har bruna anlag? (Hade för mig att brunt var dominant..?) Tack på förhand! /Anna

• Svar på tråden Ögonfärg bebis?!
  • annazoii

Tack för era svar! Jag trodde det var omöjligt att bebisen får blåa ögon om en av föräldrarna bara bär på bruna anlag. Vi får se.. Men är det vanligt att bebisar som senare får bruna ögon föds med blåa?

• Pastella
    annazoii skrev 2016-03-06 12:11:15 följande:

Tack för era svar! Jag trodde det var omöjligt att bebisen får blåa ögon om en av föräldrarna bara bär på bruna anlag. Vi får se.. Men är det vanligt att bebisar som senare får bruna ögon föds med blåa?

Men det är omöjligt om ena föräldern bara bär bruna anlag. Men hur vet du det? Eftersom blåögonfärg är en recessiv egenskap så kan den ligga gömd i flera generationer.
  • Cilla93
    annazoii skrev 2016-03-06 12:11:15 följande:

Min bror hade blåa när han föddes men de blev bruna.
  • Seven Costanza
    Pastella skrev 2016-03-06 12:47:14 följande:

Men det är omöjligt om ena föräldern bara bär bruna anlag. Men hur vet du det? Eftersom blåögonfärg är en recessiv egenskap så kan den ligga gömd i flera generationer.

Precis vad jag skrev också. Hur vet du TS att han bara har bruna anlag? Det kan han inte ha om barnet får blå. Läs mitt första inlägg igen så kanske du förstår. Det är att två blåögda får ett brunögt barn som ska vara omöjligt, inte att två brunögda (eller en brunögd och en blåögd) får ett blåögt barn. Det är rätt vanligt.
  • Pimpinellan
    viseversa skrev 2016-03-05 19:18:41 följande:
    Jag har bruna ögon. Min sambo har blå. Vi har också fyra barn. Barn ett har isblå ögon. Extremt blå till och med. Barn 2 har stålgrå ögon. Barn tre har blå. Barn fyra har också isblå. Fick inte något barn med bruna ögon trots att jag har det själv.
    Dina anlag var tydligen inte lika starka som min bekants make. Själv tillhör jag ett släkte med idel blå ögon. Man blir det man blir! Glad
  • Bebelle

Min man är brunögd och alla i hans släkt (de närmsta iaf) också. Jag är blåögd och i min närmsta släkt finns blå, bruna och gröna ögon. Våra två barn har fått blå ögon.

• annazoii

Nej det vet jag inte helt säkert, kan ju finnas någon släkting på hans sida långt bak i tiden med blå ögon, men inget som vi vet om. Vet du förresten om gröna ögon räknas som brunt anlag?

Seven Costanza skrev 2016-03-06 17:12:20 följande:

Precis vad jag skrev också. Hur vet du TS att han bara har bruna anlag? Det kan han inte ha om barnet får blå. Läs mitt första inlägg igen så kanske du förstår. Det är att två blåögda får ett brunögt barn som ska vara omöjligt, inte att två brunögda (eller en brunögd och en blåögd) får ett blåögt barn. Det är rätt vanligt.

• Anonym (Färg)

Jag har en 8 veckor gammal bebis och väntar själv spänt på vad hon tillslut får för ögonfärg. Hon har just nu blå men jag anar en liten fläck av brunt i det ena.

Alla i min släkt har så långt jag känner till blå ögon, vilket är till mina mor och farföräldrar. Jag har blå men i ena ögat är 1/5del brunt.

Min man har bruna, men flera av hans syskon har blå, hans mamma har blå och pappan bruna.

Svar på tråden Ögonfärg bebis?!